Jump to content

Vill låna en T-72:a

Turboharry

Recommended Posts

Har blivit involverad som teknisk konsult (?) i ett filmprojekt på hög hobbynivå. Det hela gäller en fiktiv (vad annars? ;-) ) rysk invasion av Sverige i nutid. Några scener ska involvera en rysk strv för att ge lite stämning åt filmen. Har redan försett filmteamet med en T-72 B2 i skala 1:35 som kan datatrixas in i filmen.

Det skulle dock vara betydligt bättre med en riktig vagn att interagera med/mot, så jag undrar om det finns någon på forumet som har försänkningar inom det regemente som har hand om den/de T-72:a(or) som finns i Sverige.

För hjälpsamma själar kan det anordnas plats i eftertexterna. :lol:

Det skulle dock vara betydligt bättre med en riktig vagn att interagera med/mot, så jag undrar om det finns någon på forumet som har försänkningar inom det regemente som har hand om den/de T-72:a(or) som finns i Sverige.

sverige har vell inga T-72 or. aldrig hört om några eller sett någon på nått regemente.

Har blivit involverad som teknisk konsult (?) i ett filmprojekt på hög hobbynivå. Det hela gäller en fiktiv (vad annars? ;-) ) rysk invasion av Sverige i nutid. Några scener ska involvera en rysk strv för att ge lite stämning åt filmen. Har redan försett filmteamet med en T-72 B2 i skala 1:35 som kan datatrixas in i filmen.

För hjälpsamma själar kan det anordnas plats i eftertexterna. :lol:

Psst...

En T72 står på pansarmuseet i Axvall.

Där finns även en T54/55 som är uppskuren.

Dom har även en T34/85 som bl.a har använts av Bofors för skjutförsök med 40mm APFSDS till Strf90.

På P4 finns det ett T54/55 övningstorn uppställt.

Det är öppet på sidorna så att man ska kunna se alla detaljer.

http://www.pansarmuseet.se/

sverige har vell inga T-72 or. aldrig hört om några eller sett någon på nått regemente.

På min tid som förrådsman på kvarn tyckte jag att det stod ett ryskt monster uppe vid garagen, ungefär vid kinabacken. Så det finns ryska strv i svenska händer iallafall. Används till b-styrkor ibland. Om det var en T-72 kan jag inte svara på då jag inte tagit en närmare titt

Fins T72 på P4 eller MSS. Hur jag vet? jo jag har sprungit på den. SKYDD

Är det den som står i "Car-porten"/plåtskjulet mot järnvägen nära Fabianvakten?

Den står under en "car-port" ja. Ungefär vid Stridsfordongaragen

Sverige har några T-72or och minst en pimpad östtysk T-55 nere vid P4/Kvarn/MSS vi skulle få titta och klämma lite på lede fi men den var på Kvarn då tror jag så vi fick nöja oss med T-55 och nån pansarbil. :baskerPa:

Har blivit involverad som teknisk konsult (?) i ett filmprojekt på hög hobbynivå. Det hela gäller en fiktiv (vad annars? :clap: ) rysk invasion av Sverige i nutid. Några scener ska involvera en rysk strv för att ge lite stämning åt filmen. Har redan försett filmteamet med en T-72 B2 i skala 1:35 som kan datatrixas in i filmen.

För hjälpsamma själar kan det anordnas plats i eftertexterna. :baskerPa:

Låter spännande! Kan du berätta mer om projektet? Vilka ligger bakom och var håller ni hus? Hemsida?

OT-fråga till Andersson: vad är en "pimpad" T-55 för något? Slut kom.

/Stocken

En T-55 som genomgick en uppgradering på 80talet där de pimpade upp den med lite nya grejjer kommer inte ihåg allt men bla Laservarnare

Japp!

2st tror jag, var av den ena står på pansarmuseet och ska tillhöra MSS.

Jag vet att de har provskjutit med vagnen som står på pansarmuseet på Kråks och har sett den själv i tvätthallen på P4...

Jag vet inte om T-80U leasades eller om de köpte vagnen. Där emot så vet jag att T-80U testades under 90-talet på MSS.

Japp!

2st tror jag, var av den ena står på pansarmuseet och ska tillhöra MSS.

Jag vet att de har provskjutit med vagnen som står på pansarmuseet på Kråks och har sett den själv i tvätthallen på P4...

Jag vet inte om T-80U leasades eller om de köpte vagnen. Där emot så vet jag att T-80U testades under 90-talet på MSS.

Våren 1993 testades två T-80U av FM, de lämnades tillbaka efter beslutet togs om inhyrning av begagnade leoparder.

För hjälpsamma själar kan det anordnas plats i eftertexterna. :D

Låter som ett intressant projekt!

Beroende på filmmakarnas budget kanske ni kunde åka över till Ryssland eller Ukraina och skjuta dom scener ni behöver? Där lär man mot betalning kunna få köra och till och med skjuta med stridsvagn (inkl T-72) vid "tillställningar" som anordnas av speciella event-företag. Kostar nog en slant dock...

En annan möjlighet: Finland håller, som jag förstått det, på att avveckla T-72 i sin stridsorganisation. Kanske kunnde ni få ta ett par bilder på en Fine-vagn innan den ska iväg till skroten? (Vissa rykten gör dock gällande att de inte alls ska till skroten utan säljas till Vietnam).

Har redan försett filmteamet med en T-72 B2 i skala 1:35 som kan datatrixas in i filmen.

Om det ändå skall datatrixas kan väll hela vagnen modelleras och animeras i 3D. Bara ett tips :D

Låter spännande! Kan du berätta mer om projektet? Vilka ligger bakom och var håller ni hus? Hemsida?

Har blivit involverad via kompisars kompisar så jag är inte insatt i alla detaljer men följande vet jag iallafall:

Synopsis: Sverige någon gång under 2010-talet, DSFK* har både utkämpats och förlorats. Sverige är ockuperat av Ryssland och en svensk motståndsrörelse växer fram men Quislinglar är inte förbehållet Norge... ;-)

Filmen är som sagt ett hobbyprojekt och mycket går ut på att testa vad som funkar ifråga om komposition, dramaturgi och specialeffekter. Inspelningen ska ske till sommaren vid västkusten. Vagnen ska vara med som rekvisita - inte som antagonist i en apokalyptisk slutstrid (ska försöka få dem att inse det fina i explosioner hehehe ) Ska finnas en hemsida med en filmsnutt av vagnen...nånstans... ;-)

GrodanBoll:

Med begränsad budget så är det lite väl ambitiöst att satsa på solsemester med inslag av pansarstrid på bataljons nivå. ;-)

Darkwand:

Var faktiskt inne på brobandvagn innan jag kom ihåg T-72:an.

*Det Stora Fosterländska Kriget

[...]Inspelningen ska ske till sommaren vid västkusten. [...]

Var någonstans? Behöver ni statister? ;-)

• 2 weeks later...
Han var ju bara en VC lixom.......

Och officer i Waffen SS och en villig "posterboy" för den nazistiska propagandan. Dessutom var Otto Carius ett "större" ess med 150 "kills" och dessutom överlevde han kriget.

Jag tycker det känns "sådär" att se ett namn som Wittmans på svenska vagnar. Hellre då Guderian, som ju faktiskt har svenskanknytning...

/E

Det finns ju någon i Uddevallatrakten som har en T55 och något annat monster med röd stjärna på. Kan ha varit en MAZ543-TEL (Scud-robotbärare).

Mannen som har denna T55 heter Michael Hultengren och har firman 4x4 HOGSTORP som finns belägen i Hogstorp ca 1,5 mil norr om Uddevalla. Hemsidan till denna firma är:

http://www.volvo4x4.se/index.asp

Försvaret sa att de skulle kika på hur policyn var ifråga om utlåning av mtrl till privata projekt - det var tre veckor sen. :)

Ska ta och ringa upp dem igen...vilken vecka som helst nu. ;-)

Hursomhelst så har jag en kortare film som visar vilken nivå specialeffekterna kommer att ligga på, om nån är intresserad av se den så skicka ett PM.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...