Malaj Posted May 23, 2006 Report Share Posted May 23, 2006 Jag såg i bladet att Montenegro nu ska blir självständigt, så där ryker ju den kust Serbien haft tillgång till. Om jag inte minns fel så har Serbien haft en liten örlogsflotta (vem har inte det?). Någon av kamraterna som kan mera om detta och kan öka vårt vetande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RadaR Posted May 23, 2006 Report Share Posted May 23, 2006 Enligt NE.se Serbien och Montenegro Försvar ...Det stående försvaret om 115 000 man är organiserat i 19 brigader, 4 ubåtar, 35 stridsfartyg, ca 240 stridsflygplan och 56 beväpnade helikoptrar..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskirovka Posted May 23, 2006 Report Share Posted May 23, 2006 (edited) Enligt NE.se Serbien och Montenegro Försvar ...Det stående försvaret om 115 000 man är organiserat i 19 brigader, 4 ubåtar, 35 stridsfartyg, ca 240 stridsflygplan och 56 beväpnade helikoptrar..." Såvitt jag vet hade man bara en eller två ubåtar kvar, dessa låg i hamn och rostade sönder och har inte kunnat dyka på många år. Detsamma gäller väl de 3-4 små, gamla fregatterna och en handfull 25-30 år gamla robotbåtar. Efter åratal av stillaliggande vid kaj utan underhåll säljs de säkert som skrot kan jag tänka... Det enda Montenegro behöver är ett gäng snabba kustbevakningsbåtar för att försöka hindra den omfattande smugglingen och brottsligheten utefter kusten. Edit: http://www.hazegray.org/worldnav/ är väl den bästa sida jag har hittat, siffrorna är dock flera år gamla och det kan ju ändras snabbt så det med en nypa salt... Edited May 23, 2006 by Maskirovka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted May 26, 2006 Report Share Posted May 26, 2006 Jag såg i bladet att Montenegro nu ska blir självständigt, så där ryker ju den kust Serbien haft tillgång till. Om jag inte minns fel så har Serbien haft en liten örlogsflotta (vem har inte det?). Någon av kamraterna som kan mera om detta och kan öka vårt vetande? Eftersom Serbien nu saknar kust har beslut tagits om att sälja hela flottan till Schweiz... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Pyro Posted July 11, 2006 Report Share Posted July 11, 2006 Eftersom Serbien nu saknar kust har beslut tagits om att sälja hela flottan till Schweiz... HeHe... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted July 11, 2006 Report Share Posted July 11, 2006 (edited) Eftersom Serbien nu saknar kust har beslut tagits om att sälja hela flottan till Schweiz... Dem skulle ju kunna skänka skeppen till Afghanistan... Edited July 11, 2006 by Vinter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Schweiz har ingen flotta, men väl ett antal militära patrullbåtar (18st enligt wikipedia). Sådärja, dagens oviktiga fakta serverad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Schweiz har ingen flotta, men väl ett antal militära patrullbåtar (18st enligt wikipedia). Sådärja, dagens oviktiga fakta serverad De har ju också den såkallade Genevesjön, som är en relativt betydande vattenmassa, samt gräns genom ett antal sjöar av mindre volym. Därav patrullbåtarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 När jag var i Wien sommaren 2000 hade de på det österikiska armémuseumet en temautställning om den ....österikiska flottan. Nu var ju detta lite OT, då det varken är Serbien eller Schweiz. Trots detta låg iallafall dubbelmonarkins största flottbas i Kroatien/Bosnien! På den tiden, vk1, fanns ju inte Jugoslavien. .. /något förvånad Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 (edited) När jag var i Wien sommaren 2000 hade de på det österikiska armémuseumet en temautställning om den ....österikiska flottan. Nu var ju detta lite OT, då det varken är Serbien eller Schweiz.Trots detta låg iallafall dubbelmonarkins största flottbas i Kroatien/Bosnien! På den tiden, vk1, fanns ju inte Jugoslavien. .. /något förvånad Koskela Ja, innan WWI var ju Österike (eller snarare kejsardömmet Österike-Ungern) en betydande stormakt med en relativt stark flotta. De hade till och med en slagskeppsflotilj! Det Österrikiska slagskeppet Viribus Unitis av Tegetthoff klassen. Edited July 12, 2006 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Schweiz har kontakt med världshaven via hamnen i Basel Serbien har kontakt med världshaven via sina hamnar längs med Donau som säkert kommer att få en avsevärt större betydelse längre fram. Ang Österrikes flotta: :P Alla möpar som har sett "The sound of music" har ju naturligtvis lagt märke till att fadern är österrikisk marinofficer. Troligt vis "tjänstledig" sedan 1938 pga av brist på flotta/hav men ändå. Eller så förkovrar man sig genom att regelbundet besöka detta forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted July 17, 2006 Report Share Posted July 17, 2006 Österrikisk-Ungerska flottan (om jag får be) hade tämligen föråldrade skepp rent allmänt (kommer inte ihåg vilken klass det var, men de hade de sista slagskeppen med ramningsför), ngt man i och för sig delade med armén (föråldrat tänkande alltså). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle P Posted July 17, 2006 Report Share Posted July 17, 2006 Det är väl Serbien och Montenegro som haft flottan tillsammans? Då är det ju naturligt att den marina delen tillfaller Montenegro i samband med delningen. /Olle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskirovka Posted July 26, 2006 Report Share Posted July 26, 2006 Det är väl Serbien och Montenegro som haft flottan tillsammans?Då är det ju naturligt att den marina delen tillfaller Montenegro i samband med delningen. /Olle Nej, det är inte säkert. Såvitt jag vet är den f.d jugoslaviska flottans fartyg till försäljning som skrot och pengarna går till Serbien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 (edited) Ö-U hade hyfsat moderna fartyg. Radezky, en av de bästa sista pre-dreadnoughtsen och Tegetthof, som var den första dreadnoughten med trippel torn. Dessutom uppfans torpeden vid deras flottbas i pola av engelsamnnen Whitehead 1860. Dock blev flottan instängd rätt snabbt i adriatiska havet. kunde varit intressant om den lyckats bryta sig ut och kriga till det med britterna vid Gallipoli. von Trapp var ubåtsofficer i Ö-U flottan, och en av deras bättre ubåts äss. http://en.wikipedia.org/wiki/Georg_Ritter_von_Trapp Slagskeppen tillföll det nya jugosalvien men sänktes ganska raskt i krigsslutet av italienska specialförband och tropedbåtar. Edited September 30, 2006 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts