Jump to content

Vart och som vad är du inskriven?  

52 members have voted

1. 1. Vilket kompani?

• Lifkompaniet / stabsgranatkastarkompaniet
      9
    • Skånings kompani
      15
    • Wartofta kompani
      7
    • Södra Wadsbo kompani
      5
    • Norra Wadsbo kompani
      2
    • Grenadjärkompaniet / Kvarn
      14
  2. 2. Vilken befattning?

• Skytte
      16
    • Stab / Underhåll
      5
    • Vagnsbesättning
      16
    • Bevakning / Insats
      5
    • Spaning
      4
    • GRK
      4
    • Systemtekniker
      1
    • Sjukvård
      1
    • 0

Recommended Posts

Posted
Tjena grabbar! Ska rycka in på Skånings kompani som GC700, stridsfordonsplutonsbefäl.

Tänkte även höra om det är någon fler från Jämtland som ska förräda norrland och åka söderöver? :surprise:

Hälsing här :P frågan är om inte du var med o spelade kort med oss som klev av i hudiksvall/sundsvall när vi åkte hem från infohelgen? :P

Nä det var jag inte tyvärr. Jag vart just omplacerad till skövde så jag missade infohelgen. :( Hur som helst, om du åker tåg ner, vart kliver du på då? :lol:

• Replies 888
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Säg om man skulle ha oflyt och bryter ett ben, måste man avbryta utbildningen då eller får man göra sitt bästa på kryckor?

Om du bryter benet ordentligt och du gör det precis i början så är risken stor att du blir tvungen att avbryta utbildningen då du i det fallet missar all den viktiga grundläggande utbildningen för att ens kunna göra lumpen. Även större rygg/knäproblem ska ni akta er för. Se till att inte skada er helt enkelt, bästa sättet att undvika det är att vara väl förberedd (träna).

Posted (edited)

Ja det vore ju inte sådär jättekul om något som ett benbrott skulle inträffa men å andra sidan så är dom ju rätt sällsynta, som tur är! :camo:

Edit: Nu efter att jag övertalat mig själv, tillslut, så har jag kommit hem från min 3 km långa springrunda. Jag kom fram till en slutsats: Jag har skitdålig kondis. Det tog 25 minuter varav att jag gick 1 km. Jag orkade alltså inte ens springa 3 km!! Skulle aldrig ha lagt av med fotbollen :)

Edited by Bofink
Posted
Ja det vore ju inte sådär jättekul om något som ett benbrott skulle inträffa men å andra sidan så är dom ju rätt sällsynta, som tur är! :)

Edit: Nu efter att jag övertalat mig själv, tillslut, så har jag kommit hem från min 3 km långa springrunda. Jag kom fram till en slutsats: Jag har skitdålig kondis. Det tog 25 minuter varav att jag gick 1 km. Jag orkade alltså inte ens springa 3 km!! Skulle aldrig ha lagt av med fotbollen :baskerPa:

Du har betydligt mycket bättre kondis än jag. :D

Ut och löpa imorgon!

Posted
Ja det vore ju inte sådär jättekul om något som ett benbrott skulle inträffa men å andra sidan så är dom ju rätt sällsynta, som tur är! :)

Edit: Nu efter att jag övertalat mig själv, tillslut, så har jag kommit hem från min 3 km långa springrunda. Jag kom fram till en slutsats: Jag har skitdålig kondis. Det tog 25 minuter varav att jag gick 1 km. Jag orkade alltså inte ens springa 3 km!! Skulle aldrig ha lagt av med fotbollen :rolleyes:

Ut och löpa imorgon!

Haha ja det rekomenderas om du har sämre kondis än mig! :wacko:

Posted

Edit: Nu efter att jag övertalat mig själv, tillslut, så har jag kommit hem från min 3 km långa springrunda. Jag kom fram till en slutsats: Jag har skitdålig kondis. Det tog 25 minuter varav att jag gick 1 km. Jag orkade alltså inte ens springa 3 km!! Skulle aldrig ha lagt av med fotbollen :D

Ut och löpa imorgon!

