Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Det var ju inte precis som om vi som var sjuka ville hänga på logementet, skit tråkigt ju.

Hade hällre blivigt väckt med lysgranater och lösplugg. Men men man lär ju få chansen igen antar jag.

Närstrid på fredag nästa vecka, den e nice!!!

// Lissåker

Lissåker är bäst ingen protest, han höll i tills axeln stack näst sista dagen. 2avd klassar iallafall 3, det är ju redan klart. ta bara exemplet onsdags morgon när vi stod och frös i väntan på 3e.

(edit) Kom på anledningen till det sistnämda, 2:3 splittrades och fick fylla ut platserna med sina ultimata kunskaper i bagaget till resterande grupper på 2a. Det var nog därför de gick så bra för 2a avd mot slutet.

Tack för den Klaar den värmer, på tal om den så är armbågen helt okey nu och borde kunna köra helt nu.

Och du har helt rätt ang avdelningarna, ska bli kul att se hur det blir nästa fält period när vi (förhoppningsvis) kan vara en komplett tredje grupp.

P.S är det nån som har nån koll på vad vi gör den 1:a November, jag fick ett jobb erbjudande då, måste svara ganska fort.

// Lissåker

Edited by Grillo
  • Replies 461
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Själv kommer jag att förbli kasernjägare om jag inte får mina kängor snart..om inte blir det att klippa stortån med bultsa><en.

Edited by baalta
Posted
Själv kommer jag att förbli kasernjägare om jag inte får mina kängor snart..om inte blir det att klippa stortån med bultsa><en.

Haha ja du hade rätt märklig stortå. Annars är det ju bara att klippa ett litet hål just där så den kan sticka ut och få sig lite luft.

Posted

Haha ja du hade rätt märklig stortå. Annars är det ju bara att klippa ett litet hål just där så den kan sticka ut och få sig lite luft.

Haha. Ur säkerhet och av praktiska skäl är det nog helt uteslutet. :worthy: Kreativt tänkande dock.

Guest koenigsegg88
Posted

Nu när ni legat inne ett tag, jag tycker det skulle vara intressant och höra ungefär om hur mycket ni bär i ryggsäcken?

Kring vilka tempraturer ställs verksamheten in, om den ställs in?

Posted

Står inget i säki om att utb skall upphöra om det blir "för kallt".

Så enkelt svar är: Aldrig.

Posted
Nu när ni legat inne ett tag, jag tycker det skulle vara intressant och höra ungefär om hur mycket ni bär i ryggsäcken?

Vi bär i princip alltid ryggsäck+stridsväst när vi är utanför kasern, dock så inte alltid LK100n utan SS2000

Verksamheten ställs inte in pga kyla, vi får hoppas att vi lär oss hantera den.

Guest koenigsegg88
Posted

Javisst vad dum jag är, klär mig sig bara rätt så håller det oavsett temp, all aktivitet genomförs utan komplikationer ALLTID!

Vid vilken temparatur går det inte att bedriva verksamhet på ett effektivt sätt?

Mattsson: Då kan det väl knappast vara för varmt heller? Marsch eller motsvarande kan ju alltid bedrivas? :)

Posted

Javisst vad dum jag är, klär mig sig bara rätt så håller det oavsett temp, all aktivitet genomförs utan komplikationer ALLTID!

Vid vilken temparatur går det inte att bedriva verksamhet på ett effektivt sätt?

Mattsson: Då kan det väl knappast vara för varmt heller? Marsch eller motsvarande kan ju alltid bedrivas? ;-)

Gräns för när allt ställts in finns som sagt inte och har nog aldrig gjorts heller men självklart anpassas vissa moment. Att köra isvaksbadet när det är -40 grader ute är inte bara lärorikt utan dödar i princip, vilket inte är så bra.. kanske

Guest koenigsegg88
Posted

Mattsson: Då kan det väl knappast vara för varmt heller? Marsch eller motsvarande kan ju alltid bedrivas? ;-)

Gräns för när allt ställts in finns som sagt inte och har nog aldrig gjorts heller men självklart anpassas vissa moment. Att köra isvaksbadet när det är -40 grader ute är inte bara lärorikt utan dödar i princip, vilket inte är så bra.. kanske

Då finns det antagligen en slags gräns där väldigt många aktiviteter är väldigt svåra att genomföra, pga. av temperaturen.

För att specificera det jag egentligen syfta på, går det att bedriva vanlig marsch med packning neråt -40?

Kylans egenskaper ter sig olika mellan norra delar av lander och mellan sverige, som jag har förstått det.

Blir det på så sätt en mindre rå kyla i norra delar av landet?

Posted

Då finns det antagligen en slags gräns där väldigt många aktiviteter är väldigt svåra att genomföra, pga. av temperaturen.

För att specificera det jag egentligen syfta på, går det att bedriva vanlig marsch med packning neråt -40?

Kylans egenskaper ter sig olika mellan norra delar av lander och mellan sverige, som jag har förstått det.

Blir det på så sätt en mindre rå kyla i norra delar av landet?

Ja, göteborgs -10 är mycket värre än Jaurets -10 då luftfuktigheten är bra mycket högre. Tänk dig en omvänd bastu med och utan nykastat vatten på aggregatet, tempen är nästintill den samma.

Marsch går mycket bra i -40. Räcker nästan med fältskjorta och snödräkten, är mycket värre att stå still. Då vill man inte göra annat än ut och marscha eller göra några böjsträck. Sen har vi ju mycket fin matriel som Jörnkängor och annat spröcel

Posted
Mattsson: Då kan det väl knappast vara för varmt heller? Marsch eller motsvarande kan ju alltid bedrivas? :navy:

Självklart, det gäller bara att skruva ner ACn lite...

Vem säger att man måste formarscha överallt?

Posted

Det enda jag någonsin hört om "för kallt" var just på informationen för tidigare nämnda isvaksbad - men det ska nog till en del där med. Vi på I19/Pbat övade strid i skogen även när det kröp ner mot 40-strecket och på kompövning 3 så var det väl lite över 30. Förvänta dig inte att det blir lättare än så som jägare ;)

Posted
Nu har vi nio dagars ledighet så nu gäller det att ligga i med träningen.

Ahoa!

Menar du att ni inte får tillräckligt med träning när ni ligger inne?

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Jag har bytat trådnamn till nuvarande, för att skapa ett uns av likformighet här i markan, i syfte att göra vår lilla avdelning något mer lättöverskådlig!

Diskutera på, och gratulationer till baskern!

/simon, BlåGul

Posted (edited)

Någon människa som har ett bra tips om vilket bolag man ska resa med?

Bästa alternativet från sthlm.. Sthlm-Jörn därefter buss?

Hur ska ni åka eller hur åkte ni? (från sthlm).

Känns lite bittert att behöva sitta och vänta på bussen från 05:00 till 09:00.. Kanske jag som är lite bekväm av mig? :P

Mvh/Linus

Edited by Länus
Posted
Någon människa som har ett bra tips om vilket bolag man ska resa med?

Bästa alternativet från sthlm.. Sthlm-Jörn därefter buss?

Hur ska ni åka eller hur åkte ni? (från sthlm).

Känns lite bittert att behöva sitta och vänta på bussen från 05:00 till 09:00.. Kanske jag som är lite bekväm av mig? :P

Mvh/Linus

När ja rykte in liksom de andra som kommer söder ifrån, åkte då natt tåget från sthlm till Jörn. Därefter hämtas man av bussar så det är inget du behöver oroa dig för. Likadant är de varje permis som är längre än 2 dagar.

Bor du i Sthlm så får du flyg då vi har permis lördag - söndag. Då hämtar de oss i Luleå.

Jag vet inte om ja har förstått din fråga rätt, om inte eller någon mer så posta eller skicka ett pm.

// Klaar

Posted
När ja rykte in liksom de andra som kommer söder ifrån, åkte då natt tåget från sthlm till Jörn. Därefter hämtas man av bussar så det är inget du behöver oroa dig för. Likadant är de varje permis som är längre än 2 dagar.

Bor du i Sthlm så får du flyg då vi har permis lördag - söndag. Då hämtar de oss i Luleå.

Jag vet inte om ja har förstått din fråga rätt, om inte eller någon mer så posta eller skicka ett pm.

// Klaar

Jo, där fick jag det bekräftat. Ringde runt lite och de hänvisade mig att ringa tillbaka på onsdag för att prata med någon som hade hand om just bokning av dessa resor, iom bussarna.

Flyg :mellow: Skönt. Annars hade man ju knappast hunnit hem innan man ska tillbaka. Goda nyheter!

Posted

Kommer förmodligen bara vara att haka på "Nån av oss" antagligen VoI eller PBS på väg upp. Sen kan man stanna på förbandet, få 500:- för utebliven resa samt låna ett par utförsskidor + pjäxor av AJB för att sedan skida gratis på prästberget samt bo på sitt logement. Chill..

Posted
Kommer förmodligen bara vara att haka på "Nån av oss" antagligen VoI eller PBS på väg upp. Sen kan man stanna på förbandet, få 500:- för utebliven resa samt låna ett par utförsskidor + pjäxor av AJB för att sedan skida gratis på prästberget samt bo på sitt logement. Chill..

Nu får du ursäkta, men jag hänger inte med på vad du menar :P "haka på" från? Varför få 500 för utebliven resa ?

Jag = Ärthjärnan nr1?

Posted

Nu får du ursäkta, men jag hänger inte med på vad du menar :P "haka på" från? Varför få 500 för utebliven resa ?

Jag = Ärthjärnan nr1?

Förmodligen är det bara jag som sluddrar, får skylla på whiskeyprovningen hehe ;)

Tänkte att alla byten och annat löser sig när du följer efter de korthåriga hem till AJB. Hoppa på i estockholmo och flyt med strömmen.

Eftersom din flygresa ner kostar bra mycket mer än 500:- så tjänar således försvaret på dig om du stannar över korthelgerna.