Jump to content

Vart och som vad är du inskriven?  

52 members have voted

1. 1. Vilket kompani?

• Lifkompaniet / stabsgranatkastarkompaniet
      9
    • Skånings kompani
      15
    • Wartofta kompani
      7
    • Södra Wadsbo kompani
      5
    • Norra Wadsbo kompani
      2
    • Grenadjärkompaniet / Kvarn
      14
  2. 2. Vilken befattning?

• Skytte
      16
    • Stab / Underhåll
      5
    • Vagnsbesättning
      16
    • Bevakning / Insats
      5
    • Spaning
      4
    • GRK
      4
    • Systemtekniker
      1
    • Sjukvård
      1
    • 0

Recommended Posts

tycker att här e dåligt me folk från skånings! :P nu har vi precis avslutat våra två veckor uppe i älvdalen, säger bara en sak! hellre en *** i analen än två veckor i älvdalen!! :)

haha, tacka vet jag Deltaforce (delta quebec). Vi är dom riktiga krigarna som glassar omkring på kasern när ni får slita uppe i älvdalen bland knott och skit. Hörde att en kulspruta skenade, tur att ingen dog med tanke på omständigheterna. :Malaj: -DQ 4 life

• Replies 888
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag och Hedin har nu kaderövat bataljonsanfall och stabsgruppering med 104 andra vpl. Bedömt ca fyra timmars sömn under övningens två dygn. Delvis kompenserat av luftvärnskanonvagnsplutonens medförda chilinötter och läskflak.

Men vem var svinet som lämnade en påse med Eldorados Japanmix i Papa Juliets stabstält under andra natten? Verkligen inte gott, men man åt liksom ändå. :blink:

Jag och Hedin har nu kaderövat bataljonsanfall och stabsgruppering med 104 andra vpl. Bedömt ca fyra timmars sömn under övningens två dygn. Delvis kompenserat av luftvärnskanonvagnsplutonens medförda chilinötter och läskflak.

Men vem var svinet som lämnade en påse med Eldorados Japanmix i Papa Juliets stabstält under andra natten? Verkligen inte gott, men man åt liksom ändå. :banghead:

Är du säker på att vi verkligen var 106 soldater och befäl som övade? Det kändes snarare som det var ungefär 16 personer som övade. Jag hade verkligen sett fram emot den här övningen som ett tillfälle då man för första gången skulle få gå i sin befattning på riktigt och dessutom använda sig av det vi lärt oss på stab/samband-skolan.

Men icke. Jag är riktigt besviken på övningen, enligt mig, Dålig planering gjorde att en majoritet av de deltagande inte övade i någon särskild utsträckning. Själv hamnade jag som förare (vilket Inte är min befattning) på Södra Wadsbo. Min TGB som representerade en pluton fick knappt vara med på förbindelseproven. Enda gången vi sände ifrån min bil var när den stendog på Nya garageplan när vi skulle åka därifrån. Övningen gav mig personligen ingenting, jag fick inte öva i min egna befattning och jag fick inte signalera något, vilket var målet med övningen. Riktigt besviken är jag!

Men som tur är var jag som vanligt i gott sällskap, sedan vill jag påpeka till krp Snooz att ägaren till japanmixen den goda krp L inte uppskattade att du åt upp hans japanmix. B-)

Själv hamnade jag som förare (vilket Inte är min befattning) på Södra Wadsbo.

Welcome to my world.

Verkar som om dom flesta var ute den här veckan och övade på det vi ska göra senare? Vi var också ute i fält några dagar och övade eskorttjänst (skitkul) och spaning (skittråkigt) mest för att få en målbild av vad vi ska göra i höst.

Fick en ganska bra bild av hur vi ska bedriva eskorttjänsten även om jag inte har fullt förtroende för en del av materielen vi har blivit tilldelade, men pansar är för fegisar iaf... typ.

Fick sköna Black Hawk Down vibbar när det började regna ner tomhylsor i bilen från KSPn samtidigt som vi for iväg i ett stort dammoln efter att ha blivit påskjutna.:banghead:

Spaningsdelen av övningen gick lite på röven då det blev lite strul med planeringen, värme och andra faktorer gjorde att det tog längre tid att framrycka till dom olika UPKerna vi fick. För att vi skulle hinna fick vi ofta framrycka på vägen och då försvinner ju en stor del av spaningsdelen.

För övrigt så verkar kriget ha brutit ut för fullt mellan S Wadsbo och Skånings tack vare en viss sjukvårdspluton. B-)

Edited by T-bone

Men vem var svinet som lämnade en påse med Eldorados Japanmix i Papa Juliets stabstält under andra natten? Verkligen inte gott, men man åt liksom ändå. :banghead:

Är du säker på att vi verkligen var 106 soldater och befäl som övade? Det kändes snarare som det var ungefär 16 personer som övade. Jag hade verkligen sett fram emot den här övningen som ett tillfälle då man för första gången skulle få gå i sin befattning på riktigt och dessutom använda sig av det vi lärt oss på stab/samband-skolan.

