Jump to content

Försvarsspray


cordite

Recommended Posts

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

(---)

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som

är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa

får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där

grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon

på allmän plats.

 

[/i]Min kommentar: Jag bär inte min självförsvarsspray för att använda den som vapen vid brott mot liv eller hälsa utan för att använda den i en nödvärnssituation som jag inte klarar av på annat sätt.

 

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt

särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller

visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till

föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är

att anse som befogat.

(---)

 

Rätta mig gärna om jag har fel, men betyder inte lagtexten ovan att man inte får bära med sig föremål som "är ägnade att användas som vapen" ? Dvs det kan vara olagligt att skaffa och bära med sig exempelvis vattenpistoler fyllda med ammoniak om man inte har en anledning till det? Eller för den delen 40 cm långa skruvmejslar? Ett exempel:

 

Stina Jansson, 32 år och webdesigner jobbar ofta sent. Hon är, med viss rätt, rädd för att gå ensam hem i oktobermörkret och därför skaffar hon en vattenpistol med ammoniak i. Om man i just det ögonblicket betraktar henne så bär hon alltså "ett annat föremål" vars enda syfte är att vara just "ett brott mot liv och hälsa" för det är väl det det är? Att i oträngt läge spruta ammoniak i någons ögon? Och har hon ingen vettig anledning att ha den i väskan, dvs hon behöver ammoniak på jobbet eller nåt sånt, så är det väl olagligt?

 

Vad jag förstått av tidningsartiklar (kalasbra källa, jag vet) så brukar inte buset komma undan med att säga "för självförsvar" när polisen plockar dem med en 40 cm skruvmejsel i bakfickan. Tunga nyckelknippor eller hårspray är ju däremot helt rimligt för Stina Jansson att ha i handväskan.

 

Men ni som har mer koll på lagen och verkligheten, hur funkar det egentligen?

 

Ja, Stina är olaglig. Fast fullkomligt ok för min del, och antagligen för de flesta poliser.

 

Knivlagen har inga absoluta rätt eller fel, den tillåter Hasse Hantverkare att stå med sin kniv mitt på torget och tilläggsisolera en valstuga samtidigt som den förbjuder Kjell Kriminell som står och tittar på att ha en likadan kniv. Men när Hasse Hantverkare går ner till puben och dricker öl på kvällen får han också snällt lämna kniven hemma.

Återigen:

Föremålets beskaffenhet

Behov

Omständigheter i övrigt

 

Om jag inte helt är ute och cyklar så får man inte bära nånting för "självförsvar". Förutom just licensfria självförsvarssprayer, vilket är lite märkligt.. Men men, är det ok med polisen så är det ok med mig!

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte helt är ute och cyklar så får man inte bära nånting för "självförsvar". Förutom just licensfria självförsvarssprayer, vilket är lite märkligt.. Men men, är det ok med polisen så är det ok med mig!
Det kanske inte är så märkligt om de är framtagna för att ENBART vara obehagliga för stunden och inte orsaka någon direkt fysisk skada på "offret". En skruvmejsel har ju förmågan att inte bara göra ont och märka ut den drabbade... utan också kunna ge vissa bestående men.
Link to comment
Share on other sites

Kastar inte ett par meningar.

 

Är det inte bättre att lära sig ordentligt självförsvar?

Hur lång räckvidd har en spray? Gör en spray så du kan ta dig ifrån platsen ifrån en gärningsman?

Link to comment
Share on other sites

Tror inte man ska invagga folk i falsk trygghet genom att ge dom en 1-timmes lektion i handgemäng. Retar nog upp förövaren mer än skadar. Och lite motstånd gör väl bara saken roligare för angriapren. tror att "bättre fly än illa fäkta" är det som gäller, just med tanke på att färktningen lär gå just illa. Det där med pungspark är nog inte så enkelt som det låter, tror förövaren är rätt medveten om att det är just det personen kommer att prova. Då är det rätt lätt att undvika.

 

Nu är det långt till försvarssprayen.....

 

/martinator

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

Kastar inte ett par meningar.

 

Är det inte bättre att lära sig ordentligt självförsvar?

Hur lång räckvidd har en spray? Gör en spray så du kan ta dig ifrån platsen ifrån en gärningsman?

 

 

För min egen del;

 

Fråga 1: Jo, antagligen. Dock kräver detta tid, instruktör och lokal. Vilket i mitt fall betyder lång restid och omprioritering av andra intressen som inte är riktigt värt det. (Inte ofta jag behöver bråka på jobbet).

Fråga 2: Ca 2 m. Ta sig ifrån en gärningsman som inte ser/inte vill ha ögonen öppna p.g.a. sveda; bedömt JA.

Link to comment
Share on other sites

CS och OC (tårgas och pepparspray) är de enda riktigt bra sprayerna, de som de fakto kan "slå ut" en person som man blir hotad av på ett eller annat sätt. Lagliga försvarssprayer är mycket tamare, och en påtänd idiot kommer förmodligen att kunna fullfölja det han påbörjat oavsett hur mycket man sprayar.

Min inställning är att om man vistas i sån miljö att man har behov av en verksam spray, så skaffar man sig en sån och struntar i lagligheten. Det enklaste är att snacka runt med lite polae eller köpa nåt utomlands och "smuggla" in. Alternativ kan ju också vara att koka ihop nåt själv - inte så svårt som man kan tro. Har såklart inte testat, vet inte om det är olagligt heller, men att krossa lite peppar kan väl inte vara så farligt...

