Jump to content
Sign in to follow this  

Recommended Posts

Finns ett par trådar som gäller olika sorters handskar, men ingen tråd som är bara recensioner, så tänkte starta en.

BG för gärna ändra om den ligger fel, eller redan finns.

Köpte 2 par handskar idag och tänkte starta med dessa.

Första paret är Tegera pro

dsc00229ec4.th.jpg

Första intrycket är att det är en tunn handske utan foder, känns lite som en tjockare latexhandske som andas, och inte stretchar speciellt mycket. Den sitter tillräckligt tight på mig för att lyckas med småpill, men kommer inte isolera nämnvärt under kallare halvåret. lite fundersam på hur handsken klarar av starkare vind, då det är någon form av stretchmaterial på handryggen, som inte verkar motstå vind. känns som ett lättare och bättre alternativ till stridshandsken, men inget man går runt med för att värma sig.

Priset ligger på 199riksdaler på närmsta Clas Ohlson

Nästa par är arbetshandske vinter med lampa från tegera

dsc00234qo2.th.jpg

Första intrycket på dessa är att de är större och klumpigare än tegera pro, men varmare (och ska vara vattentäta). tog en testpromenad med hunden på ca 20 min med handskarna idag, och handen var torr, men var på gränsen till handsvett. materialet ska andas samt vara vind och vattentätt, vilket jag snart skall testa. Det är samma "gummi" på greppytor på båda handskar, och dessa verkar mycket bra, greppar mycket bättre än t.ex. snowflakehandsken. Handsken har en mudd för att skydda mot snö/vind, och en liten ficka mellan tumme/pekfinger för en liten ficklampa som följer med. Lampan är av LEDmodell och lyser ganska bra, känns dock mer som en detalj för montörer än ute i skogen.

Till ett pris av 298riksdaler känns de som köpvärda om man vill ha ett par vattentäta och varma handskar. Även dessa inköpta på Clas Ohlson

Gjorde ett enkelt test för att kolla vattentåligheten med handskarna.

Började med tegera pro. förväntade mig inte så mycket av dessa, då testet bestod av att doppa handsken i ett vattenfyllt handfat. Som jag trodde så läckte dessa in nästan direkt.

dsc00236kv9.th.jpg

Blöt handske

dsc00237yz7.th.jpg

Blöt hand

Vidare till arbetshandske vinter. Det står att dessa är vattentäta, så förväntade mig lite mer av dessa. Till min förvåning så höll dessa vad de lovade, ända tills jag drog ner mudden i vattnet. Mudden är bara stretchande tyg, så den läckte som ett såll. Men måste säga att jag räknar det som ett godkänt med plus i kanten.

dsc00241xc7.th.jpg

Handsken helt under vatten.

dsc00239ic0.th.jpg

Handsken blöt på utsidan

dsc00240py6.th.jpg

Men torr och varm på insidan

dsc00231jy5.th.jpg

Arbetshandske vinter

dsc00232ru0.th.jpg

Notera fickan för ficklampan

Efter ha haft en helgs utb på AK4 samt strid, så har jag fått prova handskarna lite mer i skogen. Vinterhandskarna fungerade utmärkt när det regnade, och jag var torr och varm om händerna. Kunde göra det mesta med min 4a (utom vård och känna i patronläget), men annars gick alla grepp och fipplingar.

Dom var ganska varma till strid när jag testade, men kan nog kanske fungera om det är tillräckligt kallt.

Tegera pro fungerade ypperligt som stridshandske, även när den var blöt.

Man hade utmärkt grepp, och man fick den där lilla extra finkänsligheten, som är ganska ovanlig vid handskar. Gillar dom skarpt. Det enda jag inte gjorde med handskarna var att trycka in hörselpropparn i öronen, annars gjordes allt med handskar.

Enda problemet jag märkt var att jag hade våldat in handen, utan att knäppa upp dom, och dessa har då spruckit lite i en söm, men är ju mest pga. dumhet och våld.

Skulle gärna vilja recensera försvarsmakten "nya" MC handskar. Fick ut dessa för några år sedan tillsammans med nya MC-ordonannsstället. Totalt värdelösa. Skall tydligen vara Goretex men är inte vattentåliga, inte vindtåliga och varje gång man drar ut handen ur handsken (och är minsta fuktig)följer fodret med och är sedan hopplöst att få på plats igen. Jättekul i 20 minusgrader. Dessutom gick handsken sönder efter ett års användning. Enligt obekräftade rykten tillverkades ett antal provexemplar som FM framförde åsikter om till tillverkaren. Tydligen var det inget som tillverkaren brydde sig om utan man sydde upp ett antal tusen handskar av tidigare nämnd kvalite och inklusive påpekade brister. Läget är nu att nya handskarna blir kvar hemma och de gamla, klassiska handskarna i läder, med eller utan foder, används. Fortfarade oslagbara. Min recension blir alltså: 1 poäng till nya handskarna, 9 av tio möjliga poäng till gamla modellen.

@Trädet: Grymt bra rec! Fråga på vinterhandsken: Stannar något vatten i de yttre lagren på handsken eller rann det bara av? Är ju ofördelaktigt även med en utvändigt fuktig/blöt handske :baskerHV:

@Trädet: Grymt bra rec! Fråga på vinterhandsken: Stannar något vatten i de yttre lagren på handsken eller rann det bara av? Är ju ofördelaktigt även med en utvändigt fuktig/blöt handske :baskerHV:

Inget problem om du menar gamla handskarna. Inget vatten går igenom om man sköter dom som övriga skinnutrustning.

Nya handsken tål ingenting. Blöt rakt igenom i stort sett på nolltid.

Hänger på denna tråd. har de senaste åren använt Tegeras produkter. Då i huvudsak vid hemmasnickrande och annat som en "aktiv" vilaägare håller på med, samt vid bilkruvande om det inte är alltför små "pilljobb" som ska utföras.

Har fastnat for dessa, köpta hos den lokala Duka, öööhhhh menar Järnia butiken, så prist är nog högt där.

http://ejendalsprodukt.anxious.se/common/frameset.aspx

Jag har prioriterat formpassning på handen samt att det går att plocka med mindre grejor. Handskarna löser uppgiften med bravur.

Handskarna slits och skinnet är tunt, men det får man räkna med anser jag. har nog haft 5-6par hittills och endast ett av dem slet jag ut. De andra skadas på annat sätt eller blir så skitiga/oljiga att jag kastat dem.

Nackdelen med dem är att de är förhållandevis dyra (handlar som sagt på Järnia så det kan nog bara bli billigare andra ställen)

De är inte heller vattentäta, utan skinnet släpper fort igenom vatten, men de påstås heller inte stå emot väta.

Fördelen med detta är att de inte heller blir så svettiga. vansidan på handsken ventilerar bra, båda vägarna. På gott och ont.

Som komplement använder jag Tegera 114

Sitter fint på handen, använder dessa vid bilskruvande (är hobbymekanikerwannabe), funkar fint. Använder dessa främst för att inte skita ner händerna samt skydda mot alla de småsår man får vid bilskruvande.

Köper 2-3 par om gången. Här snackar vi förbrukningsmaterial. De blir som regel oljiga/skitiga och kastas.

Har valt dessa framför andra främst pga att de inte blir så svettigt att jobba i dem som handskar med någon form av slityta i gummi.

Dessa används också till vapenvård då det som regel är dårligt med tvättmöjligheter i anslutning till vapenvården.

Sedan skall det tilläggas att min erfarenhet är att man måste vänja sig att arbeta med handskar.

Har fastnat for dessa, köpta hos den lokala Duka, öööhhhh menar Järnia butiken, så prist är nog högt där.

...

Trevlig recension, trist bara att länkarna inte riktigt är i sin ordning. Har du något emot att skriva vad det är för modell?

@Trädet: Grymt bra rec! Fråga på vinterhandsken: Stannar något vatten i de yttre lagren på handsken eller rann det bara av? Är ju ofördelaktigt även med en utvändigt fuktig/blöt handske :)

Det verkade som vattnet rann av. Tror det är någon sort neopren eller dyl. på ovansidan. Greppsidan är av någon sorts gummi. Det ligget även någon sorts membran (skall leta redan på lappen), så det bör inte vara några större problem. I mina ögon är dom tokbäst. Enda problemet jag hittat är att jag bara sett dom i strl. 8 eller 10.

Edit: Efter ha använt vinterhandskarna i 2 dagar under stillasittande aktivitet på skansen med tidvis regn så har jag bara bra saker att säga om dom än så länge. hade handen av misstag i bland annat vattenpölar och inget läckte in. Handskarna känns mycket skönare nu, när man myst in dom lite.

Edit2: Membranet heter hipora, och det är neopren på ovansidan.

Lite info om Hipora

Vattenavstötande membran. Teknologin som gör att väven ytbehandlas med polyuretan. Polyuretaner kan med sina goda egenskaper med fördel användas för att skapa andande mikroporösa vattenavvisande beläggningar då det är mixat tillsammans med vatten och ett lösningsmedel. Lösningmedlet ger sig av först vid fixering och innan vattnet hunnit göra detsamma har polyuretan börjar stelna och bilda tvärbindningar. När vattnet försvinner kvarstår hålrum i polyuretanlagret där vattenånga kan vandra. För att förklara det enklast så stoppar polyuretan vattnet att vandra in utifrån men släpper ut fukten inifrån. Plaggen känns behaglig även vid högt fuktutsläpp från kroppen.

Edited by trädet

Jag har använt Tegera Pro som stridshandskar i över 6 mån och har tillägg till din recension Trädet.

Tegera 9105 (Pro)

Handskarna är väldigt lätta och smidiga. Vid förvaring i ficka så tar dem knappt någon plats alls, vilket är en klar fördel. Dem sitter ganska åtsmitande (förutsatt att man valt rätt storlek), och kardborrelåset gör att handskarna inte sladdrar eller fastnar i t.ex. ärmar. Dem ger bra grepp och smidighet, och man har inga problem att komma in i trånga utrymmen (t.ex. patronläge på AK4).

Handskarna ger fast grepp och har på ovansidan ett vädrande tyg, som svalkar. Vid varma årstider så blir det inte obehagligt att ha dem på sig, och det är samtidigt komfortabelt. När handskarna är blöta så behåller händerna värmen bra i alla fall. Man känner av vätan, men den hindrar inte arbetet. Dessutom så kan mycket vatten avlägsnas genom att helt enkelt knyta näven hårt, eller vrida händerna.

Då frågar ni, hur klarar handskarna sig i strid?

Dem tål stryk förvånansvärt bra, och fastän dem är väldigt tunna så skyddar dem mot dem vanligaste problemen, som t.ex. vassa stenar. Dock så har värmetåligheten fått sig några törnar. Efter två veckors stridande så har sidan av pekfingret (alltså den som är uppåt om man fattar om magasinstyrningen) börjat "fräta". Det är fula märken efter sveddningar. Men, även om små fragment av fodret är borta så återstår ändå mycket skydd, och man märker knappt att dem är skadade. Dock så får man ta hänsyn till att handskarna fick ta emot mycket stryk innan det ens syntes några fel på dem, stoooor ammunitionsåtgång. Vi pratar lådvis innan handskarna visade symptom.

Mycket bra handskar som jag rekommenderar varmt till alla som söker något smidigt att ha under dem varmare 6 månaderna på året.

9 av 10 poäng.

/Mycket nöjd kund

Hänger på denna tråd. har de senaste åren använt Tegeras produkter. Då i huvudsak vid hemmasnickrande och annat som en "aktiv" vilaägare håller på med, samt vid bilkruvande om det inte är alltför små "pilljobb" som ska utföras.

Har fastnat for dessa, köpta hos den lokala Duka, öööhhhh menar Järnia butiken, så prist är nog högt där. Tegera 9200

Jag har prioriterat formpassning på handen samt att det går att plocka med mindre grejor. Handskarna löser uppgiften med bravur.

Handskarna slits och skinnet är tunt, men det får man räkna med anser jag. har nog haft 5-6par hittills och endast ett av dem slet jag ut. De andra skadas på annat sätt eller blir så skitiga/oljiga att jag kastat dem.

Nackdelen med dem är att de är förhållandevis dyra (handlar som sagt på Järnia så det kan nog bara bli billigare andra ställen)

De är inte heller vattentäta, utan skinnet släpper fort igenom vatten, men de påstås heller inte stå emot väta.