Haha ja det rekomenderas om du har sämre kondis än mig! :rolleyes:

Varför ska ni alla vara så satans sent ute? :) Själv har jag tränat relativt hårt i mer än ett år nu :wacko:

Jag vill ju inte behöva skämmas för mina grenadjärbröder :)

Posted (edited)

Edit: Nu efter att jag övertalat mig själv, tillslut, så har jag kommit hem från min 3 km långa springrunda. Jag kom fram till en slutsats: Jag har skitdålig kondis. Det tog 25 minuter varav att jag gick 1 km. Jag orkade alltså inte ens springa 3 km!! Skulle aldrig ha lagt av med fotbollen :D

Du har betydligt mycket bättre kondis än jag. :)

Ut och löpa imorgon!

Haha ja det rekomenderas om du har sämre kondis än mig! :rolleyes:

Varför ska ni alla vara så satans sent ute? :) Själv har jag tränat relativt hårt i mer än ett år nu :wacko:

Jag vill ju inte behöva skämmas för mina grenadjärbröder :)

Ptja, jag tränade regelbundet 4 ggr i veckan de första 2½ årena på gymnasiet. Sen kajkade blindtarmen ihop helt, så dom tog bort den och allt var frid och fröjd ända tills morfinet och sömnjoxet släppte. Sen upptäckte dom att jag hade fått en bukhinneinflammation vilket resulterade i 4 veckors sjukhusvistelse. Av dessa 4 veckor var 2 veckor utan mat. Jag gick ner 12 kg ren muskelmassa och hade lika bra kondis som en sten i princip. Tappade då helt motivationen till allt vad fysisk aktivitet heter. Först nu har reptilhjärnan min öppnat ögonen och insett att jag måste träna! :)

Well det var min historia! :D Förövrigt så behöver du inte skämmas för mig, jag ska in på skånings komp. :D

Edited by Bofink
Posted (edited)

Helt säker på att det var 12 kg ren muskelmassa och inte en hel del vatten? Var det ren muskelmassa så suger det ju med tanke på att en noramlperson som tränar regelbundet och äter rätt kanske kan lägga på sig runt 2-4 kg ren muskelmassa per år.

Jag har varit sjuk i två veckor nu, dock så anser jag att jag var i bra form innan det så det ska nog inte vara någon fara.

Edited by T-bone
Posted
Helt säker på att det var 12 kg ren muskelmassa och inte en hel del vatten? Var det ren muskelmassa så suger det ju med tanke på att en noramlperson som tränar regelbundet och äter rätt kanske kan lägga på sig runt 2-4 kg ren muskelmassa per år.

Jag har varit sjuk i två veckor nu, dock så anser jag att jag var i bra form innan det så det ska nog inte vara någon fara.

Fråga inte mig, men det var vad läkaren sa. :)

Posted
Tjena grabbar! Ska rycka in på Skånings kompani som GC700, stridsfordonsplutonsbefäl.

Tänkte även höra om det är någon fler från Jämtland som ska förräda norrland och åka söderöver? :Malaj:

Hälsing här :P frågan är om inte du var med o spelade kort med oss som klev av i hudiksvall/sundsvall när vi åkte hem från infohelgen? :P

Nä det var jag inte tyvärr. Jag vart just omplacerad till skövde så jag missade infohelgen. :( Hur som helst, om du åker tåg ner, vart kliver du på då? :blink:

Okej ;) OM det är samma (vilket jag tror) så går den väl från östersund via sundsvall/hudiksvall/söderhamn/Uppsala/sthml + att det är samma tåg som sedan blir gbgtåget på inryckningsdan,

så man behöver inte byta tåg på cityterminalen som man fick på infohelgen och antagligen även över helgledigheterna :P

Jag kliver iaf på i Hudiksvall ^^ :)

Posted

Tänkte även höra om det är någon fler från Jämtland som ska förräda norrland och åka söderöver? :)

Nä det var jag inte tyvärr. Jag vart just omplacerad till skövde så jag missade infohelgen. :( Hur som helst, om du åker tåg ner, vart kliver du på då? :)

Okej ;) OM det är samma (vilket jag tror) så går den väl från östersund via sundsvall/hudiksvall/söderhamn/Uppsala/sthml + att det är samma tåg som sedan blir gbgtåget på inryckningsdan,

så man behöver inte byta tåg på cityterminalen som man fick på infohelgen och antagligen även över helgledigheterna :P

Tåget jag tar är ett direkttåg från Östersund till Skövde, nattåg. Dock fanns det ett annat nattåg som gick via Sundsvall och sedan vad man tvungen att byta i Uppsala. Men det kändes skönare att få en hel natts sömn utan något byte mitt i natten. Är dock framme rätt tidigt, 0700 medan det som åkte via Uppsala var framme 09.12 tror jag.

