Zizka Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 Okej, här kommer den... När Armén skapade PB63 infördes i dess organisation nåt som inte tidigare eller senare har prövats i brigadstrukturen.. Vad var unikt med första utgåvan av PB63. (som ledtråd kan jag säga att det inte är de blandade pansarbataljonerna) Lycka till//Z Quote
C PI62 Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 Eftersom Koskela redan har sagt artilleri (vilket jag tror är rätt) så säger jag broläggare som jag har för mig var nytt likaså Quote
Zizka Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 Hej ! Artilleri fanns redan sen 40-talet på brigaden, likväl Grk. Jag syftar mer på ledningsnivå.... / Z Quote
Koskela Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 Bepansrat ledningsfordon? Om du inte är snäll med mig lägger jag upp en bild från Skogstibble! /K Quote
C DK012 Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 Bepansrat ledningsfordon? Om du inte är snäll med mig lägger jag upp en bild från Skogstibble! /K Ja! Skogstibble! En gissning på frågan (som iofs klampar in lite på Koskelas svar) skulle kunna vara främre ledningsplats? Quote
Zizka Posted March 23, 2007 Report Posted March 23, 2007 Skogstibble låter bekant, är ju nästan uppfödd på det skjutfältet.... Igår kväll slog det mig att Grk fanns inte alls på PB63 (tyckte nåt var fel) Åter till Quizzzen: Hittills inga rätt svar. Det jag söker efter är själva strukturen på brigaden som skiljer sig mot IB49/IB59/IB66/IB77/NB69/NB85/PB49/PB58 Frågan är hur själva grundorganisationen på brigaden skiljer sig från övriga brigadtyper. Och då gällande ledningsförband på brigaden... Z Quote
Zizka Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 Hej ! För att inte stoppa upp eventuella andra quizzar så säger jag svaret. När man skapade PB63 skapade man två brigadstabsdelar. Stabsdel 1 för stridsledning mm med eget brigadstabskompani Stabsdel 2 med underhållsbataljonschefen som samtidigt var brigadkvartersmästare med eget brigadstabskompani. Båda staberna innehöll samtliga funktionerna och kravet var att ensam kunna ta över ledningen av brigaden. Detta var planerat att även IB66 skulle få men av ekonomiska skäl övergavs det och en gemensam brigadledning skapades därefter. Vidare fanns på PB63 en egen brigadartilerichef med egen stab förutom den på Pansardivisionen. // Frågan släpps fri på forumet. Quote
Beafer Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Bumpar lite och hoppas på att någon kunnig själ ska slänga upp en fråga. Quote
Kadhem Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Bumpar lite och hoppas på att någon kunnig själ ska slänga upp en fråga. Vilket vapen är det som skjuter 1150+-150 skott i minuten, och vem är det som använder den? Quote
JAS Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Ksp 94? Hanteras av laddaren på en Strv 122:a? Quote
Kadhem Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Ksp 94? Hanteras av laddaren på en Strv 122:a? Vad snabb du var :P rätt svar. Pga att första frågan var för enkel kommer jag med en förhoppningsvis lite svårare fråga. Nästa fråga är: vad är forkortning till den underkalibrerade kanonen för strv122, var är den tillverkad och vad har den för kaliber? Sist men inte minst: projektilerna som används till den: var är de tillverkade och vilka fordon/flygplan/helikoptrar använder den i tillverkarlandet? Quote
Mercai Posted April 6, 2007 Report Posted April 6, 2007 Ksp 94? Hanteras av laddaren på en Strv 122:a? Vad snabb du var :P rätt svar. Pga att första frågan var för enkel kommer jag med en förhoppningsvis lite svårare fråga. Nästa fråga är: vad är forkortning till den underkalibrerade kanonen för strv122, var är den tillverkad och vad har den för kaliber? Sist men inte minst: projektilerna som används till den: var är de tillverkade och vilka fordon/flygplan/helikoptrar använder den i tillverkarlandet? Kanonen är väl iof överkalibrerad medan ammunitionen däremot är underkalibrerad... annars blir det lite trångt i eldröret . . Quote
Ringo Posted April 10, 2007 Report Posted April 10, 2007 Ksp 94? Hanteras av laddaren på en Strv 122:a? Vad snabb du var :P rätt svar. Pga att första frågan var för enkel kommer jag med en förhoppningsvis lite svårare fråga. Nästa fråga är: vad är forkortning till den underkalibrerade kanonen för strv122, var är den tillverkad och vad har den för kaliber? Sist men inte minst: projektilerna som används till den: var är de tillverkade och vilka fordon/flygplan/helikoptrar använder den i tillverkarlandet? om du syftar på "insticksvapnet" så är kalibern 25 mm va? och om jag ej minns fel kom den från israel men vilket fordon som använder den och vad den heter har jag ingen aning om Quote
Kadhem Posted April 13, 2007 Report Posted April 13, 2007 Ksp 94? Hanteras av laddaren på en Strv 122:a? Vad snabb du var :P rätt svar. Pga att första frågan var för enkel kommer jag med en förhoppningsvis lite svårare fråga. Nästa fråga är: vad är forkortning till den underkalibrerade kanonen för strv122, var är den tillverkad och vad har den för kaliber? Sist men inte minst: projektilerna som används till den: var är de tillverkade och vilka fordon/flygplan/helikoptrar använder den i tillverkarlandet? om du syftar på "insticksvapnet" så är kalibern 25 mm va? och om jag ej minns fel kom den från israel men vilket fordon som använder den och vad den heter har jag ingen aning om BIS är förkortningen. Quote
C PI62 Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 Bumpar denna tråd! Det blir en historisk fråga: Vilka regementen (ok, ett var endast ett detachement av ett annat regemente) ansvarade för bemanningen på pansartåget "Boden"? Quote
Recommended Posts