Fördelen med detta är att de inte heller blir så svettiga. vansidan på handsken ventilerar bra, båda vägarna. På gott och ont.

Sitter fint på handen, använder dessa vid bilskruvande (är hobbymekanikerwannabe), funkar fint. Använder dessa främst för att inte skita ner händerna samt skydda mot alla de småsår man får vid bilskruvande.

Köper 2-3 par om gången. Här snackar vi förbrukningsmaterial. De blir som regel oljiga/skitiga och kastas.

Har valt dessa framför andra främst pga att de inte blir så svettigt att jobba i dem som handskar med någon form av slityta i gummi.

Dessa används också till vapenvård då det som regel är dårligt med tvättmöjligheter i anslutning till vapenvården.

Sedan skall det tilläggas att min erfarenhet är att man måste vänja sig att arbeta med handskar.

Edit: Gjorde nåt fel, så det hela blev postat en gång till, men nu med namn och nr på respektive handske.

Edited by Proto

OT nu, men ajabaja till dem som gör patron ur med handskar på. Jag ser helst att fingret som skall känna efter i patronläget är bart. Har haft 2 vådaskott vid patron ur, båda kände med handskar på.

Nästa par är arbetshandske vinter med lampa från tegera

Första intrycket på dessa är att de är större och klumpigare än tegera pro, men varmare (och ska vara vattentäta). tog en testpromenad med hunden på ca 20 min med handskarna idag, och handen var torr, men var på gränsen till handsvett.

Till ett pris av 298riksdaler känns de som köpvärda om man vill ha ett par vattentäta och varma handskar. Även dessa inköpta på Clas Ohlson

Har köpt ett par själv och nyttjat dom ikväll under ca 6timmar i snålblåst och runt en +5 grader varmt.

Handen blir lätt fuktig och man fryser om fingertopparna efter ett tags bärande.

Kan hända att dom är bättre att användas med mer fysiskt arbete än fotografering.

Jag ska prova vidare under helgen.

Edited by tinhead

Jag har använt Tegera Pro som stridshandskar i över 6 mån och har tillägg till din recension Trädet.

Även jag har använt Tegera Pro-handskar som stridshandskar i drygt två år och jag upplever handskarna som mycket slittåliga för det tunna tyget.

Däremot upplever jag att de blir svedda ganska lätt, det tog bara ett eller två stridspass innan man såg markeringar på handskarna. Detta resulterade dock inte i något annat än märken, tyget gick aldrig sönder.

Har använt de under varma sommardagar och stridsskjutningar i oktober/november utan större problem, även om de då blir kallt när man inte rör på sig. När fingertopparna väl gick sönder var det bara att klippa av fingrarna och fortsätta att använda. Slängde bägge paren jag har haft på grund av att de hade blivit oljiga/extremt smutsiga under vård.

Mycket bra handskar.

Vi hade FUSA i helgen och jag provade då mina nya handskar, BBB Vinterhandske Weatherproof. Det är cykelhandskar för vinterbruk.

Tillverkarens beskrivning:

Vind och Vattentät handske från BBB!

▪ Vinterförstärkt med en härligt värmande stoppning.

▪ Hipora membran i handsken håller vind och vatten borta.

▪ Lätt förstärkt innerhand tar stötar.

▪ Förstärkt grepp runt tummen höjer livslängden.

▪ Hög handled med kardborre strapp för perfekt passform.

Vädret under söndagen var +5 grader, blåst och konstant regn.

Jag hade inte några större förväntningar avseende att de skulle vara vattentäta som tillverkaren säger att de ska vara. Men de höll emot regnet förvånandsvärt bra. Enda stället som det blev lite blött på insidan var i högra handflatan. Det beror nog på att handen höll om pistolgreppet på AK:n i ett antal timmar... Utsidan av handsken blev dock ganska blöt och vattnet sögs upp av tyget.

Handskarna höll värmen mycket bra, nästan bättre ju blötare de blev på utsidan. Frös aldrig om händerna trots att jag alltid brukar göra det.

De är riktigt sköna att ha på sig och är inte sladriga som en del vinterhanskar kan vara, de höll formen bra även när de blev blöta. Inga problem att hantera bl.a. vapen.

