Jump to content

Skottlossning i Täby som slutat i tragik


Vildmannen

Recommended Posts

Ändra hela konceptet då.

Inte mig emot! Mitt motstånd mot centralförvaring beror på att jag inte tror att man kommer att göra särskilt mycket mer än fortsätta med dagens system förutom att man låser in alla vapen i kassun. Och då får vi problem. Om du tycker att detta är att gnälla så får det stå för dig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 358
  • Created
  • Last Reply
Ändra hela konceptet då.

Inte mig emot! Mitt motstånd mot centralförvaring beror på att jag inte tror att man kommer att göra särskilt mycket mer än fortsätta med dagens system förutom att man låser in alla vapen i kassun. Och då får vi problem. Om du tycker att detta är att gnälla så får det stå för dig.

 

Om så är fallet har man all rätt att beklaga sig, så jag ser det inte som obefogat gnäll.

 

Man kanske skulle börja med att koppla bort "föreningsverksamheten" där alla ska vara med och bestämma lite och se på HV som ett militärt förband som ska fungera i krig/kris och inte en herrklubb med en organisation som höggs i sten när farfar sprang omkring i kortbyxor och scoutskjorta :happy:

Link to comment
Share on other sites

Ändra hela konceptet då.

Inte mig emot! Mitt motstånd mot centralförvaring beror på att jag inte tror att man kommer att göra särskilt mycket mer än fortsätta med dagens system förutom att man låser in alla vapen i kassun. Och då får vi problem. Om du tycker att detta är att gnälla så får det stå för dig.

 

Om så är fallet har man all rätt att beklaga sig, så jag ser det inte som obefogat gnäll.

 

Man kanske skulle börja med att koppla bort "föreningsverksamheten" där alla ska vara med och bestämma lite och se på HV som ett militärt förband som ska fungera i krig/kris och inte en herrklubb med en organisation som höggs i sten när farfar sprang omkring i kortbyxor och scoutskjorta :banghead:

 

Hm ja det började väl ioch med FB 96 efter det så har jag varit och tagit avsked av många som säger att "HV har blivit så allvarligt". Jag vet att det på sina håll i landet ännu inte genomdrivits beslut om ominriktning som togs i FB 96 ( då skrotade man HV kretsar och HV omr och övergick till bataljoner/kompanier, man frångick fasta objekt utan att man skulle öva mot "typobjekt" kan leta igenom papperen för mer detaljer) Har talat med Yoff (instruktörer) som kommer utifrån landet som säger att vissa kompanier ser man ingen skillnad på dem och GU kompanier under sin sista KFÖ.

 

Snacket om att man är en herrklubb hade jag i mitt dåvarande kompani för tio år sen för då var det så men inte nu. Men det är förmodligen stora skillnader ute i landet, det kan man om inte annat konstatera när man läser i detta forum

Link to comment
Share on other sites

Har funderat lite över faktumet att han även tog på sig uniformen, verkar som han fått en rejäl knäpp eller något. Identifierade han sig så starkt med försvaret/hemvärnet att han var tvungen att klä ut sig (vilket tyder på att han faktiskt planerade så mycket att han bytte om och då uppenbarligen haft tid att koppla på hjärnan). Låter bara ännu sjukare än om det hade varit HELT oplanerat.

Link to comment
Share on other sites

Han valde väl att bära pansarbaskern? Kanske den plats han upplevt mest trygghet på?

?

en skön källa på den vore bra......

 

 

 

jag har en ganska klar uppfattning om vad som gått snett men det väljer jag att behålla för mig själv eftersom vi aldrig kommer att få veta det och det räcker med de spekulationer som cirkulerar i aftonpressen.

jag tror tex personligen inte att ett hembesök hade stoppat den här tragedin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lyfter tråden

Det skulle ju startas en utredning om vapenförvaringen som skulle vara klar till den 1/10 läste följande på Mil.se Vad kommer att komma fram ur detta? vissa på forumet antydde att man skulle centralförvara vapnen fortare än man kunde säga flaska.

 

Personligen hoppas jag på att man centralförvarar vapenlåsnyckeln då man slipper en hel massa krångel. Man har ju då det man kallar tvåsamhet ( två måste vara överens för att det skall vara möjligt att använda vapnet) På de ställen där det är praktiskt möjligt så kanske man centralförvarar hela vapnet. Vi får väl se....

II63

Link to comment
Share on other sites

nu är jag inte med i hemvärnet, men, en idé som kanske skulle kunna funka är att ens stridsparskamrat har vapennycklen. alltså att man har varandras nycklar.

