Jump to content

Vart och som vad är du inskriven?  

52 members have voted

1. 1. Vilket kompani?

• Lifkompaniet / stabsgranatkastarkompaniet
      9
    • Skånings kompani
      15
    • Wartofta kompani
      7
    • Södra Wadsbo kompani
      5
    • Norra Wadsbo kompani
      2
    • Grenadjärkompaniet / Kvarn
      14
  2. 2. Vilken befattning?

• Skytte
      16
    • Stab / Underhåll
      5
    • Vagnsbesättning
      16
    • Bevakning / Insats
      5
    • Spaning
      4
    • GRK
      4
    • Systemtekniker
      1
    • Sjukvård
      1
    • 0

Recommended Posts

• Replies 888
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Givetvis menar jag Infohelg.

Så du var inte förare på en av dom superhemliga pansarvagnarna i bosnien* då? Det kan ju kräva extramönstring. >:-(

* Antagligen inte roligt såvida man inte hänger på Flashback då och då.

Länk:http://www.flashback.info/showthread.php?t=299229&highlight=pansarvagnar+bosnien

Edited by T-bone
Posted (edited)

haha fan vad roligt!! den killen e ju inte riktigt klok.

flash back forum fy vad kul.

I min pärm så står det på ett papper.

min officer i fbu'n får ha sitt vapen hemme.

haha jag tror jag dör av skratt

men jag tycker synd om honom han vet ju inte bättre. :D

Edited by Rulle
Posted

men jag tycker synd om honom han vet ju inte bättre. :unsure:

Killen driver bara med alla möpar på forumet, kul at se hur arga alla blir.

Slut på OT.

Posted

men jag tycker synd om honom han vet ju inte bättre. :)

Killen driver bara med alla möpar på forumet, kul at se hur arga alla blir.

Slut på OT.

ja han vet hur man driver med möpar men han skulle ha lite stryk med soldf boken.

lite hets mot folkgrupp nämlingen alla pansar möpar.

haha

roger över . roger ut

:baskerPa:

Posted (edited)

Har vi förresten några tjejer i tråden?? Det borde väl finnas någon iaf eller?

En fråga till.

Har fått uppfattningen att det är skitvanligt att ens tjänst ändras efter mönstring. är det många här som ska rycka in som något annat än det ni fick vid mönstringen?

Edited by fuzzface
Posted

En fråga till.

Har fått uppfattningen att det är skitvanligt att ens tjänst ändras efter mönstring. är det många här som ska rycka in som något annat än det ni fick vid mönstringen?

Är nog en hel del tjejer som ska till P4, konstigt är att man ser betydligt fler tjejer som är uttagna till GB än tjejer som inte är det. Könsdiskriminering?

Min tjänst har ändrats två gånger. Först stridsfordonsskytt/förare till skyttesoldat Wilska kompani till Skyttesoldat på Skånings eller Kvarn.

Posted (edited)

En fråga till.

Är nog en hel del tjejer som ska till P4, konstigt är att man ser betydligt fler tjejer som är uttagna till GB än tjejer som inte är det. Könsdiskriminering?

Min tjänst har ändrats två gånger. Först stridsfordonsskytt/förare till skyttesoldat Wilska kompani till Skyttesoldat på Skånings eller Kvarn.

Vi får hoppas på det.Mångfald är ju bra. Har också tänkt på det där med tjejer och GB. Det kan man se tydligt på berättelser från lumpen på lumpen.nu. Skumt..

Ang. Ändring av tjänst verkar det som om jag har haft tur. För de kan väl knappast ändra min befattning nu? :lala:

Edited by fuzzface
Posted

En fråga till.

Vi får hoppas på det.Mångfald är ju bra. Har också tänkt på det där med tjejer och GB. Det kan man se tydligt på berättelser från lumpen på lumpen.nu. Skumt..

Ang. Ändring av tjänst verkar det som om jag har haft tur. För de kan väl knappast ändra min befattning nu? :lala:

Tja killar, we're the muscles, they are the brains som man säger.

Själv skulle jag egentligen in på S1, men min tjänst blev borttagen så jag blev lyckligtvis flyttad till P4 istället :-P

Posted
Tja killar, we're the muscles, they are the brains som man säger.

Själv skulle jag egentligen in på S1, men min tjänst blev borttagen så jag blev lyckligtvis flyttad till P4 istället :lala:

Tror nog befälslämplighet är mer individuellt och inget genusstyrt. Dock vad jag har hört så är det många som inte klarar av att vara GB av dom som tas ut, procentuellt ska det vara mer tjejer. Detta är ju bara vad jag har hört dock och inget som står på mil.se.

