Casca Posted January 31, 2003 Report Posted January 31, 2003 Soft: Använd den vita varianten av hjälmunderlägget istället om du är mörkhyad. All påverkan på kroppens normala fettbalans i ansiktet är olämpligt vintertid. Casca Nej "Cas", jag är inte mörkhyad. Jag har aldrig sett den vita varianten av FM:s rånarhuva, även kallad hjälmunderlag, var får man tag på denna? Tack!!! Vet inte var vi fick våra ifrån. Någon köpte dom via tillverkaren av FM hjälmunderlägg. Tror inte det finns M-nummer på dom. Dom är något tunnare. Casca Quote
Holmlund K4 97/98 Posted January 31, 2003 Report Posted January 31, 2003 (edited) Här tex..... MILITARYSHOP Man bör dock tänka på att utför man fysisk verksamhet bör man inte andvända sig av en balaclava. Givetvis så finns det ju undantag men ni vet väl hur det gamla grönlänska ordspåket lyder......... Edited January 31, 2003 by Holmlund K4 97/98 Quote
softfeel Posted January 31, 2003 Report Posted January 31, 2003 Här tex..... MILITARYSHOP Man bör dock tänka på att utför man fysisk verksamhet bör man inte andvända sig av en balaclava. Givetvis så finns det ju undantag men ni vet väl hur det gamla grönlänska ordspåket lyder......... F*n också. Jag kollade ju där, eller rättare sagt, kollade på bilderna. Hittade ingen vit och antig att de inte hade någon, men det går att beställa i vit. - KLANTIGT av mig. Quote
Axial Posted February 2, 2003 Report Posted February 2, 2003 Har testat tuberna litegrann men de nyare årgångarna av kronans stift är väl rätt bra ? De äldre utgåvorna fick man halvsmälta med tändare och "bre" på men förvarar man stiften (de nyare alltså) i framfickan på byxorna så håller de sig varma och då funkar de tycker jag. Man kan mjuka upp stiften genom att gnida ut färg i handflatan och smeta på med fingrarna därifrån. Den sista färgen i handflatan gnides lämpligen ut på andra handens handrygg. Att måla sig i särskilda mönster är rätt skoj men det viktigaste är att huden är täckt med färg eftersom naken hud "glänser" vilket gör att även mörkhyade personer bör måla sig heltäckande. Att använda maskeringsfärg under vintern verkar onödigt men framförallt dumt med avseende på kylskador. Vill man iallafall maskera sig vintertid rekommenderas en tunn civil balaklava av sportmodell. Jag ska se om jag hittar någon bra länk. Quote
Axial Posted February 2, 2003 Report Posted February 2, 2003 söt balaklava Söt modell men kanske inte anpassad att bära under hjälm ? balaklava i nomex Vit, och som det verkar tunn, balaklava dock i nomex. Är det någon som har praktisk erfarenhet av persedlar i nomextyg ? Det finns säkert ännu fler. Quote
Nemo Posted February 2, 2003 Report Posted February 2, 2003 Liksom ViktorH har jag bara fått ut färg på tub. Tror att stiften tillhör det förgångna... Quote
Liljestrand Posted February 2, 2003 Report Posted February 2, 2003 Det tror inte jag, vi har bara fått ut maskfärg på tub en gång Quote
Knekt Posted February 2, 2003 Report Posted February 2, 2003 De civila tuberna som bland annat säljs på Militaryshop finns i en ljust grå nyans för vinterbruk. kanske inte världsbäst för huden när det är 20° minus, men fungerar gör den abolut! Quote
mimesis Posted February 2, 2003 Report Posted February 2, 2003 Att använda krämer/salvor/maskeringsfärg på vintern är farligt/dåligt ur två perspektiv: 1) De innehåller fukt. Fukt leder kyla vilket i sig ökar risken för förfrysning. 2) Alla krämer/maskeringsfärger täpper till porerna i huden, vilket gör att den naturliga perspirationen inte kan försvinna som normalt. Det i sin tur ökar risken för förfrysning. Att kleta saker i ansiktet vintertid visar bara att soldaten saknar utbildning och sunt förnuft vad gäller hur man skall bete sig i vintermiljö. Quote
Amfibieslusken Posted February 2, 2003 Report Posted February 2, 2003 om det är kallt men ingen snö, och du måste maskera dig, dra då på dig rånarluvan om du har fått ut en sån. Den är grön och den håller dig dessutom varm i nyllet. \ Quote