Enda negativa saken kan vara att det tar lång tid att få dem torra igen.

Ett riktigt bra köp enligt mig!

Vi hade FUSA i helgen och jag provade då mina nya handskar, BBB Vinterhandske Weatherproof. Det är cykelhandskar för vinterbruk.

Tillverkarens beskrivning:

Vind och Vattentät handske från BBB!

▪ Vinterförstärkt med en härligt värmande stoppning.

▪ Hipora membran i handsken håller vind och vatten borta.

▪ Lätt förstärkt innerhand tar stötar.

▪ Förstärkt grepp runt tummen höjer livslängden.

▪ Hög handled med kardborre strapp för perfekt passform.

Vädret under söndagen var +5 grader, blåst och konstant regn.

Jag hade inte några större förväntningar avseende att de skulle vara vattentäta som tillverkaren säger att de ska vara. Men de höll emot regnet förvånandsvärt bra. Enda stället som det blev lite blött på insidan var i högra handflatan. Det beror nog på att handen höll om pistolgreppet på AK:n i ett antal timmar... Utsidan av handsken blev dock ganska blöt och vattnet sögs upp av tyget.

Handskarna höll värmen mycket bra, nästan bättre ju blötare de blev på utsidan. Frös aldrig om händerna trots att jag alltid brukar göra det.

De är riktigt sköna att ha på sig och är inte sladriga som en del vinterhanskar kan vara, de höll formen bra även när de blev blöta. Inga problem att hantera bl.a. vapen.

Enda negativa saken kan vara att det tar lång tid att få dem torra igen.

Ett riktigt bra köp enligt mig!

Pris och inköpsställe frågas. Kom. :)

BBB:s vinterhandske finns nog i de flesta cykelaffärer. Finns även att köpa på nätet, sök på BBB och handskar så är det bara att välja. De kostar runt 350:-, jag hade tur och hittade ett par på rea...

I min jakt efter ett par Tegera Pro sprang jag på en annan handske som inhandlades:

Tillverkare: Saekko Industri AS, Danmark

Modell: Ox-On, Extreme 3

Material: PU i handflatan och spandex på ovansida. Polyuretanförstärkning på fingrar och knogar.

Övrigt: Kardborreknäppning vid handleden

Färg: Svart/grå

Jag gör lite fälttester på handsken och återkommer med utlåtande samt bilder.

Finns det någon som har erfarenhet av denna handske redan?

/Krigar'n

Jag har kört Extreme 1 som kompliment vid arbete i fält. typ gräva, hugga ner träd mm.

Dom funkar mycket bra. slit tåliga som få. kört samma handskar i 8månader och dom är fortfarande inte nötta så som många andra handskar.

I tjänsten kör jag dock Nomex flight gloves eller M-Pact från mechanix.

Då jag själv är snålare än Joakim von Anka köper jag med fördel mycket av mina privatgerillaprylar på ställen som feltema, Clas Ohlson, Jula och det liknande. Ibland straffar det sig (CO's klockor för 50 spänn är skit), ibland lönar det sig (CO är billiga på riktiga Thermos, 79 spänn för 0,75 liter).

För höst-, vår- och halvvinterbruk (jag är frussen av mig) har jag köpt dessa: handskar för en klen och snål soldat

Likt Tegeras grövre 'snowflake'-handskar är dessa i grunden arbetshandskar för vinterbruk. Dock är de i min mening mer vattenavstötande än Tegeras vilket är lysande för oss som är geografiskt berövade riktigt snöfylld och torr vinter. Att kalla dem 'vinterhandskar' kan vara att ta i, 'höst- & vårhandskar' kan vara en bättre etikett. Den orange'a pipingen är klart värdelös men kan åtgärdas med svart spritpenna, de vadderade knogarna är ett klart plus för oss som är klumpiga och har en tendens att slå i saker.

Handskarna är smidiga nog att använda som stridshandskar men alldeles för tjocka för att nyttja vid mer 'pilliga' uppgifter. Dessvärre innebär detta att man inte kan fylla på magasin effektivt med nävarna täckta, något som i min mening diskvalificerar handskarna som riktiga vinterhandskar (varje gång din hand är bar vintertid så gör du fi en tjänst!). För 'riktig' vinter är Tegeras tunna snowflake och sälvantarna helt klart att föredra, för Stockholmsslask och civil vintersysselsättning (skidåkning, vedhuggning etc) funkar handskarna alldeles ypperligt.