 

SOLD WIDELY FOR SELF DEFENSE IS OLEORESID CAPSICUM OR PEPPER SPRAY. CAPSICUM IS HOT ESSENCE OF RED PEPPERS. OLEORESIN IS THE PROCESS FOR EXTRACTING IT. TO EXTRACT THE CAPSICUM, GRIND UP FOUR OUNCES OF RED PEPPER SEEDS IN A BLENDER OR WITH A MORTAR AND PESTLE. RED PEPPER SEEDS ARE BOUGHT AT THE GROCER'S.

 

THE DRY, GROUND SEEDS ARE THEN PUT INTO A COFFEE PERCOLATOR IN WHICH THERE IS

ABOUT 16 OUNCES OF ALCOHOL, PREFERABLY WITH THE WATER DISTILLED OUT. THE SEEDS

ARE THEN PERCOLATED FOR ABOUT A HALF HOUR. THE ALCOHOL IS THEN DISTILLED OFF

UNTIL THERE ARE ONLY A COUPLE OF TABLE SPOONS OF RED LIQUID LEFT IN THE FLASK.

THE RED LIQUID IS THEN ADDED TO A HALF PINT OF LIGHT MINERAL OIL, BOUGHT AT A

DRUG STORE.

 

IT CAN BE SPRAYED FROM A NASAL SPRAY. ANOTHER GOOD WAY IS WITH A WINDOW

CLEANING SPRAYER BOUGHT AT ANY DIME STORE. THE TUBE OF THE SPRAYER IS CUT

TO FIT IN A TWO OUNCE MEDICINE BOTTLE.

 

BEFORE USING, THE CONTAINER SHOULD BE GIVEN A FEW SHAKES. JUST BE

SURE YOU STRAIN OUT ANY LARGER BITS SO THE SPRAYER HOLE IS NOT CLOGGED.

Link to comment
Share on other sites

SOLD WIDELY FOR SELF DEFENSE IS OLEORESID CAPSICUM OR PEPPER SPRAY. CAPSICUM IS HOT ESSENCE OF RED PEPPERS. OLEORESIN IS THE PROCESS FOR EXTRACTING IT. TO EXTRACT THE CAPSICUM, GRIND UP FOUR OUNCES OF RED PEPPER SEEDS IN A BLENDER OR WITH A MORTAR AND PESTLE. RED PEPPER SEEDS ARE BOUGHT AT THE GROCER'S.

 

THE DRY, GROUND SEEDS ARE THEN PUT INTO A COFFEE PERCOLATOR IN WHICH THERE IS

ABOUT 16 OUNCES OF ALCOHOL, PREFERABLY WITH THE WATER DISTILLED OUT. THE SEEDS

ARE THEN PERCOLATED FOR ABOUT A HALF HOUR. THE ALCOHOL IS THEN DISTILLED OFF

UNTIL THERE ARE ONLY A COUPLE OF TABLE SPOONS OF RED LIQUID LEFT IN THE FLASK.

THE RED LIQUID IS THEN ADDED TO A HALF PINT OF LIGHT MINERAL OIL, BOUGHT AT A

DRUG STORE.

 

IT CAN BE SPRAYED FROM A NASAL SPRAY. ANOTHER GOOD WAY IS WITH A WINDOW

CLEANING SPRAYER BOUGHT AT ANY DIME STORE. THE TUBE OF THE SPRAYER IS CUT

TO FIT IN A TWO OUNCE MEDICINE BOTTLE.

 

BEFORE USING, THE CONTAINER SHOULD BE GIVEN A FEW SHAKES. JUST BE

SURE YOU STRAIN OUT ANY LARGER BITS SO THE SPRAYER HOLE IS NOT CLOGGED.

Ingen har tid att skiriva. Alla sitter hemma och perkolerar. :/

Link to comment
Share on other sites

Man kanske inte ids bry sig och det var bara ett par inlägg i tråden som svarade med någon form av erfarenhet på trådens huvudfråga. Jag skiter i om nån sprayar en knarkare eller dyl och inte skulle jag vittna mot en vakt som gör det heller oavsett vad det var i sprayen. Jag vittnar dock mot denne om han ger sig på någon som inte förtjänar det oavsett vad han använder för metod eller hjälpmedel.

Link to comment
Share on other sites

jag lyckades alltså döda hela diskussionen...

Ja, det var du. När en så distinkt man som du, talar med så myndig röst då håller vi tyst direkt.

 

Instämmer! :clap:

 

Iofs beror min tystnad på att jag för tillfället inte har tillgång till internet så ofta.

 

Zurse: Jag har läst FAP:en mer än en gång, och jag förstår ditt resonemang. Men jag tror att §16 mest är till för att klart och tydligt markera att det inte är OK för Bosses-Wannabe-SWAT-Bevakning-&-Videobutik att utrusta sina väktare med diverse påkar och blanka vapen med motiveringen "vadå, får vi ha batong borde vi ju få ha såna här?!"

 

Med lite sunt förnuft: Tycker inte du det verkar konstigt att jag FÅR bära min självskyddsspray på fritiden och på väg till och från jobbet, men i samma stund som jag tar på mig uniformen så blir sprayen olaglig eftersom den inte regleras i FAP:en?

 

Så fort jag hinner så ska maila min lokala polismyndighet och fråga vad som gäller men först ska jag hem och hänga av mig min uniform och reglementsvidriga utrustning och sova några timmar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...