Jump to content

Lastbilskörkort

Nestor

Recommended Posts

Hallå allesammans.

Funderar lite på det här med lastbislkörkort. Känner att det kanske skulle vara smart att ha det, så att man kan jobba lite emd att köra lastbil när man plugga, och på så sätt kan undvika lite av Studieskuldsfällan.

Är det någon som vet vart man kan ta det i trakterna av Kungsbacka-Göteborg?

Om du orkar vänta kanske det kan lösa sig under din värnplikt. Jag tog mitt C-kort under värnplikten trots att jag inte hade någon tjänst som innefattade lastbilar mer än att det fanns 2 st Am-bilar/pjäsplut. Vi gjorde som så att vi uppvaktade regementsledningen och sa att ni snackar ju så mycket om civiltmeritvärde så nu vill vi ha C-kort!!! Efter omfattande tjat fick vi övningsköra med motorskolans lastbilar och köra upp med militärainstruktörer, teorin skrev vi dock hos vägverket. Kostade mig totalt typ 1200 pix. :camo:

Har haft schysta extrajobb som tucker under hela min studietid! Men jag tycker du ska väga eventuell kostnad för "helt" civilt kort mot hur mycket du kommer använda det.

En lektion kostar runt 1000-lappen. Har du aldrig kört lastbil tidigare är det nog inte orimligt att slutnotan landar en bit över 20 000. Därför ser jag inte nyttan med ett C-kort om du inte i framtiden kommer att ha ett jobb som kräver det. Sådan jobb brukar ju inte heller ha krav på högre akademisk utbildning, så att ta c-kort för att tjäna extra pengar när man pluggar vidare måste ju vara som att kasta pengarna i sjön!

Edited by PIFF

Den som sa att det kostar 40.000 menade garanterat vad det skulel kosta att ta c och CE kortet. Jag håller på med CE nu och räknar med att det landar på 20.000 någonstans

Är det en enkel lektion som kostar 1000:- bör du nog byta körskola skulel jag säga. De skolr jag har varit i kontakt med tar runt 500-650 för en lektion(40 min), sedan att skolorna gärna ser att man kör dubbellektioner för att hinna få ett bättre flyt i körningen är en annan sak.

Om du har pengar så tycker jag att du ska försöka ta även CE-kortet då det underlättar välidgt när du ska söka jobb då många av de större åkerierna gärna ser att man har CE så att man ena dagen kan användas för att köra enbartlastbil och nästa dag koppla på släpet och dra iväg någonstans.

Jag måste nog undersöka det här närmare. Jag är dock av uppfattningen av att desto fler papper man har där det står att man kan något desto bättre. Jag håller till exempel på att ta jägarexamen i skolan, men jag har inga större planer på att någonsin delta i någon jakt.

• 2 weeks later...
En lektion kostar runt 1000-lappen. Har du aldrig kört lastbil tidigare är det nog inte orimligt att slutnotan landar en bit över 20 000. Därför ser jag inte nyttan med ett C-kort om du inte i framtiden kommer att ha ett jobb som kräver det. Sådan jobb brukar ju inte heller ha krav på högre akademisk utbildning, så att ta c-kort för att tjäna extra pengar när man pluggar vidare måste ju vara som att kasta pengarna i sjön!

Njae, jag vill inte hålla med där. Mitt C gick på ca 13 000 och CE (dumt nog tog jag inte det på en gång) på 17 000. Eftersom jag har haft två jobb med lastbilskörning och långtradarsvängar har jag tjänat igen de behörigheterna med råge. Och dessutom jobbat timtid med lite lastbilskörningar här i Lund. Så bortkastat vill jag inte alls kalla det. Dessutom är det fruktansvärt roligt att köra med 24 och 30-40 ton bakom ryggen! :baskerKav:

Funderar på att ta A och D bara för att få alla bokstäver på kortet... :lala: Eller inte.

Jag var nere på trafikskolan och kollade vad de tog för ett C kort. De tog 2100 för teorin inklusive böckerna och tillgång till datoriserade delprov. En lektion (60 minuter) kostar 800 kronor och de trodde att man behövde 10-15 lektioner. Det borde ju bli runt 12-13000.

Jag var nere på trafikskolan och kollade vad de tog för ett C kort. De tog 2100 för teorin inklusive böckerna och tillgång till datoriserade delprov. En lektion (60 minuter) kostar 800 kronor och de trodde att man behövde 10-15 lektioner. Det borde ju bli runt 12-13000.

Låter rimligt. Jag tog 13 och hade stor nytta av att ha kvar mycket av B-teorin i bagaget.