Jump to content

Swedish Battlecamp

Recommended Posts

Var och tittade på aktiviteten i Göreborg i Lördags, mycket smått&Gott men knappast något nytt...

Det har ju den senaste tiden varit lite diskussioner angående säkerhet och liknande på övningar och under det sista momentet i lördags så övas det lite med lös ammunition och sedan ser man ett antal personer som deltar i övningen med pistol på höften. T.ex. förare och då måste jag gå hem och läsa SÄKI.

Citat ur SÄKI:

"Övning med lös ammunition

10. Lösskjutningsanordning.

- För följande vapen, till vilka lösskjutningsanordning eller lösskjutningsmagasin inte medförs, skall övningsledaren i samband med visitation före skjutning (låta) kontrollera att

gevär PSG 90: mekanismen tagits ur vapnet

automatgevär 90 (ag 90): slutstycket tagits ur vapnet

automatkarbin 5 (ak 5): slutstycket tagits ur vapnet och kontrolldonet av plast satts i

automatkarbin 4 (ak 4): tändstiftet och tändstiftsfjädern tagits ur vapnet

kulsprutepistol (kpist): skarpskjutningspipan tagits ur vapnet

kulspruta (ksp): mekanismen (slutstycket) tagits ur vapnet

övningsvapen: slutstycke/dysskruv tagits ur vapnet

granattillsats: kontrolldon är isatt

Pistol får ej medföras vid övning med lös ammunition."

Såg jag i syne eller är det något annat jag missat?

Eftersom de som medverkade i förevisningen och bar pistol satt kvar i vagnen under hela det korta momentet, och inte ens hade ammunition i sina AK 5:or så gjordes nog avvägandet att det var ok.

Tanken med regeln i SäkI är att man inte skall springa omkring i en lösövning och vara inblandad i strid, råka glömma att man har skarpa patroner i pistolen och använda den också.

Dessutom var alla besättningsmän officerare, så de hade nog koll på vad som hände.

Var och tittade på aktiviteten i Göreborg i Lördags, mycket smått&Gott men knappast något nytt...

Det har ju den senaste tiden varit lite diskussioner angående säkerhet och liknande på övningar och under det sista momentet i lördags så övas det lite med lös ammunition och sedan ser man ett antal personer som deltar i övningen med pistol på höften. T.ex. förare och då måste jag gå hem och läsa SÄKI.

Citat ur SÄKI:

"Övning med lös ammunition

10. Lösskjutningsanordning.

- För följande vapen, till vilka lösskjutningsanordning eller lösskjutningsmagasin inte medförs, skall övningsledaren i samband med visitation före skjutning (låta) kontrollera att

gevär/PSG90.html" target="_blank"> PSG90.html] PSG90.html" target="_blank"> PSG90[/url]: mekanismen tagits ur vapnet

automatgevär 90 (ag 90): slutstycket tagits ur vapnet

automatkarbin 5 (ak 5): slutstycket tagits ur vapnet och kontrolldonet av plast satts i

automatkarbin 4 (ak 4): tändstiftet och tändstiftsfjädern tagits ur vapnet

kulsprutepistol (kpist): skarpskjutningspipan tagits ur vapnet

kulspruta (ksp): mekanismen (slutstycket) tagits ur vapnet

övningsvapen: slutstycke/dysskruv tagits ur vapnet

granattillsats: kontrolldon är isatt

Nej.....

Hkv med tillhörande enheter HAR fel...

Du har rätt.

Hämta nu en klubba i informationsdisken........

Tanken med regeln i SäkI är att man inte skall springa omkring i en lösövning och vara inblandad i strid, råka glömma att man har skarpa patroner i pistolen och använda den också.

Dessutom var alla besättningsmän officerare, så de hade nog koll på vad som hände.

Det är nästan värre då, för vilka skall egentligen ha koll på SÄKI?

Men, det är precis som du beskriver ovan syftet med den sektionen i den "lilla röda"

Sen fanns det ju av naturliga skäl "skarpt" beväpnade skyddsvakter närvarande under hela dagen, det framgick förhoppningsvis av armbindeln :P

Och?

Jo men vill PAN bråka om det så gör dom det. :uuh: Dumt att riskera det.

J.K Nilsson

Precis, varför skall man göra fel på det enkla?

Det var ingen övning det var en förevisning.

Förevisning nämns inte i ovanstående SäkI utdrag, enkelt.

Men om man titta i inledningen av SÄKI/G så gäller SÄKI istort sett alltid.

...

Nej.....

Hkv med tillhörande enheter HAR fel...

Du har rätt.

Hämta nu en klubba i informationsdisken........

Givetvis så skall men inte anklaga de enskilda medverkande i förevisningen, den som är ansvarig borde vara Generalen Grundevik som var övningsledare.

Det är detta som är min poäng, om inte dessa höga herrar klarar av att följa sina invecklade texter hur skall man då kunna begära att enskilda officerare skall klara av det?

Är det någon som läst avsnittet ang. badning i SÄKI?

Hoppar klubban...

Var drar du personligen gränsen för vem som var med i "övningen"?

Alla militärer på området? Alla militärer vid läktaren? Alla militärer i förbandet som deltog? Alla militärer som gjorde avsittning och gjorde inbrytning?

Alla militärer på området? Alla militärer vid läktaren? Alla militärer i förbandet som deltog? Alla militärer som gjorde avsittning och gjorde inbrytning?

Om jag svarar snabbt skulle jag nog säga, de som gjorde inbrytning, de som fanns i husen, de som fanns i STRF90 + SISU:n

Om jag svarar snabbt skulle jag nog säga, de som gjorde inbrytning, de som fanns i husen, de som fanns i STRF90 + SISU:n

Ok. Inte FAC:en? Inte Stridsledaren? Inte MARKUS-omgången som spanade på huset?

Varför drar du gränsen där du drar den?

Edited by jake the snake