Jump to content

Försvarsspray


cordite

Recommended Posts

Alla dessa små "lagliga" försvarssprayer som säljs här och där under fler namn. Funkar dom överhuvudtaget eller blir en eventuell angripare bara mer förbannad och våldsam. En falsk trygghet är sämre än ingen alls. Dom ska enligt reklamen göra olika saker beroende av sort. Finns med stank,förblindar, färgar etc. etc.

Fungerar dom bra och är lagliga att sälja över disk så borde man väl kunna få ha även tårgas eller peppar. Funkar dom inte så borde man hört nått från allmänna reklamationsnämden för dom har ju funnits en stund. Nån som vet?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Effekten torde väl vara ungefär densamma som att spraya någon i ögonen med hårspray: ganska mycket alla substanser med lösningsmedel i är ju ganska obehagliga på kroppsdelar som saknar vettig hud (ögon, munhåla, näsa, genitalier).

 

Sedan lägger man väl till luktämnen/färgämnen/valfri substans för att identifiera buset.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara säga att pepparspray är fruktansvärt effektiv. Det känns som att bli dränkt i brinnande napalm och man blir helt utslagen. En sådan där luktspray är jag mer skeptisk till.

 

En annan sak att nämna är att man ska vara försiktig om man köper en sk. "tazer" (som ger en en elektrisk chock). En polare köpte en tazer som liknade en mobil i Polen, jag testade den och stöten var mindre än den man får om man sticker in fingrarna i en sån där elektrisk flugsmälla man kan köpa på vilken mack som helst i Sverige. Alltså inget som avskräcker en 100 kg´s påtänd narkoman som flyger på dig, så det finns värdelösa kopior på marknaden. Buyers beware...

 

 

Mvh killen som alltid måste testa alla grejer för att se om det gör ont :)

Edited by Maskirovka
Link to comment
Share on other sites

Men du som alltid måste testa, du skulle väl kunna testa dom vanligare och utvärdera :D:):clap:

Som sagt, vore kul om nån visste och inte bara trodde för jag är också skeptisk men vet som sagt inte. Är dom funkis så finns ju ingen anledning för nån att skaffa olagliga prylar från tyskland.

Här hemma så sprayade några "som man inte får säga vilka dom är" en fullvuxen kille med pepparspray innan dom fem modiga sparkade sönder skallen på honom för ett par månader sen. Så är det alltid, dom enda som följer lagen är dom som ingen lider av att dom beväpnar sig. Dom fem "stackars missförstådda" bryr sig inte om lagen i alla fall. Varför skulle dom? Det är ju bara en som arbetar och är skötsam som behöver betala böterna själv. :)

Link to comment
Share on other sites

Försvarsspray brukar oftast innehålla ättika ni kan ju testa och hälla en droppe eller två i ögat så får ni se hur kul det är. Färgen sägs sitta i ca 24 timmar svårt att förklara för polisen varför man är knallröd eller grön eller blå för den delen i ansiktet och på händerna. Pepparspray/tårgas är olgaligt även olika typer av elvapen typ taser.

Link to comment
Share on other sites

Men du som alltid måste testa, du skulle väl kunna testa dom vanligare och utvärdera :/:/:clap:

Som sagt, vore kul om nån visste och inte bara trodde för jag är också skeptisk men vet som sagt inte. Är dom funkis så finns ju ingen anledning för nån att skaffa olagliga prylar från tyskland.

Här hemma så sprayade några "som man inte får säga vilka dom är" en fullvuxen kille med pepparspray innan dom fem modiga sparkade sönder skallen på honom för ett par månader sen. Så är det alltid, dom enda som följer lagen är dom som ingen lider av att dom beväpnar sig. Dom fem "stackars missförstådda" bryr sig inte om lagen i alla fall. Varför skulle dom? Det är ju bara en som arbetar och är skötsam som behöver betala böterna själv. :Malaj:

 

 

Ser faktiskt ingen anledning till att testa luktspray eller färgspray, det innebär bara att man måste dusha eller får förstörda kläder. För en kvinna (eller vilket offer som helst) kan jag tänka mig att dessa "vapen" är bra ex vid en våldtäkt så att förövaren blir lättare att knipa efteråt, men då är ju redan skadan skedd sas. Jag tror inte lukt eller färg stoppar en förövare att utföra sin misshandel.

