Johan_soldat Posted November 14, 2006 Report Posted November 14, 2006 Jag har fått lite olika förslag på vad BRAK betyder. Är det bål,rygg,axlar,knän? Vilka övningar brukar ni köra i FM?
Agentorange67 Posted November 15, 2006 Report Posted November 15, 2006 Bröst, rygg, axlar, knän så enkelt är det!
Kanna Posted November 15, 2006 Report Posted November 15, 2006 Bröst, Rygg, Armar, Knän http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang...c=news&id=28940
larsev Posted November 15, 2006 Report Posted November 15, 2006 Bröst, Rygg, Armar, Knän http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang...c=news&id=28940 På min tid betydde BRAK= Buk (mage), Rygg, Armar och Knän
falken_ Posted November 15, 2006 Report Posted November 15, 2006 På min tid betydde BRAK= Buk (mage), Rygg, Armar och Knän så har jag lärt mig ...
arvid_eriksson Posted November 16, 2006 Report Posted November 16, 2006 först lärde jag mig Ben, rygg, armar, knä det har nu bytts till buk
Kanna Posted November 16, 2006 Report Posted November 16, 2006 Bröst, Rygg, Armar, Knän http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang...c=news&id=28940 På min tid betydde BRAK= Buk (mage), Rygg, Armar och Knän Min med, dvs 93-94.
Psk-jevel Posted November 16, 2006 Report Posted November 16, 2006 Även i länken från LG ingår sit ups i BRAK, det bör allstå vara buk.
Forumsledning Kimster Posted November 17, 2006 Forumsledning Report Posted November 17, 2006 BRAK är BUK RYGG ARMAR KNÄN allt annat är bara missförstånd eller ovetande... eller om man gör vpl på Livgardet.. Nej men allvarligt så är bröst/buk mer eller mindre samma sak i ord, men det är buk som tränas inte bröst, men ordet bröst är väl ett mer familjärt ord än just buk. I vanliga fall så tränar man ju Magen.. och rent fysiologiskt så är buk = mage och inte bröst som sitter ovanför buken/magen. För att undersöka saken hur det används så kan jag konstatera att Livgardet har valt att skriva Bröst medan resten av FM skriver Buk
LT Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Vill man vara petig kan det utläsas Buk, Rygg, Arm, Knä (singular, märk väl ;)), allt enligt UtbR Idrott, sidan 71.
89:an Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 Vill man vara petig kan det utläsas Buk, Rygg, Arm, Knä (singular, märk väl ;)), allt enligt UtbR Idrott, sidan 71. ok Buk - situps Rygg -bellybacks Arm - armböj Knä-???? - antar att dessa övningar utförs på golvet/marken någonstans på förläggningen, vilka övningar gör man för knäna är min fråga.
Vysotskij Posted November 20, 2006 Report Posted November 20, 2006 - antar att dessa övningar utförs på golvet/marken någonstans på förläggningen, vilka övningar gör man för knäna är min fråga. Upphopp, jägarvila och backträning är tre förslag.
BertilXerxes Posted June 21, 2007 Report Posted June 21, 2007 Under min första gröna ungdom (I 14) hittade jag ett litet informationsblad om olika övningar som kunde ingå i BRAK. Infobladet såg ut ungefär som det infoblad man får med känga 90 - A5 format och 'plastigt' papper. Sitter någon på en PDF av denna skulle jag vara tacksam!
probic Posted April 12, 2008 Report Posted April 12, 2008 knä= en hoppar upp på ryggen och du gör knäböj
Echo-89 Posted May 10, 2009 Report Posted May 10, 2009 Jag har fått lite olika förslag på vad BRAK betyder. Är det bål,rygg,axlar,knän? Vilka övningar brukar ni köra i FM? Vad kan man nu göra för övningar inom BRAK? Armhävningar, sit-ups och jägarvila men vad mer kan man göra? upphopp eller?
903Lew Posted May 10, 2009 Report Posted May 10, 2009 Rygglyft, benböj, utfall, "kålmasken" mm. Det finns ingen gräns på hur många övningar det finns, speciellt inte morgonuppställningen efter plutonsfest.