Det jag stör mig mest på är IF som lurar tjejer till tjänster som är för hårda, har hört en del skräckhistorier. Känns inte schysst att man ska behöva lida genom hela sin värnplikt och dra på sig gruppens missnöje.

Posted

Har också bytt tjänst ett par gånger, dock på egen begäran så det är jag bara glad för :clap:

Tycker tiden går oerhört snabbt nu ändå... snart infohelg och efter det inryck.

Trevligt, mysigt

Posted
Tycker tiden går oerhört snabbt nu ändå... snart infohelg och efter det inryck.

Trevligt, mysigt

Sista veckan innan är värst, vänta du bara. :clap:

Posted (edited)

Ja snart e det info helg fick hem rese angivelserna idag. känns skönt att nån som har lite koll informerar.

tydligen så kan inte pliktverket och försvarsmakten samarbeta utan att det blir mindre bra inom vissa områden.

jag bytte från kock på 4 sjöstridsflottiljen till stridsfordonsförare på wilska men det e ju borta så det vill jag ha svar på när man kommer ner den 24 nov.

Fridens liljor

:)

Edited by Rulle
Posted

Angående infohelgen, någon som fått vettiga reseanvisningar? Jag fick ett kuvert innehållandes endast en busstidtabell... Får nog ringa p4 nu i veckan.

Posted (edited)
Angående infohelgen, någon som fått vettiga reseanvisningar? Jag fick ett kuvert innehållandes endast en busstidtabell... Får nog ringa p4 nu i veckan.

Själv har jag inte fått något än, får väl se om det ligger något i brevlådan och väntar imorn. :mellow:

Jag står alltid sist på försvarets lista :(

Edited by Fredas
Posted

Jag tippar att tidtabellen gäller som biljett, så jag tänker dyka upp på den station som passar mig bäst den 24 november och så får vi väl se ifall jag får åka med. :lala: Men ring du och fråga, glöm bara inte att posta vad de säger här i tråden! Lite mera übertydliga hade de faktiskt kunna vara, det är rätt vagt att bara skicka ut en tidtabell. Men jag tror att det bara är att dyka upp på den station som passar en bäst på nämnda dag så löser det sig nog.

Posted
Fredas

Mitt efternamn börjar på Ö och sen R. vinner jag?? :lala:

Tja, mitt börjar på B, så jag tror dessvärre inte att det spelar någon roll :lol:

Som Hedin säger så vore det bra om det postades info här ifall någon fick för sig att ringa till regementet och fråga lite.

Posted

En fråga till.

Jag ska nog till P4 nu, efter många om och men... Var PB-uttagen från start. Psykologens omdöme samt resultatet på inskrivningsprovet spelar in där såvitt jag vet.

Vpl-handläggaren på P4 lät dock helt lyrisk över att jag kanske skulle komma dit, fast han tyckte nog mer det var lite häftigt att jag var äldre samt hade den civila utbildningen jag kommer ha när jag rycker in.

Om jag nu ska göra det på P4. Måste bestämma mig om en vecka.

Kan ingen bestämma åt mig :banghead:

Posted

Kan ingen bestämma åt mig :baskerPa:

Vilka är dina alternativ?

Posted

Kan ingen bestämma åt mig :baskerPa:

Vad ska du in som och vad har du för civil utbildning?

Posted (edited)

Kan ingen bestämma åt mig :D

Vad ska du in som och vad har du för civil utbildning?

På P4, Transporttroppchef (pb-elev på stridsvagntransport) MK700, eller Stridsfordonplutonbefäl (vagnchef) GC700.

På T2, Transportledningsassistent (skrivbord, högskolepoäng i logistik) LB700, eller Stabsassistent (bat.stab) LA703.

Det lutar åt Transporttroppchef.

ed->

Märkligt med Vpl-handläggarens kommentar om min civ utb, för det är inget speciellt alls. Jag är elektriker. Han menade att jag skulle ha nytta av det osv, på båda P4-befattningarna.

Edited by Jasmine86
Posted
På P4, Transporttroppchef (pb-elev på stridsvagntransport) MK700, eller Stridsfordonplutonbefäl (vagnchef) GC700.

På T2, Transportledningsassistent (skrivbord, högskolepoäng i logistik) LB700, eller Stabsassistent (bat.stab) LA703.