 

Pepparsprayen testade jag f.ö inte på frivillig basis. Jag lämnade krogen och alldeles utanför blev jag vittne till hur tre killar misshandlade en ensam grabb som låg försvarslös på marken. Alla andra runt omkring gjorde som vanliga svenskar, dvs stod och kollade på och gjorde ingenting, men jag klev fram och försökte stoppa misshandeln. Som svar fick jag då pepparspray i ansiktet och en ölflaska/glas krossad i skallen, det gjorde så jäkla ont att jag trodde jag fått en flaska med frätande syra krossad i ansiktet. Jag riktigt kände hur ansiktet "flöt" bort. Så nog är det effektivt... (positivt dock är att även om jag blev utslagen snabbt så avbröt dom misshandeln efter det och sprang iväg, så lite nytta gjorde man).

Link to comment
Share on other sites

Goglade på lite SWAT saker igår och fann detta: ( :/ )

Länk :clap:

 

Den verkar bra i beskrivningen...

 

BTW: Så gick grannens inbrottslarm igån för några timmar sen, så vi sprang ut för å checka huset, med trä pålar och ficklampor, tur och otur så var det inget inbrott, larmet hade "bara" gått igång och vi stannade kvar och checkade alla dörrar och fönster och slänten/bakgården innan Väktaren kom.. Skulle vara kul att få springa ikapp yjuven å få spruta sånt där i öögonen :Malaj::/

 

Efter den upplevelsen tänkte jag på ett par nya "måsten" för införskaffningar:

  • A proper lamp
  • Skyddsspray
  • Handlovar m. hållare
  • Bälte
  • pengar till allting
  • och en batong :)

Skulle sitta fin fint :)

 

//Schmutte

Link to comment
Share on other sites

Satsa på att träna självförsvar regelbundet istället. Sprayer är definitivt inte någon bra lösning. För det första måste man ha fått upp sprayen innan angreppet börjar, vilket inte alltid är lätt med tanke på egen stressnivå osv, för det andra kan sprayen användas mot en själv lika snabbt som man tänkte spraya någon annan och för det tredje är effekten av lagligt burna sprayburkar minst sagt osäker. Det är därför de är lagliga. Hade de varit effektiva hade de varit licensbelagda.

Link to comment
Share on other sites

En annan sak att nämna är att man ska vara försiktig om man köper en sk. "tazer" (som ger en en elektrisk chock). En polare köpte en tazer som liknade en mobil i Polen, jag testade den och stöten var mindre än den man får om man sticker in fingrarna i en sån där elektrisk flugsmälla man kan köpa på vilken mack som helst i Sverige. Alltså inget som avskräcker en 100 kg´s påtänd narkoman som flyger på dig, så det finns värdelösa kopior på marknaden. Buyers beware...

Taser är ett produktnamn - vad du snackar om är en "stun gun."* Rätt rejäl skillnad mellan de två.

 

Tänk Rollerblades vs inlines. ;)

Link to comment
Share on other sites

Goglade på lite SWAT saker igår och fann detta: ( :/ )

Länk :clap:

 

Den verkar bra i beskrivningen...

 

BTW: Så gick grannens inbrottslarm igån för några timmar sen, så vi sprang ut för å checka huset, med trä pålar och ficklampor, tur och otur så var det inget inbrott, larmet hade "bara" gått igång och vi stannade kvar och checkade alla dörrar och fönster och slänten/bakgården innan Väktaren kom.. Skulle vara kul att få springa ikapp yjuven å få spruta sånt där i öögonen :Malaj::/

 

Efter den upplevelsen tänkte jag på ett par nya "måsten" för införskaffningar:

  • A proper lamp
  • Skyddsspray
  • Handlovar m. hållare
  • Bälte
  • pengar till allting
  • och en batong :)

Skulle sitta fin fint :)

 

//Schmutte

 

Hmm handlovar antar du menar handklovar/ handfängelse lycka till att få tag på detta och batong på laglig väg.

