PokerJoel Posted September 20, 2006 Report Posted September 20, 2006 Anknytande fråga:- Vad händer med projektilen när man avfyrar lösplugg utan att ha lösskjutningsanordningen monterad? Vi hade en incident på en övning där jag var nära att skjuta en salva lösplugg från ksp med skarp pipa, riktad mot vår fänrik som agerade tillfällig B-styrka på 15-20m avstånd. Anledningen till att såväl jag som plutonens andra kspskytt (som även han var nära att öppna eld) hade skarp pipa var tvåfaldig; 1. av ekonomiska skäl hade vi bara fått en lösskjutningsanordning till varje ksp, trots att vi hade två pipor som alltid skulle medföras, och 2. vi trodde övningen hade avslutats och vi hade då skjutit så mycket att pipan reglementsenligt skulle bytas för att förhindra överhettning. Alltså, när "fienden" var bekämpad och övningen "slut" så bytte vi pipa. När vi sedan kom tillbaka till utgångsplatsen drog fänriken igång ett improviserat enmans-anfall, då han hade turen att varken jag eller den andra kspn fick korn på honom... Jag har ryktesvägen hört att träpluggen smulas sönder ganska bra av gastrycket och räfflorna, även utan lösskjutningsanordning. Vet inte om det stämmer. /Olle Troligtvis hade du bara fått iväg ett enda skott då gastrycket i pipan inte borde bli något vidare utan lösskjutningsanordningen. Men det skottet hade ju kunnat räcka... Quote
eskil Posted September 21, 2006 Report Posted September 21, 2006 Jag har ryktesvägen hört att träpluggen smulas sönder ganska bra av gastrycket och räfflorna, även utan lösskjutningsanordning. Vet inte om det stämmer. Njae, så länge pluggen är i pipan så håller den ihop, gastryck och räfflor till trots. Men räfflorna får kulan att rotera precis som en skarp projektil. När träpluggen lämnar mynningen och pipväggarna inte längre håller ihop den så splittras den av centrifugalkraften. Quote
Lt.E Posted August 6, 2007 Report Posted August 6, 2007 En fråga till er som vet, går det att använda "7,62 mm sk ptr 10 prick" till AK4 eller andra 7,62mm vapen som ksp58? Quote
Knekt Posted August 6, 2007 Report Posted August 6, 2007 Jag har ryktesvägen hört att träpluggen smulas sönder ganska bra av gastrycket och räfflorna, även utan lösskjutningsanordning. Vet inte om det stämmer. Njae, så länge pluggen är i pipan så håller den ihop, gastryck och räfflor till trots. Men räfflorna får kulan att rotera precis som en skarp projektil. När träpluggen lämnar mynningen och pipväggarna inte längre håller ihop den så splittras den av centrifugalkraften. Yep. Om jag inte minns fel så var riskavståndet för mausern 25 m vid lösskjutning. Quote
The Swede Posted August 6, 2007 Report Posted August 6, 2007 En fråga till er som vet, går det att använda "7,62 mm sk ptr 10 prick" till AK4 eller andra 7,62mm vapen som ksp58? Rent teoretiskt borde det gå, om man tar bort flamdämparen. Finns risk annars att drivspeglarna fastnar däri. Den får dock inte användas enl. reglementena. The Swede Quote
Knekt Posted August 6, 2007 Report Posted August 6, 2007 En fråga till er som vet, går det att använda "7,62 mm sk ptr 10 prick" till AK4 eller andra 7,62mm vapen som ksp58? Rent teoretiskt borde det gå, om man tar bort flamdämparen. Finns risk annars att drivspeglarna fastnar däri. Den får dock inte användas enl. reglementena. The Swede Vad jag förstår så klarar inte drivspeglarna värmen från en ksp. Quote
The Swede Posted August 7, 2007 Report Posted August 7, 2007 En fråga till er som vet, går det att använda "7,62 mm sk ptr 10 prick" till AK4 eller andra 7,62mm vapen som ksp58? Rent teoretiskt borde det gå, om man tar bort flamdämparen. Finns risk annars att drivspeglarna fastnar däri. Den får dock inte användas enl. reglementena. The Swede Vad jag förstår så klarar inte drivspeglarna värmen från en ksp. Ytterligare en anledning till varför man inte ska använda den ammunitionen i annat än psg 90. Quote
Vesku Posted August 7, 2007 Report Posted August 7, 2007 Finns risk annars att drivspeglarna fastnar däri. The Swede Vad är en drivspegel? Quote
DaRaven Posted August 7, 2007 Report Posted August 7, 2007 Finns risk annars att drivspeglarna fastnar däri. The Swede Vad är en drivspegel? Kulan är underkalibrerad, d.v.s. den är mindre än diametern på pipan, så för att driva den genom pipan så sitter det drivspeglar av plast runt själva projektilen för att få "rätt" kaliber på hela paket s.a.s. Dessa faller bort/splittras när projektilen lämnar pipan.. Quote
Berg Posted August 7, 2007 Report Posted August 7, 2007 (edited) Finns risk annars att drivspeglarna fastnar däri. The Swede Vad är en drivspegel? Kulan är underkalibrerad, d.v.s. den är mindre än diametern på pipan, så för att driva den genom pipan så sitter det drivspeglar av plast runt själva projektilen för att få "rätt" kaliber på hela paket s.a.s. Dessa faller bort/splittras när projektilen lämnar pipan.. Plast? Drivspeglarna ser ut att vara av metall här http://www.soldf.com/images/s_psg90_underk.jpg Edit: Elefantfingrar Om någon undrar hur PSG90's övningsam ser ut så har jag en referrensbild jämtemot KSP58'ans. http://www.putfile.com/pic.php?img=6233172 Edited August 7, 2007 by Berg Quote
Ing Posted August 7, 2007 Report Posted August 7, 2007 Plast? Drivspeglarna ser ut att vara av metall här http://www.soldf.com/images/s_psg90_underk.jpg Drivspeglarna..... är gjorda av plast. Om än något gulaktig plast, så ändå plast. Lita på det. Quote
Recommended Posts