Men om din stridsparskamrat inte dyker upp till övningen då? Då står du där lik förbannat med ett obrukbart vapen. :D

Link to comment
Share on other sites

nu är jag inte med i hemvärnet, men, en idé som kanske skulle kunna funka är att ens stridsparskamrat har vapennycklen. alltså att man har varandras nycklar.

Ja men det ska ju vara förbandschefen (plutonsC) som centralförvarar nycklarna i ett säkerhetsskåp inne på samlingsplatsen. När det är dax för övning så åker plut C förbi och hämtar nycklarna till plutonens vapenlås. Vid övningen start så delas nyckeln ut i samband med att man fyller i tjänstgöringslistan (man får då en kvittens på att man mottagit nyckeln) Efter övningen är avslutad så får man 20 minuter till att föra vapenvård och att låsa vapnet. Vid inlämning av nyckeln så visar man att låset sitter i vapnet och att man får en bock i kanten på tjänstgöringslistan att man återlämnat nyckeln.

 

+ med detta förfarande är: Ingen obehörig kan bruka vapnet. Låg risk att förvara vapnet hemma. Inga dyra förbeställda vapentransporter som måste ha skyddsvakter som bevakar ev överblivna vapen. Ev överblivna nycklar kan förvaras i ett låst fordon under uppsikt. Ev kan avtalspersonal tillhörande insatsorganisationerna ha ute sina vapen och slipper därmed ständigt börja på ruta ett när man ska öva.

 

- med detta förfarande är: Tid måste avdelas för vapenvård innan man skiljs åt. Skall man öva utanför sitt ordinarie förband så måste detta meddelas i god tid.

 

II63

Link to comment
Share on other sites

det jag tänkte mest var att man slipper riskera att någon har ansvar för alla nycklar.. vid ett "skymningsläge" så är han rätt så eftertraktat mål... =inga har några vapen då det gäller

 

om nu stridsparskamraten har ens nyckel så är det ju inte värre än att man kan snacka med varandra om man inte tänker/kan dyka upp på en övning så att man kan hämta sin nyckel hos honom då..

 

det man slipper är ju det att man har tillgång till ett helt vapen.. men att det fortfarande inte centralförvaras

Link to comment
Share on other sites

nu är jag inte med i hemvärnet, men, en idé som kanske skulle kunna funka är att ens stridsparskamrat har vapennycklen. alltså att man har varandras nycklar.

Ja men det ska ju vara förbandschefen (plutonsC) som centralförvarar nycklarna i ett säkerhetsskåp inne på samlingsplatsen. När det är dax för övning så åker plut C förbi och hämtar nycklarna till plutonens vapenlås. Vid övningen start så delas nyckeln ut i samband med att man fyller i tjänstgöringslistan (man får då en kvittens på att man mottagit nyckeln) Efter övningen är avslutad så får man 20 minuter till att föra vapenvård och att låsa vapnet. Vid inlämning av nyckeln så visar man att låset sitter i vapnet och att man får en bock i kanten på tjänstgöringslistan att man återlämnat nyckeln.

 

- med detta förfarande är: Tid måste avdelas för vapenvård innan man skiljs åt. Skall man öva utanför sitt ordinarie förband så måste detta meddelas i god tid.

 

II63

 

Och ännu mer tid går åt för PlutCh, vilket jag väldigt gärna slipper tack.. Det är ju övningar, baskrav, fria skjutningar och annat otyg som gör att det kommer att bli ett jäkla hämtande av nycklar med all administration som hör till. Och sedan ska nycklarna tillbaka dit också när Nisse kommer tillbaka med den till mig på kvällen. Helst inte.

Link to comment
Share on other sites

Och ännu mer tid går åt för PlutCh, vilket jag väldigt gärna slipper tack.. Det är ju övningar, baskrav, fria skjutningar och annat otyg som gör att det kommer att bli ett jäkla hämtande av nycklar med all administration som hör till. Och sedan ska nycklarna tillbaka dit också när Nisse kommer tillbaka med den till mig på kvällen. Helst inte.

Jag känner tyvärr allt för väl igen mig i din beskrivning. Men om alternativet är centralförvaring av hela vapnet så då vet jag iaf vad jag föredrar.

 

Sen kan man ju som chef styra upp det ganska lätt också om man kan delegera till STF Plutonchef alt på gruppchefsnivå. Man måste ju inte göra allt själv.

