Jump to content

Skottlossning i Täby som slutat i tragik

Vildmannen

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,850644,00.html

"Hur många skott mannen avlossade är oklart, men det handlar om en stor mängd. Vapnet var antingen från en AK 4:a eller AK 5:a och minst ett tomt magasin har hittats."

"Den kamouflageklädda mannen gick bärsärk utomhus i morse och sköt vilt omkring sig."

Aj aj aj, kan det röra sig om en Yoff eller HV-man som flippat ur? :blink:

• Replies 358
  • Created
  • Last Reply
...
Automatvapnet mannen använde var en AK4. De används bara för militärt bruk.

/J

Lägger till lite till ovanstående citat:

- Det finns inga legala sådana vapen, men vi vet att de finns i omlopp. Och det är inte bara ett, utan flera vapen, säger Ulf Andersson vid polisen länskommunikationscentral i Stockholm till DN.se.
DN verkar ha sommarvikarien på plats. Eller också har polisen inte hört talas om HV. :eeh:

Talade f.ö. nyss med en hv-kompis som bor i den aktuella fastigheten. Han räknade in 13 polisbilar utanför fönstret just nu, rätt många med tanke på att händelsen verkar ha inträffat vid 4-tiden imorse. Naturligtvis var pressen på plats i stort uppbåd också hade kunnat bli extremt intressant om man var på väg till övning idag! :lala:

/Bolle

Ett ögonvittne som sa att det såg ut som en kustjägare.

Man skall nog vara lite skeptisk till ögonvittnet, vad är en kustjägare för honom? Alla i uniform och basker?

Lutar åt Hv, men vi får se.

Från svd.se: "Oavsett var du blir träffad med en AK-4:a så får du svåra skador efetr som den trasar sönder kroppen, säger Ulf Andersson."

Vem är denna Ulf Andersson? Och kan det vara så att han tänker på 5,56 ammunition?

Edit: Ulf andersson var tydligen polis om man läser lite noggrannare.

(Och ja, stavfelet finns även på svd)

"När DN.se träffar Britta Andersson är hon på väg på en promenad med sin lilla papillon-hund."

Som fd Täbybo kan jag bara le lite åt DN:s subtila klassperspektiv i intervjun med ögonvittnet...

Mitt bud är att en hemvärnsman flippat ur. Hur vanligt är det med AK4 i privat ägo?

undrar varför alla hakat upp sig på att det måste vara en HV man?

det fins ju sedan tidigare en relativt stor mängd AK4or utspridda bland buset, och att köpa en uniform är ju inte direkt svårt heller.

det står ju inget om det är M90, woodland BDU eller nåt annat.

för min del så föredrar jag att hålla mig avvaktande tills jag har mer fakta.

så, kan vi sluta med "det måste vara en HV man" diskussionerna nu?

Ett vittne i TV4:

"Han hade miltärkläder och basker, troligen kustjägare..."

Eeh, jaha....ja med det signalementet och uppträdandet måååste det ju vara en kj...nog...

//donSisu

Enligt DN.se är det faktiskt en Hemvärnsman. :lala: Jävligt trist incident oavsätt hur mannen ifråga fått tag på sitt vapen.

Vädligt trist av polisens pressfolk att gå ut med det innan det finns mer bakgrund att gå ut med. :eeh:

Hmm nu verkar pressen iaf enats om att det var en AK4

tidigare så varierade vapnet från "automatvapen", AK5, AK4

och ska man tro DN så är det nu "klarlagt" att det är en HV man

Grattis Sveriges Presskår, nu har ni nåt att skriva om den här veckan med.

TV4 skriver nu också att det är en AK4 det rör sig om.

Och som tidigare nämnt:

"- Det är en hemvärnsman, säger Diana Sundin, presstalesman vid Stockholmspolisen, till DN.se."

Det var ju just snyggt.

Rubriken på svt.se

"Hemvärnsman sköt vilt med automatvapen" :lala:

De tycks mig mycket märkligt att när det händer nått sånt här så blir folk på detta forum mer upprörda över att pressen nu har att skriva om i en vecka än själva händelsen.

Istället för att bli upprörda över idioten som gör nått sånt här, så börjar man genast beklaga sig över diverse kvällstidningars möjligheter att klanka ner på HV och försvarsmakten.

Som jag ser de vore de närmast tjänstefel av media att inte öppna debatt när nått sånt här inträffar.

Då kommer skit att kastas och HV:s rätt att ha vapen hemma kommer att ifrågasättas, men som jag ser det vore de mycket konstigt om de frågorna inte kommer upp.

//Deron

Då var spiken i kistan för att förvara vapnen i bostaden för hemvärnet...

Tror att vissa politiker och journalister kommer att få en en "bra" vecka. Perfekt start på almedalen veckan.....

Sant, men pressen har som alltid ett visst sätt att vinkla , så en debatt vore nog ett bra sätt att se det objektiva.

Man får dock beklaga att detta ger ytterliggare en försämmrad syn på FM OCH HV

Att Hemvärnet ska ha vapen hemma är en grund för att de ska kunna verka i krig och viss mån kris med vapenmakt.

@ Deron

Självklart är händelsen beklaglig, Tok-kass mm mm

Men nu kommer tyvärr pressen inte koncentrera sig på att detta var en enskilld persons verk, och händelsen i sig. Utan fokus kommer ligga på att han var HV-man, samt hur hemskt det är att HV har vapen hemma.

Då var spiken i kistan för att förvara vapnen i bostaden för hemvärnet...

Lika bra tycker jag. Centralförvara alla vapen på en gång så eliminerar vi de fåtalet knäppgökar som smiter mellan registerkontroller etc till hemvärnet.

Tråkigt, javisst, men nödvändigt!! Se kanske nån ballar ur på övning men det är en annan story.

Beslutet skulle tagits för länge sen anser jag

Om vi nu skall ta denna diskussion här och nu så tror jag inte att det är något problem med att ha vapnen hemma förutsatt att reglerna gällande detta följs. Dom reglerna omfattar förutom att vapnet skall vara låst och delat även att det inte får förvaras ammunition hemma. Uppenbarligen hade han ammo hemma, alltså är det han som inte följt reglerna - inte reglerna som är undermåliga. Möjligen bör kontrollen av ammunitionen skärpas.

@Deron - jag tror visst att folk på detta forum beklagar händelsen och flickans skada i första hand - detta är dock så pass självklart att jag tror att behovet att skriva det på detta forum är litet. Riktigt så känslokall att man inte bryr sig om flickan tror jag ingen är här.

@ Deron

Självklart är händelsen beklaglig, Tok-kass mm mm

Men nu kommer tyvärr pressen inte koncentrera sig på att detta var en enskilld persons verk, och händelsen i sig. Utan fokus kommer ligga på att han var HV-man, samt hur hemskt det är att HV har vapen hemma.

Enda anledningen till att HV har vapen hemma och de inte förvaras i ett HV-förråd anses ju vara behovet av en hög beredskap (åtminstone var det argumentet när jag var aktiv). Jag håller med Deron att det vore fel av media att INTE debattera utifrån perspektivet "behöver HV verkligen vapen hemma eller kan uppgiften lösas på annat sätt". Är vi inte beredda att kontinuerligt och öppet diskutera den frågan? Jag tycker den är mycket viktig och frågan är alltid om beredskapskravet motiverar vapenförvaring hemma i bostaden.

Sedan finns det andra frågor som mer rör rekrytering och personaltjänst, dvs vilka blir HV-soldater och hur görs uppföljningen av dessa så man i görligaste mån kan försöka undvika tragiska incidenter som denna. Jag är säker på att det finns personer i mannens närhet som önskar att de gjort något innan det gick så här långt.

@Deron - jag tror visst att folk på detta forum beklagar händelsen och flickans skada i första hand - detta är dock så pass självklart att jag tror att behovet att skriva det på detta forum är litet. Riktigt så känslokall att man inte bryr sig om flickan tror jag ingen är här.

Självklart, det var inte direkt det jag menar. Men istället för att beklaga sig över kvällstidningars och politikers möjligheter att utnyttja den här händelsen på för dom bästa sätt, borde man kanske vara lite kritiskt till hur sånt här kan inträffa.

Ska HV få ha vapen hemma? Behövs det verkligen i den nya försvarsmakten? Hur ser kontrollen ut för att få ha vapen hemma? Är den tillräklig? Hur är uppföljningen? (Bevisligen undermånlig)

Självklart är det svårt att veta när folk skall få ett tokspel och löpa amok. Då kan man inte säga att reglerna är bra och att det är han som inte har följt reglerna angående förvaring och ammunition.

Sant, men att skärpa bestämmelserna skulle nog inte hjälpa . Man får ju ej ha skott hemma så, denna man som sagt hade det. Då är det väl inte HV som ska ställas till svars, eller har jag fel?

Angående stulna skott så är det väl den enskilde som hålls som ansvarig?

Sant, men att skärpa bestämmelserna skulle nog inte hjälpa . Man får ju ej ha skott hemma så, denna man som sagt hade det. Då är det väl inte HV som ska ställas till svars, eller har jag fel?

Angående stulna skott så är det väl den enskilde som hålls som ansvarig?

När får man ut ammunition? På övningar.

När skall man lämna tillbaka ammunition? Efter övningen avslutats.

Ansvarig för att så sker? Övningsledaren.

Ingen koll på HV så jag undrar hur vanligt det är med centralförvarade vapen nu? Är det något varje HV-enhet väljer själv? Och isåfall vad motiverar centralförvaring på vissa ställen och förvaring hemma på andra ställen. Olika beredskapskrav i olika delar av Sverige?

/P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...