skaya Posted May 31, 2006 Report Posted May 31, 2006 politik hör inte hemma här. Jag gillar dock tanken på konceptet. En bataljon med förmåga från pansarvärnsstrid till godisregn, that's teh shit... Quote
Jända Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 Problemet med just bataljoner är väl just att man håller på och gå ifrån det konceptet, iaf inom nato. Man verkar gå mer emot mer flexibla enheter som Battle Groups och Task Forces. Inget nytt iofs men att som vissa har påpekat redan, utgå ifrån statiska bataljoner som står redo att flygas iväg är inte riktigt lika efterfrågat idag. Man vill ha flexibla förband som kan tillföras förmågor och utföra ett stort spektrum av uppdrag, inte endast väpnad strid. BG-konceptet bygger så vitt jag förstår ju mer på en reducerad brigadstab som direkt dirigerar kompanienheter. Bataljonstaben blir här bara ett onödigt mellanled. Quote
Udo Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Då har jag ett förslag på en US Bataljon på 500-soldater/personal Stab/Underhåll/Understöd Totalt 220-soldater/personal fördelat på: Stabspluton (är ej så bra på stab och lämpligga fordon) Vakt/Eskortpluton á 40-soldater med 5st Patgb 203A Spaningspluton á 24-soldater med 8st splitterskyddade Toyota Landcrusier GRKpluton 4st Patgb 203A Tros tropp (är ej så bra på stab och lämpligga fordon) Rep tropp (är ej så bra på stab och lämpligga fordon) Sjukvårds tropp 4st Patgb 203Ambulans Ing/EOD tropp (är ej så bra på stab och lämpligga fordon) mm Mek.Skyttekompani Totalt 160-soldater med 16st CV9040 1.a Mek.Skyttepluton á 40-soldater med 4st CV9040 2.a Mek.Skyttepluton á 40-soldater med 4st CV9040 3.a Mek.Skyttepluton á 40-soldater med 4st CV9040 4.a Mek.Skyttepluton á 40-soldater med 4st CV9040 Lätt.Infanerikompani Totalt 120-soldater med 32st RG32 Galten 1.a Skyttepluton á 30-soldater med 8st RG32 Galten 2.a Skyttepluton á 30-soldater med 8st RG32 Galten 3.a Skyttepluton á 30-soldater med 8st RG32 Galten 4.a Skyttepluton á 30-soldater med 8st RG32 Galten Vad tror ni skulle det vara något att skicka till Afganistan/Liberia/Sudan/mm? Edit efter 20 snabba Stab & Tross brukar ju utgöra mer än en tredjedel av ett normalt skyttekompani ( tex IA06 ). Så med med den mängd logistik, rep och sambands resurser som krävs här så behövs en rejäl understödsenhet för att klara transporter av fordon , som exempel behövs det 16 maskinsläp med dragbil och minst 3 bussar för att lyfta mek komp det blir 32 transportsoldater bara till lastbilarna. Nu förutsätter jag att man kan lasta övrig önskad utr på lastbilarna tex mat, hygienartiklar, sambandsutr, kök och förhoppningsvis vill man även ha med sig rep och bärgnings resurser och då får vi lägga på ytterligare ett par fordon. Quote
Krook Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Vad jag skulle vilja se: Stab Stab/ingkomp á Stabsplut, St/Tr-plut, Pi-plut, V/E-plut, Maskinplut, MP 4xMekinfkomp á 4st Mekinfplut och 1st St/Trplut Trosskomp á Repplut, Tp-plut, Sjv-plut, UH-tropp. Och när jag ändå är igång så önskar jag mig ett Strvkomp. Totalt 1100 man drygt. Några kanske känner igen org:en? Fast vid närmare eftertanke byter jag gärna Strv mot ett ISR-komp. Quote
106 Posted June 4, 2006 Report Posted June 4, 2006 Stab & Tross brukar ju utgöra mer än en tredjedel av ett normalt skyttekompani ( tex IA06 ). En tredjedel av en bataljon måste du väl mena? Om jag räknar rätt från KS så får jag det till att vår kompaniledning var 6 pers, St/Tr 27 pers dvs sammanlagt 33 pers. Dessutom tillkom en inlånad sjukvårdsvagn med 4 pers och en repgrupp på 4 pers, dvs totalt 41 pers på stabs-och understödsbefattningar. De fyra skytteplutonerna var på 29 pers vardera, 4 x 29 = 116 pers. Totalt var kompaniet alltså 149 pers + 8 tillhörande St/Tr-komp. Detta innebär att St/Tr + kompstab var 22% av kompaniet, räknar man även in delarna från PL var stab- och understöd 26%. Så med med den mängd logistik, rep och sambands resurser som krävs här så behövs en rejäl understödsenhet för att klara transporter av fordon , som exempel behövs det 16 maskinsläp med dragbil och minst 3 bussar för att lyfta mek komp det blir 32 transportsoldater bara till lastbilarna. Stridsfordonstransport och bussar borde väl ligga på ett eventuellt trosskompani och inte på skyttekompaniet? Mek.SkyttekompaniTotalt 160-soldater med 16st CV9040 1.a Mek.Skyttepluton á 40-soldater med 4st CV9040 2.a Mek.Skyttepluton á 40-soldater med 4st CV9040 3.a Mek.Skyttepluton á 40-soldater med 4st CV9040 4.a Mek.Skyttepluton á 40-soldater med 4st CV9040 Om jag räknar rätt på antalet fordon så hade kompledning 3st GW och St/Tr 2st Tlb (en var minskyddad, dock ej splitterskyddad), 2st Bv308, 1st SISU, 1st Stripbv3021C (+1 Pbv302C som L2 i reserv), 1st hjullastare, 2st TLC pick-up, 1st Sprinter pick-up, 1st VW-buss samt någon vanlig Sprinter. ST hade 1st sjv-Bv308 och 1st Sjv-SISU. Repgrp hade 1st Sprinter-pickis och ibland Unimog. Förutom 3st Pbv302C/SISU hade varje skyttepluton 1-2 GW/TLC och någon Bv208. Dessutom hade kompaniet x antal snöskoter. Slutsatsen är att det går åt bra många fler fordon än enbart stridsfordonen. I övrigt tycker jag att kompanierna ska vara så självförsörjande som möjligt, t ex borde sjukvård och en lätt repgrupp finnas på skyttekompaniet istället för att behöva ha på långlån från ett annat kompani. Man skulle även kunna tänka sig att man har en EOD-grp och kanske en sökgrp per kompani, alternativt att en skyttegrp per pluton blir sökgrp (på samma sätt som en var Pvrbgrp) och att en EOD-man finns på varje pluton. Quote
golffoxtrotfive Posted June 4, 2006 Report Posted June 4, 2006 Vad jag skulle vilja se:Stab Stab/ingkomp á Stabsplut, St/Tr-plut, Pi-plut, V/E-plut, Maskinplut, MP 4xMekinfkomp á 4st Mekinfplut och 1st St/Trplut Trosskomp á Repplut, Tp-plut, Sjv-plut, UH-tropp. Och när jag ändå är igång så önskar jag mig ett Strvkomp. Totalt 1100 man drygt. Några kanske känner igen org:en? Fast vid närmare eftertanke byter jag gärna Strv mot ett ISR-komp. rätta mej om jag har fel....men det där låter som Ba02 Quote
Krook Posted June 4, 2006 Report Posted June 4, 2006 Vad jag skulle vilja se: Stab Stab/ingkomp á Stabsplut, St/Tr-plut, Pi-plut, V/E-plut, Maskinplut, MP 4xMekinfkomp á 4st Mekinfplut och 1st St/Trplut Trosskomp á Repplut, Tp-plut, Sjv-plut, UH-tropp. Och när jag ändå är igång så önskar jag mig ett Strvkomp. Totalt 1100 man drygt. Några kanske känner igen org:en? Fast vid närmare eftertanke byter jag gärna Strv mot ett ISR-komp. rätta mej om jag har fel....men det där låter som Ba02 Jag tänkte närmast på BA04 men ni kanske körde samma org på 02:an? Tänkte väl att du skulle reagera när det fanns en Pi-plut i förslaget. :P /Krook Quote
Vinter Posted June 5, 2006 Report Posted June 5, 2006 Minst en Bataljon samt endel annan verksamhet ska vi bedriva. Det är inte pengar som fattas utan politisk vilja. Skulle gärna tänka mig att ta ledigt från studier och plussjobba inom US Quote
Beachen Posted June 8, 2006 Report Posted June 8, 2006 Och det är ingen som ska äta i de här bataljonerna....? Ingen tross utan Kok. Hmpf! Quote
Krook Posted June 8, 2006 Report Posted June 8, 2006 Och det är ingen som ska äta i de här bataljonerna....?Ingen tross utan Kok. Hmpf! Kan du inte läsa? Stab/ingkomp á Stabsplut, St/Tr-plut, Pi-plut, V/E-plut, Maskinplut, MP...Trosskomp á Repplut, Tp-plut, Sjv-plut, UH-tropp. och Tros tropp (är ej så bra på stab och lämpligga fordon) OK. Här kan jag förstå om du blev förvillad av den Freudianska felskrivningen men han menar förstås Tross, alltså kok och sånt. Tro mig ingen som varit med glömmer trossen. /Krook Quote
106 Posted June 8, 2006 Report Posted June 8, 2006 Vi hade dessutom kockar på skyttekompaniernas packgrupper, som självklart ingick i St/Tr-plut. Som sagt, jag tycker kompanierna ska kunna lösa det mesta av den dagliga tjänsten på egen hand. Men om man istället för kompanicamper och troophouse samlar bataljonen på en jättecamp kan jag däremot förstå att man låter trossen ta hand om allt sådant. Quote
Recommended Posts