Jump to content

BRAK?

Johan_soldat

Recommended Posts

• Super Administrators

BRAK är BUK RYGG ARMAR KNÄN

allt annat är bara missförstånd eller ovetande... eller om man gör vpl på Livgardet..

Nej men allvarligt så är bröst/buk mer eller mindre samma sak i ord, men det är buk som tränas inte bröst, men ordet bröst är väl ett mer familjärt ord än just buk. I vanliga fall så tränar man ju Magen.. och rent fysiologiskt så är buk = mage och inte bröst som sitter ovanför buken/magen.

För att undersöka saken hur det används så kan jag konstatera att Livgardet har valt att skriva Bröst medan resten av FM skriver Buk

Vill man vara petig kan det utläsas Buk, Rygg, Arm, Knä (singular, märk väl ;)), allt enligt UtbR Idrott, sidan 71.

ok

Buk - situps

Rygg -bellybacks

Arm - armböj

Knä-????

- antar att dessa övningar utförs på golvet/marken någonstans på förläggningen, vilka övningar gör man för knäna är min fråga.

• 7 months later...

Under min första gröna ungdom (I 14) hittade jag ett litet informationsblad om olika övningar som kunde ingå i BRAK. Infobladet såg ut ungefär som det infoblad man får med känga 90 - A5 format och 'plastigt' papper. Sitter någon på en PDF av denna skulle jag vara tacksam!

• 9 months later...
  • 1 year later...
Jag har fått lite olika förslag på vad BRAK betyder. Är det bål,rygg,axlar,knän? Vilka övningar brukar ni köra i FM?

Vad kan man nu göra för övningar inom BRAK? Armhävningar, sit-ups och jägarvila men vad mer kan man göra?

upphopp eller?

Rygglyft, benböj, utfall, "kålmasken" mm. Det finns ingen gräns på hur många övningar det finns, speciellt inte morgonuppställningen efter plutonsfest.

• 2 months later...
Under min första gröna ungdom (I 14) hittade jag ett litet informationsblad om olika övningar som kunde ingå i BRAK. Infobladet såg ut ungefär som det infoblad man får med känga 90 - A5 format och 'plastigt' papper. Sitter någon på en PDF av denna skulle jag vara tacksam!

Kan vara så att jag har dessa liggande i någon låda hemma os morsar och farsan. Ska kika om jag hittar dem vid tillfälle så att jag kan scanna in dem.

Rygglyft, benböj, utfall, "kålmasken" mm. Det finns ingen gräns på hur många övningar det finns, speciellt inte morgonuppställningen efter plutonsfest.

Som befäl kan man också välja att komplettera med en nackövning som gick ut på att man låg på rygg och höll upp nacken ca 4-5 cm ovanför marken. Sedan skulle man göra lite rörelser med huvudet som att röra axlarna med hakan, vrida huvudet till höger och vänster, göra en situpsliknande rörelse så man skulle ha hakan i bröstkorgen och sedan tillbaka till utgångsläge samt göra "O":n med huvudet. Det var rätt jobbigt att utföra.

• 4 weeks later...

Jag hittade för ett par timmar sedan ett gammalt blad innehållande det originala BRAK-programmet. ;-)

Jag scannade in det och lade ut det som PDF (2,2 Mb stort) för nedladdning från RapidShare. Tänk på att det bara ligger uppe hos RapidShare en viss tid och tas sen bort, men ladda gärna ner så mycket ni vill o sprid!

Direktlänk till BRAK-Programmet.PDF: http://rapidshare.com/files/269892381/BRAK-Programmet.PDF

Mvh

PE

• 4 months later...
Jag hittade för ett par timmar sedan ett gammalt blad innehållande det originala BRAK-programmet. :)

Jag scannade in det och lade ut det som PDF (2,2 Mb stort) för nedladdning från RapidShare. Tänk på att det bara ligger uppe hos RapidShare en viss tid och tas sen bort, men ladda gärna ner så mycket ni vill o sprid!

Direktlänk till BRAK-Programmet.PDF: http://rapidshare.com/files/269892381/BRAK-Programmet.PDF

Mvh

PE

Många tack!

• 2 weeks later...

Som nybörjare både på SoldF och inom militärsvängar förstår jag inte alltid alla termer. Speciellt inte träningstermer. Men jag skulle väldigt gärna vilja ha lite övningar för BRAK. Någon som kan förklara lite övningar för mig utan att använda ord som kolmask, bellybacks, jägarvila och andra förvirrande ord?

Har försökt ladda ner pdf-filen men utan att lyckas så den verkar inte fungera längre.

• 1 month later...
Som nybörjare både på SoldF och inom militärsvängar förstår jag inte alltid alla termer. Speciellt inte träningstermer. Men jag skulle väldigt gärna vilja ha lite övningar för BRAK. Någon som kan förklara lite övningar för mig utan att använda ord som kolmask, bellybacks, jägarvila och andra förvirrande ord?

Har försökt ladda ner pdf-filen men utan att lyckas så den verkar inte fungera längre.

Jag kunde ladda ner den.. Underligt, om du vill kan jag skicka den till din email? I sådant fall PMa mig din email ,O

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...