Jump to content
Sign in to follow this  
Bravo One

Tv-tävling: Combat Missions (2002)

Recommended Posts

Har precis sett första avsnittet av Combat Missions. En dokusåpa där soldater från USA´s olika specialförband tävlar i fysiska grena såsom stockbärning samt på s.k. Combat Missions. Då de ger sig ut på uppdrag som att spränga en tank m.m. De som får minst poäng får rösta ut en medlem.

Får ni chansen så se denna helt underbara serie, den lär väl knappast visas i sverige dock...

https://www.youtube.com/watch?v=KE8XZxNgwtA&list=PL12CE6AED56C599C3

https://en.wikipedia.org/wiki/Combat_Missions

Äntligen ett vettigt(?) tema på en dokusåpa. Väntar dock troligen förgäves på att den ska komma till sverige.. :(

Åhhhh......Jag följde Combat Missions på nätet när den gick i USA!

Skulle hemskt gärna vilja se hela serien, men den lär ju vara lite för "nischad" för att en svensk kanal ska ta hem den.

Fridens liljor // Fk Klinken

Vi kan väl göra en egen. :)

Vi har en massa Blågul som kan leda showen.

undrar hur det skulle ha blivit

Jag fick tag i den på en ftp. Dock är det bara de 9 första av 15 avsnitt. Har hittils avverkat 2 av dessa och det måste var det bästa jag sett på länge, slår de flesta actionfilmer =)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By IB5
      Enligt Expressen.se så har SAS personal på plats i Libyen för att hitta Ghadaffi. De har funnits på plats i ett par veckor och sysslat med utbildning av rebellerna. Enligt FM finns SOG inte på plats i Libyen utan är hemma och har beredskap.

Eftersom att det är Expressen så behöver knappt hälften vara sant, jag tycker dock att det känns som ett realistiskt händelseförlopp att SAS är där. Enligt något rykte som gick i början av upproret så hade både Jänkarna och Britterna personal på plats. Men med tanke på att Britterna fryst libyska tillgångar i England och Britternas långa "engagemang" i Afrika så känns det bättre att de är de som är där och hjälper till med boots on ground. Känns som att britterna har varit väldigt tydliga från början om vad de tycker och tänker, så det känns bra att de försöker slutföra också.
    • By trädet
      Finns ett par trådar som gäller olika sorters handskar, men ingen tråd som är bara recensioner, så tänkte starta en.
      BG för gärna ändra om den ligger fel, eller redan finns.

Köpte 2 par handskar idag och tänkte starta med dessa.

Första paret är Tegera pro

Första intrycket är att det är en tunn handske utan foder, känns lite som en tjockare latexhandske som andas, och inte stretchar speciellt mycket. Den sitter tillräckligt tight på mig för att lyckas med småpill, men kommer inte isolera nämnvärt under kallare halvåret. lite fundersam på hur handsken klarar av starkare vind, då det är någon form av stretchmaterial på handryggen, som inte verkar motstå vind. känns som ett lättare och bättre alternativ till stridshandsken, men inget man går runt med för att värma sig.

Priset ligger på 199riksdaler på närmsta Clas Ohlson

Nästa par är arbetshandske vinter med lampa från tegera

Första intrycket på dessa är att de är större och klumpigare än tegera pro, men varmare (och ska vara vattentäta). tog en testpromenad med hunden på ca 20 min med handskarna idag, och handen var torr, men var på gränsen till handsvett. materialet ska andas samt vara vind och vattentätt, vilket jag snart skall testa. Det är samma "gummi" på greppytor på båda handskar, och dessa verkar mycket bra, greppar mycket bättre än t.ex. snowflakehandsken. Handsken har en mudd för att skydda mot snö/vind, och en liten ficka mellan tumme/pekfinger för en liten ficklampa som följer med. Lampan är av LEDmodell och lyser ganska bra, känns dock mer som en detalj för montörer än ute i skogen.
      Till ett pris av 298riksdaler känns de som köpvärda om man vill ha ett par vattentäta och varma handskar. Även dessa inköpta på Clas Ohlson

Gjorde ett enkelt test för att kolla vattentåligheten med handskarna.
      Började med tegera pro. förväntade mig inte så mycket av dessa, då testet bestod av att doppa handsken i ett vattenfyllt handfat. Som jag trodde så läckte dessa in nästan direkt.