Posted (edited)

Tänkte även höra om det är någon fler från Jämtland som ska förräda norrland och åka söderöver? :)

Nä det var jag inte tyvärr. Jag vart just omplacerad till skövde så jag missade infohelgen. :( Hur som helst, om du åker tåg ner, vart kliver du på då? :)

Tåget jag tar är ett direkttåg från Östersund till Skövde, nattåg. Dock fanns det ett annat nattåg som gick via Sundsvall och sedan vad man tvungen att byta i Uppsala. Men det kändes skönare att få en hel natts sömn utan något byte mitt i natten. Är dock framme rätt tidigt, 0700 medan det som åkte via Uppsala var framme 09.12 tror jag.

Ok, 12 kg REN muskelmassa är en jäkla massa iaf och jag förstår att du inte orkat ge dig på det isf :)

Mjo, men för att vara på den säkra sidan så säger vi 6-8 kg REN muskelmassa. Men det spelar ingen roll, tappade motivationen helt ändå! :)

Edited by Bofink
Posted

Var och hämtade tågbiljetterna nyss. 07.23 går tåget från Uppsala. Hoppas bara att man hittar Kvarn-bussen i Linköping. Tror de kan bli svårt att få ersättning för en inte helt nödvändig taxiresa bara för att man missade bussen :lala:

Posted
Var och hämtade tågbiljetterna nyss. 07.23 går tåget från Uppsala. Hoppas bara att man hittar Kvarn-bussen i Linköping. Tror de kan bli svårt att få ersättning för en inte helt nödvändig taxiresa bara för att man missade bussen :)

Ja det är nog inte sådär jättepoppis! :-P

Posted

Beror ju på var man bor och med vilket färdmedel, men jag gissar på att, jag som bor i stockholm, tjänar sisådär 2-3 timmar med buss på att vara placerad på Kvarn istället för i Skövde.

Posted
Beror ju på var man bor och med vilket färdmedel, men jag gissar på att, jag som bor i stockholm, tjänar sisådär 2-3 timmar med buss på att vara placerad på Kvarn istället för i Skövde.

Om du bor i Sthlm och ska åka buss så förlorar du ändå en jävla massa tid på att bussen tar E20 förbi Eskilstuna och sen förbi Katrineholm för att plocka upp folk där istället för att ni åker E4:an direkt ner som går ca 2 timmar snabbare :-P

Posted

För mig skulle jag tjäna ungefär en timme på att åka till Skövde om jag åker tåg. Busstiderna har jag inte satt mig in i.

Någon som är bekymrad över domedagsartiklarna i dagens tidningar om försvarets budget?

Posted

Hmmmm... jag håller bara tummarna för att det kommer gå vägen hyffsat ändå... jobbigt om det kommer drabba oss så att det märks... dvs, undermånlig utrustning, begränsat med ammunition osv :-P

vi får hoppas att budgetsnacket kommer gå oss över huvudena och inte direkt påverka just våra utbildningar nämnvärt :) *optimist in i det sista*

Posted (edited)
Hmmmm... jag håller bara tummarna för att det kommer gå vägen hyffsat ändå... jobbigt om det kommer drabba oss så att det märks... dvs, undermånlig utrustning, begränsat med ammunition osv ;-)

vi får hoppas att budgetsnacket kommer gå oss över huvudena och inte direkt påverka just våra utbildningar nämnvärt ,O *optimist in i det sista*

begränsat med ammunition kommer ni alltid att ha och med tanke på att vi har 2 andra högre prioriterade förband på regementet så kommer ni va pucktvåa vad gäller utrustning.

Edit: språk

Edited by Sebb
Posted
begränsat med ammunition kommer ni alltid att ha och med tanke på att vi har 2 andra högre prioriterade förband på regementet så kommer ni va pucktvåa vad gäller utrustning.

Då blir det väll pucktrea? ;-)

NBG är ju slut i Juni (eller ev tidigare som det verkar nu) så förhoppningsvis blir det lite bättre för oss då.

Posted

Då blir det väll pucktrea? ;-)

NBG är ju slut i Juni (eller ev tidigare som det verkar nu) så förhoppningsvis blir det lite bättre för oss då.

viktigt att förtydliga är att ni inte kommer ha det dåligt på något sätt! ni kommer få den utrustning ni behöver för att lösa er uppgift. sen att den inte är helt ny och står sig ganska lågt på coolhets skalan är en annan sak.