Link to comment
Share on other sites

http://www.camobutiken.se/produkter/gk-professional/

Batong går under knivlagen och är fritt att köpa eller importera. Sen att vissa firmor inte säljer är väl upp till dom. Jag använder batong till att avliva fiskar, kaniner etc. och har gjort det när polis varit närvarande ovh dom sa då inget om det. Har man en vettig förklaring så är det lagligt att bära och använda.

På tex http://www.algonet.se/~combat-e/ så säljer man dessa maglites med snäppet mindre än fullstora batterier och i 6-cells utförande är dom effektivare än vilken batong som helst och lagom grova att slåss med. Har en sån fäst på ryggan när jag går till och från jobbet, annars ligger den i bilen. Ficklampan är lättare att ha en bra förklaring till att bära.

 

Träna kampsport är trevligt och jag har pysslat med det förr och var väl hyggligt bra. Men när barn, jobb, husrenovering och dyl finns med och ska prioriteras med andra hobbys som jakt, skytte etc så får man vara glad om man hinner motionera lite och träna sporadiskt. Handleden börjar också säga att ju-jutsu inte är att tänka på. Dock klarar man väl ett krogslagsmål om man inte är för full och det lokala patrasket är inte svårt att värja sig mot om dom inte är beväpnade. DET ÄR DOM DOCK!

 

Men min sambo har kanske också svårare att värja sig än mig. Är det rätt att man ska vara rädd att gå ut? Är det rätt att endast laglydiga ska vara obeväpnade medan slöddret bär tårgas och kniv etc?

 

Jag tycker det skulle vara lätt att få licens på skyddsspray om man är tillräknelig och genomgår en teoretisk och praktisk kurs. Handhavande, juridik etc.

Link to comment
Share on other sites

Goglade på lite SWAT saker igår och fann detta: ( :eeh: )

Länk :)

 

//Schmutte

 

Hmm handlovar antar du menar handklovar/ handfängelse lycka till att få tag på detta och batong på laglig väg.

 

Inga problem har köpt både fängsel och ASP lagligt.

Bara för att dom i Sverige begär bevis för att sälja så gör dom inte det i resten av EU och Tullen stoppade inte sakerna :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm handlovar antar du menar handklovar/ handfängelse lycka till att få tag på detta och batong på laglig väg.

Inga problem har köpt både fängsel och ASP lagligt.

Bara för att dom i Sverige begär bevis för att sälja så gör dom inte det i resten av EU och Tullen stoppade inte sakerna :)

Anledningen till att de inte stoppade sakerna var väl för att de inte visste att du hade med dig dem, eller? Annars hade du åkt dit för olaga vapeninnehav - vilket du fortfarande riskerar göra om du påträffas med ASP:n i din ägo.

 

Att ett objekt kan köpas lagligt i annat land gör det inte lagligt att införa eller äga i Sverige. :bash:

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

Köptes på nättet och gick genom tullen i packet allt dom ville ha var persson nr så jag var över 18år.

 

Inte olagligt att äga varesig fängsel eller batong så länge du inte bär det på dig.

Pär man batong kan man åka dit för brott mott knivlagen.

Link to comment
Share on other sites

Alla dessa små "lagliga" försvarssprayer som säljs här och där under fler namn. Funkar dom överhuvudtaget eller blir en eventuell angripare bara mer förbannad och våldsam. En falsk trygghet är sämre än ingen alls. Dom ska enligt reklamen göra olika saker beroende av sort. Finns med stank,förblindar, färgar etc. etc.

Fungerar dom bra och är lagliga att sälja över disk så borde man väl kunna få ha även tårgas eller peppar. Funkar dom inte så borde man hört nått från allmänna reklamationsnämden för dom har ju funnits en stund. Nån som vet?

 

När jag var i Tjeckien för någon månad sen så sålde dom någon slags spray. Det var NATO original CS-gas. :banana

 

Vad det egentligen är i burkarna vet nog inte många :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Pepperspray eller pepparspray...Någon som vet om det är någon skillnad på den som polisen använder,jämfört med pepparspray som sälgs i utlandet?

 

Från Sundsvalls tidnings reportage om polis som fått ut pepparspray.

"Skadeverkningarna och riskerna med pepparspray anses också vara små.

