Jump to content

AK4 5.56

KP2

Recommended Posts

Nå´n som vet någonting om AK4 5.56mm alltså det vapen som man tittade på i samband med att ak5 köptes in?

Anledningen till att AK5 valdes var helt och hållet priset det har dock visat sig att ak5 håller en tveksam kvalité och har därför blivit minst lika dyr.

hmm.. du får nog förtydliga dig lite...

Ak4 är den svenska benämningen på Heckler & Koch G3

hk-g3.jpg

Vilken endast finns i 7.62 så vitt jag vet...

Ak5 är ju sen svenska benämningen på Fabrique Nationales FNC, dock med visa modifikationer

fn-fnc.jpg

Heckler&Koch HK 33

hk33.jpg

En annan, aningen modernare variant tror jag är G41:

http://www.remtek.com/arms/hk/mil/g41/g41.htm

Jag tror att just G41 borde vara ett väldigt trevligt vapen då jag tycker att ak 4 är just det, trevlig men dock en aning för tung och klumpig.

Dessutom ser det ut som om jag kan nå säkringen med tummen när jag håller vapnet i anläggning, något som inte går på ak 4 (men på ak 5).

ja var lite trött när jag skrev naturligtvis finns AK4 bara i 7,62 men ni förstod ju vad jag menade tydligen... 5,56x45 den borde vi köpt... pratade med en vapen tekniker nyligen som berättade att de har massor problem med delar i underbeslagen ex så har han varit med om åtminstone 100 (!!!) avbrutna hanar (!!!) på 10 år... inte bra snacka om att vara tvåa när hanen går av...

Tack för svaren föresten!

En annan, aningen modernare variant tror jag är G41:

http://www.remtek.com/arms/hk/mil/g41/g41.htm

Jag tror att just G41 borde vara ett väldigt trevligt vapen då jag tycker att ak 4 är just det, trevlig men dock en aning för tung och klumpig.

Dessutom ser det ut som om jag kan nå säkringen med tummen när jag håller vapnet i anläggning, något som inte går på ak 4 (men på ak 5).

Om jag minns rätt så är G41:an ett mycket bra vapen, men det kom ut lite sent på marknaden och hade därför svårt att slå igenom. Finns det något land som använder/har använt det på bred front?

Själv skulle jag blir rätt nöjd om jag fick en G36C. Verkar vara ett trevligt litet paket, tycker jag. :D

03_04_weapon_01.jpg

Genomskinliga mag finns med på FMVs önskelista över de saker som de skulle kunna/vilja förbättra på AK5:an. På önskelistan finns bl a även ett RIS/RAS-system. Rätta mig om jag har fel.

Du kan se hur mycket ammo du har kvar, slipper försöka räkna...

Genomskinliga magasin löser bara det problemet delvis, du måste ändå hålla kolla på dom viktigaste sista små skotten. Sista biten av magasinet är ju dolt av lådan på vapnet…

bättre än inget, eftersom så många vapen fixar liknande lösningar, så måste det ju finnas en praktiskt syfte...

Vet själv att det är jävligt svårt att hålla koll på ammo läget under strid... Vill inte ens tänka på hur svårt det skulle vara under riktig, skarp strid...

Plastmaggen rostar ju inte heller...

Vad gäller Hk 33: 33:an var så ny när den var med i försöken och hade en massa barnsjukdomar.

Följdaktligen blev den inte vald.

Men tänk om den hade blivit det.

Övergången till en ny kaliber hade blivit väldigt lätt, vapnet hanteras ju likadant som det gamla.

Och om man sen hade köpt MP 5!!

Samma sätt att hantera vapnen.

Nu har ju USA en diskussion om 5,56 kontra 7,62 igen.

Detta då M4 i 5,56 inte hade den räckvidden som krävdes i Afganistan.

Så nu vet de inte vad de ska göra, ta tillbaks M14 eller köpa in M16 i 7,62 (Ar-10, SR-25). Det senare alternativet är väl egentligen det bästa då man inte har något problem med muskelminnet.

Tänk om Ak 5 hade varit Hk 33: Soldaterna kunde ha växlat mellan Ak 4 och Ak 5 utan att fippla till laddning och avfyrning.

Mp 5

mp5-1.jpg

G3

g3a3.jpg

33

HK33A2.jpg

53

HK53A3left.jpg

Dessa hade varit ett vinnande lag.