Blöt handske

Blöt hand

Vidare till arbetshandske vinter. Det står att dessa är vattentäta, så förväntade mig lite mer av dessa. Till min förvåning så höll dessa vad de lovade, ända tills jag drog ner mudden i vattnet. Mudden är bara stretchande tyg, så den läckte som ett såll. Men måste säga att jag räknar det som ett godkänt med plus i kanten.

Handsken helt under vatten.

Handsken blöt på utsidan

Men torr och varm på insidan

Arbetshandske vinter

Notera fickan för ficklampan

Efter ha haft en helgs utb på AK4 samt strid, så har jag fått prova handskarna lite mer i skogen. Vinterhandskarna fungerade utmärkt när det regnade, och jag var torr och varm om händerna. Kunde göra det mesta med min 4a (utom vård och känna i patronläget), men annars gick alla grepp och fipplingar.
      Dom var ganska varma till strid när jag testade, men kan nog kanske fungera om det är tillräckligt kallt.

Tegera pro fungerade ypperligt som stridshandske, även när den var blöt.
      Man hade utmärkt grepp, och man fick den där lilla extra finkänsligheten, som är ganska ovanlig vid handskar. Gillar dom skarpt. Det enda jag inte gjorde med handskarna var att trycka in hörselpropparn i öronen, annars gjordes allt med handskar.

Enda problemet jag märkt var att jag hade våldat in handen, utan att knäppa upp dom, och dessa har då spruckit lite i en söm, men är ju mest pga. dumhet och våld.
    • By LtLag
      Vårt världskrig
      http://www.imdb.com/title/tt3419604/

I serien får tittarna lära känna soldaterna vid tre tillfällen: vid slaget om Mons 1914, under inre stridigheter 1916 och nytänkande stridsvagnskrig 1918.

I första avsnittet har den fjärde bataljonen av The Royal Fusiliers (infanteriet) slagit läger utanför den belgiska staden Mons, två veckor efter krigsutbrottet. De förväntar sig att ta över staden dagen efter, men de vet inte att den tyska armén redan finns på plats på andra sidan kanalen.

I det andra avsnittet möter en hel rad brittiska bataljoner, alla från olika delar av landet, tyska soldater vid Somme. Några månader senare försöker Paddy Kennedy att få sin bataljonskaplan att låta honom slippa vara del av den skyttegrupp som ska arkebusera en av hans nyfunna vänner.

Efter fyra års strider placerar britterna stridsvagnar utmed den tyska gränsen för att bryta dödläget. I det tredje avsnittet är Chas Rowland en av soldaterna som sitter i en av dessa stridsvagnar, som tillsammans med sina kollegor förbereder sig för slaget vid Amiens.

http://www.svt.se/vart-varldskrig

1:a avsnittet sändes på SVT2, måndag 28/1, kl. 21.45 - går att se på SVT Play eller i kväll (tisdag 29/1) kl. 23.35 på SVT2.

2:a avsnittet sänds på SVT2 den 4/1 kl. 21.45 och 6/1 kl. 23.55

3:e avsnittet sänds på SVT2 den 11/1 kl. 22.15 och 13/1 kl. 23.10 samt SVT24 den 17/1 kl. 22.15
    • By hajjper
      https://www.viafree.no/programmer/dokumentar/jagerpilotene

Varsågoda, finns minst en hel säsong. Man får se vissa riktigt intressanta saker.
    • By Pal
      Försvarsmakten publicerar en serie som heter Om kriget kom.

För mig är det ett tydligt trendbrott. Vi hade ett försvar mot invasion som var både genomtänkt och omfattande och nu skall alla faktiskt veta att det var så. Äntligen.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/om-kriget-kom/

• Create New...