– Den information jag har är att risken är liten att drabbas av allvarliga skador eller få bestående men, säger Peter Hultén, apotekare på Giftinformationscentralen.

De vanligaste besvären är enligt honom irriterade ögon, rinnande näsa och att det blir tyngre att andas. Den som får sprayen i munnen kan få kräkningar och diarréer."

Link to comment
Share on other sites

Allergiska reaktioner och astma, vem tar ansvar för sådant? Någon som vet om det inträffat, eller om det finns studier på området? Det som var meningen som ett avvärjande blir om man har otur vållande till annans död. Vet inte om jag är för eller emot, framförallt teveksam är jag till civl anv. Kan ju vara ett problem även för polisen, även om jag i det fallet är av den åsikten att den som ger sig in i leken får leken tåla....

 

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Allergiska reaktioner och astma, vem tar ansvar för sådant? Någon som vet om det inträffat, eller om det finns studier på området? Det som var meningen som ett avvärjande blir om man har otur vållande till annans död. Vet inte om jag är för eller emot, framförallt teveksam är jag till civl anv. Kan ju vara ett problem även för polisen, även om jag i det fallet är av den åsikten att den som ger sig in i leken får leken tåla....

 

 

/martinator

hmm om man ska ta hänsyn till sånt så batong vs benskörhet eller blödarsjuka. Det känns som är du dum får du räkna med konsekvenser för poliser går inte och sprayar eller slår lite som dom känner

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan så skrev jag att om man bråkar med en polis så får man ta konsekvenserna,

 

 

Kan ju vara ett problem även för polisen, även om jag i det fallet är av den åsikten att den som ger sig in i leken får leken tåla....

 

jag syftade på gemen manns anv. Batong är även detta ett verktyg avsett enbart för polis och väktare. Är ju förbjudet att anv av gemene man. Förmodligen just pga att det är svårt att bedöma utgången av ett villt fäktande. Precis som det är svårt att bedöma utgången av ett villt sprayande, finns ju en anledning till att så få sprayer är tillåtna.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Goglade på lite SWAT saker igår och fann detta: ( :) )

Länk :)

 

Den verkar bra i beskrivningen...

 

BTW: Så gick grannens inbrottslarm igån för några timmar sen, så vi sprang ut för å checka huset, med trä pålar och ficklampor, tur och otur så var det inget inbrott, larmet hade "bara" gått igång och vi stannade kvar och checkade alla dörrar och fönster och slänten/bakgården innan Väktaren kom.. Skulle vara kul att få springa ikapp yjuven å få spruta sånt där i öögonen :banghead::rockon:

 

Efter den upplevelsen tänkte jag på ett par nya "måsten" för införskaffningar:

  • A proper lamp
  • Skyddsspray
  • Handlovar m. hållare
  • Bälte
  • pengar till allting
  • och en batong :)

Skulle sitta fin fint :)

 

//Schmutte

 

Hmm handlovar antar du menar handklovar/ handfängelse lycka till att få tag på detta och batong på laglig väg.

Det går bra om du kan visa upp väktarlegitimation eller motsvarande, annars blir det tufft. :o

Link to comment
Share on other sites

Bild tagen igår:

VU.Brickhallare.cordura.jpg

 

:rockon:

 

EDiT: @ larsev, jag får ju innehava dessa föremål men får b.la. inte gå runt med batongen då jag bryter mot b.la. knivlagen, men resten ska det tine finnas några som helst problem med... :banghead:

Edited by Schmutte
Link to comment
Share on other sites

Måste man inte ha särskild utbildning och tillstånd för att innehava pepparspray?

By the way, kan jag hålla med om efektiviteten med pepparspray, svider som fan i både ögon och på hud som blivit utsatt.

Imunitet mot pepparspray. Det sägs att en del är naturligt "imun" mer eller mindre mot pepparsprayens effekt, och hur är det...Har hört att efter att ha blivit utsatt 3-5 ggr så ska den bita betydligt mindre eller inte alls mot person? Någon som kan bekräfta detta?

Edited by Fallschirmjager
Link to comment
Share on other sites

Det som gör mig förbannad vad gäller försvarssprayerna är de fruktansvärt världsfrånvända instruktionerna och bilderna. Be en tjej (eller kille för den delen) följa instruktionerna och gå sedan till någon form av angrepp. Hur många sekunder tog det innan personen ligger som en vante på golvet? Jag har erfarenhet av dessa tingestar och ingen jag har mött i samband med dem har varit särskilt imponerad.

Link to comment
Share on other sites

Bild tagen igår:

VU.Brickhallare.cordura.jpg

 

:D

 

EDiT: @ larsev, jag får ju innehava dessa föremål men får b.la. inte gå runt med batongen då jag bryter mot b.la. knivlagen, men resten ska det tine finnas några som helst problem med... :-(

Hmm var är bricknummret och vad bevisar en OV-bricka och ärligt för att försvara mitt hem skulle jag hellre föredra ett baseballträ.

Link to comment
Share on other sites

Måste man inte ha särskild utbildning och tillstånd för att innehava pepparspray?

 

Pepparspray faller under vapenlagen. Licens ges inte till "Svennson".

Detta gäller även tårgas.

 

Man kan i vissa fall få som privatperson utb. och typ licens för att bära och anv. pepparspray. Detta går ju så somvanligt genom polisens tillståndsenhet. Men kan tänka mig att det är svårt som f-n att få det.

 

Alla dessa små "lagliga" försvarssprayer som säljs här och där under fler namn. Funkar dom överhuvudtaget eller blir en eventuell angripare bara mer förbannad och våldsam. En falsk trygghet är sämre än ingen alls. Dom ska enligt reklamen göra olika saker beroende av sort. Finns med stank,förblindar, färgar etc. etc.

Fungerar dom bra och är lagliga att sälja över disk så borde man väl kunna få ha även tårgas eller peppar. Funkar dom inte så borde man hört nått från allmänna reklamationsnämden för dom har ju funnits en stund. Nån som vet?

 

 

På TacGear:s sida finns info. om försvarsspray och lika så peppar och tårgas om jag inte mins fel

 

http://www.bodyarmour.com

 

Pepperspray eller pepparspray...Någon som vet om det är någon skillnad på den som polisen använder,jämfört med pepparspray som sälgs i utlandet?

 

Från Sundsvalls tidnings reportage om polis som fått ut pepparspray.

"Skadeverkningarna och riskerna med pepparspray anses också vara små.

– Den information jag har är att risken är liten att drabbas av allvarliga skador eller få bestående men, säger Peter Hultén, apotekare på Giftinformationscentralen.

De vanligaste besvären är enligt honom irriterade ögon, rinnande näsa och att det blir tyngre att andas. Den som får sprayen i munnen kan få kräkningar och diarréer."

 

Den polisen har är en stråle medan dom man oftast får tag i i utlandet är mer dusch. Detta är för att vätskan ska komma på "buset och inte sprida sig för mycket run om, så oskyldiga drabbas.

 

[

Edited by Tjh Raxo
Link to comment
Share on other sites

Det är rånmisshandel nästan varje vecka här, men visst kan man välja att inte vistas där det brukar ske och gå omvägar eller vara på sin vakt och låsa in sig. Eller så kan man välja att inte vika för slöddren och leva som vanligt samt kapprusta. Helst skulle jag vilja att nån hjälte tog dessa pack av daga! Det finns säkert områden i stockholm där det är mer problem än på dom flesta ställen.

 

Men ingen visste nått om dom lagliga sprayerna som frågan gällde från början men många trodde en hel del. Får väl forska på annat håll. Såg att dom finns på våra vanligaste hobbyaffärer nu också och det är väl ändå hemskt om folk köper skit som inte funkar, eller så är dom helt enkelt bara ganska bra.

Link to comment
Share on other sites

:Malaj: Min personliga åsikt att använda mig av sk försvarsspray, laglig som olaglig, är att ja hellre riskerar att få böta några tusenlappar än att, kanske riskera hällsa och liv vid ett eventuellt överfall/rån etc...

Dock är ju detta inte ett försvar utan all "upprustning" leder ju till en ond cirkel vilket resulterar till mera "skrot" i fickorna på folk ute på allmänna platser.

Så smahället har ett stort problem med att få bukt på problemet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...