Jump to content

Recommended Posts

Fick följande mail från Hv:

Det är från Göta Komps adress så det är säkert ok, inget spratt eller så.

Chefen Elfsborgsgruppen har tydligen sanktionerat att m90 får användas.

Hej på er !

Vi har fått en förfrågan om vi kan hjälpa till att fixa statister till en filminspelning nästa söndag. Vad det handlar om, när det är och vem som är kontaktperson hittar du längre ner i mailet.

Detta är naturligtvis något helt frivilligt och något som ni gör helt utanför EBG. Någon ersättning utgår ej från EBG för detta. C EBG har sanktionerat att den som vill får vara med iklädd m/90.

Dock är vi tacksamma om ni kan hjälpa till att sprida detta mail vidare till så många som möjligt.

Produktionsbolagets kontaktperson är Karolina Nilsson till vilken ni också anmäler ert intresse att vara med. Hennes mailadress är: [email protected]

Hej, jag tänkte skriva och berätta lite om vårt projekt Den Som Viskar som vi just nu är i slutfasen på att filma i Göteborg med omnnejd. Det är en psykologisk thriller i 2 st delar på 90 minuter var, som vi håller på med. Projektet görs av produktionsbolaget hepp film tillsammans med Sveriges Television Drama i Göteborg.

Serien handlar om Anna som vaknar upp en morgon och upptäcker en mördad pojke på sitt sovrumsgolv och pga sina alkoholprobelm minns hon inte vad som har hänt. Hon hamnar i fängelse för mordet vilket hennes bror Tommy inte vill acceptera. Han är polis i samhället där de bor och försöker på sitt håll hitta ledtrådar för att få veta vad som egentligen hände den där natten. Under seriens gång träffar vi på både goda och onda människor, det är mycket svek och lögner men även fina människor som vi kan lita på.

Anna får en oväntad chans att rymma från fängelset och detta sätter fart på thrillern. I letandet efter henne sätts militären in och det är just dessa olika scener runt detta som vi planerar att filma på AMF4 nästa helg. Vi skulle vilja skapa känslan av en stor organiserad militärgrupp mot den person som de letar efter. För att få detta att fungera behöver vi er hjälp med att få ihop folk. Vi planerar att filma detta en söndag då förhoppningsvis chansen är större att fler kan komma och vara med oss.

Det vi behöver är alltså så många som möjligt (gärna upp mot 400

militärer) som kan komma kl 10 söndagen den 11 juni, då klädda i fältuniform. Det är väldigt svårt att få tag i en så stor mängd människor/militärer för vår del så vi behöver verkligen din hjälp med att dra i rätt trådar. Detta är inget som gör någon till miljonär men jag hoppas att det finns människor som är intresserade av att hjälpa oss att få ihop denna dag på ett snyggt sätt. Om det blir för få statister ser det lite löjligt ut nämligen, vi vill ha många och visa styrkan i den enade gruppen/militären/försvarsmakten.

Jag hoppas du kan dra i lite trådar ang detta och du får gärna vara i kontakt med vår produktionskoordinator Karolina Nilsson, som du når på hennes mail:

[email protected]

"Hej kolla detta det är en filminspelning med bl.a Pernilla August, Anders Ekborg, Lia Boysen ,Lena Nyman mfl".

Blev uppringd för över en månad sedan för att vara statist i den filmen. Dock måste det varit en annan scen för då var det inga 400 som skulle vara där.

Men det låter väl som ett skönt söndagsnöje annars, när allt är klart så kan man ju ta sig en liten tur till fortet och så.

Är det söndagen den 18 som avses?

Att vara statist har sina ljusa sidor. Man får vara med i en film och de gånger jag har varit statist så har jag fått gratis mat också.

Nackdelen är att det är väldigt mycket väntan innan och mellan tagningarna och ofta runt 10 -15 tagningar innan producenten blir nöjd. Det brukar inte vara särskilt välbetalt heller, tom sämre än vanlig hemvärnsdagpenning. :D

Avråder starkt. FM är riktigt kass på att kontrollera att de framställs i en korrekt dager utan ställer gärna upp på såana här grejer blint.

C Elfsborgsgruppen bör tänka om, och jag tänker i vart fall söka kontakt med honom för att få honom att riva upp beslutet.

Finner det även konstigt att chefen för en utbildningsgrupp kan tillåta avsteg från UniRFM för vad som är arbete. Som motsvarighet, vore det OK att använda våra uniformer (med allt de representerar) i en privat paintball verksamhet, eller liknande.

Blev uppringd för över en månad sedan för att vara statist i den filmen. Dock måste det varit en annan scen för då var det inga 400 som skulle vara där.

Men det låter väl som ett skönt söndagsnöje annars, när allt är klart så kan man ju ta sig en liten tur till fortet och så.

Är det söndagen den 18 som avses?

Nä, den 11e Juni enligt mailet.

JÄTTEbra idé att delta i den här verksamheten iklädd uniform, en film som framställer FM som nån form av lynchmobb som jagar oskyldigt dömda kvinnor .

