Jump to content

AK4/AK4B


RU01

Recommended Posts

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ak4/G3 är framtagen efter något nordeuropeiskt bergstroll med aplånga armar. Vad man tänkte på när man ritade konstruktionen kan man fråga sig.

Den är helt enkelt för lång.

Själv är jag 185, men det spelar ingen roll.

 

Ak5 har oxå en för lång kolv.

 

Det går alldeles utmärkt att nyttja magasinsstyrningen till att greppa runt. På både ak5 och ak4.

 

 

@innuendo

Rödpunkt eller inte, vapnet är lika långt ändå!

 

 

@Fredriksson

Det är större genomslag med den nya miljöammunitionen. Rikspolisstyrelsen och Försvarsmakten har testat. Därav att svensk polis bytt ut sina tungvästar, för att dom inte höll måttet efter införande av den ammunitionen.

 

 

 

[OT]

 

Ang 5.56. USA har köpt in en annan 5.56 som man använder i både M16A2 (20" pipa) och den kortare M4 (14.5" pipa)med stor framgång. Man får tätare träffbild på längre håll, man får kroppsträff ut till 800meter på en lugn dag. Det går inte lika bra med den gamla.

Den gamla M855 har en kulvikt på 62grain, medans den nya har en kulvikt på 77grain.

Andra skillnader är krutsort/mängd och kulans utformning. Kulan är en 77grains Sierra Open Tip Match, och själva ammunitionen benämns MK262MOD0 och MK262MOD1. Kulan ger ungefär samma trauma som sin företrädare M855.

 

Det är först och främst SOCOM som har men non-SOCOM enheter skall kunna beställa den genom sin chefer. SOCOM beställde denna redan för drygt 7år sedan, så det är inget nytt. Bara det att de flesta inte intresserat sig för det.

Jag vet att marinkåren laborerar med en annan 5.56 än M855.

 

Dock så får den inte användas i M249 SAW (Ksp90). 1 Den är dyr 2. Den har annan krut-mängd och sort.

[/OT]

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker AK4B funkar som vapen men som en vis man (Hornet) sa i början på tråden så skulle ett smidigare vapen fungera bättre i SIB miljö som är mångas huvuduppgift. AK4B är klart smidigare än KSP58 och som jag ser det vinner 7,62 på genomslagskraften. Detta utesluter inte att det skulle i en drömvärld vara trevligt med en något kortare version och åtminstånde ett större handskydd som inte blir så varmt, gärna med fästmöjligheter för lampa.

Tror inte att någon oavsett vilket vapen som denna bär inte känner mjölksyra i armarna efter några timmar genomsök med vapnet anlaggt och då skall vi komma ihåg att det bara är lös ammo i maggen........

Link to comment
Share on other sites

Har inga som helst problem med Ak4:an, varken med längden eller vikten, utan tycker att det är ett mycket trevligt vapen.

Och då är inte mina armar onormalt långa heller.

Det enda jag har på önskelistan är ett bredare handskydd, får att få bättre grepp.

Ser inte att vi skulle få det bättre med något annat. Speciellt inte efter nya siktet.

 

15,5cm - Nordeuropeiskt bergstroll.

Längd/Vikt: 177/105

Link to comment
Share on other sites

Är över 195 cm och ganska klent bygd, men tycker inte vikten är några problem i sig och inte längden heller. Problemet är att när man slänger på mig ett GRG eller Pskott och några kilo sjukvårdsprylar så börjar jag önska att man kunde skala av några hekto här och var, att ha en lättare AK vore ett sätt att få ner den totala vikten.

Link to comment
Share on other sites

184cm och 87 kg, har en 3 cm kortare kolv, har gjort GU med AK4, men inser så här i efterhand, när man provat andra automatkarbiner, att man aldrig kommit riktigt överens med den, men har bråkat mej till nån slags hat-kärlek förhållande till den, av dom automatkarbiner jag provat så är AK4:an bland dom jag trivts sämst med, remodifieringen till B gjorde att den blev tyngre och klumpigare, dock mera "lättskjuten" med RPS, tycker att ak5 känns naturlig direkt man får den i nävarna, alla handgrepp är på nåt sätt mera logiska,

tom en WW2 karbin känns mera ergonomiskt riktig i handgreppen, av dom svenska ak:na jag skjutit med så tyckte jag att FFV 890 satt bäst i nävarna

Edited by BunkerBuster
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter att ha tittat på andra trådar här om inskjutbara axelstöd osv så tycks vapnet I SIG med stödet utdraget precis lika långt som med våra standradkolvar eller kan de inskjutbara axelstöden kan avpassas i längd? I så fall är ju inskjutbart axelstöd bara till nytta vid trp i fordon av vapnet?

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha tittat på andra trådar här om inskjutbara axelstöd osv så tycks vapnet I SIG med stödet utdraget precis lika långt som med våra standradkolvar eller kan de inskjutbara axelstöden kan avpassas i längd? I så fall är ju inskjutbart axelstöd bara till nytta vid trp i fordon av vapnet?

 

C3grp.

Du har helt rätt.

Den inskjutbara kolven har 2 lägen in eller ut.

Finns dock liknande kolv till G3 som ser ut som M4 kolven.

Den har fler lägen.

Har bilder på min andra dator som är på lagning :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Guest Challe
Ak4/G3 är framtagen efter något nordeuropeiskt bergstroll med aplånga armar. Vad man tänkte på när man ritade konstruktionen kan man fråga sig.

Den är helt enkelt för lång.

Själv är jag 185, men det spelar ingen roll.

Har alltid funderat över varför alla gnäller så om AK4. Nu vet jag varför!

Jag är ett "nordeuropeiskt bergstroll med aplånga armar" :mellow:

Är 196cm, 100kg. Trivs personligen bra med AK4, har till och med förlängd kolv till den.

Självklart skulle jag gärna ha ett lättare o smidigare vapen om möjligheten fanns.

 

/Challe

Edited by Challe
Link to comment
Share on other sites

Kompanichefen för Södra Skärgårdens marina kompani vill att kolven på vapnet AK4b kortas så att kvinnliga soldater lättare kan hantera vapnet.

”Min begäran och förfrågan handlar inte om att det ska se häftigt ut med en kortkolv. Jag är helt enkelt ute efter en anpassning till hur verklighetenser ut”, skriver han till försvarsministern. METRO

Link to comment
Share on other sites

Jag är 175/75 med små fröken-/fänrikshänder. Det stora problemet för min del är att jag knappt ens en bra dag kan osäkra utan att vrida bort kolven från axeln alternativt rotera vapnet 90 grader åt vänster så att omställaren hamnar undertill. Jag hade dock liknande problem med ak 5 när det gällde att säkra.

 

Sen är ju vikten också ett problem vid SIB men femman känns å andra sidan rätt framtung så jag skulle förmodligen inte uppleva någon större skillnad. Annars tycker jag att ak 4 är ett bra och balanserat vapen, speciellt när man har förmånen att få kriga i läskiga skogen med det...

 

Sen stör jag mig enormt på elefantpungen. Utan den upplever nästan fyran som ett smidigare vapen än femman. Att FMV brydde sig om att modda denna för att passa till ak4 B är nog bland det dummaste jag har sett på länge...

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

Vad är SOCOM för något? En sökning på Altavista ger som resultat några länkar till Sony Playstation och det är uppenbarligen frågan om annat än ammunition till vapen.

 

Det är först och främst SOCOM som har men non-SOCOM enheter skall kunna beställa den genom sin chefer. SOCOM beställde denna redan för drygt 7år sedan, så det är inget nytt. Bara det att de flesta inte intresserat sig för det.
Link to comment
Share on other sites

Har i princip börjat att konstant skjuta med vänster (är högerskytt i normala fall). Jag är m/lång (187 cm) men finner fortfarande omställaren alldeles för avlägsen för att kunna agera så snabbt jag kunde med AK5:an.

 

Skulle absolut inte tacka nej till en ny bössa då jag även är Grt-skytt. Blir väldigt tungt i längden.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker personligen inte att AK4an är så värst tung att vi inte kan lösa uppgifterna med den.

Pungen är dock de största minuset då vapnet väger typ två kilo mer när man skjutit tre mag eller så.

 

Sen att FM inte behöll de fasta riktmedlen som fann på akn är också ett minus.

Amerikanarna och norrmännen måste ju behålla dem av någon anledning eller hur?

 

Ge oss ett handtag på den och en ficklampa och de infällbara axelstödet så blir den ännu bättre ska ni se. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...