F.NIL Posted July 24, 2009 Report Posted July 24, 2009 Under min första gröna ungdom (I 14) hittade jag ett litet informationsblad om olika övningar som kunde ingå i BRAK. Infobladet såg ut ungefär som det infoblad man får med känga 90 - A5 format och 'plastigt' papper. Sitter någon på en PDF av denna skulle jag vara tacksam! Kan vara så att jag har dessa liggande i någon låda hemma os morsar och farsan. Ska kika om jag hittar dem vid tillfälle så att jag kan scanna in dem.
linush Posted July 26, 2009 Report Posted July 26, 2009 Rygglyft, benböj, utfall, "kålmasken" mm. Det finns ingen gräns på hur många övningar det finns, speciellt inte morgonuppställningen efter plutonsfest. Som befäl kan man också välja att komplettera med en nackövning som gick ut på att man låg på rygg och höll upp nacken ca 4-5 cm ovanför marken. Sedan skulle man göra lite rörelser med huvudet som att röra axlarna med hakan, vrida huvudet till höger och vänster, göra en situpsliknande rörelse så man skulle ha hakan i bröstkorgen och sedan tillbaka till utgångsläge samt göra "O":n med huvudet. Det var rätt jobbigt att utföra.
bourgis Posted August 21, 2009 Report Posted August 21, 2009 Jag hittade för ett par timmar sedan ett gammalt blad innehållande det originala BRAK-programmet. Jag scannade in det och lade ut det som PDF (2,2 Mb stort) för nedladdning från RapidShare. Tänk på att det bara ligger uppe hos RapidShare en viss tid och tas sen bort, men ladda gärna ner så mycket ni vill o sprid! Direktlänk till BRAK-Programmet.PDF: http://rapidshare.com/files/269892381/BRAK-Programmet.PDF Mvh PE
BertilXerxes Posted December 25, 2009 Report Posted December 25, 2009 Jag hittade för ett par timmar sedan ett gammalt blad innehållande det originala BRAK-programmet. Jag scannade in det och lade ut det som PDF (2,2 Mb stort) för nedladdning från RapidShare. Tänk på att det bara ligger uppe hos RapidShare en viss tid och tas sen bort, men ladda gärna ner så mycket ni vill o sprid! Direktlänk till BRAK-Programmet.PDF: http://rapidshare.com/files/269892381/BRAK-Programmet.PDF Mvh PE Många tack!
Halldén Posted December 29, 2009 Report Posted December 29, 2009 Inte längre tillgängligt för gratisanvändare att ladda ner programmet, skicka det till mig så lägger jag upp det på en egen server utan begränsning.
Mortax Posted December 29, 2009 Report Posted December 29, 2009 Även på Livgardet (2009) vart vi lärda att det hette "Buk - Rygg - Axlar - Knän"
LtLag Posted December 30, 2009 Report Posted December 30, 2009 Inte längre tillgängligt för gratisanvändare att ladda ner... Laddade nyss ner det som gratisanvändare...
PinkyBell Posted January 13, 2010 Report Posted January 13, 2010 Som nybörjare både på SoldF och inom militärsvängar förstår jag inte alltid alla termer. Speciellt inte träningstermer. Men jag skulle väldigt gärna vilja ha lite övningar för BRAK. Någon som kan förklara lite övningar för mig utan att använda ord som kolmask, bellybacks, jägarvila och andra förvirrande ord? Har försökt ladda ner pdf-filen men utan att lyckas så den verkar inte fungera längre.
Guest Posted March 9, 2010 Report Posted March 9, 2010 Som nybörjare både på SoldF och inom militärsvängar förstår jag inte alltid alla termer. Speciellt inte träningstermer. Men jag skulle väldigt gärna vilja ha lite övningar för BRAK. Någon som kan förklara lite övningar för mig utan att använda ord som kolmask, bellybacks, jägarvila och andra förvirrande ord? Har försökt ladda ner pdf-filen men utan att lyckas så den verkar inte fungera längre. Jag kunde ladda ner den.. Underligt, om du vill kan jag skicka den till din email? I sådant fall PMa mig din email
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.