Turboharry Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Har blivit involverad som teknisk konsult (?) i ett filmprojekt på hög hobbynivå. Det hela gäller en fiktiv (vad annars? ) rysk invasion av Sverige i nutid. Några scener ska involvera en rysk strv för att ge lite stämning åt filmen. Har redan försett filmteamet med en T-72 B2 i skala 1:35 som kan datatrixas in i filmen. Det skulle dock vara betydligt bättre med en riktig vagn att interagera med/mot, så jag undrar om det finns någon på forumet som har försänkningar inom det regemente som har hand om den/de T-72:a(or) som finns i Sverige. För hjälpsamma själar kan det anordnas plats i eftertexterna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic soldier Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Det skulle dock vara betydligt bättre med en riktig vagn att interagera med/mot, så jag undrar om det finns någon på forumet som har försänkningar inom det regemente som har hand om den/de T-72:a(or) som finns i Sverige. sverige har vell inga T-72 or. aldrig hört om några eller sett någon på nått regemente. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie/Foxtrot Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Har blivit involverad som teknisk konsult (?) i ett filmprojekt på hög hobbynivå. Det hela gäller en fiktiv (vad annars? ) rysk invasion av Sverige i nutid. Några scener ska involvera en rysk strv för att ge lite stämning åt filmen. Har redan försett filmteamet med en T-72 B2 i skala 1:35 som kan datatrixas in i filmen. Det skulle dock vara betydligt bättre med en riktig vagn att interagera med/mot, så jag undrar om det finns någon på forumet som har försänkningar inom det regemente som har hand om den/de T-72:a(or) som finns i Sverige. För hjälpsamma själar kan det anordnas plats i eftertexterna. Psst... En T72 står på pansarmuseet i Axvall.Där finns även en T54/55 som är uppskuren. Dom har även en T34/85 som bl.a har använts av Bofors för skjutförsök med 40mm APFSDS till Strf90. På P4 finns det ett T54/55 övningstorn uppställt. Det är öppet på sidorna så att man ska kunna se alla detaljer. http://www.pansarmuseet.se/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Det skulle dock vara betydligt bättre med en riktig vagn att interagera med/mot, så jag undrar om det finns någon på forumet som har försänkningar inom det regemente som har hand om den/de T-72:a(or) som finns i Sverige. sverige har vell inga T-72 or. aldrig hört om några eller sett någon på nått regemente. På min tid som förrådsman på kvarn tyckte jag att det stod ett ryskt monster uppe vid garagen, ungefär vid kinabacken. Så det finns ryska strv i svenska händer iallafall. Används till b-styrkor ibland. Om det var en T-72 kan jag inte svara på då jag inte tagit en närmare titt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Fins T72 på P4 eller MSS. Hur jag vet? jo jag har sprungit på den. SKYDD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie/Foxtrot Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Fins T72 på P4 eller MSS. Hur jag vet? jo jag har sprungit på den. SKYDD Är det den som står i "Car-porten"/plåtskjulet mot järnvägen nära Fabianvakten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Fins T72 på P4 eller MSS. Hur jag vet? jo jag har sprungit på den. SKYDD Är det den som står i "Car-porten"/plåtskjulet mot järnvägen nära Fabianvakten? Den står under en "car-port" ja. Ungefär vid Stridsfordongaragen Link to comment Share on other sites More sharing options...
klarg carlsson Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Finns en på mss kvarn.... hade hjälp av den på cc06 Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Kontakta MSS och hör med dom. FM har ju ställt upp i ett antal filmprojekt med både det ena och det andra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andersson Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Det skulle dock vara betydligt bättre med en riktig vagn att interagera med/mot, så jag undrar om det finns någon på forumet som har försänkningar inom det regemente som har hand om den/de T-72:a(or) som finns i Sverige. sverige har vell inga T-72 or. aldrig hört om några eller sett någon på nått regemente. Sverige har några T-72or och minst en pimpad östtysk T-55 nere vid P4/Kvarn/MSS vi skulle få titta och klämma lite på lede fi men den var på Kvarn då tror jag så vi fick nöja oss med T-55 och nån pansarbil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Har blivit involverad som teknisk konsult (?) i ett filmprojekt på hög hobbynivå. Det hela gäller en fiktiv (vad annars? ) rysk invasion av Sverige i nutid. Några scener ska involvera en rysk strv för att ge lite stämning åt filmen. Har redan försett filmteamet med en T-72 B2 i skala 1:35 som kan datatrixas in i filmen. Det skulle dock vara betydligt bättre med en riktig vagn att interagera med/mot, så jag undrar om det finns någon på forumet som har försänkningar inom det regemente som har hand om den/de T-72:a(or) som finns i Sverige. För hjälpsamma själar kan det anordnas plats i eftertexterna. Låter spännande! Kan du berätta mer om projektet? Vilka ligger bakom och var håller ni hus? Hemsida? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 OT-fråga till Andersson: vad är en "pimpad" T-55 för något? Slut kom. /Stocken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andersson Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 OT-fråga till Andersson: vad är en "pimpad" T-55 för något? Slut kom. /Stocken En T-55 som genomgick en uppgradering på 80talet där de pimpade upp den med lite nya grejjer kommer inte ihåg allt men bla Laservarnare Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prizephitah Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Fanns en på P10 vårvintern -05 iaf. Kan ha varit på lån. Vet inte vart den tog vägen sen. Stor, låg och högljud var den. Såg även en på Revingehed. Vet dock inte om det var samma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
627olsson Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Fins T72 på P4 eller MSS. Hur jag vet? jo jag har sprungit på den. SKYDD Japp! 2st tror jag, var av den ena står på pansarmuseet och ska tillhöra MSS. Jag vet att de har provskjutit med vagnen som står på pansarmuseet på Kråks och har sett den själv i tvätthallen på P4... Jag vet inte om T-80U leasades eller om de köpte vagnen. Där emot så vet jag att T-80U testades under 90-talet på MSS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olga-Belle Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Fins T72 på P4 eller MSS. Hur jag vet? jo jag har sprungit på den. SKYDD Japp! 2st tror jag, var av den ena står på pansarmuseet och ska tillhöra MSS. Jag vet att de har provskjutit med vagnen som står på pansarmuseet på Kråks och har sett den själv i tvätthallen på P4... Jag vet inte om T-80U leasades eller om de köpte vagnen. Där emot så vet jag att T-80U testades under 90-talet på MSS. Våren 1993 testades två T-80U av FM, de lämnades tillbaka efter beslutet togs om inhyrning av begagnade leoparder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 Har blivit involverad som teknisk konsult (?) i ett filmprojekt på hög hobbynivå. Det hela gäller en fiktiv (vad annars? ) rysk invasion av Sverige i nutid. Några scener ska involvera en rysk strv för att ge lite stämning åt filmen. Har redan försett filmteamet med en T-72 B2 i skala 1:35 som kan datatrixas in i filmen. Det skulle dock vara betydligt bättre med en riktig vagn att interagera med/mot, så jag undrar om det finns någon på forumet som har försänkningar inom det regemente som har hand om den/de T-72:a(or) som finns i Sverige. För hjälpsamma själar kan det anordnas plats i eftertexterna. Låter som ett intressant projekt! Beroende på filmmakarnas budget kanske ni kunde åka över till Ryssland eller Ukraina och skjuta dom scener ni behöver? Där lär man mot betalning kunna få köra och till och med skjuta med stridsvagn (inkl T-72) vid "tillställningar" som anordnas av speciella event-företag. Kostar nog en slant dock... En annan möjlighet: Finland håller, som jag förstått det, på att avveckla T-72 i sin stridsorganisation. Kanske kunnde ni få ta ett par bilder på en Fine-vagn innan den ska iväg till skroten? (Vissa rykten gör dock gällande att de inte alls ska till skroten utan säljas till Vietnam). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted April 19, 2007 Report Share Posted April 19, 2007 Ni kanske fål låna en brobandvagn av det svenska försvaret så länge ni filmar endast bandaggregatet så klarar ni er. Täck upp med lite Pbv 501 & 401. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morkaii Posted April 19, 2007 Report Share Posted April 19, 2007 Har redan försett filmteamet med en T-72 B2 i skala 1:35 som kan datatrixas in i filmen. Om det ändå skall datatrixas kan väll hela vagnen modelleras och animeras i 3D. Bara ett tips Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turboharry Posted April 20, 2007 Author Report Share Posted April 20, 2007 Låter spännande! Kan du berätta mer om projektet? Vilka ligger bakom och var håller ni hus? Hemsida? Har blivit involverad via kompisars kompisar så jag är inte insatt i alla detaljer men följande vet jag iallafall: Synopsis: Sverige någon gång under 2010-talet, DSFK* har både utkämpats och förlorats. Sverige är ockuperat av Ryssland och en svensk motståndsrörelse växer fram men Quislinglar är inte förbehållet Norge... Filmen är som sagt ett hobbyprojekt och mycket går ut på att testa vad som funkar ifråga om komposition, dramaturgi och specialeffekter. Inspelningen ska ske till sommaren vid västkusten. Vagnen ska vara med som rekvisita - inte som antagonist i en apokalyptisk slutstrid (ska försöka få dem att inse det fina i explosioner hehehe ) Ska finnas en hemsida med en filmsnutt av vagnen...nånstans... GrodanBoll: Med begränsad budget så är det lite väl ambitiöst att satsa på solsemester med inslag av pansarstrid på bataljons nivå. Darkwand: Var faktiskt inne på brobandvagn innan jag kom ihåg T-72:an. *Det Stora Fosterländska Kriget Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted April 20, 2007 Report Share Posted April 20, 2007 Låter spännande! Kan du berätta mer om projektet? Vilka ligger bakom och var håller ni hus? Hemsida? [...]Inspelningen ska ske till sommaren vid västkusten. [...] Var någonstans? Behöver ni statister? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted April 20, 2007 Report Share Posted April 20, 2007 Det finns ju någon i Uddevallatrakten som har en T55 och något annat monster med röd stjärna på. Kan ha varit en MAZ543-TEL (Scud-robotbärare). Link to comment Share on other sites More sharing options...
PrinsProppmätt Posted May 1, 2007 Report Share Posted May 1, 2007 http://www.p4.mil.se/photo.php?id=132525&nid=36903 Kan det va en T-72a? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 http://www.p4.mil.se/photo.php?id=132525&nid=36903 Kan det va en T-72a? Ja, det är den som är placerad på MSS Kvarn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted May 5, 2007 Report Share Posted May 5, 2007 http://www.p4.mil.se/photo.php?id=132525&nid=36903 Kan det va en T-72a? Ja, det är den som är placerad på MSS Kvarn. Kul namn vagnen har fått. Är det politiskt korrekt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted May 5, 2007 Report Share Posted May 5, 2007 Att döpa namnet efter en man som stred på den tyska sidan under 2:a världskriget behöver ju inte förknippas med Adolf och kollegor...eller? Han var ju bara en VC lixom....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 Han var ju bara en VC lixom....... Och officer i Waffen SS och en villig "posterboy" för den nazistiska propagandan. Dessutom var Otto Carius ett "större" ess med 150 "kills" och dessutom överlevde han kriget. Jag tycker det känns "sådär" att se ett namn som Wittmans på svenska vagnar. Hellre då Guderian, som ju faktiskt har svenskanknytning... /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocha Posted May 7, 2007 Report Share Posted May 7, 2007 Det finns ju någon i Uddevallatrakten som har en T55 och något annat monster med röd stjärna på. Kan ha varit en MAZ543-TEL (Scud-robotbärare). Mannen som har denna T55 heter Michael Hultengren och har firman 4x4 HOGSTORP som finns belägen i Hogstorp ca 1,5 mil norr om Uddevalla. Hemsidan till denna firma är: http://www.volvo4x4.se/index.asp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turboharry Posted May 14, 2007 Author Report Share Posted May 14, 2007 Försvaret sa att de skulle kika på hur policyn var ifråga om utlåning av mtrl till privata projekt - det var tre veckor sen. Ska ta och ringa upp dem igen...vilken vecka som helst nu. Hursomhelst så har jag en kortare film som visar vilken nivå specialeffekterna kommer att ligga på, om nån är intresserad av se den så skicka ett PM. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted May 17, 2007 Report Share Posted May 17, 2007 Står en T72 Vid "carport garaget" vid Fabiansrondellsvakten, jao.. Ser den i princip varje dag där den står bredvid en BTR-60.. (motsv) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.