Jump to content

Recommended Posts

Posted
Varför?

Någon som inte litar på sin AK5? Någon som tycker att Kulspruta 58 är ett dåligt vapen?

Nog har de lyckats få AK5:an till ett hyfsat fint vapen?

Nej, jag säger inte att Kulspruta 58 är ett dåligt vapen, det fungerar relativt bra om man jämför med andra KSP i andra länder. *host*M60*host**host* Dock så har även Kulspruta 58 sina brister (skening bl a.).

Att de har fått AK5:an till ett hyfsat vapen är jag helt med på, men ska man ha ett hyfsat vapen, eller ett utmärkt vapen? Jag skulle säga ett utmärkt vapen. AK4 tex har färre eldavbrott (om man räknar bort de eldavbrott orsakade av hylsfångare och hylsbuffert) än AK5.

Jag tycker att man ska satsa på ett HK nästa gång de inhandlar ett nytt enhetsvapen. Jag säger inte att AK5 är ett kasst vapen, dock knappt över medelmåttigt.

De erfarenheter jag har (inte så många), och de erfarenheter som jag har läst, hört, sett av pålitliga källor pekar mot att HK's vapen i allmännhet är mycket pålitliga och robusta.

Jag vill påpeka igen, AK5 är inte kass, menade bara att man ska satsa på HK nästa gång, om inte FN gör något nytt revolutionerande vapen.

/Forsberg

Posted
Men iaf. när det är dags för ett nytt enhetsvapen i FM så skulle jag lägga en röst på att köpa G36. Det känns som om de flesta litar mer på HK vapen är FN vapen, i vilket fall som helst så gör jag definitivt det.

/Forsberg

Varför?

Någon som inte litar på sin AK5? Någon som tycker att Kulspruta 58 är ett dåligt vapen?

Nog har de lyckats få AK5:an till ett hyfsat fint vapen?

Jag hade inte ett enda eldavbrott med min AK5:a. :)

men jag har slutat räkna eldavbrotten till AK4:an. :(

Kulspruta 58.. hmm ja vad kan man säga? ger man inte tillräckligt med kärlek så blir dom sura. man måste lära sig att ta på dom rätta ställena när gumman krånglar. Funkar inte med okänsligt tekniskt tjafs, endast äkta kemi funkar. :inlove

Nu finns det säkert  "I know it all" gubbar där ute som kan detta mycket bättre än vad jag kan. Men vad jag har stött på så handlar det många ggr om okunskap om hur sitt vapen fungerar.

Posted

Jag skulle inte vilja sia om vilka vapen som skall vara med i nästa "byte", eftersom det förmodligen kommer dröja minst 20 år innan ett helt nytt vapen inhandlas som ersättare till 5:an

Snart (inom dom närmaste åren ;) ) kommer ju C versionen, som tydligen är moddad åt G36 hållet, ut och så vitt jag fattat det ersätta standardakn... Så länge inte någon ny stor ändring kommer, så kommer ak5n finnas kvar...

Posted

Ett alternativ vid tiden för inköp av ak5 var att utöka beställningen av ak4. Att detta inte blev fallet berodde främst på radikalt ökade produktionskostnader för ak4 och att resten av den civiliserade världen höll på att byta till 5,56/5,45. HK33 fanns dock med i förstudierna inför inköp av ny ak. Hk33 var inte med i de slutliga testerna, då var bara FNC och FFV890C kvar.  De två finalisterna var överlägsna vad det gäller hållfasthet och vinteregenskaper.  Att sedan FFV inte gjorde något jättebra arbete med de första ak5orna är alla överens om. Att man dessutom drog in på treskottspärr och sistaskottspärr framstår idag som mer dumsnålt än sunt ekonomiskt.

Skulle man vilja handla en ny ak idag skulle  G36 vara omöjlig att gå förbi utan vidare försök. Konstruktionen med polymermaterial  ger mycket låga produktionskostnader, bevisat bl a genom UMPn och Glocks produkter.

Då ak4 och HK33 är lika varandra i konstruktion kan man anta att produktionskostnaderna för HK33 inte skulle blivit direkt låga de heller. Om man studerar FNCn så  är den kostruerad för att tillverkas maskinellt med CNC och robotsvetsar, med minimal insats av arbetstimmar(före införandet av polymerer på bred front dvs). Givetvis var och är priset en aspekt som är omöjlig att bortse från när man ska ombeväpna en hel armé.

Jag har aldrig haft några nämnvärda problem med varken ak5 eller ksp 58, även om jag givetvis sett andra ha problem (inte bara användarrelaterade :D ). Problemet med militära vapen är att de används hårt och byter användare ofta. Har ett vapen en felfunktion som inte kan lösas av tekniker på ett besök ska användaren givetvis byta vapen och det kassa gås igenom av tekniker med gott om tid för felsökning, byte av felaktiga eller slitna detaljer, provskjutning osv. Att det inte fungerar så är bara att beklaga, men det kanske är ett arv från äldre tider med mausergevär och miljonarméer.

Posted

LeadHead: typ ALLA. Jag har hittills aldrig fått eldavbrott med skarp ammo och Ak4. Å andra sidan har det inte hänt med Ak5 heller.

Posted

Ibland är det ju rätt kul på ak 4-skjutningarna. Jag menar med tomhylsor som studsar in i vapnet igen och hamnar någonstans i närheten av framföringsfjäderstången (bak i vapnet).

Det brukar vara några som tävlar om mest mosade hylsor... :)

Posted
Ibland är det ju rätt kul på ak 4-skjutningarna. Jag menar med tomhylsor som studsar in i vapnet igen och hamnar någonstans i närheten av framföringsfjäderstången (bak i vapnet).

Hur menar du nu?

Det är ju omöjligt för hylsan att komma in i vapnet, möjligen kan den fastna mellan slutsyckshuvud och låda...

Posted

Hur menar du nu?

Det är ju omöjligt för hylsan att komma in i vapnet, möjligen kan den fastna mellan slutsyckshuvud och låda...

Never say never, jag har hittat tomhylsor bakom slustycket flertalet gånger på Kulspruta 58/Kulspruta 90, vilket inte heller går.. så det kanske går på en ak4 också?

Men jag fattar inte alls hur??

Å andra sidan fick jag under GU lära mig att det enda som inte går är trasiga klockor och små barn... :D

Posted
Jag skulle inte vilja sia om vilka vapen som skall vara med i nästa "byte", eftersom det förmodligen kommer dröja minst 20 år innan ett helt nytt vapen inhandlas som ersättare till 5:an

Snart (inom dom närmaste åren ;) ) kommer ju C versionen, som tydligen är moddad åt G36 hållet, ut och så vitt jag fattat det ersätta standardakn... Så länge inte någon ny stor ändring kommer, så kommer ak5n finnas kvar...

Vad jag hört så tittar man på ny enhetsbeväpning för hela Försvarsmakten efter 2010. Det är inte så långt kvar tills dess, men det hinner ju hända en del på marknaden under sju år. Om det jag hört nu stämmer.

Vad innebär det att AK5C skulle vara "åt G36 hållet" mer än bara formatet? Sistaskottspärr? Treskottläge? Polymer/Låg vikt?

Nya riktmedel kan vi nog räkna med, efterom rödpunktsikten redan är beställda.