Cosmo Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Sökte runt lite med hittade inte en tråd som tar upp ämnet... Som några kanske vet så finns det ett förslag om att officersutbildningen skall blir studiemedelsfinansierad från och med 2007. Förslaget innebär i nuvarande form att kadetterna förlorar alla sina förmåner och tvingas finansiera utbildningen själva. Personligen så tycker jag att det är en väldigt dålig idé. T.ex så tror jag att ansökningarna kommer minska markant till nästa år och i slutändan så kommer det leda till sämre kvalité på de svenska officerarna. Jag köper inte argumentet att det är orättvist att kadetter får sin utbildning betald men inte andra studenter. Det är tillräckligt illa att blivande poliser måste finansiera sin utbildning själva... Men vad anser folket på soldf, är rätt att blivande officerare skall behöva finansiera sin utbildning själva? -Cosmo Quote
Ringo Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Sökte runt lite med hittade inte en tråd som tar upp ämnet... Som några kanske vet så finns det ett förslag om att officersutbildningen skall blir studiemedelsfinansierad från och med 2007. Förslaget innebär i nuvarande form att kadetterna förlorar alla sina förmåner och tvingas finansiera utbildningen själva. Personligen så tycker jag att det är en väldigt dålig idé. T.ex så tror jag att ansökningarna kommer minska markant till nästa år och i slutändan så kommer det leda till sämre kvalité på de svenska officerarna. Jag köper inte argumentet att det är orättvist att kadetter får sin utbildning betald men inte andra studenter. Det är tillräckligt illa att blivande poliser måste finansiera sin utbildning själva... Men vad anser folket på soldf, är rätt att blivande officerare skall behöva finansiera sin utbildning själva? -Cosmo Missförstå mig inte nu men jag skulle gärna vilja ha fler argument till varför kadetterna borde få sin utbildning betald. Att färre söker utbildningen om den ej är betald kan ju motargumenteras med att de som faktiskt söker är av "det rätta virket". Quote
nahoj84 Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Det finns en statlig utredning som behandlar detta ämne. Ska försöka hitta den då dem i denna har resonerat runt olika argument. Men för att direkt svara på "dem med det rätta virket" så säger utredningen att dessa är för få till antalet för att klara antagningsmängden. /J Quote
skaya Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Varför är det "illa nog" att poliser måste bekosta sin utbildning? Hur ser det ut för brandmän, sjuksköterskor, läkare eller andra som har en utomordentligt viktig funktion i samhället? Det är inte bara ordningsmakten som får samhället att rulla framåt... Quote
nahoj84 Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Hittade SOU 2003:43 som behandlar detta. Läs igenom detta innan ni fortsätter diskussionen då den till stora delar är anledningen till att vi står där vi gör idag SOU 2003:43 Quote
skaya Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Inte sannolikt att orka läsa 170 sidor, men om nån ids kan denne vänlige själ gärna referera det viktiga ur materialet. Quote
Rifleman/Medic Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Sökte runt lite med hittade inte en tråd som tar upp ämnet... Som några kanske vet så finns det ett förslag om att officersutbildningen skall blir studiemedelsfinansierad från och med 2007. Förslaget innebär i nuvarande form att kadetterna förlorar alla sina förmåner och tvingas finansiera utbildningen själva. Ett utmärkt förslag! Det finns ingen som helst anledning till varför vissa studenter skall få sina utbildningar betalda och andra inte. Quote
Forumsledning Kimster Posted September 1, 2006 Forumsledning Report Posted September 1, 2006 Sökte runt lite med hittade inte en tråd som tar upp ämnet... Som några kanske vet så finns det ett förslag om att officersutbildningen skall blir studiemedelsfinansierad från och med 2007. Förslaget innebär i nuvarande form att kadetterna förlorar alla sina förmåner och tvingas finansiera utbildningen själva. Personligen så tycker jag att det är en väldigt dålig idé. T.ex så tror jag att ansökningarna kommer minska markant till nästa år och i slutändan så kommer det leda till sämre kvalité på de svenska officerarna. Jag köper inte argumentet att det är orättvist att kadetter får sin utbildning betald men inte andra studenter. Det är tillräckligt illa att blivande poliser måste finansiera sin utbildning själva... Men vad anser folket på soldf, är rätt att blivande officerare skall behöva finansiera sin utbildning själva? -Cosmo Jodå det finns tråd - http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=17853 Men jag kan godkänna denna tillsvidare. Quote
Fu Dahlberg Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Sökte runt lite med hittade inte en tråd som tar upp ämnet... Som några kanske vet så finns det ett förslag om att officersutbildningen skall blir studiemedelsfinansierad från och med 2007. Förslaget innebär i nuvarande form att kadetterna förlorar alla sina förmåner och tvingas finansiera utbildningen själva. Ett utmärkt förslag! Det finns ingen som helst anledning till varför vissa studenter skall få sina utbildningar betalda och andra inte. fast det är en jäkla skillnad mellan att utbilda sig till officer och ingenjör... om inget annat på arbetsmarknaden Quote
C 2.a pjäs Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Kan inte se varför just kadetter ska ha fri utbildning när inga andra har det. Jag tror inte att färre söker sig till detta yrke bara för att man tvingas ta lån. Om man skulle resonera så hade väl ingen gått och utbildat sig till polis, lärare eller nå´t annat taskigt betalt jobb som kräver högskoleexamen. Men det gör ju bevisligen folk gladeligen. Quote
Rifleman/Medic Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Inte sannolikt att orka läsa 170 sidor, men om nån ids kan denne vänlige själ gärna referera det viktiga ur materialet. På sidorna 132 och framåt förklaras varför utbildningen bör studiemedelsfinansieras. Quote
Rifleman/Medic Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 (edited) Sökte runt lite med hittade inte en tråd som tar upp ämnet... Som några kanske vet så finns det ett förslag om att officersutbildningen skall blir studiemedelsfinansierad från och med 2007. Förslaget innebär i nuvarande form att kadetterna förlorar alla sina förmåner och tvingas finansiera utbildningen själva. Ett utmärkt förslag! Det finns ingen som helst anledning till varför vissa studenter skall få sina utbildningar betalda och andra inte. fast det är en jäkla skillnad mellan att utbilda sig till officer och ingenjör... om inget annat på arbetsmarknaden Om vi utgår från ditt resonemang bör även genusvetare och bibliotekarier har fria hemresor, utbildningspremie och betald utbildning. Edited September 1, 2006 by Rifleman/Medic Quote
nahoj84 Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Inte sannolikt att orka läsa 170 sidor, men om nån ids kan denne vänlige själ gärna referera det viktiga ur materialet. Dumma mig Människan är lat det glömde jag helt. Jag kommer att rada upp för resp nackdelar som utredningen kom fram till vad det gällde studiemedelsfinasiering. VÄNTA... Quote
Sgt1clHansson Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Det finns ett ypperligt argument varför staten skall betala utbildningen för såväl officerare som poliser. Inom liberal terori så brukar man tala om "nattväktarstaten". En stat där man renodlat uppgifterna för staten till att den endast utför de uppgifterna som ingen annan kan göra. De uppgifterna som kvarstår i denna stat är de, som är kopplade till "våldsmonopolet", nämligen Försvaret av staten och medborgarna. Detta gäller internt med polis och rättsväsende samt externt med militära medel. Dessa "kollektiva nyttigheter" kan inte anförtros till privata aktörer utan måste skötas gemensamt, alla annan verksamhet som staten sysslar men kan utföras av privata aktörer, sen kan man diskutera lämpligheten utifrån vilket ideologiskt perspektiv man tar. Skall lösa igenom SOU´n och se om de argumenterat runt detta. / H En annat intressant aspekt av CSN finansiering av YOP uppstår vid skjutningar, är ammunition studentlitteratur? I såfall kommer akademiska bokhandeln börja sälja SLPSGR ? Quote
nahoj84 Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 (edited) 6.3.4 Överväganden Det finns skäl som talar för och skäl som talar mot en studiemedelsfinansiering av den grundläggande officersutbildningen. För studiemedelsfinansiering talar följande argument Det är önskvärt att erbjuda alla studerande inom olika utbildningar samma ekonomiska förutsättningar och ett antal jämförbara utbildningar har infört studiemedelsfinansiering. Det gäller utbildningar som ligger nära till hands att jämföra med, nämligen grundutbildningen av poliser och den nya räddningstjänstutbildningen Försvarsmaktens ersättningar ger den enskilde officersaspiranten betydligt bättre ekonomiska villkor under utbildningen än studenter vid civil högskola eller annan postgymnasial utbildning. Vissa av officersaspiranternas ekonomiska villkor kan upplevas som mycket generösa t.ex. fria hemresor varje veckoslut, ersättning för dubbelt boende och en utbildningspremie efter examen. Officersaspiranten får examen efter godkänd utbildning och är då garanterad anställning. Kostnadsminskningen till följd av en studiemedelsfinansiering beror på vilka av dagens förmåner för aspiranter som tas bort. Ekonomiska aspekter har redovisats ovan. Mot studiemedelsfinansiering talar följande argument Det enskilt viktigaste argumentet mot studiemedelsfinansiering anser utredningen vara den svårighet denna anses komma att medföra för Försvarsmaktens rekrytering till utbildningen. Utan en god rekrytering till officersyrket kommer Försvarsmakten inte att kunna upprätthålla anbefalld insatsförmåga och de givna uppgifterna kommer inte att kunna lösas. Det som skiljer officersutbildningen från andra utbildningar är att rekryteringsbasen är mycket smalare. En förutsättning för att bli antagen till officersutbildning är genomförd värnplikt Delfrågor, förslag och rekommendationer SOU 2003:43 vilket innebär att ca 15 000 värnpliktiga skulle vara möjliga att rekrytera. Av dessa uppfyller ungefär hälften de krav som ställs på en blivande officer såsom ledaregenskaper m.m. Antalet som är möjliga att rekrytera minskas ytterligare på grund av avgångar under grundutbildningen (ca 15 % av de inryckande/år) samt av att en del inte uppnår betygen 10–7–7 i sitt militära tjänstgöringsomdöme vilket är ett krav för att bli antagen till officersutbildningen. De flesta som genomför värnplikt är inte heller intresserade av officersyrket. Det innebär att rekryteringsbasen blir relativt liten. Rekryteringsmålen för officersyrket uppnås inte i dag. Försvarsmakten har ett relativt stort behov av officerare med praktisk inriktning. Utredningen föreslår en differentierad officersutbildning där även praktiker måste rekryteras till flerkarriärsystemet. Civila högskolor har upplevt problemet att deras utbildningar inte attraherar studerande från studieovana miljöer. Detta förhållande kan leda till en olycklig snedrekrytering till officersyrket om studiemedelsfinansiering införs. Officersutbildningen är inriktad mot en arbetsgivare, som visserligen hittills gett en säker anställning efter utbildningen men, som ställer speciella krav. Inget annat yrke har ett motsvarande obligatorium, internationella operationer, där risk för den personliga säkerheten är stor även i fredstid. I framtiden måste varje officer planera för att delta i flera internationella insatser under sin anställning. Tillämpade övningar under så krigsliknande förhållanden som möjligt innebär stora risker och ett stort ansvar där utnyttjande av skarpladdade vapen och sprängmedel måste hanteras. Osäkerhet är stor kring Försvarsmaktens utveckling. Under de senaste årtiondena har Försvarsmakten genomgått en omfattande omstrukturering och reformering. Många förband och staber har avvecklats. Det finns anledning att tro att förändringsarbetet kommer att fortgå. Detta skapar många osäkerheter för den enskilde officerens framtida villkor. En osäkerhet är anställningstryggheten i yrket. En annan är långsiktigheten i investeringar i boende när man vet att omstrukturering av Försvarsmakten och framgång i karriären är förbundna med byte av arbets- och boendeort. Även om indragning av studieförmåner innebär besparingar i närtid skulle dessa troligen ätas upp av långsiktiga kostnadsökningar. Officerarna skulle troligen kräva höjda löner eller att Försvarsmakten betalar amortering och räntekostnader på deras studieskulder. Kostnader för detta är svåra att uppskatta. Slutsatser Utredningen har värderat ovanstående argument. Avseende rekryteringen finns en enkätstudie som visar att av en grupp officersaspiranter var över hälften tveksamma till om de skulle sökt till utbildningen om den varit studiemedelsfinansierad. Utredningen har haft ambitionen att initiera en studie av rekryteringsfrågan. Studien har dock inte kommit till stånd. Effekten av övriga förhållanden för och emot, enligt argumenten ovan, borde återspeglas i rekryteringen till officersyrket och i avgången från yrket. Avgången är som känt stor vilket kan tolkas som att argumenten är tunga. I diskussionerna har även frågan varit uppe om man i dag rekryterar rätt personer till officersyrket – d.v.s. de mest lämpliga och de mest motiverade. Det har hävdats att studiemedelsfinansiering skulle leda till att enbart starkt motiverade ungdomar rekryterades. Frågan är då om sådana finns i tillräckligt antal – detta är troligen inte fallet. Saxat från sidan 115 och 116 i SOU 2003:43 Edit: lade till utrednings slutsatser vilka är mkt intressanta Edited September 1, 2006 by nahoj84 Quote
C 2.a pjäs Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Njaäää, jag håller inte med. Även om staten handhar "nattväkteriet" och kanske även tar monopolet att utse de som skall vakta (poliser och millangtärer) så kan jag inte förstå varför dessa skulle få gratis utbildning? Att de utövar en syssla som inte kan anförtros åt vem som helst håller jag helhjärtat med om, men inte att de enkom beroende på detta skulle slippa finansiera sin utbildning. Quote
nahoj84 Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 En annat intressant aspekt av CSN finansiering av YOP uppstår vid skjutningar, är ammunition studentlitteratur? I såfall kommer akademiska bokhandeln börja sälja SLPSGR ? Nix det blir inga problem vad det gäller den biten. Polisstudenters ammuntion betalas av PHS. TFHS-studenters bränsle till planen betalas av TFHS. Så Försvarsmakten kommer fortfarande betala för materialet vad det gäller tex amm /J Quote
Ringo Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Det finns ett ypperligt argument varför staten skall betala utbildningen för såväl officerare som poliser. Inom liberal terori så brukar man tala om "nattväktarstaten". En stat där man renodlat uppgifterna för staten till att den endast utför de uppgifterna som ingen annan kan göra. De uppgifterna som kvarstår i denna stat är de, som är kopplade till "våldsmonopolet", nämligen Försvaret av staten och medborgarna. Detta gäller internt med polis och rättsväsende samt externt med militära medel. Dessa "kollektiva nyttigheter" kan inte anförtros till privata aktörer utan måste skötas gemensamt, alla annan verksamhet som staten sysslar men kan utföras av privata aktörer, sen kan man diskutera lämpligheten utifrån vilket ideologiskt perspektiv man tar. Det finns även andra delar av statens/kommunens områden som ej skulle fungera om privata aktörer blandade sig i. Jag tänker på samhällsplaneringen tillsammans med infrastruktur och planmonopolet - Hade privata intressen styrt detta hade sverige bestått av en massa "gated communitys" ---------> väg- och vatteningenjörer , planarkitekter samt samhällsplanerare ska oxå få sin utbildning betald :P Quote
Fu Dahlberg Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Sökte runt lite med hittade inte en tråd som tar upp ämnet... Som några kanske vet så finns det ett förslag om att officersutbildningen skall blir studiemedelsfinansierad från och med 2007. Förslaget innebär i nuvarande form att kadetterna förlorar alla sina förmåner och tvingas finansiera utbildningen själva. Ett utmärkt förslag! Det finns ingen som helst anledning till varför vissa studenter skall få sina utbildningar betalda och andra inte. fast det är en jäkla skillnad mellan att utbilda sig till officer och ingenjör... om inget annat på arbetsmarknaden Om vi utgår från ditt resonemang bör även genusvetare och bibliotekarier har fria hemresor, utbildningspremie och betald utbildning. Nja... inte riktigt, men det beror på min oklarhet... Som Bibliotekarie så finns det massa olika arbetsplatser, bibliotek, privata bibliotek mm Som genusvetare, kan man jobba som det? Men som officer, så utbildas man för att ta jobb i ett speciellt företag med en sak som inte finns någonannanstans. Om jag blir väktare, så får jag lön under stora delar av utbildningen... Börjar jag jobba som tekniker, så blir jag utbildad på jobbet, med lön mm Quote
Noname Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Kontentan av utredningen är att: - Utredarna förordar akademisering av officersutbildningen samt - Föreslår fortsatt finansiering med värnpliktsförmåner. Det här stycket tycker jag är väldigt intressant (sid 113): "Motiven till att utredningen avstyrker alternativet med studiemedelsfinansiering under yrkesofficersutbildningen är att man befarar svårhanterliga överströmmningseffekter från reservofficersprogrammet till yrkesofficersprogrammet om olika ekonomiska villkor tillämpas. Slutförslaget blir därför, trots att man konstaterat att studiemedelsfinansiering är det ur kostnadsperspektiv mest rationella alternativet, att man föreslår fortsatt finansiering med värnpliktsförmåner." Quote
johanp Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Självklart ska även kadetter betala sin kurslitteratur och sina studentbostäder m.m. Tycker snarast att det är oförskämt att de ska ha betald utbildning utöver vad CSN skulle erbjuda. Quote
Cosmo Posted September 1, 2006 Author Report Posted September 1, 2006 (edited) Problemet är att rekryteringen kommer bli väldigt lidande. Det är inte många som gör värnplikten idag, och många av dom vill heller inte bli officerare. Endast de mest motiverade kommer att söka, och risken är att mindre lämpliga personer blir antagna till utbildningen... Tyvärr verkar det som att förslaget kommer att gå igenom. Från reminssunderlag 63.06: "Förslag: Studerande på den grundläggande yrkesofficersutbildningen skall vara berättigade till att ansöka om studiemedel från och med hösten 2007" Edited September 1, 2006 by Cosmo Quote
Krook Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Jag är emot studiemedelsfinansiering av utbildningen till officer i dess nuvarande form. Vad utredningen beträffar så tycker jag att man genat i kurvorna och inte haft en helhetssyn i sin analys av de förmodade effekterna. Man har inte tagit tillräcklig hänsyn till de arbetsvillkor som en officer har i sitt värv. Först när det är gjort tycker jag att det kan bli aktuellt. Nu ska ni få höra mina åsikter i detalj och på kanslisvenska: Studiemedelsfinansiering och rekryteringJag är helt övertygad om att Försvarsmakten underskattar riskerna med studiemedelsfinansiering av den grundläggande officersutbildningen. Frågan borde genomlysas mer med hjälp av enkäter (motsv.) för att verkligen få en bild av vad effekten kan bli. • De officerare som tar examen från YOP (motsv) ska tjänstgöra som truppförare, trupputbildare och systemdriftledare på lägre nivå. Detta kräver reell kompetens hantverksmässigt något som i sin tur kräver praktisk utbildning. Praktisk utbildning är svår att ställa mot akademiska poäng. Följaktligen kan det ge till hands att stora delar av utbildningen inte ger akademiska poäng, något som sänker meritvärdet på utbildningen. • Ovanstående praktiska utbildning har inneburit vissa övningar som givits gratis och som det är mycket tveksamt om någon skulle vilja betala för (strapatser och dyl.). • Överbefälhavaren har tydliggjort att officersyrket är ett tidsbegränsat yrke där officeren ska fasas ut vid en ålder av 30-35 år. En sådan inriktning inverkar menligt på rekryteringen så till vida att den enskilde förmodligen tvekar inför att betala för en yrkesutbildning som denne endast ska använda i max 10 år. • Efter genomgången utbildning ska enligt nuvarande förslag officersaspiranten söka anställning hos ett förband, några garantier för anställning finns inte och heller inte för att individen får den tjänst som sökts. Det i kombination med begränsade arbetstillfällen för en nybliven officer är inte gynnsamt ur rekryteringssynpunkt. Effekten av detta kan till viss del ses i fallet YOP 03-05. Det är ett flertal av den kullen som valt att inte satsa vidare på yrket, m.a.a. Försvarsmaktens behandling av dem. Motivationen är inte djupare en att den enskilde sätter sig själv i första rummet. • Vid anställning skriver officeren på anställningsavtal innehållande krav på tjänstgöring utomlands. Det kan tyckas självklart att tjänstgöra internationellt men det ska ändå tas i beaktande, särskilt när jämförelser med andra utbildningar görs. • Gällande den vikande rekryteringsbasen för officersyrket görs en korrekt bedömning, anser jag. Något man dock förbisett är de fysiska krav som gäller för officersyrket, något som är begränsande. Den fysiska statusen hos dagens ungdomar blir också sämre och sämre. Arbetssituation Jag upplever att utredare inte ser till helheten när det gäller studiemedelsfinansiering av den grundläggande officersutbildningen. Man har inte tydligt nog belyst den arbetssituation som officeren har och inte ställt det mot försämrade villkor för utbildningen. Jag upplever stor pessimism hos officerskåren idag vilket verkar ha sin grund i; för stor arbetsbörda; för mycket administration; för många krav; och framför allt bristande tro på högre chefer. Mycket talar för att nästa generations officerare kommer att ställa ännu högre krav på sin arbetsgivare avseende deras arbetsvillkor (enligt attitydundersökningen som gjordes 2003). För att ta på sig ”de röda glasögonen”: Vem är villig att betala för en utbildning som ger ett yrke som: Endast har en arbetsgivare. Arbetsgivaren vill att du slutar vid max 35 års ålder. Arbetsgivaren kräver att du åker utomlands på uppdrag som kan innebära stor risk. Innebär relativt stora risker i vardagen och där ett misstag lätt kan innebära anmälan till FPAN och/eller åklagare Innebär obekväma arbetstider och stundtals obekväma arbetsförhållanden. Har fysiska krav och krav på fysisk träning men ej ges adekvat utrustning för att möta kraven. Innebär att du måste skatta för mat och logi som inte någon annan arbetstagare överhuvudtaget skulle acceptera gratis; Guldburk och ”Ensamma vargen”. Följdfrågan måste bli: Om någon är villig att ställa upp på det ovanstående, är denne en lämplig person för officersyrket? Uppfyller denne person de akademiska kraven på kritiskt tänkande? Officersyrket och andra yrken Jämförelsen med andra yrken och studier kan inte göras fullödigt på grund av de specifika krav som officersyrket har. Exempelvis: Inget annat yrke har krav på internationell tjänst och fältdygn och övriga umbärande kopplat till militär tjänst. Inget annat yrke har samma juridiska skyldigheter i händelse av ofred (jmf BrB Kap 21 bla. Polis kan omfattas av BrB Kap 21 dock). Härvid måste hänsyn tas i jämförelser mellan yrken och studier till dessa. Officersyrken och vägar dit I skrivande stund finns två kategorier officerare som genomför sin grundläggande officersutbildning med värnpliktsförmåner; Yrkesofficerare och Reservofficerare. Det planeras för en tredje kategori, Specialistbefäl, en kategori med anställt befäl med en ettårig befälsutbildning som grund. Planerad utbildningsstart för dessa är 2007. I framtiden kan fler kategorier inte uteslutas. Om Reservofficersutbildningen och Specialistbefälsutbildningen ska vara studiemedelsfinansierad som Yrkesofficersutbildningen så bör lagtexten omformuleras så att ”grundläggande yrkesofficersutbildning” ersätts med ”grundläggande officersutbildning” alternativt ”grundläggande befälsutbildning”. Detta för att skapa utrymme för framtida förändringar av benämningarna. Slutsats Studiemedelsfinansiering av den grundläggande yrkesofficersutbildningen kommer att innebära rekryteringssvårigheter. Vidare så kommer det att medföra krav på högre lön för officeren och/eller förbättrade arbetsvillkor. Ett alternativ vore att studieskulden ”betalas av” med tjänsteår och internationella insatser och på så sätt inte belastar individens ekonomi. Akademiska poäng ger utbildningen högre status och större möjligheter till karriärväxling. Dock behöver inte akademiska poäng innebära att utbildningen studiemedelsfinansieras, den akademiska uppfyllnaden kan kontrolleras och säkerställas ändå. Dagens militära utbildningssystem möter till största del de krav som ställs på en officer i lägre nivåer. En fundamental förändring av officersutbildningen som jag är övertygad krävs för att möta de krav som ställs från en betalande officersaspirant är inte möjlig idag. Det kommer att krävas lång tid av förberedelser i form av lärarutbildning, nya utbildningsmetoder och pedagogik för att möta dessa krav. Jag förordar att frågan utreds vidare och ges ett större perspektiv där även andra faktorer vägs in: Förkunskapskrav på eleven; Kompetenskrav på lärare; Utbildningsmål och krav; Pedagogisk inriktning vid MHS; Presumtiv arbetsmiljö och arbetsvillkor samt; Ekonomisk belysning av förändringarna. Quote
nahoj84 Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Det finns en sak som jag tror gnager de flesta som utreder detta; Eleven ska betala sin utb själv dvs 3 års studielån Sedan ska denne fasas ut efter 30-35 års ålder och då måste man i många fall studera igen mao ta studielån IGEN. Hur f-n ska vi kunna förklara detta?? hmmm då börjar vi genast komma upp i 5-6 års studier med lån. Det behövs mycket pengar och motivation för att palla sig igenom denna ekvation. Kanske dags att tänka om och ta med några av de argument som Krook skriver om /J Quote
Psilander Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 (edited) Jag är motståndare till CSN finasiering av YOP/ROP pga av att det är jämnföra med att ett företag som headhuntar duktiga studenter och betalar deras utbildning med bra studieresultat som motprestation. Dock så kan FM skriva kontrakt(säg 5-7år efter examen) med YOParna så FM får valuta för pengarna, och om man vill sluta i förtid får man pynta av en summa beroende på hur länge man jobbat. Med CSN måste ju även FM höja alla löner rejält också, vilket blir dyrarare än att ge eleverna vpl förmåner. Titta på systement med de officerare som läser på KTH till MING tex. Där skrives kontrakt och lönen blir högre ju längre kontrakt man skriver. Hela ideén är bara avundsjuka från de civila kårerna. Jag minns snacket när nån kår medlem stod och ojade sig över att Ericsson betalde för några duktiga ingenjörstuderande på KTH. Edited September 1, 2006 by Psilander Quote
eskil Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Officersutbildningen och polisutbildningen skiljer sig från alla andra utbildningar i det här landet såtillvida att man efter studierna har en och endast en arbetsgivare att välja på. Vilket betyder att det bara är en arbetsgivare som efterfrågar just den utbildningen. När den arbetsgivare desutom är staten så börjar det kännas väldigt mycket pengakarusell att färdigutbildade officerare ska betala tillbaka sin av staten (CSN) finnansierade utbildning med sin av staten (FM) utbetalade lön. Om det till råga på allt är den framtida arbetsgivaren försvarsmakten som driver högskolan där de utbildas så verkar det bara löjligt att blanda in CSN. Att jag för övrigt anser att dagens studiemedelssystem är både godtyckligt och orättvist gör mig knappast mer positivt inställd till CSN-finansierad officersutbildning. Quote
Cosmo Posted September 1, 2006 Author Report Posted September 1, 2006 (edited) Alla ni som är mot studiemedelsfinansiering av officersutbildningen, gå in på http://www.nejtillcsn.nu och skriv på namninsamlingen. Även om ni kanske inte har planer på att läsa till officer så skadar det inte att visa vart man står... Edited September 1, 2006 by Cosmo Quote
Rickard N Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Man kan väl tänka sig att lönen höjs om utbildningen är studiemedelsfinansierad iaf. Man kan hoppas åtminstone. Quote
Skyttegruppbefäl Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 -Cosmo Tycker det låter helt galet! Vi måste ha hög klass på officerare,och ioch med detta kanske inte de som skulle vara lämpade till officerare söka! Quote
Recommended Posts