Det lutar åt Transporttroppchef.

ed->

Märkligt med Vpl-handläggarens kommentar om min civ utb, för det är inget speciellt alls. Jag är elektriker. Han menade att jag skulle ha nytta av det osv, på båda P4-befattningarna.

Jag hade kört på GC700, det verkar roligast och man ska ju trotts allt hålla på i 11 månader. Om inte hade jag kört på LB700 för högskolepoängens skull.

Posted
Kan ingen bestämma åt mig :D

Jag bestämmer GC700, Stridsfordonsplutonbefäl åt dig :bash:

/Challe

Posted

Tja, pangpang är skoj, men jag vill ha ut nåt av det efter lumpen. På PV sa de att de inte skickar överdrivet många 122:or utomlands (ingen just nu), och jag vill ju göra utlandstjänst sen. Är det konkurrens om pansarskytteplatserna kommer jag inte ligga bra till, hade inga stjärnresultat på fys-grejorna vid mönstringen iaf.. Har även haft lite funderingar på att söka till yoff. Som vagnchef kan jag tänka mig att besluten jag fattar vid stridsledning ger fler risker att göra bort sig på, och att det kommer att synas mer.

Som transporttroppchef får jag (kanske) köra upp för civilt CE-kort samtidigt som förarbeviset. Eller om jag knatar iväg och kör upp privat när tillfälle ges. Dessutom verkar det vara lite friare, och jag kanske har större möjlighet att göra nåt av fröet av ledarskapsförmåga som PV såg nånstans hos mig.

Men... när man tittar på uppvisningar och sånt på P4 eller filmer med vagnar i strid, suger det riktigt bra i skjuta-tarmen, helt klart.

Högskolepoäng är heller icke att förakta, även om jag aldrig har sett mig själv som någon som kommer jobba med papper och likn resten av livet.

Jag vet inte. Jag vet inget. Blir väl lottdragning snart här.

Posted
Tja, pangpang är skoj, men jag vill ha ut nåt av det efter lumpen. På PV sa de att de inte skickar överdrivet många 122:or utomlands (ingen just nu), och jag vill ju göra utlandstjänst sen.

Som vagnchef kan du nog åka på utlandstjänst. Inte i en 122 dock, men det finns bl.a. 203:or i utlandstjänst. Tror att du är kvalificerad nog för det efter en utb. som vagnC. i en 122 :)

/Challe

Posted
@Jasmine86

Tycker i stort du har ett sunt sätt att se värnplikten på; nytta och nöje kombinerat. Det tror jag du får oavsett vilken du får av de du har fått att välja på. Men... du säger att risken är större att göra bort sig på GC700 än de andra, det har jag iofs ingen aning om, men om man använder samma logik som du använder är det inte då så att man har större möjlighet att utmärka sig då också? Sen finns det de som säger att man "måste våga göra fel för att kunna göra rätt", fundera på det. Jag tycker att det är fel beslut om du väljer bort en tjänst pga. risken att "göra bort sig". Sen går det väl att vända på resonemanget; om transportkillarna inte ser till att stridsvagnarna är på "slagfältet" när de ska vara där är "slaget" redan förlorat innan det börjat, då skulle jag säga att man gjort bort sig big time.

Hur som helst så som du lägger fram det så tycker jag att du ska satsa på det som du själv nämner kanske är de bästa alternativen, hade jag varit dig och resonerat som du gör hade jag valt mellan de två. Hur jag själv hade resonerat om det gällt mig själv är en annan femma.

Posted
@Jasmine86

Men... du säger att risken är större att göra bort sig på GC700 än de andra, det har jag iofs ingen aning om, men om man använder samma logik som du använder är det inte då så att man har större möjlighet att utmärka sig då också? Sen finns det de som säger att man "måste våga göra fel för att kunna göra rätt", fundera på det. Jag tycker att det är fel beslut om du väljer bort en tjänst pga. risken att "göra bort sig".

Hade nog känt mig "säkrare" på att klara av det om jag blivit uttagen till det av PV från början. Känns som om det är en skillnad mellan Stabsassistent på T2 och GC700 på P4, fysiskt om inte annat..

Posted
Hade nog känt mig "säkrare" på att klara av det om jag blivit uttagen till det av PV från början. Känns som om det är en skillnad mellan Stabsassistent på T2 och GC700 på P4, fysiskt om inte annat..

Men det ska ju vara en utmaning också, vilket jag inte tror stabsassistent på T2 är. No offence om någon känner sig träffad. :rolleyes: