Guest Dolly Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Hej kamrater, nu är det inryckning igen för mig o jag försöker se om det är något jag kanske behöver veta. Så som tips, råd eller annat dylikt info som är bra att ha när man ska gå Gk Stab ute på P7. Det var en HV-soldat som nämnde att jag ska kunna de 7 essen. Vad är detta? Annars hoppas jag att ni hade en bra Halloween!! /Dolly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 7S Minnesregel för rapportering Stund (När det händer) Ställe (Var det händer) Styrka (Hur många) Slag (Typ av förband, fordon etc) Sysselsätting (Vad gör fi) Symbol (Finns det någon symbol/Tecken på fordon eller uniformer etc) Sagesman (Vem rapporterar) The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dolly Posted November 12, 2006 Report Share Posted November 12, 2006 7S Minnesregel för rapportering Stund (När det händer) Ställe (Var det händer) Styrka (Hur många) Slag (Typ av förband, fordon etc) Sysselsätting (Vad gör fi) Symbol (Finns det någon symbol/Tecken på fordon eller uniformer etc) Sagesman (Vem rapporterar) The Swede Tusen tack!! /Dolly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schalldämpfer Posted November 13, 2006 Report Share Posted November 13, 2006 Stämmer det att det egentilgen är 8 S nuförtiden? Eller är det bara en mystisk lokal sedvänja från de östgötska skogarna? Det åttonde S:et skulle då stå för SEDAN, alltså vad spaningsförbandet gör nu och framöver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 13, 2006 Report Share Posted November 13, 2006 Finns en hel del information som går att trycka in i dessa rapporter. Sedan är en bra tilläggsinformation OM den behövs. Samma sak med 7S. enheter behöver inte rapportera varje unik del i denna rapport. De delar som det inte finns information för utelämnas helt enkelt. Är enheten ovan att arbeta enl 7S kan man helt enkelt dela upp sändningsföljdern av typen Sändare: STUND: Tnr 131205 Kom mottagare: Kom SÄNDARE: STÄLLE: 200m N UPK 3 osv.. kommer man till någon del som det inte finns information för så tas denna inte med eller också säger man SYMBOLER: Ingen information Är enheten mer fäiga på detta så går det att korta ned informationsflödet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted November 13, 2006 Report Share Posted November 13, 2006 Något jag fick höra på Gruppchefskursen av en stabslotta var att när man rapporterar till en "riktig" stab, från "fältet" då, behöver man inte säga tid om det sker omedelbums. Det ska staben/signalisten skriva per automatik. Om det däremot är något som skett vid en annan tidspunkt så måste ju detta nämnas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted November 13, 2006 Report Share Posted November 13, 2006 Alla meddelanden som inkommer till stab försätts med tidsnummer avseende när meddelandet ankom. Så på sätt och vis är det rätt. Rapporter skall dock alltid förses med sändande enhets tnr avseende tidpunkt rapporten avser (även om det är "NU") Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dolly Posted November 13, 2006 Report Share Posted November 13, 2006 Tack för era inlägg i denna diskus.. Börjar få ett grepp om vad det hela kommer omfatta. Förberedelse gillar jag, så som det var för mig i TFU-G ute på P7. Ju mer insatt man är innan, desto mer säker blir man när man väl är ute på sin mil.utb. Thumb ups! /Dolly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telejanne Posted November 17, 2006 Report Share Posted November 17, 2006 Tack för era inlägg i denna diskus..Börjar få ett grepp om vad det hela kommer omfatta. Förberedelse gillar jag, så som det var för mig i TFU-G ute på P7. Ju mer insatt man är innan, desto mer säker blir man när man väl är ute på sin mil.utb. Thumb ups! /Dolly Vill bara komplettera med en annan minnesregel som gäller signalister, och det är Högt, fritt och Blött! gällande mesta möjliga chans till förbindelse på radio. Själv vill jag ha med ett fjärde ord, och det är Fältmässigt! Den som sätter upp en högantenn synligt på långt håll, har etablerat sig som "pinnpojke" åt fiendens art. eller Grk-eldledare! Alla vet att en högantenn är 10 meter hög, så eldledaren behöver bara en enkel streckkikare för att se till att den första granaten träffar mitt i prick hos en stab med många spånhuvuden......./Jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted November 17, 2006 Report Share Posted November 17, 2006 Tack för era inlägg i denna diskus.. Börjar få ett grepp om vad det hela kommer omfatta. Förberedelse gillar jag, så som det var för mig i TFU-G ute på P7. Ju mer insatt man är innan, desto mer säker blir man när man väl är ute på sin mil.utb. Thumb ups! /Dolly Vill bara komplettera med en annan minnesregel som gäller signalister, och det är Högt, fritt och Blött! gällande mesta möjliga chans till förbindelse på radio. Själv vill jag ha med ett fjärde ord, och det är Fältmässigt! Den som sätter upp en högantenn synligt på långt håll, har etablerat sig som "pinnpojke" åt fiendens art. eller Grk-eldledare! Alla vet att en högantenn är 10 meter hög, så eldledaren behöver bara en enkel streckkikare för att se till att den första granaten träffar mitt i prick hos en stab med många spånhuvuden......./Jan Därför är det lämpligt att använda de fjärrbetjäningsenheter HV nu äntligen skall få ut. :P Då kan man nämligen placera Ra upp till 3km från stabsplatsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted November 17, 2006 Report Share Posted November 17, 2006 Apropå stab, högantenn och Hvs sambandsmtrl. Sambandet suger. Ta det med dig som ingångsvärde. Ra146 må ha x km räckvidd. När man lämnat samlingsplatsen så kan det betyda att sambandet är borta. Puts. Väck. Vet inte hur många gånger GSM är det enda samband vi har. Ingen hit när man som 60h-pluton skall gruppera överallt, och fort. Att börja montera kortvågsantenn eller ens högantenn till Ra146. Glöm det! Ifall det börjar snackas om hur bra sambandsgrejor vi har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted November 17, 2006 Report Share Posted November 17, 2006 Apropå stab, högantenn och Hvs sambandsmtrl. Sambandet suger. Ta det med dig som ingångsvärde. Ra146 må ha x km räckvidd. När man lämnat samlingsplatsen så kan det betyda att sambandet är borta. Puts. Väck. Vet inte hur många gånger GSM är det enda samband vi har. Ingen hit när man som 60h-pluton skall gruppera överallt, och fort. Att börja montera kortvågsantenn eller ens högantenn till Ra146. Glöm det! Ifall det börjar snackas om hur bra sambandsgrejor vi har. @709 Visst har ni en Ra 195 på plutonen då du är i insats? det tar inte lång tid att sätta upp den antennen då man bara kan rulla ut den på marken först och prova det. går inte det så kliv upp på taket på 13 bilarna och håll upp antennen ( två bilar med ett antal meter mellan bilarna) och en som sänder. en utomordentligt bra radio som funkar bra om man vet hur man skall änvända dem och om man har någon som kan tilldela rätta frekvenser. (dag och nattfrekvenser) Tycker man det är dålig mottagning/sändning på 146:an använd då normalantennen även under march. man viker ihop den och drar ett gummiband runt antennen. radion skall vara på då man hör någon anropa en så böjer sig den som har radion på ryggen frammåt och en kompis vecklar ut antennen, därefter så reser man sig upp och sänder. Räckvidden nära nog fördubblas om man jämför med marchantennen, grupperingstid för detta är inte många sekunder. Ofta är det inte grejorna som det är fel på utan sättet man använder dem på, att tro att man skall kunna skicka en Ra 135 med en förpatrull som ska ligga 5 kilometer bort är inte bra. Ra 146 är ett bättre alternativ då. De som vill ha Ra 180 till förbanden med motiveringen att de är bättre är fel ute då de har samma prestanda som Ra 146. Fördelen med dem är att man sänder krypterat och därmed har bättre signalskyddsgrad. Men då har man bums skapat ett utbildningsbehov också. Annars så kan man sätta två Burträskare i var sin ände på luren då är det nästan inga som förstår vad de talar om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted November 17, 2006 Report Share Posted November 17, 2006 Eftersom jag och fler med mig har varit med i skarpa situationer där GSM-nätet har blivit överbelastat mitt under brinnande insats, och eftersom jag vet hur pass lätt det är att positionsbestämma en GSM-telefon, delar jag inte riktigt entusiasmen för detta sambandsmedel mellan plutonerna. Åtgärderna som II63 föreslår funkar, det finns fler också, men det där är en bra början. Dessutom, och jag avslöjar väl min ålder nu, men om man ska använda GSM på ett fältmässigt sätt (i stort sett så som försvaret lärde ut innan mobiltelefoner blev "ok" för ett antal år sedan, möjligen med en del tillägg som har att göra med att jag har någon liten insyn i hur GSM-näten egentligen är uppbyggda) så försvinner många av "fördelarna". Ra146 och systemet det ingår i är i grund och botten en bra radio. Den väger för mycket (som allt annat), men dom begränsningar och tekniska svagheter den har är väl kända. Samma för Ra195 om man nu har den ute. I en perfekt värld är det klart att det går att önska sig en massa grejor, jag tror tillexempel att Britterna och deras Bowman/PRR system är på rätt spår. Om det når hela vägen fram kan jag inte bedömma för jag har aldrig provat under fältmässiga förhållanden. Missförstå mig rätt, mobiltelefoner, internet, alla radioapparater som finns i vår herres hage, och två konservburkar med vidhängade snöre är allt exempel på saker som man kan använda, och som jag i ett skarpt läge inte är ett dugg främmande för att använda. Dock tycker jag att "RU suger" är lite negativare än vad nöden kräver. It's not the arrow, it's the indian Dessutom, ska inte Plutonchef kunna agera autonomt i chefens anda om sambandet faller ur en liten stund? :P Nu ska jag gå och söka skydd för stormen jag rört upp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 17, 2006 Report Share Posted November 17, 2006 De som vill ha Ra 180 till förbanden med motiveringen att de är bättre är fel ute då de har samma prestanda som Ra 146. Jag förstår vad du menar och håller egentligen med dig, men jag upplevde ändå att prestanda var något bättre på Ra180, särskilt i kuperad terräng. En annan fördel är ju Dart och RAP och även om ett dart-meddelande inte kommer fram korrekt så går det ofta att tyda delar av det. Det jag upplevde med Ra180 i Kosovo var att först förlorade man talsamband, sedan Dart och sist RAP. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted November 17, 2006 Report Share Posted November 17, 2006 De som vill ha Ra 180 till förbanden med motiveringen att de är bättre är fel ute då de har samma prestanda som Ra 146. Jag förstår vad du menar och håller egentligen med dig, men jag upplevde ändå att prestanda var något bättre på Ra180, särskilt i kuperad terräng. En annan fördel är ju Dart och RAP och även om ett dart-meddelande inte kommer fram korrekt så går det ofta att tyda delar av det. Det jag upplevde med Ra180 i Kosovo var att först förlorade man talsamband, sedan Dart och sist RAP. Ja ja mensan helt rätt. Men jag skriver också att tillför man ny materiel så tillförman även ett utbildningsbehov, och det inte bara hos den enskilde radioprataren utan även den som skall sitta och administrera nyckelhanteringen till dessa radioapparater. Dessutom är radion hemlig handling då man laddat den med kanaldata. När man sedan skall lämna denn så skall det vara vissa procedurer för att få den att synka, inte svårt när man lärt sig men man måste öva. Hur man skall få detta att gå ihop med 20, 30 eller 60 timmars utbildningstid är svårt för att inte säga omöjligt. men det var en utläggning från ämnet. II63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted November 17, 2006 Report Share Posted November 17, 2006 Apropå stab, högantenn och Hvs sambandsmtrl. Sambandet suger. Ta det med dig som ingångsvärde. Ra146 må ha x km räckvidd. När man lämnat samlingsplatsen så kan det betyda att sambandet är borta. Puts. Väck. Vet inte hur många gånger GSM är det enda samband vi har. Ingen hit när man som 60h-pluton skall gruppera överallt, och fort. Att börja montera kortvågsantenn eller ens högantenn till Ra146. Glöm det! Ifall det börjar snackas om hur bra sambandsgrejor vi har. Finns ju ett hyfsat snabbt sätt att få upp en högantenn i skogen - lod och lina. Knappast reglementsenligt - men det funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted November 17, 2006 Report Share Posted November 17, 2006 (edited) Jag har svårt att förstå hur brist på utbildning skulle vara ett problem när det gäller att ha ra 180 ute på insatsplutonerna. Snarare tvärt om. Enda anledningen till att jag (plutsign i en plut i II63:s komp) ens har sett en ra 146 tidigare är mitt deltagande i "mobbade ungdomar med automatvapen" (HVu). Det måste rimligen finnas gott om folk med (tillräcklig) ra 180-kompetens på IP. Ra 180 är annars inte på något sätt något system som tar lång tid att utbilda nintendogenerationen på. @709Visst har ni en Ra 195 på plutonen då du är i insats? det tar inte lång tid att sätta upp den antennen då man bara kan rulla ut den på marken först och prova det. går inte det så kliv upp på taket på 13 bilarna och håll upp antennen ( två bilar med ett antal meter mellan bilarna) och en som sänder. en utomordentligt bra radio som funkar bra om man vet hur man skall änvända dem och om man har någon som kan tilldela rätta frekvenser. (dag och nattfrekvenser) Nu ska jag inte påstå att jag är något ess på 195:an men när det gäller att göra det lätt för sig så ska man inte glömma stavantennen. Fysikens lagar om radiovågornas polarisation må säga en sak men min erfarenhet säger att man mycket väl kan få samband på "långa" avstånd mellan en stavantenn och en dipolantenn. Jag minns att jag under någon GU-övning, medelst fordonsantenn, hade klockrent samband med brokompaniet som var grupperat någonstans i trakterna av Älvsbyn när vi själva (ingkomp) låg norr om Boden, d.v.s. runt 4 mil över terräng från h*lvetet. Förmodligen hade de enligt SOP upprättat dipol (trådhärket). Kortvåg åt folket! En annan sak att komma ihåg är att härket är rundstrålande vid de bisarra längderna för de lägre frekvenserna (?), som alla sadistiska sambandsbefäl gillar att använda sig av. Alltså, om man inte ska snacka med någon borta i Sibirien (även om rysk schlager är trevligt...) så behöver man i regel inte leta rätt på en 80 meters "gata" mellan träden och 90 grader från sändriktningen, för att hissa upp härket i. Nu blev jag nästan nostalgisk... @II63: Lova att du ringer/mailar mig om ni skulle få för er att dra ut och öva upprättande av deltaantenn! Edited November 18, 2006 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted November 18, 2006 Report Share Posted November 18, 2006 Jag har svårt att förstå hur brist på utbildning skulle vara ett problem när det gäller att ha ra 180 ute på insatsplutonerna. Snarare tvärt om. Enda anledningen till att jag (plutsign i en plut i II63:s komp) ens har sett en ra 146 tidigare är mitt deltagande i "mobbade ungdomar med automatvapen" (HVu). Det måste rimligen finnas gott om folk med (tillräcklig) ra 180-kompetens på IP. Ra 180 är annars inte på något sätt något system som tar lång tid att utbilda nintendogenerationen på.Jag minns att jag under någon GU-övning, medelst fordonsantenn, hade klockrent samband med brokompaniet som var grupperat någonstans i trakterna av Älvsbyn när vi själva (ingkomp) låg norr om Boden, d.v.s. runt 4 mil över terräng från h*lvetet. Förmodligen hade de enligt SOP upprättat dipol (trådhärket). En annan sak att komma ihåg är att härket är rundstrålande vid de bisarra längderna för de lägre frekvenserna (?), som alla sadistiska sambandsbefäl gillar att använda sig av. Alltså, om man inte ska snacka med någon borta i Sibirien (även om rysk schlager är trevligt...) så behöver man i regel inte leta rätt på en 80 meters "gata" mellan träden och 90 grader från sändriktningen, för att hissa upp härket i. Nu blev jag nästan nostalgisk... @II63: Lova att du ringer/mailar mig om ni skulle få för er att dra ut