losec Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 Följande har hänt. I ett brännarprogram råkade jag trycka fel alt. för vad jag ville bränna. Kom till något i stil med "start-cd", kollade inte så noga. Klickade mig tillbaka utan att bränna något. Brände det jag skulle bränna. Så långt allt frid och fröjd. Vid nästa tillfälle datorn skulle startas så ville den starta från cd. Gick in i BIOS och kollade, där stod det fortfarande att jag hade disk-station som första, hårddisk som andra och cd som tredje alt. för att "boota" från. Tänkte vara smart och klickade i "fail-safe start" och starta om för att komma in i windows. Vid denna omstart står datorn endast och surrar, kommer inte ens in i BIOS. Verkar inte som att skärmen får någon signal öht. Vad göras? Alternativet för mig är att lämna in datorn för service, vilket är till ockkerpriser....
Stefan F Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Det enda jag kan komma på är att ta ur batteriet, låta den stå ett tag (en halvtimme kanske) och sedan sätta tillbaka batteriet och prova igen. Förhoppningsvis "glömmer" den bort vad som hänt, och återgår till någon ursprungsinställning som åtminstone får igång maskinen. Det här funkade "förr". Innan du gör det kanske det är bäst att vänta tills någon som har färskare kunskaper än jag postar...
Stefan F Posted February 25, 2007 Report Posted February 25, 2007 Inga andra tips? Kanske du ska prova med batteritricket då. Känner på mig att det är ungefär det en tekniker skulle prova med först.
losec Posted February 25, 2007 Author Report Posted February 25, 2007 Med batteriet antar jag att du menar "klockbatteriet" som sitter på moderkortet?
Forumsledning Kimster Posted February 25, 2007 Forumsledning Report Posted February 25, 2007 alltså det finns 1000tals olika sett att kolla så mycket att det är svårt att säga i vilken ände man ska börja. Det jag generellt kan säga med dryga ett antal års erfarenhet professionelt är att alltid när det gäller problemlösning, speciellt inom datorvärlden: minimera felfaktorer och använd uteslutningsmetoden, med det kommer man långt.
Stefan F Posted February 26, 2007 Report Posted February 26, 2007 Med batteriet antar jag att du menar "klockbatteriet" som sitter på moderkortet? Ja.
losec Posted February 26, 2007 Author Report Posted February 26, 2007 Plockar ut batteriet ikväll. Datorn har några år på nacken, så som tror skulle funka. Återkommer med bra/dåligt resultat.
C PI62 Posted February 26, 2007 Report Posted February 26, 2007 Nollställa bios kanske du kan pröva med annars.. det finns en liten kontakt på moderkortet som bara är att ändra så kör den på defaultinställningar
losec Posted February 26, 2007 Author Report Posted February 26, 2007 Sitter nu och skriver från datorn ifråga! Hoppade igång och gick igenom lite nya grejer första starten efter att jag satt tillbaka battariet. Nu helt normal och "boot-cd" problemet är också ur världen. Riktigt -tips, som sparat mig en hel del slantar! Tackar!
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.