Posted

Nu vet jag väll inte om deras grejer är särskillt ''coolare'' än våra. Exempel på cool utrustning ur min synvinkel är t.ex K-pist m45 eller PBV203, men det har ju varken vi eller dom andra. Detta hör inte riktigt till ämnet heller.

Jag kommer antagligen vara nöjd även om det skulle gå så långt att det enda vi får göra om dagarna är armhävningar och strid med kottar för det skulle ändå vara roligare än det jag gör om dagarna nu.

Posted

Om du bor i Sthlm och ska åka buss så förlorar du ändå en jävla massa tid på att bussen tar E20 förbi Eskilstuna och sen förbi Katrineholm för att plocka upp folk där istället för att ni åker E4:an direkt ner som går ca 2 timmar snabbare :baskerPa:

Jo det stämmer. Har släkt i närheten av Katrineholm, så jag har åkt tåg dit ett flertal gånger. Frågan är bara om det går att passa att ta tåget från Stockholm för att sedan fånga upp den där sega bussen när den kommer till Katrineholm. Eventuellt skulle man annars ta tåget till Linköping, och sedan bussen där ifrån. Håller på att försöka planera lite nu...

Nu vet jag väll inte om deras grejer är särskillt ''coolare'' än våra. Exempel på cool utrustning ur min synvinkel är t.ex K-pist m45 eller PBV203, men det har ju varken vi eller dom andra. Detta hör inte riktigt till ämnet heller.

Jag kommer antagligen vara nöjd även om det skulle gå så långt att det enda vi får göra om dagarna är armhävningar och strid med kottar för det skulle ändå vara roligare än det jag gör om dagarna nu.

Ah, brings back childhood memories :)

Posted (edited)

Om du bor i Sthlm och ska åka buss så förlorar du ändå en jävla massa tid på att bussen tar E20 förbi Eskilstuna och sen förbi Katrineholm för att plocka upp folk där istället för att ni åker E4:an direkt ner som går ca 2 timmar snabbare :-P

Jo det stämmer. Har släkt i närheten av Katrineholm, så jag har åkt tåg dit ett flertal gånger. Frågan är bara om det går att passa att ta tåget från Stockholm för att sedan fånga upp den där sega bussen när den kommer till Katrineholm. Eventuellt skulle man annars ta tåget till Linköping, och sedan bussen där ifrån. Håller på att försöka planera lite nu...

Eftersom bussen som går från Sthlm är bokad för er så kommer du inte få ersättning för tågresan ner till Katrineholm/Linköping, och du lär ju inte tjäna någon tid heller på det om du ändå ska fånga upp samma buss??? :blink:

Ang. utrustning och budgetar. Förra årskullen (jag gjorde värnplikten 06-07 på Grenkomp) fick några skarpskjutningar indragna eftersom det skulle kosta för mycket, istället fick vi ledigt, vilket nu i efterhand ju är rätt trist men då tyckte man det var otroligt skönt :rolleyes:

Ett annat sätt dom sparade in pengar på var att minska på befälens övningsdygn (ja befälen får mycket mer betalt när det är så kallade övningsdygn, dvs när man jobbar dygnet runt) under övningar genom att dom sov på regementet på P7 över natten medan vi låg i tältförläggning ute på fältet, så anslöt dom senare. Jag förutser att eventuellt kommer sådana saker ske även för er, om inte mer och oftare.

Att få ett "gammalt" och inte lika "coolt" kroppsskydd osv är oftast bättre än att få ett nytt, tro mig...

:rolleyes:

Edited by Pinnen_
Posted
Att få ett "gammalt" och inte lika "coolt" kroppsskydd osv är oftast bättre än att få ett nytt, tro mig...

Vaddå är det bättre men intorkat gammalt svett?:rolleyes:

Posted

Vaddå är det bättre men intorkat gammalt svett?:rolleyes:

Faktum är att, ja det är det. Kroppskydden du får från förådet är tvättade så allt intorkat svett är borta, du kommer själv bygga upp ett nytt lager :blink:

Ett nytt kroppsskydd är mycket stelare och i allra högsta grad mycket mer obekvämt än ett gammalt och väl använt.

Men nu är det inte det vi ska tala om i den tråden.