 

II63

Link to comment
Share on other sites

Och ännu mer tid går åt för PlutCh, vilket jag väldigt gärna slipper tack.. Det är ju övningar, baskrav, fria skjutningar och annat otyg som gör att det kommer att bli ett jäkla hämtande av nycklar med all administration som hör till. Och sedan ska nycklarna tillbaka dit också när Nisse kommer tillbaka med den till mig på kvällen. Helst inte.

Jag känner tyvärr allt för väl igen mig i din beskrivning. Men om alternativet är centralförvaring av hela vapnet så då vet jag iaf vad jag föredrar.

 

Sen kan man ju som chef styra upp det ganska lätt också om man kan delegera till STF Plutonchef alt på gruppchefsnivå. Man måste ju inte göra allt själv.

 

II63

 

Ja, kravet måste på något sätt bli att säkerhetsreglerna för delegering inte blir orimliga. Känner jag FM rätt så lägger de uppgiften på KompCh eller motsvarande, och då blir det nog tyvärr ganska jobbigt om det inte går att delegera nedåt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja nu så är det klubbat hur det kommer att bli med de nya förvaringsreglerna för Ak4B. Det blev som jag hoppats på, nämligen centralförvaring av nycklarna till vapenlåsen. Detta står att läsa i hemvärnstidningen nr 4 2006. Dessutom kommer det att införas en hälsodeklaration den som liknar US. det räcker altså inte med att intyga att man kan gå 300 meter i skogen utan att bli anfådd.

II63

Edit: hittade ingen länk

Link to comment
Share on other sites

Ja nu så är det klubbat hur det kommer att bli med de nya förvaringsreglerna för Ak4B. Det blev som jag hoppats på, nämligen centralförvaring av nycklarna till vapenlåsen. Detta står att läsa i hemvärnstidningen nr 4 2006. Dessutom kommer det att införas en hälsodeklaration den som liknar US. det räcker altså inte med att intyga att man kan gå 300 meter i skogen utan att bli anfådd.

II63

Edit: hittade ingen länk

Jaha... där minskade möjligheterna till blandövningar och kompaniöversträckande skjutningar...

 

Möjlighten till att hålla övningar kommer minska...

Link to comment
Share on other sites

Det var väl plutchf som skulle ha gruppens nycklar i säkerhetsskåp. vad säger att inte en plutchf skulle kunna få en knäpp?

 

I övrigt håller jag med dahlberg, övningsmöjligheterna kommer helt klart att minska.

Link to comment
Share on other sites

Det var väl plutchf som skulle ha gruppens nycklar i säkerhetsskåp. vad säger att inte en plutchf skulle kunna få en knäpp?

 

I övrigt håller jag med dahlberg, övningsmöjligheterna kommer helt klart att minska.

Det är alldeles rätt att även en plutonchef kan få en "knäpp". Men man blir sällan plutonchef på en gång utan man är ju med ett tag innan man får det förtoendet. Så den sk kamratkontrollen är större än vad man har med en totalt okänd människa.

 

Vad det gäller de minskade möjligheterna att öva ska det ställas i relation till att om beslutet hade blivit att man centralförvarat vapnen. Då hade de totala övningstillfällena förmodligen varit ett eller max två ggr/år då hade vi kunnat beklaga oss. Alternativt att vi fått gå tillbaka till "harskramlan" som garanterat är ofarlig. möjligtvis att man skrattar ihjäl sig :rodna:

 

Det kommer inte att bli svårare att öva med andra det kommer däremot att kräva mer planering från den enskildes sida, samt att det kommer att bli svårare med sista minutenplanering från övningsledningens sida.

II63

Link to comment
Share on other sites

Den marginella poäng som fanns med vapnet i hemmet försvinner, känns som om patronlägeslås var bortkastade pengar som hellre kunde använts till kassunbyggen på lämpliga platser.

Personligen vill jag inte ha ett vapen hemma som jag varken kan vårda eller bruka utan att vara i kontakt med plutch, motsv. Borde dessutom bli lättare att bara plocka vapnet ur en kassun än att jaga plutch runt runt i jakten på nyckel för att kunna medverka vid övnings-/kursverksamhet utan dennes medverkan alt tvingas plutch fara runt på diverse samlingsplatser inför kurs/övning som totalt saknar anknytning till honom.

Lite ironi att i princip bli påprackad en knallpåk för att annan förvaringsplats saknas, för att sedan göra den obrukbar om den förvaras på samma plats, samt att ta tid från övningstillfällen för vård av personligt vapen när de flesta aktiva förband skriker om tid eller bättre använd tid.