Betyg: Pga priset och det civila användningsområdet (utan att se ut som en MÖP) ger jag handskarna 3,5 korvfingrar av 5 möjliga. Hade de varit smidiga nog hade det blivit fyra.

Edited by 903Lew

Till de lite varmare årstiderna använder jag dessa: Handskar

Finns många tillverkare av snarlika. Jag är mycket nöjd med dem. de sitter som ett andra skinn. Det blir inte alltför svettigt vid varmt väder fast de är lite gummiaktiga. Priset (39 kr.) gör det ju inte sämre precis...

Pris: 5+

Grepp: 5+

Fingertoppskänsla: 5+

Slittålighet: 5

Jag använder både GUIDE 580 (sommar) och Guide 660 (fodrad vinterhandske) och är väldigt nöjd med dom. Dom är smidiga, bra grepp och efter som dom är doppade i nån plastsmörja (allt utom handryggen och mudden) så håller dom sig torra, även om man håller i blöta grejer.

Själva handsken är stickad i nylon, vilket gör den söm-lös och mycket skön att ha på sig.Väldigt bra känsla i dom också, jag har inga problem att kontrollera patronläge eller utföra vapenvård med sommarhandskarna på!

Blir dom blöta så torkar dom mycket fortare än andra handskar som har tex skinn och bomull, det räcker ofta med att lägga dom 10 minuter vid fläkthålen vid vindrutan på bilen för att sommarhandskarna ska torka helt. Dom kyler inte heller händerna, eller blir slemmiga och tappar greppet som skinn/bomullshandskar oftast gör när dom blir blöta.

Relativt slitstarka och priset är inte speciellt högt, kommer inte ihåg exakt, men sist jag köpte 6 par vinterhandskar tror jag att jag gav ca 85 kr paret på min tools-butik, sommarhandskarna går runt 50-55 kr - Absolut prisvärda!

Vinter - http://www.guide.eu/wbtree/productRender.p...e_se〈=1

Sommar - http://www.guide.eu/wbtree/productRender.p...e_se〈=1

Edited by Reed

Har ocksåprovat dessa handskar som Reed nämner. Instämmer i hans omdömme, enda negativa är att dem sommartid blir betydligt svettigare än motsvarande handskar med skinn i stället för plast/gummit. Men kanonbra handske vid bilmekande från några minusgrader och upp till ca +20C eller nåt.

Ang Tegera Pro så har jag nyttjat dom en hel del och jag är nöjd med den handsken... mkt handske för pengarna

+ Smidig som psyket, man kan utan problem plocka upp en enkrona från golvet med dom

+ inte allt för varm

+ Bra passform samt finns upp till stl 11

- ingen förstärkning på utsatta platser

- iom att dom är så tunna som dom är så är det inget alt då det är minusgrader ute.

Efter att ha nyttjat ett par så tycker jag att tegera pro är ett bra alternativ vår/sommar/höst och inte så svinigt dyra heller.. jmf med dyrare stridshandskar jag nyttjat och jmf så vet jag inte om dom dyrare är värda priset.. ingen av dom i prisklassen 4-600 spänn som jag provat är värt det jmf med vad man får med tegera pro. Visst dom går sönder kanske lite enklare.. men jag har å andra sidan nött ut dyrare handskar också.. på inte så mkt längre tid..framför allt rent passformen har jag inte haft så många handskar med bättre passform.. skulle vara flygförarhandskar då...

Priset för handsken ligger på mellan 130-150 vad jag har sett

Kan ingen recensera Stridshandske 2000?? funderar på införskaffa dem, och undrar om det är ett smart köp? :baskerHV:

Ingenting att recensera. Skithandskar. Håll dig så långt borta som möjligt från dem, kalla, blöta, klumpiga. Nä. Skaffa ett par Tegera Pro eller liknande om du ska ha handskar som går att använda.