Men icke. Jag är riktigt besviken på övningen, enligt mig, Dålig planering gjorde att en majoritet av de deltagande inte övade i någon särskild utsträckning. Själv hamnade jag som förare (vilket Inte är min befattning) på Södra Wadsbo. Min TGB som representerade en pluton fick knappt vara med på förbindelseproven. Enda gången vi sände ifrån min bil var när den stendog på Nya garageplan när vi skulle åka därifrån. Övningen gav mig personligen ingenting, jag fick inte öva i min egna befattning och jag fick inte signalera något, vilket var målet med övningen. Riktigt besviken är jag!

Men som tur är var jag som vanligt i gott sällskap, sedan vill jag påpeka till krp Snooz att ägaren till japanmixen den goda krp L inte uppskattade att du åt upp hans japanmix. B-)

HAHA, korpral L och hans sablans japanmix, under andra dagen satt jag i 11-bilen i ungefär 6 timmar och fikade sen hjälpte vi alla upp med deras tält. Några ur min grupp stack tillbaks till kasern för dom hade så tråkigt. Det roligaste på hela övningen var dock när min polare BickenBaum får i uppdrag att börja elda i tältet halv tre på natten, han blir sur som fan och lyfter upp skorstenen för att få under oljefatet men han tar i så mycket att tallriken flyger åt helevete samtidigt som en sergant med damp står i tältet och skriker på han och folk börjar vakna i panik, inte så mycket signalering men rätt roligt mer som en campingresa i nian än slutövning med Sambandskolan.

Själv hamnade jag som förare (vilket Inte är min befattning) på Södra Wadsbo.

Welcome to my world.

Verkar som om dom flesta var ute den här veckan och övade på det vi ska göra senare? Vi var också ute i fält några dagar och övade eskorttjänst (skitkul) och spaning (skittråkigt) mest för att få en målbild av vad vi ska göra i höst.

Fick en ganska bra bild av hur vi ska bedriva eskorttjänsten även om jag inte har fullt förtroende för en del av materielen vi har blivit tilldelade, men pansar är för fegisar iaf... typ.

Fick sköna Black Hawk Down vibbar när det började regna ner tomhylsor i bilen från KSPn samtidigt som vi for iväg i ett stort dammoln efter att ha blivit påskjutna.:banghead:

Spaningsdelen av övningen gick lite på röven då det blev lite strul med planeringen, värme och andra faktorer gjorde att det tog längre tid att framrycka till dom olika UPKerna vi fick. För att vi skulle hinna fick vi ofta framrycka på vägen och då försvinner ju en stor del av spaningsdelen.

För övrigt så verkar kriget ha brutit ut för fullt mellan S Wadsbo och Skånings tack vare en viss sjukvårdspluton. B-)

Det var jag som startade alltihop genom att stjäla Alpha från Skånings maskot, en pinne som dom marscherade runt med överallt. Då blev dom svinförbannade och när S Wadsbo välkomnade hem Skånings från ännu en vecka i Älvdalen medstinkbomber och kaos så blev det nog lite mycket. Våran kompanichef gav dom tillåtelse att hämnas. Det kommer bli så jävla bra, älskar pranks haha. Glad Semester till alla lumpare!

toapranklt1.th.jpg

helveteiu2.th.jpg

Edited by Maggsork5

Starkt jobbat. Skånings svar va lite mesigt dock, en fisbomb och lite knäckebrödssmulor i några sängar.

Ska bli spännande att se hur det här trappas upp efter semestern.

Starkt jobbat. Skånings svar va lite mesigt dock, en fisbomb och lite knäckebrödssmulor i några sängar.

Ska bli spännande att se hur det här trappas upp efter semestern.

Hehe, 12 mopphinkar med vatten över folk när dom ligger och sover är nog lite närmare sanningen...

• 2 weeks later...
tycker att här e dåligt me folk från skånings! :P nu har vi precis avslutat våra två veckor uppe i älvdalen, säger bara en sak! hellre en *** i analen än två veckor i älvdalen!! :lala:

Älvdalen är ett helt fantastiskt övningsfält! Klaga inte över att du fått övningstid på ett av europas största och bästa övningsfält!

Ikväll åker jag och 18 andra glada värnpliktiga tillbaka till "vardagen" i Saltgruvan. Ska bli kul att komma tillbaka och träffa alla igen... ... fast jag hade inte bangat att stanna hemma en vecka till.