Till råga på allt på ett gammalt amfibieregemente!

Många jobbar hårt fört att göra FM rumsren, och så här lätt är det att välta omkull deras arbete i en handvändning.

Nä, detta hoppas jag ni skiter att delta i!

Förresten, BRA jobbat Chefen Elfsborgsgruppen, du är ett föredöme för din yrkeskår!

Med tankte på att Elfsborgsgruppen har Hv-förband har huvuduppgifter är rondering, underrättelseinhämtning (främst fast och rörlig spaning), militärpolistjänst samt eskortering. Så blir det bara bättre...

Kan man inte se till att VÄL insatta och SAKKUNNIGA godkänner slutprodukten innan den kablas ut över hela landet?

Bara en tanke, annars ligger det väll i linje med det nya dealen där försvaret vill visa upp sig för allmänheten.

Jag tror C Elfsborggruppen ser det som gratis reklam.

Nåja mina 5 öre........

Vi fick ett erbjudande om att agera statister i någon sorts film förut, jag var aldrig med men dom som var fick spela zombies i militärkläder :P

Seriöst så det skriker om det, någon regissör student som gjorde en kortis till någon föreställning. Antagligen inget som kommer ses av mer än 1000 personer och dessutom så hoppas jag inte att militärklädda zombies representerar försvaret..

Förhandsgranskning av konstverk för kontroll om myndighetsförakt förekommer är inget som vi sysslar med i Sverige (tack och lov).

Inte regelmässigt (tack & lov håller jag med om), men man kan ju ha det som krav för att ställa upp med statister.

För övrigt så ser jag hellre riktiga hemvärnsmän som statister i den här filmen än den lokala paintballklubben.

När jag först läste mailet lät det som en hyfsat kul grej.

När sedan den lilla ärtstora gråa massan tuggat igång började farhågorna komma.

Jag skulle absolut inte vilja medverka till att framställa svenska försvarsmakten i ett löjets skimmer typ. Min skuld till försvaret i allmänhet och flygvapnet i synnerhet är alltför stor för detta.

Hoppas bara att ledningen förhört sig om filmskaparnas intentioner först.

Jag känner mig kluven som flickan sade och slet loss yxan ur skallen.

C EBG har sanktionerat att den som vill får vara med iklädd m/90.

Du behöver ju inte ha M90 för att vara med står ju den som vill vara klädd i M90 får det´.

Så känner du att det vore kul var med fast civilt ;)

eftersom jag har erfarenhet av båda filmjobb av olika slag och statist uppdrag, avråder jag också från dylika insatser.

nu är väl skadan redan skett med tanke på tidpunkten.

vill ett filmproduktionsbolag ha hjälp av FM skall det ta mig tusan gå den rätta vägen.

den inspelning jag var med i som HV-soldat på eftersök var helt uppåt väggarna.

det sk "befäl" som hade hand om oss trodde verkligen att det gällde en militär övn.

han utförde visitation och gnällde över att folk inte var nyrakade, hade sytt på rätt märken på uniformen osv.

att det fanns en statist ansvarig från produktionsbolget som hade hand om oss militärstatister, var inget som han bydde sig om.

nu blev ju inte resultatet så skadligt för varken HV eller FM istort.

eftersök är ju inget där vapen förekommer, och det ser helt ok ut på filmen.

hellre att FM utser och utbildar en ansvarig "filmkonsult" än att någon filmintresserad människa på en MDgrp tar hand om det.

bäst vore att FM likt polisen har någon ansvarig samt mtrl som kan lånas ut.

man behöver tex inte ha "militärer" i alla m90 om vi talar om 400 pers.

är det bara en uniformerad massa som skall synas på avstånd, kan det även lösas med datateknik i dag.

nu skriks det väl högt på flera ställen, men tänk istället på hur många filmer med militärt innehåll som gjorts de senaste 20 åren, så lär det bli rätt få uppdrag per år.

och med tanke på vilket ramaskri det blev när flygvapnet var med i "hotet" så lär det inte bli så många fler.

(lite ot:

skall jag vara rent krass tror jag tex inte att de som förekommer i FM´s nya reklam film, är varken soldater eller svenska.

jag vet inte varför men något säjer mig att den är inspelad i sydafrika, och inte på revingehed :clap: )

Edited by bushman

(lite ot:

skall jag vara rent krass tror jag tex inte att de som förekommer i FM´s nya reklam film, är varken soldater eller svenska.

jag vet inte varför men något säjer mig att den är inspelad i sydafrika, och inte på revingehed :/ )

reklamfilm

"Soldaterna" i filmen är svenska soldater i verkligheten. Dock inte på Revingehed..

Tja hoppas det blev bra ändå.

En annan vaknade inte förräns bortåt 2 snåret så det var en söndag till ingen nytta alls.

Har svårt att komma ur nattskiftsrytmen ibland, därav alltså att jag sitter här och nu och skriver.

:( :/:)