Förresten, hur väl håller tegeras handskar när det handlar om att ta i varma saker? En av sakerna jag verkligen tycker om med Stridshandske 2k är det faktumet att (get?)lädret klarar allt från kokkärl till varma pipor utan att för den delen låta 'pfft' och bli en integrerad del av min hand. De av oss som skjuter AK4 torde tänka en hel del på värmetåligheten på våra stridshandskar då handskyddet är...sådär på att isolera från pipan.

Artikel på DVM om "taktiska" handskar och varför de suger så mycket. Konsensus bland de flesta läsarna verkar vara att arbetshandskar gjorda i grovt läder är att föredra.

För några år sedan så hade jag en tegera pro hanske med någon sorts förstärkning, tror att det var kevlar.

Kvaliten på den var mycket bättre än dagens tegera pro. Men jag lyckades till slut ha sönder hanskarna när jag satte vinkelslipen i fingret.

Föresten, är det någon som vet var man kan köpa Mechanix handskar?

Artikel på DVM om "taktiska" handskar och varför de suger så mycket.[/url] Konsensus bland de flesta läsarna verkar vara att arbetshandskar gjorda i grovt läder är att föredra.

Jag kan vara dålig på att läsa men jag tyckte de lite blandade ihop arbetshandskar och "taktiska" handskar, arbetshandskar arbetar man i (gräver, bryter och hanterar saker som man inte vill ta i...) "taktiska" handskar är ett tunt skydd för handen. Må vara flamsäkert, ha [ett lågt] snittskydd etc. men är främst till för att ge bra fingertoppskänsla vid mtrl. hantering, kan liknas vid kontakthandske vid riktig kyla. En extra hud så att säga.

Jag har malt igenom de gamla hederliga flight glovesen, bra fingertoppskänsla, håller sådär men är billiga och lättillgängliga.

3 ksp av 5 möjliga (främst för att de är billiga/lättillgängliga)

Hatch Street Guard, har haft säkert 5-6 par, gillade den riktigt bra. Det som är bra är att de funkar ok som höst/vinter handske, lite varma på sommaren. Håller ok, det som är riktigt dåligt är att de gärna luddar och trådar sig och jag fastnar i trådarna och blir tokig...

2 ksp av 5 möjliga (hade fått en 3'a om de inte trådat sig)

South West Motorsports/Camelbak, haft några olika. GRYM passform, riktigt välsydda, mycket slitstarka men kostar rätt mycket pengar, å andra sidan slits de inte alls som andra handskar.

Jag har haft Vent, Impact och någon vintervariant, lite osäker på vilka modeller förutom vent. Riktigt bra handskar!

Vent är den absolut bästa handsken jag haft, tunn som en tunn extrahud, sjukt bra fingertoppskänsla. Håller extremt bra för att vara såpass tunn.

Tillverkades tidigare i en ljust grå variant, de nya är svarta, skumt då de ju är tänkta i varma områden. Khaki eller de mera moderiktiga färgerna tan/coyote hade i min mening varit att föredra.. Men jag kommer nog att köpa något par oavsett.

6 ksp av 5 möjliga! :worthy: (bara för den grymma fingertoppskänslan och hållbarheten - för att vara en riktigt tunn handske)

Oakley vante, okänd modell.

Imponerade inte alls. Passade dåligt, kändes extremt plastig vid lite kyla, dvs kall på ett mycket dåligt sätt. Höll dåligt, har kollegor som har dem och är nöjda så jag kanske hittade ett extremt måndagsex: eller så var jag bara talanglös.

1 ksp av 5 möjliga, bara för att de sög så hårt... jag är normalt en Oakley-fanboy...

Wiley-X (CAG-1?) köptes dyrt, typ 80 USD tror jag? Ena lillfingret var felsytt och var 15 mm för långt.. f.ö bra passform, bra fingertoppskänsla. Var riktigt nöjd förutom lillfingret, funkade bra till det mesta och var lagom varma på höst/vinter. Efter ett kort tag började de gå sönder, jag brukar sy en och en annan söm och sedan klippa fingrarna, när alla fingrarna är väck kasserar jag handsken. Här hann jag laga en eller 2 sömmar och sedan var handsken kass, flera sömmar bara "exploderade", handskarna blev kasserade på extremt kort tid. Magiskt missnöjd, framförallt till det höga priset.

0 ksp av 5 möjliga. (högt pris kontra felsydda och hållbarhet)

Ejendals/Tegera(?) 2 varianter (sommar/vinter) med någon form av gummibeläggning i handflatan. Funkade bra, mycket bra fingertoppskänsla, trivsamt vid hus/bilsök då de inte ville suga i sig obestämbart "guck" på samma sätt som handskar i "tyg".

Lite stel känsla vid kyla, helt ok, men ingen festival känsla.

2 av 5 ksp, mest bara för att jag inte riktigt värmde för dem, eller kanske bara nyttjade dem för lite...

Har inte riktigt gillat de övriga Tegera jag fått ut, de känns lite yviga i passformen, oavsett stl.

Stridshandske 2000 är kass, mycket dålig passform, blir äckligt blöt och torkar l-å-n-g-s-a-m-t... men ok, väljer man en mindre stl. än normalt så kan den funka, jag brukar klippa av avtryckarfingret för att få någon känsla för när skottet går. Fingertoppskänslan är obefintlig.

1 av 5 ksp (bara för att man kan få den på förrådet... annars hade den fått en nolla...)

Stridshandske Ny? känns klumpig och dålig fingertoppskänsla. Skeptisk... skall testa en stl. mindre än normalt och fimpa möjligheten att ha innervante, kändes spontant lovande vid snabbtest.

Inget betyg förrän jag testat den lite...

Har f.n, i princip, slutförbrukat samtliga mina vent, har vintermodell kvar av SWMS och använder nu också Hatch Street Guard. Har SWMS/Camelbak Combat Gloves på ingång, dessa verkar mycket lovande. 2 par Vent och Combat Glovsen hoppas jag kunna stå mig på ett tag...

Återkommer ev. om jag kommer på något mer. Har säkert glömt något, förträngt ännu mer och blandat ihop den mesta av informationen...

Även jag har plöjt genom lite olika handskar, och mina favoriter är fortfarande "Flight Gloves" över de andra jag testat.

Nomex Flight gloves:(Det ska vara ett par Issue och ska inte förväxlas med billigare kopior, då dessa är helt värdelösa) Pris runt 300kr

+ Billiga, ligger på runt $35 för ett par nya, flera färger, bra fingertoppskänsla, tunna men ändå relativt stryktåliga (hade ett par i 5 år, tills jag hittade dem stinkandes och grönare än vanligt i en ficka is stridsvästen och var tvungen att kassera dem), ger ett bra grepp och är höga i skaftet samt torkar snabbt.

- Upptäckt att de kan spricka i sömmarna vid pek samt långfingrarna. Det enda negativa jag kunde komma på.

Jag har använt dem sommar som vinter, i ur och skur och tycker det är de bästa stridshandskarna för mina händer.

Betyg: 4 av 5.

Bra handske, jag kan rekomendera ett par.

Mechanix handskar. Pris runt 350kr

Helt ok mek-handske, slittålig samt bra passform. Något dyrare än en flight glove (låg på runt 40-50, men är ett par utmärkta skyttehandskar.

Betyg: 4 av 5.

Bra handske, jag kan rekomendera ett par.

Hestra, Basic Short Winter Tracker. Pris runt 350-400kr

Låg handske för kallare årstider, visserligen vindtät men inte speciellt varm. Tål värme sådär, men tål inte att läggas på kaminen i tältet utan att smälta... Inte en handske som kan användas under hårdare fältliv.

+ Vindtät och bra passform

- Tål inte fältliv.

Betyg 3 av 5

Medelmåttig handske

MP-SÄK handske(ser precis ut som Recons kraghandske, både i utseende och fuktioner) Pris 450kr (några år på nacken dock)

Kamouflerad i M90, lite roligt. Skall hålla väta ute bra(men höll inte ute spöregn), hög i kragen, cordura ovanpå och skinn i handflatan, ok passform men rätt stel, helt ok under vintern.

Betyg: 3 av 5

Medelmåttig handske

@2Sharp & nsky_517:

Var/från vilken websida har ni fått tag på dessa handskar?

@nsky_517:

Hur pass "storleksmässiga" är mechanix-handskarna (jämfört med SH2k)? Små? Stora?