 

FM logik/framförhållning i ett nötskal.

Link to comment
Share on other sites

Sedan är ju frågan hur restrektiva regelverket kommer att vara gällande när nycklarna ska lämnas ut. Om Plutonschefen inte kan vara med på en övning får han då lämna över nyklarna till sin ställförträdande, eller någon annan som ska vara med på övningen? Om det är bara några få som ska iväg på tex en skyttetävling eller ett b-styrke uppdrag, får man då själv låna nykeln kvällen innan eller måste man åka förbi chefens hem på morgonen och få vapnet upplåst? Hur ska man göra om man som plutonchef åker på semester en vecka eller två?

 

Det är några av frågorna som jag är mest intesserade av att få svar på. Om regleverket kommer att vara hyfsat liberalt, tex att man kan själv få låna nyckeln upp till ett dygn före och efter en övning så tror jag inte att man kommer att märka någon skilnad på de stora hela. Om det däremot är väldigt restrektivt så tror håller jag med i att det kommer att bli mycket svårare att öva.

Link to comment
Share on other sites

Ja, att vi behöver några tiotusen Ak4 ute bland civila människar är ju ett måste i Sverige 2006.

 

Ja, absolut.

 

Eftersom man som hemvärnsman inte får ha ammunition hemma så faller argumentet att man på något vis skulle kunna ha en högre beredskap. Vad ska man använda vapnet till om man inte har nån ammunition? Hytta med och se allmänt farlig och kärv ut??

 

Det är därför man ska ha ammunition hemma också.

Link to comment
Share on other sites

Snabbt och snärtigt.

 

Vill man så löser man problemen, vill man inte så hittar man fler problem...

 

Hade inte möjligheten till förvaring av vapnet hemma funnits skulle man inte haft några problem att ha vitala delar eller nycklar centralförvarade. Handlar bara om att skapa nya rutiner istället för att klaga. Flexibilitet i systemet uppnås lättare om man är flexibel istället för att påpeka att "såhär har vi alltid gjort" och sätta sig på tvären när saker ändras ;)

Link to comment
Share on other sites

Snabbt och snärtigt.

 

Vill man så löser man problemen, vill man inte så hittar man fler problem...

@ Born

Jag håller med dig. Med tanke på att centralförvarning var ett av alternativen så var det här en bra lösning. Låt oss nu se vad som kommer att hända med detaljreglerna som kommer innan ak:n åker i sjön. Jag hoppas ju att man har stor flexibilitet i hur nycklarna skall utlämnas annars blir det merjobb.

II63

Link to comment
Share on other sites

Det handlar inte om motstånd mot förändring, det handlar om motstånd mot en dålig förändring. Stor skillnad.

 

Jag är övertygad om fördelarna med att ha ett HV med vapen och ammunition förvarad hemma. Jag ser också gärna att hemvärnet gradvis professionaliseras ytterligare och blir ännu mer av deltidsarmé än vad det redan är.

 

Hela den här historien är hopplöst fånig, ett utslag av medias och politikers mesmentalitet och rädsla och förakt för allt som har med det militära att göra. Visst ska man som soldat lyda order, även om jag kommer att gnissla tänder en hel del när jag lämnar in nyckeln. Som medborgare är det däremot min rätt och min skyldighet att diskutera politiska beslut, exv. på forum som detta. Det tänker jag fortsätta med.

Link to comment
Share on other sites

Ett forum utan diskussioner är ett otroligt dåligt forum. Såtillvida håller jag med.

 

Men jag har svårt att förstå hur man kan klaga på ett beslut när man inte ens vet hur beslutet kommer se ut i praktiken. Det tyder enligt mig på att man har en förutfattad mening som är helt ogrundad (precis som alla dommedagsprofeter som klagade över att man lika gärna kunde gå och ta livet av sig nu när borgarna tagit över i regeringen, allt kommer gå åt helvete och solen kommer sluta gå upp på mornarna samtidigt som all världens elände kommer drabba oss med full kraft) då man inte ens sett resultatet av vad som beslutats.

 

I min lilla värld är katastrofen inte ett faktum förrän den inträffat, och jag har tagit för vana att inte ta ut varken seger eller förlust i förväg då det mesta visar sig lösas på ett ganska lämpligt sätt när allt kommer omkring. Dock tar jag ibland ut en seger i förskott, detta för att kunna glädjas åt den en gång iallafall :=o

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...