Jump to content

GRIPEN X

RANGERTEDDY

Recommended Posts

Här kommer skogsmullen med en ny fråga.

Vad är detta för moddad Grip???

http://www.gripen.com/gripen_photo_coll_5.asp

Bilden till vänster om hjämen längst ner...

vad är det som hänger efter planet, markradar eller???

Vad e det med utblåset där bak??

mmm gravid e den också..

:blink::D:blink::blink:

Det är en artist impression med möjliga framtida uppgraderingar till Gripen:

Gravid= Conformal fuel tanks. Extra tankar som appliceras på kroppen och därmed ej tar upp någon balkplats ( se sidorna på F 15E)

Det som hänger bakom= Decoys. Släpmål som simulerar Gripen radareko för att villa fientliga robotar.

Motorn= Thrust vector klaffar för att vinkla jetstrålen och därmed få bättre svängprestanda.

Tackar LRRP för dit SNABBA svar,

tråkigt att du kommer att utgå från SoldF.

Det där med Thrust vector har jag facktiskt tänkt på endel, även jag som e skogsmulle övertiden... Hur mycket bättre skulle Gripen prestanda bli då??

Edited by RANGERTEDDY

Hur mycket bättre Gripens prestanda skulle bli med thrust vectoring beror väl på hur man utformar munstycket. Men t.ex i ett amerikansk-tyskt forskningsprojekt kallat EFM (Enhanced Fighter Manuverability) så byggdes ett flygplan (X-32 om jag inte minns fel) som mest kan liknas vid ett förkrympt Eurofighter som kunde utföra de mest häpnadsväckande manövrar. Jag tror att man kan hitta bilder och filmer på NASA Dryden flight researchs hemsida. X-32 hade iochförsig inget thrust vector-munstycke, men däremot tre "paddlar" som stack ut bakom utblåset för att styra strålen.

Tidiga versioner av thrust vectoring-munstycken kunde endast riktas upp och ned. Sådana sitter på ex Raptor. Ryssarna däremot har munstycken som även kan riktas åt sidan. Antar att Gripen skulle få ett munstycke med de senare egenskaperna.

/E

Hjälmen kan väl vara det svenska svaret på ryssarnas "hjälmsikte" till bl.a. SU-27.

Det används så att man siktar rb åt det hållet man vrider huvudet, något som retade och överaskade USA oerhört då dom inte hadde lyckats med denna teknologi själva.

Hur mycket bättre Gripens prestanda skulle bli med thrust vectoring beror väl på hur man utformar munstycket. Men t.ex i ett amerikansk-tyskt forskningsprojekt kallat EFM (Enhanced Fighter Manuverability) så byggdes ett flygplan  (X-32 om jag inte minns fel) som mest kan liknas vid ett förkrympt Eurofighter som kunde utföra de mest häpnadsväckande manövrar. Jag tror att man kan hitta bilder och filmer på NASA Dryden flight researchs hemsida. X-32 hade iochförsig inget thrust vector-munstycke, men däremot tre "paddlar" som stack ut bakom utblåset för att styra strålen.

Det var nog X-31 som du menade: http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/x-31.htm

Utrustad med tre paddlar som reglerar jetstrålen. givetvis är det mer aktuellt med ett 3D utblås till JASen, är ganska säker att jag har sett statiska prov med ett sådant munstycke till F404 någonstans på nätet men jag kunde inte hitta igen den. Annars finns det andra motoralternativ som passar i gripen som är långt framme i utvecklingsarbetet med denna funktion.

Visst är det 31an jag menar.. Skulle bara kolla att ni var vakna ;-)

X-32 är visst en JSF-prototyp ;-) Dock har den också vektoriserad dragkraft, så den hör hemma i diskussionen :)

Apropå motorer.. har hört/läst nånstans att det har varit funderingar kring att utrusta Gripen med samma motor som sitter i EFA Typhoon.

/E

Apropå motorer.. har hört/läst nånstans att det har varit funderingar kring att utrusta Gripen med samma motor som sitter i EFA Typhoon.

/E

Det är korrekt, den passar i Gripen vilket även den franska motorn som sitter i Rafael gör

Det är korrekt, den passar i Gripen vilket även den franska motorn som sitter i Rafael gör

Det var intressant, det visste jag inte. Eurofighterns motor skulle väl vara det som var intressant då isåfall.

Frågan är väl bara om den är tillförlitlig, billig och bränslesnål? Någon som vet något om dessa eurojet motorer.

Rafaels Snecma motorer är säkert helt ok i dessa avseenden, men den motorn är för svag för Gripen, så den kan knappast komma på tal.