Jump to content

Vart och som vad är du inskriven?  

52 members have voted

1. 1. Vilket kompani?

• Lifkompaniet / stabsgranatkastarkompaniet
      9
    • Skånings kompani
      15
    • Wartofta kompani
      7
    • Södra Wadsbo kompani
      5
    • Norra Wadsbo kompani
      2
    • Grenadjärkompaniet / Kvarn
      14
  2. 2. Vilken befattning?

• Skytte
      16
    • Stab / Underhåll
      5
    • Vagnsbesättning
      16
    • Bevakning / Insats
      5
    • Spaning
      4
    • GRK
      4
    • Systemtekniker
      1
    • Sjukvård
      1
    • 0

Recommended Posts

• Replies 888
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Av ren nyfikenhet: Vilken av befattningarna här skulle närskydd vara del av?

Det är väll en form av bevakning eller har jag fått det om bakfoten?

Närskyddets uppgift är ju att rekognoscera förläggnings- och stabsplatser, göra i ordning/sätta upp dem och sedan försvara dem. Alltså helt annat än Bevakning/insats som skyddar regementet.

Närskyddets uppgift är ju att rekognoscera förläggnings- och stabsplatser, göra i ordning/sätta upp dem och sedan försvara dem. Alltså helt annat än Bevakning/insats som skyddar regementet.

Försvarar dom staben så får dom gå under bevakning pga. brist på andra alternativ.

Edited by T-bone
Jag skall in som stabsass på Lif om jag inte klarar ubåtsextramönstringen. B-)

Sedär en kändis.

När ska du mönstra för ubåtsbefattningen?

Känd och känd ;-) , enligt de preliminära tider jag fått från 1. Ubåtsflottiljen tidgast v. 13 och senast v.40(!). Vet inte vilken tjänst de vill sätta mig på ännu, vpl-handläggare svarar varken på telefon eller mejl. ;-)

Jag skall in som stabsass på Lif om jag inte klarar ubåtsextramönstringen. B-)

Sedär en kändis.

När ska du mönstra för ubåtsbefattningen?

Känd och känd ;-) , enligt de preliminära tider jag fått från 1. Ubåtsflottiljen tidgast v. 13 och senast v.40(!). Vet inte vilken tjänst de vill sätta mig på ännu, vpl-handläggare svarar varken på telefon eller mejl. ;-)

Jäklar vad drygt att vänta till v.40, blev lite off topic nu med.

Jäklar vad drygt att vänta till v.40, blev lite off topic nu med.

Jo, kan tänka mig att det är segt... är lite skeptisk till hur det skulle funka dock.. med tanke på att de som sökt ubåt och har amf-tjänster rycker in i typ Juli..

/Slut på OT

Någon som vet lite mer om vad tjänsten som stabsass på pansar innebär, eller bör jag bumpa en stabsasstråd för att få svar på den frågan? :rodna:

Underhållsgruppchef på Södra Wadsbro kompani :rolleyes:

Ett par kompisar krycer in samtidigt. Dock så ser de bättre, och har således fått stridsvagn och pansarskytte-befattningar...

De tycker det är kul att göra sig lustiga över att jag blir "lökig trossare".

Nåja, de får nog bli lite snällare mot mig, annars så kanske jag "råkar" köra fel väg med käket :banghead:

Edited by Nestor

Hejsan!

Undrar bara om det är någon som ska rycka in som FK800 Spaningsgruppbefäl här eller om det ät någon som varit/är som har hittat hit?

skulle vara intressant om ni som tror/vet något om denna tjänst kunde berätta något.

MVH/Jonas

Hur vet ni vilka kompanier ni hamnar på? I mina papper står det bara "Skaraborgs regemente Skövde".

Kolla på P4:as hemsida, leta rätt på beskrivningarna av de olika kompanierna, och lägg sedan ihop 1 och 1.

http://www.p4.mil.se/article.php?id=13760

:)

(Bara min teori, men det verkar iallfall vettigt)

Det är inget "drag under galoschen" i den här tråden så jag ställer en ledande fråga:

Var P4 ditt förstahandsval? Om inte; vilket var det och är du nöjd ändå?

Jag börjar: P4 var mitt förstahandsval jag fick även mitt förstahandsval.

@ Nestor.

Snarare så lägger man ihop 1 och 1 och får 3. Vissa tjänster finns på flera kompanier så man kan inte säga att det stämmer till 100% men grovt så kan man få reda på vilket kompani den vägen om man inte var nyfiken och frågade vid mönstringen. Vissa tjänster finns dock endast på ett kompani och då kan man lägga ihop 1 och 1 och få 2, exempel min egen tjänst.

Det är inget "drag under galoschen" i den här tråden så jag ställer en ledande fråga:

@ Nestor.

Snarare så lägger man ihop 1 och 1 och får 3. Vissa tjänster finns på flera kompanier så man kan inte säga att det stämmer till 100% men grovt så kan man få reda på vilket kompani den vägen om man inte var nyfiken och frågade vid mönstringen. Vissa tjänster finns dock endast på ett kompani och då kan man lägga ihop 1 och 1 och få 2, exempel min egen tjänst.

Det är taget :happy:

Och för att svara på din fråga.

Mitt förstahandsval avr Stabass på T2. Dock så ville pliktis annorlunda och satte mig i reserven.

Men efter ett telefonpling till pliktis så blev det Underhållsgruppcher på P4 istället. :unsure:

Edited by Nestor

Jag frågade Pliktverket som avslöjade att det alltså var Lifkompaniet jag är placerad på men att det inte var otänkbart att det skulle kunna komma att ändras tills nästa år.

Jag hade egentligen inget förstahandsval utan gled in på första bästa befattning där min svåra närsynthet inte skulle vara ett hinder. Håhåjaja.

Mitt första val var på P4/kvarn som skyttegruoobefäl men den fick jag inte (lite bittert eftersom jag hade bättre värden än vissa som kom in på P4) kom in som stridsfordonsskytt/förare som var mitt andra val.

Va ska alla ni gubbs göra till inryck nästa år?

Blir det långsemester till slipsarnas land(thailand) eller en höst full med jobb eller kanske kombinerad?

Jag själv hoppas på att försöka dra me någon polare till något varmare och softare klimat än västkusten och chilla på beachen. Tillgången på pengar styr väl visserligen den frågan men blir la till å jobba hårt i sommar.

I förhoppning om att trådjävlen inte ska skrutta ihop och självdö så skriv något sköj alla blivande Skövdebor! :sleep:

Va ska alla ni gubbs göra till inryck nästa år?

Blir det långsemester till slipsarnas land(thailand) eller en höst full med jobb eller kanske kombinerad?

Jag själv hoppas på att försöka dra me någon polare till något varmare och softare klimat än västkusten och chilla på beachen. Tillgången på pengar styr väl visserligen den frågan men blir la till å jobba hårt i sommar.

I förhoppning om att trådjävlen inte ska skrutta ihop och självdö så skriv något sköj alla blivande Skövdebor! :sleep:

Är lite småsugen på att försöka läsa upp två betyg. Och så hade jag väl tänkt att jobba lite under sommaren.

Jag skall ligga inne som stridsfordonsplutonsbefäl GC700 på P4/Skövde. Där kommer jag ligga på Skånings kompani och vara vagnchef på ett strf9040.

Skall oxå extra-mösntra till stridsbåtsförare uppe på Amf1 men jag det låter som det är roligare att åka i stridsfordon så jag väljer nog det B-)