Maverick Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Nja, vi har semester...Finns inte så mycket att skriva. Kolla F17´s hemsida. Står en del där. Boendet har förbättrats med nya soffor i dagrummen, mikrovågsungnar och kylskåp. Oki!! Hur är stämningen där? är det mycket blandade åldrar eller endast nymuckade? Blandat och många som sagt upp sig. Stora problem på UH-plut och på flygplatsplutonerna. Det var nästan ingen flygverksamhet på CC07 och soldaterna får inte se en Herca innan det är FINEX..... På CC07 fanns inte utrustningen de ska använda för att lasta och lossa. De fick låna undermålig utrustning som inte liknar den man skall använda ..... om den kommer..... Soldaterna har fortfarande inte fått sina vapen eller de uniformer de ska ha.... Är det mer folk som hoppat av nu under semestern då eller? Du verkar ju ha lite insikt i dom andra plutonerna förutom FBJ & FBS Intressa nt om det är mycket avhopp då det inte finns mycket vakanser på en enheten.... Quote
Daniel_M Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Nja, vi har semester...Finns inte så mycket att skriva. Kolla F17´s hemsida. Står en del där. Boendet har förbättrats med nya soffor i dagrummen, mikrovågsungnar och kylskåp. Oki!! Hur är stämningen där? är det mycket blandade åldrar eller endast nymuckade? Blandat och många som sagt upp sig. Stora problem på UH-plut och på flygplatsplutonerna. Det var nästan ingen flygverksamhet på CC07 och soldaterna får inte se en Herca innan det är FINEX..... På CC07 fanns inte utrustningen de ska använda för att lasta och lossa. De fick låna undermålig utrustning som inte liknar den man skall använda ..... om den kommer..... Soldaterna har fortfarande inte fått sina vapen eller de uniformer de ska ha.... Är det mer folk som hoppat av nu under semestern då eller? Du verkar ju ha lite insikt i dom andra plutonerna förutom FBJ & FBS Intressa nt om det är mycket avhopp då det inte finns mycket vakanser på en enheten.... Är det ingen som kan berätta något positivt för mig? Quote
Maverick Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Är det ingen som kan berätta något positivt för mig? F17 är ett bra förband och Fv folk oftast trevligare än armenissar. Samt att bära propeller på M87 tröjan driver vissa till vansinne (j jag vet det var avetg från regl men det var en kul grej och KontC gnällde inte (trolígen på grund av att jag skötte resten UA) Quote
Daniel_M Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Är det ingen som kan berätta något positivt för mig? F17 är ett bra förband och Fv folk oftast trevligare än armenissar. Samt att bära propeller på M87 tröjan driver vissa till vansinne (j jag vet det var avetg från regl men det var en kul grej och KontC gnällde inte (trolígen på grund av att jag skötte resten UA) Oki så om jag väljer att "joina" er så kan tom en Armé Nisse som jag trivas?? Quote
Maverick Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Är det ingen som kan berätta något positivt för mig? F17 är ett bra förband och Fv folk oftast trevligare än armenissar. Samt att bära propeller på M87 tröjan driver vissa till vansinne (j jag vet det var avetg från regl men det var en kul grej och KontC gnällde inte (trolígen på grund av att jag skötte resten UA) Oki så om jag väljer att "joina" er så kan tom en Armé Nisse som jag trivas?? kan inte utala mig om just et (tillhör inte FE01) men snackar generellt om F17 och FV Dock anser jag ronneby som en lagom stor stad med det man behöver. Sedan anser jag att blekinge är ett av sveriges vackraste områden med sin skärgård och annat.... Avseende kolegor och annat vet jag inte då jag inte ingår i förbandet.... Quote
HookAndLine Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Daniel: Finns ett par vilsna arménissar på AB01 och vi överlever även utan ljudet av gnisslande bandaggregat... så gör slag i saken. Quote
Daniel_M Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Daniel: Finns ett par vilsna arménissar på AB01 och vi överlever även utan ljudet av gnisslande bandaggregat... så gör slag i saken. Tjena!! Har du lust att dela med dig av dina första intryck, Har ni fått lovad personlig utr? M90L mm?? Quote
HookAndLine Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Första intryck, jadu... jag tänker inte vara så specifik ang förbandets styrkor svagheter, beväpning osv. Som på alla andra delar inom NBG så är det rörigt då detta inte gjorts förut. Vi har inte fått all lovad utrustning, utan det som är gränssättande för oss idag (SÄK) är det som rör våra fordon. 90L har vi fått ut, samt storlekar är lämnade för öken och tropikuniformer. Nya vapen skall levereras, men de vi har fungerar fullgott i nuläget. Grupperna har i jämförelse mot vanligt infanteri mycket tung beväpning Hundekipagen börjar bli vassa, samt grupperna är väl synkade. Är det något mera specifikt så skall jag försöka svara på det. Till andra önskar jag påpeka att all info inte skall vara öppen info, tänk på vad ni skriver. Quote
Daniel_M Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Första intryck, jadu... jag tänker inte vara så specifik ang förbandets styrkor svagheter, beväpning osv. Som på alla andra delar inom NBG så är det rörigt då detta inte gjorts förut. Vi har inte fått all lovad utrustning, utan det som är gränssättande för oss idag (SÄK) är det som rör våra fordon. 90L har vi fått ut, samt storlekar är lämnade för öken och tropikuniformer. Nya vapen skall levereras, men de vi har fungerar fullgott i nuläget. Grupperna har i jämförelse mot vanligt infanteri mycket tung beväpning Hundekipagen börjar bli vassa, samt grupperna är väl synkade. Är det något mera specifikt så skall jag försöka svara på det. Till andra önskar jag påpeka att all info inte skall vara öppen info, tänk på vad ni skriver. Tycker att du lämnar en beskrivning som liknar den jag redan fått och då är jag nöjd, Hur är livet i Ronneby efter tjänsten, Dött eller väljer man att slappa på luckan? Quote
Maverick Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Första intryck, jadu... jag tänker inte vara så specifik ang förbandets styrkor svagheter, beväpning osv. Som på alla andra delar inom NBG så är det rörigt då detta inte gjorts förut. Vi har inte fått all lovad utrustning, utan det som är gränssättande för oss idag (SÄK) är det som rör våra fordon. 90L har vi fått ut, samt storlekar är lämnade för öken och tropikuniformer. Nya vapen skall levereras, men de vi har fungerar fullgott i nuläget. Grupperna har i jämförelse mot vanligt infanteri mycket tung beväpning Hundekipagen börjar bli vassa, samt grupperna är väl synkade. Är det något mera specifikt så skall jag försöka svara på det. Till andra önskar jag påpeka att all info inte skall vara öppen info, tänk på vad ni skriver. Tycker att du lämnar en beskrivning som liknar den jag redan fått och då är jag nöjd, Hur är livet i Ronneby efter tjänsten, Dött eller väljer man att slappa på luckan? Blir väl vad man gör det till Quote
Daniel_M Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Första intryck, jadu... jag tänker inte vara så specifik ang förbandets styrkor svagheter, beväpning osv. Som på alla andra delar inom NBG så är det rörigt då detta inte gjorts förut. Vi har inte fått all lovad utrustning, utan det som är gränssättande för oss idag (SÄK) är det som rör våra fordon. 90L har vi fått ut, samt storlekar är lämnade för öken och tropikuniformer. Nya vapen skall levereras, men de vi har fungerar fullgott i nuläget. Grupperna har i jämförelse mot vanligt infanteri mycket tung beväpning Hundekipagen börjar bli vassa, samt grupperna är väl synkade. Är det något mera specifikt så skall jag försöka svara på det. Till andra önskar jag påpeka att all info inte skall vara öppen info, tänk på vad ni skriver. Tycker att du lämnar en beskrivning som liknar den jag redan fått och då är jag nöjd, Hur är livet i Ronneby efter tjänsten, Dött eller väljer man att slappa på luckan? Blir väl vad man gör det till Oki, Har du lust att berätta lite om boendet, Är det 15 pers per lucka?? eller har dom fixat det lite mer "hemtrevligt" Quote
HookAndLine Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 4 pers per logement, TV/DVD finns i dagrum samt kylskåp/frys/Mikro. Logementen ser ut som vilka andra logement, skåp o sängar. Finns möjlighet att möblera lite som man vill med bord osv. men känns knappt värt det. Flertalet har skaffat sig övernattnings lgh i Kallinge/Ronneby/Karlskrona och sover där istället. Livet efter tjänsten är mestadels TV/träna/drömma om världsherravälde. Flottiljen ligger i Kallinge, och det är inte direkt nånting att gå ner o spankulera på, då det består utav två pizzerior, ett torg samt en konsumaffär. Vill man ha mera rörelse är det Ronneby som gäller (ca 10min med bil) eller karlskrona (ca 30min med bil) Quote
Daniel_M Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 4 pers per logement, TV/DVD finns i dagrum samt kylskåp/frys/Mikro.Logementen ser ut som vilka andra logement, skåp o sängar. Finns möjlighet att möblera lite som man vill med bord osv. men känns knappt värt det. Flertalet har skaffat sig övernattnings lgh i Kallinge/Ronneby/Karlskrona och sover där istället. Livet efter tjänsten är mestadels TV/träna/drömma om världsherravälde. Flottiljen ligger i Kallinge, och det är inte direkt nånting att gå ner o spankulera på, då det består utav två pizzerior, ett torg samt en konsumaffär. Vill man ha mera rörelse är det Ronneby som gäller (ca 10min med bil) eller karlskrona (ca 30min med bil) aha, det låter trevligt. Om jag åker ner så blir det lucka för min del Quote
CheckRaise Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Är det ingen som kan berätta något positivt för mig? Ja du det blir nog svårt. Jag önskar dig lycka till och hoppas att du inte blir alltför besviken. Som sagts här ovan är materielen ett stort bekymmer över hela linjen men det som jag och fler med mig ser som det största problemet är organisation och personalfrågor. Kort sagt är man mycket duktiga på att producera flygtimmar med JAS39 men detta som du ger dig in i är något helt annat. Det finns ett bekymmer med att denna verksamhet inte är ensamt om att vara prio 1, det är 15 saker till som är prio 1. Detta får till effekt att det svårligen kommer att bli ett bra resultat. Detta är det många som har insett redan och en del av dem har hoppat av, de är trötta på att hela tiden jobba i uppförsbacke. Så tyvärr för din del så blir det inte så mycket positivt att säga..... Quote
Daniel_M Posted July 25, 2007 Report Posted July 25, 2007 Hmm.. Arbeta i uppförsbacke, Låter som det är försvarsmakten som jag känner den Quote
CheckRaise Posted July 25, 2007 Report Posted July 25, 2007 Hmm.. Arbeta i uppförsbacke, Låter som det är försvarsmakten som jag känner den Ja så är det, NBG har blivit hela FMs gökunge. Det kostar enorma pengar med all utrustning och all personal som anställts. Då känns det extra jobbigt att inte tiden utnyttjas som den borde. Det är inte kul för den personal som finns "hemma" som inte deltar i NBG. Verksamheten kommer att vara helt inställd om NBG sätts in. Samtidigt så sitter man och funderar på hur man ska kunna köpa in soffor för 50 tusen utan att gå igenom en offentlig upphandling på EU-nivå. Där borde FM undantas de regler som gäller, FMs verksamhet kan inte styras på detta sätt helt enkelt. Saker som behövs måste få köpas "rakt av" inte från den billigaste oc sämsta leverantören i en process som tar flera år. Väldigt OT kanske men dock ett mycket stort problem. som gäller hela NBG. R3-utr som kan flygtransporteras finns, men får man köpa? Quote
Daniel_M Posted July 25, 2007 Report Posted July 25, 2007 (edited) Ja så är det, NBG har blivit hela FMs gökunge. Det kostar enorma pengar med all utrustning och all personal som anställts. Då känns det extra jobbigt att inte tiden utnyttjas som den borde. Det är inte kul för den personal som finns "hemma" som inte deltar i NBG. Verksamheten kommer att vara helt inställd om NBG sätts in. Samtidigt så sitter man och funderar på hur man ska kunna köpa in soffor för 50 tusen utan att gå igenom en offentlig upphandling på EU-nivå. Där borde FM undantas de regler som gäller, FMs verksamhet kan inte styras på detta sätt helt enkelt. Saker som behövs måste få köpas "rakt av" inte från den billigaste oc sämsta leverantören i en process som tar flera år. Väldigt OT kanske men dock ett mycket stort problem. som gäller hela NBG. R3-utr som kan flygtransporteras finns, men får man köpa? Well jag set framimot detta, Och jag är van vid att det tar tid, Lång tid i FM. Är du en av de som hoppat av?? Edited July 25, 2007 by Krook Quote
Cocktailbatterist Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Ställ ner dina förväntningar till ett absolut minimum och se det som ett jobb så kan du nog trivas efter ett tag. Tog mig till nu innan jag bestämde mig för att stanna, många som känner likadant. Attityden mot personalen är märkbart bättre nu mot tidigare, tror att stämningen uppmärksammats högre upp i befälskedjan. Säk har haft bra stämning gentemot cheferna hela tiden har jag förstått. Sen blir det ju vad man gör det till själv... Välkommen efter semestern!! Quote
Daniel_M Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Ställ ner dina förväntningar till ett absolut minimum och se det som ett jobb så kan du nog trivas efter ett tag.Tog mig till nu innan jag bestämde mig för att stanna, många som känner likadant. Attityden mot personalen är märkbart bättre nu mot tidigare, tror att stämningen uppmärksammats högre upp i befälskedjan. Säk har haft bra stämning gentemot cheferna hela tiden har jag förstått. Sen blir det ju vad man gör det till själv... Välkommen efter semestern!! Har inte så stora förväntningar, Mest nyfiken på kringlivet innan/efter tjänst. Skall ner den 13e för läkarkontroll så då har jag nog chansen att kolla läget Quote
husky258 Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Vapnen kommer nog. uniformer har vi. Hercan fick vi visst se och det var lite aktivitet. några last o lossningar var det allt. Utr var det sämre med fel sorts på en del men det mesta funkade. Quote
CheckRaise Posted July 27, 2007 Report Posted July 27, 2007 (edited) Ja så är det, NBG har blivit hela FMs gökunge. Det kostar enorma pengar med all utrustning och all personal som anställts. Då känns det extra jobbigt att inte tiden utnyttjas som den borde. Det är inte kul för den personal som finns "hemma" som inte deltar i NBG. Verksamheten kommer att vara helt inställd om NBG sätts in. Samtidigt så sitter man och funderar på hur man ska kunna köpa in soffor för 50 tusen utan att gå igenom en offentlig upphandling på EU-nivå. Där borde FM undantas de regler som gäller, FMs verksamhet kan inte styras på detta sätt helt enkelt. Saker som behövs måste få köpas "rakt av" inte från den billigaste oc sämsta leverantören i en process som tar flera år. Väldigt OT kanske men dock ett mycket stort problem. som gäller hela NBG. R3-utr som