Är det någon som vet vad det är fär skillnad mellan H&K 33 och G41?

Jag fick intrycket att en skillnad är att 33 liksom 53 har några egna H&K-magasin medan G41 tar vanliga NATO-magasin i M16-utförande... Kan ha fel då det ju är möjligt att de där lite speciella magasinen på bilderna fäster på samma sätt som M16...

Och som det står på HKPro så tillverkades den inte i några större mängder. Inget land köpte in den (!!!) Detta tycker jag verkar underligt.

Men iaf. när det är dags för ett nytt enhetsvapen i FM så skulle jag lägga en röst på att köpa G36. Det känns som om de flesta litar mer på HK vapen är FN vapen, i vilket fall som helst så gör jag definitivt det.

/Forsberg

Men iaf. när det är dags för ett nytt enhetsvapen i FM så skulle jag lägga en röst på att köpa G36. Det känns som om de flesta litar mer på HK vapen är FN vapen, i vilket fall som helst så gör jag definitivt det.

/Forsberg

Varför?

Någon som inte litar på sin AK5? Någon som tycker att Kulspruta 58 är ett dåligt vapen?

Nog har de lyckats få AK5:an till ett hyfsat fint vapen?

Kan inte komma ihåg ett enda eldavbrott på min AnnKatrin (ak5)under de 5 år som jag hadde henne :) men det är ju stor skillnad på individer endel hadde stora problem med sina ak5. Jag hadde tur och fick ett riktigt gammalt exemplar som var tillverkad av FN. Samma med Kulspruta 58 en del var riktigt jvl och en del bara ångade på.

Du kan se hur mycket ammo du har kvar, slipper försöka räkna...

Genomskinliga magasin löser bara det problemet delvis, du måste ändå hålla kolla på dom viktigaste sista små skotten. Sista biten av magasinet är ju dolt av lådan på vapnet…

Är det inte så att i ett sådant läge är det hursomhelst dags att antingen ladda om i förtid alternativt panga upp de sista skotten och sedan ladda om.

Jag skulle inte gå vidare in i en ny strid med bara de skott som ryms ovanför plasten och om jag redan befinner mig i en stridssituation (dvs. jag skjuter) så har jag väl inget annat val än att göra det bästa möjliga med de skott jag har tills det säger klick och då ladda om?

Eller har jag som "icke-stridsutbildad" ungdom glömt någon faktor?

AK5:an  hade kvalitetsproblem till att börja med.

Var til och med en artikel om detta i Dagens Industri. Kostade visst tillverkaren några kronor att åtgärda.

Men de vapen som jag använt de sista 5-10åren på diverse FBU övningar har funkat utan problem. Förhoppningsvis har felen åtgärdats. (var dårlig blånering, slapp magasinsfjäder, sladriga handskydd, magasin som tappade bottnar, magasin som lätt fick sneda magasinsläppar, magasin som lätt fick bucklor mm)

Sedan fick tändstiften stryk, oftast pga felaktigt hanterande. Denna är ju oskyddad när slutstycket tas ur och förvarades

i vapenskåp i kasernerna (som man gjorde förr).

Inför BA01 uppdagades att vissa Ak5 var bedrövligt känsliga för olika ammunition.

Vi använde äldre am med svart tätningslack. Närmare hälften av vapnen fick eldavbrott ungefär vart femte skott (däribland min). Eftersom det var samma vapen som råkade ut för eldavbrotten berodde det inte helt på ammunitionen.

Problemet försvann när vi bytte till nyare am med grön tätningslack.

Detta gjorde mig för all framtid lätt skeptisk till Ak5, även om jag senare inte upplevt samma problem. Ett armévapen skall helt enkelt inte vara så känsligt för ammunitionstyp.

Vi prövade allt. Byte av ammunition var till slut det enda som verkade fungera (och som det visade sig gjorde det också). Vi hade dock inte hunnit prova tillräckligt mycket för att känna oss säkra innan vi åkte från Sverige, utan detta fick vi göra i Danmark och Bosnien.

Då vi inte visste vilken situation vi var på väg till var det synnerligen olustigt att ge sig iväg och inte veta om bössan skulle fungera i ett skarpt läge eller ej.

Jag har dock som sagt (tack och lov) aldrig upplevt dessa problem igen med Ak5, trots en hel del skjutande.