Jump to content

Kordination, balans och smidighet


employed

Recommended Posts

Hej alla

Skulle behöva lite tips på hur man tränar kordination, balans och smidighet på ett bra sätt. Tränar en massa med löpning, marcher gym mm. Men har på senaste tiden märkt att min balans inte är den bästa och behöver därför tips. Kom dessutom på när jag tänkte på de en massa andra saker. Så jag undrar.... hur tränar man allt de där andra som "man inte tänker på" så ofta. :surprise:

Link to comment
Share on other sites

Boxning, där får du hela registret. Om du inte gillar att få hårda handskar flygande i ansiktet kan du pröva på Bodycombat som är en träningsform som blandar flera kampsporter. Du har inga motståndare utan slår och sparkar i luften, till tempo-musik och skumpandes bröst.

Link to comment
Share on other sites

Du blir bra på det du tränar. Man kommer en bit med att träna allmänt och en bra kroppsuppfattning har man alltid nytta av men vad ska balansen och kordinationen användas till?

 

Vid löpning: Spring i skogen så lär sig kroppen att balansera på ojämnt underlag, öka svårighetsgraden vartefter och inte på en gång.

 

Marchträning: Se ovan men byt ut spring mot gå.

 

Gymet: Kör knäböj, utfall, stepups, frivändningar och om du har en bra tränare även rena tyngdlyftningsövningar eller varianter av dessa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Väldigt många bra tips här... har redan börjat köra lite mer ben och strechat mer. Har gjort mej lite mer spenstig i alla fall. En bra start.

Någon som kan bekräfta att om de där testerna polisen kör är bra för att träna smidighet?

Link to comment
Share on other sites

Någon som kan bekräfta att om de där testerna polisen kör är bra för att träna smidighet?

 

Övningar av den typen är bra för kordiantion och smidighet men Harrestest är ju just bara ett test och för att utveckla sig mer så kanske man bör välja övningar som motsvarar vad man vill uppnå. Ska du söka till polishögskolan är det däremot ganska smart att träna så testliknande som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Någon som kan bekräfta att om de där testerna polisen kör är bra för att träna smidighet?

Övningar av den typen är bra för kordiantion och smidighet men Harrestest är ju just bara ett test och för att utveckla sig mer så kanske man bör välja övningar som motsvarar vad man vill uppnå. Ska du söka till polishögskolan är det däremot ganska smart att träna så testliknande som möjligt.

Så de ger alltså "ingenting" eller vadå? Hm... har börjat köra ben mer nu och strechat skiten ur mej efter varje trängspass jag kör nu. Tar skapligt gör de. Balansen börjar bli lite bättre tror jag efter en massa övningar. Smidighet är dock fortfarande ett stort hum. Sökandet efter nån träning fortsätter.

Link to comment
Share on other sites

Så de ger alltså "ingenting" eller vadå? Hm... har börjat köra ben mer nu och strechat skiten ur mej efter varje trängspass jag kör nu. Tar skapligt gör de. Balansen börjar bli lite bättre tror jag efter en massa övningar. Smidighet är dock fortfarande ett stort hum. Sökandet efter nån träning fortsätter.

 

Det beror på vad du vill uppnå med tränngen hur du bör träna för att bli bättre på just det. Vill du bara bli allmänt rörligare och "smidigare" så funkar Harres som en grund men sen får du variera övningarna för att inte bara bli bra på just de momenten.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jag har till min egen stora skräck bokat in ett yoga-pass ikväll! Känns faktiskt lite läskigt eftersom jag i normala fall bara tränar styrka och kondition, var över 10 år sedan jag slutade med ju-justun. Så någon smidighet lär knappast finnas kvar i kroppen längre :)

Link to comment
Share on other sites

Någon mer fysisk form av yoga tex ashtanga. Styrka, rörlighet och smidighet i ett

 

Prexis. PowerYoga är en utmärkt form; man slipper de andliga bitar som kan kännas lite flummiga för västerlänningar, och balans, smidighet och koordination förbättras mycket markant.

 

...hälsar den fullständigt opartiske PowerYoga-instruktören :D

Link to comment
Share on other sites

Bobat, köp en pilatesboll och rocka loss...smidighet, koordination och styrka i en intensitet du väljer själv.

 

Minst sagt en bra uppvärmning och en grym genomkörare av bortglömda musklergrupper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...