kan flygtransporteras finns, men får man köpa? Well jag set framimot detta, Och jag är van vid att det tar tid, Lång tid i FM. Är du en av de som hoppat av?? Ja. Känner att detta projektet inte var karriärfrämjande. Men om du har tålamod och vill slappa ett år så kan det vara en bra grej. Kanske man skulle kunna se det som ett friår. Men det var inget jag pallade utan jag forsätter mitt liv i stället. Lycka till! Det finns bra människor där även om situationen inte är optimal Det fanns TP84:or men var det i någon mängd? Kan vi försörja truppen som ska försörjas? Det krävs minst 15-20 ggr fler flygplansrörelser per dygn. Dygnet runtoperation osv... Det som testades på CC07 var värt?? Mitt svar: Inte mycket. Edited July 27, 2007 by CheckRaise Quote
The Kn Posted July 27, 2007 Report Posted July 27, 2007 Tror du att den är det någonstans i FM? Quote
CheckRaise Posted July 27, 2007 Report Posted July 27, 2007 Tror du att den är det någonstans i FM? Jag vet om mkt bättre ställen och organisationer i FM men kan ju vara ärlig och säga att jag faltiskt slutat i FM sedan tidigare och detta var väl kanske inte det som skulle få mig tillbaka. Det civila ljuset underbart..... Nästa sommar.... Får bara hoppas att alla som satsar på detta får ut det dom vill och att BGn får sättas in på ett lagom farligt ställe. Quote
Daniel_M Posted July 29, 2007 Report Posted July 29, 2007 Tror du att den är det någonstans i FM? Jag vet om mkt bättre ställen och organisationer i FM men kan ju vara ärlig och säga att jag faltiskt slutat i FM sedan tidigare och detta var väl kanske inte det som skulle få mig tillbaka. Det civila ljuset underbart..... Nästa sommar.... Får bara hoppas att alla som satsar på detta får ut det dom vill och att BGn får sättas in på ett lagom farligt ställe. OK lyckatill, Jag kommer att ge järnet för detta nu och hoppas på att det blir intressant. Quote
Valpen Posted July 30, 2007 Report Posted July 30, 2007 Angående SÄK: Jag fick höra att 2:a grupp har löst sin personalbrist och är nu fulltaliga. Nån som vet om 4:e har fått tag på nån? Har ni några andra nyheter? Nån som varit förbi F17 och sett om det står några grisar på fyra hjul där? Mvh Macke Quote
CheckRaise Posted July 30, 2007 Report Posted July 30, 2007 Angående SÄK:Jag fick höra att 2:a grupp har löst sin personalbrist och är nu fulltaliga. Nån som vet om 4:e har fått tag på nån? Har ni några andra nyheter? Nån som varit förbi F17 och sett om det står några grisar på fyra hjul där? Mvh Macke Optimister, BV kanske.... Quote
jockster Posted July 31, 2007 Report Posted July 31, 2007 Angående SÄK:Jag fick höra att 2:a grupp har löst sin personalbrist och är nu fulltaliga. Nån som vet om 4:e har fått tag på nån? Har ni några andra nyheter? Nån som varit förbi F17 och sett om det står några grisar på fyra hjul där? Mvh Macke Nope inga Grisar så långt ögat kan nå!!!! Mr Bravo USK 1:a grp landade där igår så han gav mig den infon!!!! Pratade med en gammal missionspolare som var aspirant på en av platserna på 2 grp & enl han så var det inte klart hos Pers ang vakanserna!! Quote
HookAndLine Posted August 1, 2007 Report Posted August 1, 2007 Vem fariken kallar du bravo-usk din gamla stofil! Inga grisbilar, dock så ligger våra AK5C o väntar på förrådet. Jägers har plockat ut sina. Quote
Daniel_M Posted August 1, 2007 Report Posted August 1, 2007 Vem fariken kallar du bravo-usk din gamla stofil! Inga grisbilar, dock så ligger våra AK5C o väntar på förrådet. Jägers har plockat ut sina. Skall alla på FE01 få Ak5C?? eller gäller detta endast Säk och jägers?? Quote
worldeater Posted August 1, 2007 Report Posted August 1, 2007 Gäller alla inom FE01. Om man nu kan ta en förrådsman för säker källa dvs... Quote
Recommended Posts