och öva upprättande av deltaantenn! @LeadHead Man skall inte glömma att kortvåg är kortvåg, man måste vara påhittig och aktiv med att söka samband. Det är inte omöjligt att det ena stunden går alldels utmärkt att sända och ta emot för att en kvart senare inta ha samband alls. Det har ju att göra med atmosfäriska förhållanden, magnetiska förhållanden och solfläckar att gör vilken frekvens som skall tilldelas. därför brukar man ju ha en ordinarie och några reserver frekvenser. Dock så måste jag ju säga att PC-Dart underlättar ju detta mycket då man kan mata in stora mängder frekvenser som programmet får söka igenom. Jag lovar att ringa dig när det är dax. II63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted November 18, 2006 Report Share Posted November 18, 2006 Apropå stab, högantenn och Hvs sambandsmtrl. Sambandet suger. Ta det med dig som ingångsvärde. Ra146 må ha x km räckvidd. När man lämnat samlingsplatsen så kan det betyda att sambandet är borta. Puts. Väck. Vet inte hur många gånger GSM är det enda samband vi har. Ingen hit när man som 60h-pluton skall gruppera överallt, och fort. Att börja montera kortvågsantenn eller ens högantenn till Ra146. Glöm det! Ifall det börjar snackas om hur bra sambandsgrejor vi har. @709 Visst har ni en Ra 195 på plutonen då du är i insats? det tar inte lång tid att sätta upp den antennen då man bara kan rulla ut den på marken först och prova det. går inte det så kliv upp på taket på 13 bilarna och håll upp antennen ( två bilar med ett antal meter mellan bilarna) och en som sänder. en utomordentligt bra radio som funkar bra om man vet hur man skall änvända dem och om man har någon som kan tilldela rätta frekvenser. (dag och nattfrekvenser) Tycker man det är dålig mottagning/sändning på 146:an använd då normalantennen även under march. man viker ihop den och drar ett gummiband runt antennen. radion skall vara på då man hör någon anropa en så böjer sig den som har radion på ryggen frammåt och en kompis vecklar ut antennen, därefter så reser man sig upp och sänder. Räckvidden nära nog fördubblas om man jämför med marchantennen, grupperingstid för detta är inte många sekunder. Ofta är det inte grejorna som det är fel på utan sättet man använder dem på, att tro att man skall kunna skicka en Ra 135 med en förpatrull som ska ligga 5 kilometer bort är inte bra. Ra 146 är ett bättre alternativ då. De som vill ha Ra 180 till förbanden med motiveringen att de är bättre är fel ute då de har samma prestanda som Ra 146. Fördelen med dem är att man sänder krypterat och därmed har bättre signalskyddsgrad. Men då har man bums skapat ett utbildningsbehov också. Annars så kan man sätta två Burträskare i var sin ände på luren då är det nästan inga som förstår vad de talar om Bättre signalskyddsgrad för att man sänder "krypterat" med Ra 180 jämfört med annan signalering har man numera INTE. Ra 180 i skyddat läge betraktas idag som ÖPPEN. Utbildningsbehovet på TTA, TIVETA och KODOR förmodar jag är ganska högt på de flesta hemvärnsförband. Hur många känner till att uppgifter som rör de egna förbanden skall täckas med TTA (SG Restricted) ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted November 22, 2006 Report Share Posted November 22, 2006 Bättre signalskyddsgrad för att man sänder "krypterat" med Ra 180 jämfört med annan signalering har man numera INTE. Ra 180 i skyddat läge betraktas idag som ÖPPEN. Utbildningsbehovet på TTA, TIVETA och KODOR förmodar jag är ganska högt på de flesta hemvärnsförband. Hur många känner till att uppgifter som rör de egna förbanden skall täckas med TTA (SG Restricted) ? @Larsev Jag brukar ha som riktlinje att allt som rör 7 S skall täckas. blir man duktig på TTA så tar de inte lång tid att tolka och täcka. Allt som rör den egna verksamheten skall vara tvåställiga UPK:n sant att man har treställiga UPK:n för fientlig verksamhet. Dessa kan vara samma punkt för att man inte skall röja UPK: när dessa signaleras. Allt för att öka signalskyddet II63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts