Jump to content

GC700 - Stridsfordonsplutonbefäl

Recommended Posts

jag ska rycka in som stridsvagn/stridsfordonsplutonbefäl på I19 i Boden i januari 2004. Det verkar som att jag kommer bli typ vagnchef, men de sa att jag även kunde få någon annan befattning. Är det någon som haft denna tjänst som kan berätta lite hur det var/är?? jag skulle bli otroligt tacksam! sen så undrar jag vad NI tycker är bäst/roligast om jag får en valmöjlighet, Strv 121 leopard eller strf 90 av något slag?? väldigt tacksam för svar. =)  mvh lisa.

Hej Lisa.

Om du hamnar på strisdsvagn (Strv122) så blir du vagnchef.

Om du hamnar på Strf90 kan du bli antingen vagnchef på någon variant av vagnen eller markstridsledare.

Markstridsledaren är plutonchefens öron och ögon på marken när pansarskytteplutonen strider avsuttet.

Det finns säkert fler befattningar för en PB/KB på de olika specialvarianterna av Strf90 men det törs jag inte uttala mig om.

The Swede

Guest Lindman

Enligt en kompis som också ska ligga inne på I19 under 2004 så är Boden lite "speciellt".

Han ska rycka in som Sambandsbefäl men har fått besked om att han kan mycket väl byta till t.ex. Närskydd eller AmRöj mm.

Kanske är likadant med din tjänst?

Du kan ju skicka ett mess till honom här på SoldF. Han heter "Foxtrot Lima" och han är mycket mer insatt än mig! :D

och grattis till en grym tjänst! :)

lajsen, det är omöjligt att säga om strf 90 eller strv 122 är att föredra. Däremot kan jag säga att om du hamnar på strv händer det ofta lite extra, uppvisningar för diverse digniteter, sm i simulatorstrid mm. 90:an har ju sina fördelar men jag kan ju säga att jag vagnchefen eller stridsledaren i en lvkv 90 verkar ha rätt skojigt. Dessa brukar vara KB så det är nog inga problem att byta dit.

Gemensamt för båda fordonstyperna är mycket vård men i gengäld får man ofta vara med och prova ny materiel till vagnarna, som i vårt fall Barracuda-nät (maskeringssats) som både vi på P4 och jag tror även I19 åkte runt med.

strv 122: Barracudanäten på Strv.. vad skiljer dem från de nya tältkamonäten? Fick nån prisuppgift på 10.000 i lumpen iaf... kommer dock inte ihåg om det var för en 1/4 bit (på 15-mannatält) eller per kvadratmeter..

får vpl på I19 alltså också en en del ny utrusting att testa? jag trodde bara det var P4 som fick det, inom pansar alltså. men jag hoppas det är sant =)

jag tycker iaf att I19 verkar juste! tex bra vinterutb och många truppslag samlade.

förresten, om jag nu kan bli markstridsledare, är det samma sak som pansarskytteplutonbefäl? springer man runt på marken och skriker eller sitter man inne i en ledningsvagn?

tack för svaren =)

Joo, I19 är bra. Klart att sakerna ska ju testas "på riktigt" också.. det duger ju inte att testa nya prylar bara där nere under enkla förhållanden. Nä, ge de nya prylarna 30 minusgrader och se om de pallar med det.. :D

Barracuda-näten är dyra. Och lika ömtåliga som de gamla billiga skitnäten. ;)

Så, nu har vi gått från ämnet tillräckligt i den här tråden. Mer tjafs om barracuda så startar ni en ny tråd. Började med pansar nånting det här....

Ang, det som den här tråden egentligen handlar om: När du rycker in kommer du möta ca 15 hjältar till som har exakt samma befattning! Vartefter GSU:n (de första 3 mån) går så tas man ut till olika specialbefattningar!

"Markstridsledaren är plutonchefens öron och ögon på marken när pansarskytteplutonen strider avsuttet.

Det finns säkert fler befattningar för en PB/KB på de olika specialvarianterna av Strf90 men det törs jag inte uttala mig om.  The Swede"

Någon som vet lite mer om denna tjänst?(Markstridsledare) verkar ju rätt kul faktiskt! :P

Som strf/strv befäl på I19 blir man mig veterligen endera VC på en 9040 eller VC eller förare på en 122. Däremot finns det ju ett flertal andra tjänstar som man blir VC i en 90:a på, T.ex. Bärgningsgruppchef, Eldledningsgruppbefäl, L1, L2 osv. Strv gentemot Strf, tja det beror på vad du vill. Strv 122 är ju trots allt det största och stryktåligaste vi har, där med även det dyraste, det man räknar mest körmil på och vårdar mest. Enligt mig har även befälen på Strv en mentalitet som går ut på att de är störst bäst och vackrast (vilket inte alltid stämmer på deras soldater). Strf 9040 liknar Strv, dock mera körmil och lite mindrevård, dessutom ett bollhav i bakutrymmet. Men lika som hos Strv följer VC PC order som i sin tur får sin order av KC vilket leder till att VC inte får göra så mkt själv, när det gäller dirket beslutsfattande. Det jag kan säga mer är att jag håller med "Fö strv 122" då han hävdar att LVKV verkar skoj. Det verkar inte det ÄR...

Skillnaden mellan LVKV o 9040 är att LVKV har en enorm radar på sitt torn, dess eldrör går dessutom att elevera väsentligt högre, tornet snurrar ohyggligt fort, samt att den saknar stridsluckor bak...

Ang markstridledare: Det är han som samordnar skyttesoldtaternas avsuttna strid. Han springer även han ut och sköter enbart 58 radioapparater samtidigt..

ang han som inte tyckte att det var någon större skillnad mella 90:an o 122:an: Du glömde lite pansar...  en så där 40 ton bara! Men det är ju sånt som är lätt att missa...

Vc_90 om det var mig du syftade på ang. skillnader på en 90:a och en 122, så ser jag på VC´s uppgifter. Den största skillnaden där är enligt mig att VC´n på 122 har sitt datorstyrdaledningssytem. vilket 90:an saknar om man inte har SLB.

Lajsen största skillnaderna på en Lvkv90 och en 9040(B) är att förtillfället finns det bara en lvkv med gyrostabbad kanon (har även en 58:a på taket istället för 39:a i tornet tack för det Madison)

Lvkv´n har som VC_90 sade inga stridsluckor. dvs inga skyttesoldater där bak. större snabbare torn, högre top elevation, bättre IRV, PFP stöd, Högre utvridning på siktet (eller vad det heter), Pjäsdator, Ps95 radar, Pulslaser, invisningsmöjligheter, LuLIS mottagare. 3 RA180 Mobil, LTS100. LVKV´ns chassie är förnuvarande samma som på en 9040A.

Om man övergår till stridsuppgifterna för en 9040 och en LVKV så är de inte alls lika. Men om det var vagnen du undre över så är det väl det som skiljer i stora drag.

• 6 years later...

Jag ska rycka in som strf/strv plutonsbefäl på I19 nu i år! ENligt mönstringsförättaren skulle jag antingen hamna som vagnschef på 90an eller förare/skytt/laddare på 122an! Dock har jag hört nu efter att dom typ inte tar in många vpl till 122an och att man måste vara under typ 1,75cm för att få va där! Är detta sant? :P

Nej, det finns inga officiella längdkrav för att får göra värnplikten på stridsvagn. Det är däremot högst lämpligt att inte vara alltför lång i rocken.

Däremot har väl förbanden beställt soldater som inte är jättelånga (av praktiska skäl) vilket gör att folk med 9or i längd (190cm+) sorteras ut vid mönstringen, så var det iaf för ett par år sedan.

Det är möjligt, det vet jag inget om. Vad jag däremot har hört är att man nuförtiden ställer längdkrav på officerare som skall utbildas på stridsvagns- och stridsfordonssystemet. Det tycker jag själv låter lite märkligt eftersom jag hade befäl under min GU som väl är över gemene mans medellängd.

Men det finns inga längdKRAV på inskrivningen av värnpliktig stridsfordonspersonal.

• 3 weeks later...

Det stämmer mycket väl, som vi ju vet Mercai!

Däremot skall det bli intressant att se hur det kommer att se ut om några år när SpecOff har slagit igenom på bred front och de fyller ut de gruppchefsplatser som idag bemannas av PB-uttagna. Kommer GC700-befattningarna försvinna, eller kommer de istället fylla ut besättningsplatser? Kommer man fortsätta utbilda värnpliktiga vagnchefer?

EDIT: Gjorde om tråden till generell GC700-tråd. Härmed skall alla diskussioner rörande GC700 föras i denna tråden.

Som jag förstått det finns det en vilja att fortsätta utbilda ett begränsat antal vpl VC för att både säkra kompetensen uppåt och för att faktiskt se till så att antalet besättningar inte helt springer ifrån antalet VC. Men du har nog rätt i att det kommer blir väldigt begränsat när SpecOff kommer. Vi var väl f.ö. bara 10 st i landet vårt år? Fyra hos oss, fyra hos er och två i boden? Resten Yoff/Bfa?

Ola

Edited by Mercai

• 2 weeks later...

De vagnchefer som inte åkte på VC-plats satt främst som laddare i L1 och L2, men kunde egentligen användas som laddare och skytar i vilka vagnar som helst vid behov (sjukdom, frånvaro, osv.). Vidare kunde man placeras som extra E-bitr i E-vagn.

• 1 month later...
  • 4 weeks later...
Har blivit inskriven som GC 700 på P7 :) Ska rycka in i juli någon gång. Är det någon som vet hur den här tjänsten ser ut på P7?

Då är vi 2, Fick precis ändrat från utbildningsreserven till stridsfordonsplutonbefäl. Har 1 vecka på mig att tacka ja..

Då är vi 2, Fick precis ändrat från utbildningsreserven till stridsfordonsplutonbefäl. Har 1 vecka på mig att tacka ja..

Grattis ;-) , måste bara fråga, hur gjorde du då, ringde du bara och hörde vad det fanns för tjänster lediga? Sitter i en liknande sits...