Jump to content

CLP (Break Free)

Cozmic

Recommended Posts

Hur spritt är det inom det svenska försvaren? När jag gjorde lumpen 00-01 hade vi det inte vid vapenvård. Men nu tycker jag alla man snackar med säger att dom använder det?! Så min fråga är: Är 101'an helt ur leken nuförtiden? och Hur länge har försvaret använt clp?

Vi använde bara CLP. Tror det har tagit över efter 101:an

Okaj, synd.. 101:an va kul att gegga med .. fast clp e ju mkt mkt mkt mkt smidigare.. Det märker man ju inte minst när man skall göra vapenvård efter ngn hvövning. Bara att dränka vapnet i clp å torka rent sen :P

Har för mig att det är icke rekomenderat att blanda CLP och vapenfett 101...

Men att fetta in vapnena med CLP, när man stoppade in dom i kassunen, så var dom fräscha när man plockade ut dom nästa gång...

Betongkasunerna är ju inga idealiska förvaringar för vapen :D

Praktiskt att fetta in ett vapen med 101 som är väldigt nedsmutsat o sen ställa in det i kasunen över natten. Så blir det lättare att rengöra.

då är det bättre att ösa på med clp och sen sätta in ak:n ikasunen

Det finns två typer. Den ena är CLP Breakfree och används till att göra rent vapnet med. Den andra, som jag inte vet namnet på just nu, är en mer skyddande olja och har en mer "konserverande" effekt och kan användas efter rengöring med Breakfree för att skydda vapnet.

Vapenfett 101 är på väg ut ur FM i och med det nya vårdsystemet på grund av hälsoskäl samtidigt som de gamla kasunerna ute i läbbiga skogen tagits ur bruk och ersatts med kasuner med aktivt eller passiv lufttorkning vilket ställer andra krav på korrosionsskydd etc.

Utprovning sker just nu med FM och Bofors etc för att utvärdera de olika alternativen, men som det ser ut nu är tanken att CLP och SMX skall fasas in i de flesta vapensystemen.

Hoppas att det var till någon nytta.

PS. Tips till vapenvården där hemma på kammaren, köp en läskorm.

:blink:

Ber om ursäkt, kanske lite off topic..

Läskorm är en ny liten nyttig pryl för vapenvård. Ser ut som ett skosnöre från en skridsko ungefär med ett antal mindre metalltrådar invävda i ena änden. Droppa på några stänk CLP o dra en gång genom pipan, blir rent som i en reklamfilm för yes. Ett drag har ungeför samma effekt som 100 linnelappar med vanlig läskstång på AK:n. Finns att köpa på de flesta jakt/skytte-ställen. Tror även att den är på tapeten för FM.

Tack för ordet.

Fk Van der Kaye

Boresnake!

Wow, nu blir jag imponerad, funkar den lika bra som det verkar så är det ett suveränt verktyg. Någon som testat en och har erfarenheter?

Kul att se att det kommer nya pryttlar å grejer då och då...

- HvPrsk

Boresnake!

Wow, nu blir jag imponerad, funkar den lika bra som det verkar så är det ett suveränt verktyg. Någon som testat en och har erfarenheter?

- HvPrsk

Hehe, jasså HvPrsk, du tänder på sådant du? ;) :P ;) :P B)

Boresnake!

- HvPrsk

Hehe, jasså HvPrsk, du tänder på sådant du? ;) :P ;) :P B)

Du ska inte bli förvånad över någonting på det här stället.

Hur stor är sannolikheten att sådant kommer ut inom FM? Det är väl lite av charmen att man ska sitta där med linnelappar och knullputsa pipan istället för att sova/äta/softa?

Hehe, jasså HvPrsk, du tänder på sådant du? ;)  :P  ;)  :P  B)

Jag vet inte hur det är med dagens ungdomar men för min del så resonerar jag så att det är alltid trevlig…”to drag the snake through the pipe”… :)

Guest elric the sniper

jag vill ha en orm jag med, vart kan man köpa en sådan tro?? någon som har förslag??

habegäret slog som en slägga!! jag går ut i cyberrymden och letar, hör av mig om jag hittar något av intresse....

Boresnake!

- HvPrsk

Köp en Boresnake du kommer inte att bli besviken. Jag har en själv och tycker den e klockren. Jobbar som vapentekniker och vi har sådana på jobbet oxå. Så den kan jag rekomendera :angry:

Guest Dedicated

Så, då var det beställt en sådan där "Boresnake"! Återkommer om vad min Anna-Karin tyckte om behandlingen........

VAR på den applicerar man Break Free?

:wub:

Korkad fråga, måhända......

Ber om ursäkt, kanske lite off topic..

Läskorm är en ny liten nyttig pryl för vapenvård. Ser ut som ett skosnöre från en skridsko ungefär med ett antal mindre metalltrådar invävda i ena änden. Droppa på några stänk CLP o dra en gång genom pipan, blir rent som i en reklamfilm för yes. Ett drag har ungeför samma effekt som 100 linnelappar med vanlig läskstång på AK:n. Finns att köpa på de flesta jakt/skytte-ställen. Tror även att den är på tapeten för FM.

Tack för ordet.

Fk Van der Kaye

Hehe, den verkar inte dum den. Skall genast springa ner till vapenaffären och se om dom har någon till salu :)