Knekt Posted February 2, 2003 Report Posted February 2, 2003 Att använda krämer/salvor/maskeringsfärg på vintern är farligt/dåligt ur två perspektiv: 1) De innehåller fukt. Fukt leder kyla vilket i sig ökar risken för förfrysning. 2) Alla krämer/maskeringsfärger täpper till porerna i huden, vilket gör att den naturliga perspirationen inte kan försvinna som normalt. Det i sin tur ökar risken för förfrysning. Att kleta saker i ansiktet vintertid visar bara att soldaten saknar utbildning och sunt förnuft vad gäller hur man skall bete sig i vintermiljö. Nu är det ju inte alltid så att det är speciellt kallt ute bara för att det ligger snö på marken. Självklart ska man vara försiktig med krrämer och kyla, men möjligheten till vinterfärger finns och det var allt jag ville belysa. Quote
Unicorn Posted February 2, 2003 Report Posted February 2, 2003 Vit, och som det verkar tunn, balaklava dock i nomex. Är det någon som har praktisk erfarenhet av persedlar i nomextyg ? Nomex/aramid finns i olika generationer och tillämpningar. Har haft en del olika Nomexpersedlar genom åren - och de känns och uppför sig som vilket bomullstyg som helst. De brinner betydligt sämre bara... Quote
Axial Posted February 2, 2003 Report Posted February 2, 2003 (edited) Gå ut i skogen nu medan det fortfarande är vinter och snö. Välj en punkt 50 till 100 meter bort. Titta noga. Skulle ni verkligen se en stillaliggande soldat med snödräkt och något åtdragen huva ? Jag tror inte att man gör det. Sedan kan det naturligtvis finnas mängder av jägarsoldat-uppgifter där det kunde vara en fördel men snälla, tänk på risken för kylskador ! Edited February 2, 2003 by Axial Quote
Axial Posted February 2, 2003 Report Posted February 2, 2003 Vit, och som det verkar tunn, balaklava dock i nomex. Är det någon som har praktisk erfarenhet av persedlar i nomextyg ? Nomex/aramid finns i olika generationer och tillämpningar. Har haft en del olika Nomexpersedlar genom åren - och de känns och uppför sig som vilket bomullstyg som helst. De brinner betydligt sämre bara... Så bra, då kan ju en sådan rally-balaklava vara ett alternativ till maskeringsfärg vintertid. Quote
Johan ES Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 Den som letar efter ett hjälmunderlag i vit färg kan titta här: http://www.recon.se/Klader/varmehuva.htm /Johan ES Quote
Bad Karma Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 söt balaklava Söt modell men kanske inte anpassad att bära under hjälm ? Det där var nog fanimej den fulaste balaclava jag nånsin sett. Quote
heiho Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 Bad Karma! Syftar du på Recons balaklava så är det samma som "Rånarluva 90" FM's model. Quote
113JOR Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 Liksom ViktorH har jag bara fått ut färg på tub. Tror att stiften tillhör det förgångna... Shit va man e ouppdaterad! visste inte ens att FM hade tuberna...men det klart man e ju "bara" HV... Btw har jag köpt dem själv o e supernöjd...aldrig mer ett FM stift! /JOR Quote
Bad Karma Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 Heiho: Jag syftar på denna som axial länkade: http://home7.swipnet.se/~w-75784/balaklava.htm Quote
Vikström Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 medan jag låg på I19/artbat 01-02 så såg jag aldrig en tub... är det nån annan "nitting" som fått ut dom?? Quote
Axial Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 ansträngde sig ingen av er under lumpen? Min erfarenhet av stiftet är att när man svettas floder under tex framryckning så har färgen en otrevlig vana att rinna ner i ögonen vilket svider som faaan. det var åt helvete att försöka skjuta ksp då. Eh, jodå. Men på min tid, när man kunde stöta på mammutar i skogen, tillhandahöll inte kronan några tuber med färg så det var bara att använda stift och bättra på när befälen tyckte att man började bli blek i ansiktet. Kom inte och säg att skytte inte svettas för då... Quote
BlackDragon Posted February 19, 2003 Report Posted February 19, 2003 Jag har bara använt tuberna... Funkar utmärkt! Dom där stiften har jag aldrig sett.... Quote
Knighthawk Posted February 24, 2003 Report Posted February 24, 2003 Jag tycker att färgen från stiftet försvinner fortare när man svettas lite. Jag använder därför Hunter specialty samma som SlöringsCreme M97. Tycker den är klockren, har använt den sedan jag var Hvu runt mitten på -90 talet \ Sedan mitten av 90-talet....hur mår din hud i ansiktet ???? Det låter som att det skulle vara dax för en ansiktsrengörning!!! Quote
Knighthawk Posted February 24, 2003 Report Posted February 24, 2003 Får ni ut tuber på HV-förrådet??? Hos oss fick jag tigga för att få ut stiften, visste ej att det fanns M-tuber... Hur ligger det till???? Quote
Casca Posted February 24, 2003 Report Posted February 24, 2003 Knighthawk: Du smutsar ner min avatar. Ta bort den genast från din profil och införskaffa en egen. Casca Quote
Guest Lt. payne Posted February 24, 2003 Report Posted February 24, 2003 Knighthawk: Du smutsar ner min avatar. Ta bort den genast från din profil och införskaffa en egen. Casca Haha! Go get him!! Quote
Knighthawk Posted February 24, 2003 Report Posted February 24, 2003 Knighthawk: Du smutsar ner min avatar. Ta bort den genast från din profil och införskaffa en egen. Casca Sorry, hos oss delar man på de mesta... har deletad "din" bild långt bort...... Skickar en tub vapenfett, som hyra för en vecka........... Hoppas att du kan tvätta bort min lukt från din bild Quote
darkstar Posted February 24, 2003 Report Posted February 24, 2003 Verkar som om sot från kaminen är bäst vintertid. Lär ju inte innehålla så mycket vatten. Men täcker det så bra så att huden inte glänser? Finns andra nackdelar. Själv maskerade jag mig inte på vintern alls. (Man var skitig ändå ) Quote
SGT Jakobsson Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 ansträngde sig ingen av er under lumpen? Min erfarenhet av stiftet är att när man svettas floder under tex framryckning så har färgen en otrevlig vana att rinna ner i ögonen vilket svider som faaan. det var åt helvete att försöka skjuta ksp då. Håller fullständigt med!! Jag såg förbannat hård och farlig ut precis efter färdiga för strid men 5 min senare så hade jag svettats bort allt ihopa det, sög som fan. Efter Eldupphör såg det olika ut, det var från person till person, några hade mkt kvar, många halva, få inget alls. Jag torkade alltid svetten med armarna för att undvika synnedsättning så därav så mina armar var väldigt bra maskerade... själv tyckte jag ömsom om det och ömsom hatade den jävla maskeringsfrägen. lagom varm att fanatisk förbereda sig för strid är ju det bästa som finns. ladda, kittta upp jäg mag,långa fler plåtmag, tyst utr. kolla allt, osv fan det var underbart. Men fan att asa på det skitet när det var svinkallt usch och finnar gav det (ja va fan man vill ju k_nulla på helgerna inte oroa sig för att se ut som en pizza i ansiktet) och det var svår att få bort, lätt på lätta ställen men precis runt ögonen i öronen och så var det omöjligt. vi såg alltid ut som horor när vi tog matarbussen till T-Centralen på fredageftermiddagarana.. Det bästa var att man körde tarzanbanan(körsö) på fredagarna och sen vårdade man och käkade och åkte hem från korsö så inne på centralen hör man - fan Nilsson Du har ju bajs i örat! hehe det var ganska komiskt, det var ju inte så att han hörde dåligt utan att han faktisk hade bajs i örat... hehe. förrästen nån ny KJ som sett 2a plutons stridskuk på sistonde? Står den ännu? Det var den fetaset på jääävligt länge inom KJ måste jag säga!! Om ni vill se en bild på den nyplacerad, gild in på min hemsida... Vi fick ta traktor och släp för att asa dit den.. så den är väl kvar ännu? skulle gärna se en bild på den i nuläget? /Jake Quote
Razvedka Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Finns bara ett sätt: Tatuera in ett snyggt tigrerat mönster i ansiket! Kletar inte, faller inte av! Det är bara att studera Maoriernas WARFACES så får man respekt! sannolikt en strålande succe på utlandstjänst "peacekeaping"! Quote
Recommended Posts