Tur att man inte sover på samma kasern som Skånings och Södra Wadsbo... verkar lifsfarligt. Och angående stab sambands övningen, jo "campingresa i nian" stämmer rätt bra överens... det var bara folkölen som saknades i sånna fall.

Är det någon från Papa Juliet som vet vad som kommer att övas under första veckan efter lovet då jag hört att vi ska ha någon sorts kompaniövning på stabs- grkkomp?
Jag har inte hört något om att Papa Juliet ska ut på kompaniövning direkt efter lovet. Tycker inte heller det låter troligt att ha kompaniövning när vi ännu inte har samövade plutoner. Jag vet inte hur det är för er på GRK men här i Skövde har vi fortfarande inte övat samman plutonerna. Dessutom försvinner Oscar Juliet (Luftvärnskanonvagns plutonen) ifrån Skövde i 4 veckor direkt efter lovet, så om det mot all förmodan skulle bli en kompaniövning så blir det utan vårat deltagande. Och det skulle ju inte gå... vi är ju de viktigaste men framför allt de ballaste! :rockon:;-)

Tycker synd om alla som åkte tillbaka igår. Dels för att det är sjukt gött väder om man är ledig, dels för att det är sjukt dåligt väder att gå runt i stridsutrustning.

Och jag bor hellre i kasern 3 som har occasional fisbombskrig än kasern 2 som lär trilla ihop när som helst för att den är så sunkig. :baskerHV:

Edited by T-bone
Ikväll åker jag och 18 andra glada värnpliktiga tillbaka till "vardagen" i Saltgruvan. Ska bli kul att komma tillbaka och träffa alla igen... ... fast jag hade inte bangat att stanna hemma en vecka till.

Tur att man inte sover på samma kasern som Skånings och Södra Wadsbo... verkar lifsfarligt. Och angående stab sambands övningen, jo "campingresa i nian" stämmer rätt bra överens... det var bara folkölen som saknades i sånna fall.

Är det någon från Papa Juliet som vet vad som kommer att övas under första veckan efter lovet då jag hört att vi ska ha någon sorts kompaniövning på stabs- grkkomp?
Jag har inte hört något om att Papa Juliet ska ut på kompaniövning direkt efter lovet. Tycker inte heller det låter troligt att ha kompaniövning när vi ännu inte har samövade plutoner. Jag vet inte hur det är för er på GRK men här i Skövde har vi fortfarande inte övat samman plutonerna. Dessutom försvinner Oscar Juliet (Luftvärnskanonvagns plutonen) ifrån Skövde i 4 veckor direkt efter lovet, så om det mot all förmodan skulle bli en kompaniövning så blir det utan vårat deltagande. Och det skulle ju inte gå... vi är ju de viktigaste men framför allt de ballaste! :lala:;-)

Underligt, men det kan mycket väl vara jag som har tagit fel på datumen. Har dock för mig att en övning skall äga rum inom kort.

• 3 weeks later...

Trevligt, verkar som om det blir någon form av slutövning iaf (i Skövde), deltagande kommer vara P4, T2, K3 och Lv6. :)

Kanske är old news för er andra men jag tycker det var en glad överraskning.

• 2 months later...

Snart har 300 svettiga dagar gått sedan inryck den 28/1, bara 13 dagar kvar till MUCK den 14/11.

Hur tycker folk utbildningsåret har varit?

Själv är jag besviken på alla besparingar och besvikelser försvarsmakten har bjudit på. Mest besviken är jag på att vi aldrig fick chansen att öva samman hela bataljonen och att plutonen fick öva så lite. När vi rullade in på kasern efter batövning1 aka "Slutövningen" kändes det bara surt att det var över, vi kan mer än vad vi fick chansen att visa... så kände jag. Men trots alla besvikelser är jag verkligen nöjd med att ha fått göra värnplikten, det har varit givande för mig på alla sätt... Sen får vi se om jag drar på mig grönkläder igen någon gång efter MUCK och i vilket sammanhang det blir.

:)

Tja, ni försåg ju oss med understöd på onsdagen, det var ju vänligt ( även om vi säkert hade klarat av en gammal SK60 med 58orna :rolleyes: )

Ett stort tack till 1a pluton på Skånings med som skickligt vådabekämpade oss när vi agerade flankeringsskydd åt bataljonen, har ni något emot oss? :baskerFN:

• 4 weeks later...

Hedin: Som svar på det som skrevs i tråden "Mönstring 2009".. Givetvis fick vi en hel del förluster på K3 också, och jag var nog lite otydlig för jag avsåg givetvis vår kära robotpluton som hade 0 förluster, sköt ut 8 fordon samt en spaningsgrupp om 5 man. ;)