Jump to content

Recommended Posts

Posted
Fogel: Jo det verkar ju vara det enda man kan göra. Det var väl många som valde att göra tredje termin kanske...

För att få komma med gäller det nästan att antingen ha gjort en mission innan eller tjänna befäl som ska ner.

Jo precis, men jag tycker att dom måste känna igen namnen för Kompanichef ks17 var ju stf Kompanichef när jag låg inne på gardet 05/06. Men men, får väl kolla hur det blir med vakanser v43.

Kompanichefer har ju svårt att minnas alla namnen på ens kompani. Det bästa är om ens plutonschef åker ner.

• Replies 340
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Kompanichefer har ju svårt att minnas alla namnen på ens kompani. Det bästa är om ens plutonschef åker ner.

Yepp. Men jag såg också att våra insats Plutonchef under GU ska åka ner som Plutonchef. Och dom fick man ju jävligt bra kontakt med på bla slutövningar. Men slutgnällt nu, allt är ju inte 100% färdigställt än. :)

Posted
Fogel: Jo det verkar ju vara det enda man kan göra. Det var väl många som valde att göra tredje termin kanske...

För att få komma med gäller det nästan att antingen ha gjort en mission innan eller tjänna befäl som ska ner.

Jo precis, men jag tycker att dom måste känna igen namnen för Kompanichef ks17 var ju stf Kompanichef när jag låg inne på gardet 05/06. Men men, får väl kolla hur det blir med vakanser v43.

Ring upp Lt M, hon minns dig ju och hon ska med! Eller kanske kontakta Kapten R om inte han blivit Major nu.

Och satsa på vakanserna, skulle ju vara gött om vi vart några från gamla 63 pluton! :)

Posted

Ring upp Lt M, hon minns dig ju och hon ska med! Eller kanske kontakta Kapten R om inte han blivit Major nu.

Och satsa på vakanserna, skulle ju vara gött om vi vart några från gamla 63 pluton! :)

Yess jag tycker detsamma. Tror våran älskade Kn har blivit Mj. Men det vore nice som fan om vi blev några från 05-06.

Posted

Yess jag tycker detsamma. Tror våran älskade Kn har blivit Mj. Men det vore nice som fan om vi blev några från 05-06.

Enligt uppgift så blir vi cirka 20-30 stycken, det var vad min blivande chef Lt E sa. Och så sa han några namn som jag kände igen. Men det kan säkert bli fler med tanke på att allt inte är klart än.

Posted

Nån erfaren Yxa kanske kan upplysa en oerfaren osnuten grabb som jag! :) Jag har lite frågor angående Kosovo, missionen och lite allmänt?

Hur bor man, jag har hört det ryktas om bostadscontainrar? Mat, är den bra, är den dålig? Vad gör man utanför tjänsten, finns det nåt utanför tjänsten? Hört rykten om att man kan få sända radio, stämmer det? Har också hört talas om att det finns en bar där man får turas om att stå i? Beskriv en typisk dag, har läst lite dagböcker och så men upplys mig gärna mer? Jag ska vara signalist/förare på staben, nån här som haft den tjänsten? Hur är befolkningen, positiva eller negativa till vår närvaro? Hur ser landets historia ut, nån som vet nåt mer än jag kan läsa mig till själv? Är det en majoritet av Serber eller av Albaner där vi kommer bli stationerade? Är det fortfarande mycket bråk mellan dem?

Har ni fler svar än jag har frågor så upplys mig! Jag måste börja plugga på nu, både om landet och missionen!

http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang...ws&id=36336

"- Det kanske till och med blir så att vi behåller våra baskrar med CG XVI-märket istället för utlandsstyrkans märke. Så har britterna och amerikanerna gjort länge, ler han."

Låter rätt kul tycker jag, hoppas det blir bra stämning när världens äldsta regemente åker på mission! :)

Posted

Nu är ju UK klar, blev det fastlaget med minskningen av bla två skytteplutoner och LMT?

/b

CG XIV märket i baskern... jojo.... den tråden vågar jag inte ens drömma om :)

Posted

Det ligger ju vakanser ute på mil.se/int till ks17. Men det är ingen ide att söka för det är ingen sökperiod eller? Kan knappt vänta till v43. :)

Posted
Det ligger ju vakanser ute på mil.se/int till ks17. Men det är ingen ide att söka för det är ingen sökperiod eller? Kan knappt vänta till v43. :)

Vakanser kan när som helst. Så länge vakansen ligger kvar ute så får man anse att behovet fortfarande finns och då är det värt att testa. I sämsta fall har dom fyllt vakansen med nån annan precis och inte hunnit uppdatera sidan.

Posted
Det ligger ju vakanser ute på mil.se/int till ks17. Men det är ingen ide att söka för det är ingen sökperiod eller? Kan knappt vänta till v43. :sniper:

Vakanser kan när som helst. Så länge vakansen ligger kvar ute så får man anse att behovet fortfarande finns och då är det värt att testa. I sämsta fall har dom fyllt vakansen med nån annan precis och inte hunnit uppdatera sidan.

var kan man hitta dom här vakanserna? Är det inte bara officerar tjänster som ligger ute som vakanser?

Posted

Alla vakanser ligger på samma ställe.

http://www.mil.se/int/article.php?id=15054...amp;SortOrder=1

Anledningarna till att man ser fler officersvakanser och för vissa missioner bara ser officersvakanser.

1. Rekrytering sker i 2 steg (grovt sett) först rekryterar man chefer dessa samlas sedan till ringvecka / uk (uttagningskommission). Innan ringveckan är genomförd letar man i efter officerare som i sin tur skall vara med på ringveckan. Först efter ringveckan lägger man upp de befattningar som man inte har lyckats rekrytera.

2. Officersbefattningaran är ibland svåra att tillsätta.

3. Det är brist på officerare inom vissa inriktningar.

4. Vissa förband gör det svårt för sina officerare att söka utlandstjänst.

5. Söktrycket på officersbefattningarna är lägre. (färre sökande per tjänst). Ibland läggs en vakans ut trots att det finns ansökningar till den tjänsten om man tycker sig ha för få sökande.

Vid rekrytering till US och registerförband råder djungelns lag, glöm aldrig det!

Ang KS17 så lär det snart dyka upp några vakanser då ringvecka har skett.

Posted

Fan det ser ju faktiskt ganska hopplöst ut. Trodde aldrig det skulle vara 100% täckning på två plutoner. Aj aj men jag är glad för deras skull.

Posted

Ja har Livgardet lyckats fått 100% av sina vpl att åka så är jag grymt impad

Men hur är det med specialbefattningarna egentligen (lastbilschaffisar,tekniker, mm) har livgardet sådan kompetens verkligen eller har alltid sådant rekyterats utifrån ?

Posted

Att "lyckas" med att fylla två skytteplutoner är väl ingen större bedrift?

2x3x8 plus chefer är inte någon större match.

/K

Posted

Kanske inte men jag trodde inte så många var intresserad. Jag låg inne 05-06 och det var långt ifrån 100% som ville söka då iaf. Men dom har väl satsat lite. Aja men hur stor är chansen att tillräckligt många bangar ur så det blir nåt ledigt då?

Posted

snackade med nuvarande lt E (va Fän E på min tid) och talade även med Kn H, verkarde som att jag ska åka med dom ner, allt som va kvar va väll säk kontrollen av säpo så vitt jag förstod. Låg själv på Livkomp för 2år sedan. Hade vatt skoj att komma tillbax och åka med dom som man utbildades av.

Posted

Det ja har hört är att man inte fått med tillfredställande JA svar från de värnpliktiga men de räckte väl nu när de skar ner lite granna.

Hörsägen sa annars i en pluton att 29 svarade ja, och när de va ja på riktigt va det 8 som sa ja och 5 ville de ha med.

Posted
Fan det ser ju faktiskt ganska hopplöst ut. Trodde aldrig det skulle vara 100% täckning på två plutoner. Aj aj men jag är glad för deras skull.

Men hur är det med specialbefattningarna egentligen (lastbilschaffisar,tekniker, mm) har livgardet sådan kompetens verkligen eller har alltid sådant rekyterats utifrån ?

/K

Är det sagt att det bara ska bli 2 skytteplutoner?? Vad jag förstår är det fortfarande ett skyttekompani som ska åka eller??

Sen är det väl så att 100% i TVÅ skytteplutoner på LG har sagt att de vill åka vilket inte betyder att alla på de både skyttekompanierna har sagt ja och det betyder ju inte heller att just dessa två plutoner kommer åka till kosovo som de ser ut idag.

Posted

/K

Är det sagt att det bara ska bli 2 skytteplutoner?? Vad jag förstår är det fortfarande ett skyttekompani som ska åka eller??

Sen är det väl så att 100% i TVÅ skytteplutoner på LG har sagt att de vill åka vilket inte betyder att alla på de både skyttekompanierna har sagt ja och det betyder ju inte heller att just dessa två plutoner kommer åka till kosovo som de ser ut idag.

Som jag skrivit tidigare i denna tråd så var det planerat med en neddragning av två skytteplutoner,LMT och sedan lite diverse stöd EOD, Räddning osv

att 100% sagt att dom kan tänka sig att åka är inte detsamma som att det blir dom men visst är det så att det inte kommer behövas så hemskt många skyttesoldater...

/b

Posted

/K

Som jag skrivit tidigare i denna tråd så var det planerat med en neddragning av två skytteplutoner,LMT och sedan lite diverse stöd EOD, Räddning osv

att 100% sagt att dom kan tänka sig att åka är inte detsamma som att det blir dom men visst är det så att det inte kommer behövas så hemskt många skyttesoldater...

/b

Nu är det ju så att det under KS14 och KS15 har funnits 5 skytteplutoner (4 vanilj och en sök) så en nerdragning med två skytteplutoner betyder alltså 3 skytteplutoner kvar. Men en skyttepluton försvinner redan nu till KS16 och då är ju frågan om det är två till som försvinner eller om det är bara en. Alltså skulle det vara mer intressant o veta hur många som blir kvar och inte hur många som försvinner?

Posted

/K

/b

Nu är det ju så att det under KS14 och KS15 har funnits 5 skytteplutoner (4 vanilj och en sök) så en nerdragning med två skytteplutoner betyder alltså 3 skytteplutoner kvar. Men en skyttepluton försvinner redan nu till KS16 och då är ju frågan om det är två till som försvinner eller om det är bara en. Alltså skulle det vara mer intressant o veta hur många som blir kvar och inte hur många som försvinner?

Nu tycks ju enligt mil.se skyttekompaniet få förbli intakt... (tacka C LG) medan LMT försvinner, det som var nytt var att spykiddsen med får stryka på foten.

/b

Posted

va ju bra nyheter till oss som förhoppningsvis åker med på skyttekompaniet. Va lite orolig över att man skulle få ett avslag så här i efterhand efter att man har fått det så berömda telefonsamtalet. Men i och med att d e FM så ska man kanske inte andas ut helt enu, v41, då kommer dommen...lycka till alla som sökt!