Jump to content

Recommended Posts

Ja, eftersom alla får basker idag och det är väl knappast så att man lämnar in baskern när man hämtar ut båtmössan.

Baskern är egentligen inte så tuff. Det är en liten filtbit man har på huvudet.

Men visst är den väl kul att ha när man åker hem på permis och när man skulle göra nyinryckta avundsjuka när man kom i M/90P och basker och de i motoroverall ;)

Annars så användes den mest att ha på huvudet till och från matsalen.

• Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur det är på LG vet jag inte säkert men en kamrat som muckade från P7 för någon månad sedan fick köpa loss baskern för en billig penning. Om man inte betalade för den fick man lämna in den. Den är ju ändå "utkviterad" utrustning som alla andra prylar och tillhör således Försvarsmakten tills man köper den av dem.

/V

Hehe okidoki, får man behålla baskern efteråt som ett minne?

Precis som johanp skrev så fick vi behålla baskern efter myuck.

Samma kompani och samma tjänst som johanp fast årskullen efter.

• 1 month later...

Jag hajar fan ingenting av detta egentligen. Men vad jag tror så kommer de båda vara lika men inte syssla med riktigt samma uppgifter, tror att Livkompaniet fortfarande kommer hålla på med mer högvakt bara att dem får lite mer stridsutbildning, eftersom det är som sagt höre krav att bli stadsskytt

Vad är det för högakrav för att kunna bli stadsskytt då? Jag snittade 7,8 på testerna men valde livkomp för att det var lite annorlunda!

Det är inga höga krav alls - säkert samma som för vilken skyttebasse som helst - dock blir det stor konkurrens eftersom det är så allmänt känt som en rolig tjänst. Livkomp = annorlunda? Du får gärna utveckla det lite... Håller med om att det är en vettig parameter i tjänsteväljandet däremot.

Hehe, jag fick för mig innan jag mönstrade att högvakt verkade himla kul (uppfattningen har väl ändrats en del).

Jag fick höra att det fanns ett uppvisningskompani och fick för mig att dit skulle jag, inskrivngskillen va lite frågande till det och tyckte jag skulle satsa på något annat men men.

Nu är jag mest glad för att det tydligen har blivit mer ett skyttekompani!

Edited by TheKL

Muckade från Livkomp för nästan exakt ett år sedan idag, och jag är inte förvånad över era berättelser om förändring av kompaniet.

Vi fick även under vår utbildning en mycket gedigen sib-träning och hade, enligt kompanichefens utsago, fler stridsövningar än någon annan kull innan oss. Dessutom uppnådde vi högst utbildningsresultat av alla tidigare kullar (kanske inte från 1521 och framåt, men ni fattar...) inom just strid -även denna uppgift var från Disponenten på muckdagen.

Dessutom fick vi under en utbildningskontroll höra av Stadskyttes kompanichef att vi "defenitivt ligger på samma nivå som stadsskytte-plutonerna efter lika lång tid."

Kan bara tänka mig att årets Livkomp är ännu vassare och att denna utveckling byggts upp under en längre tid med gradvis ökande antal timmar i skogen och på gatorna.

Kul att höra.

Jo, och baskern kommer du få behålla också!

Haha det kan jag tänka mej, eller har fått det berättat för mig av en som ryckte in för några veckor sedan! Men jag har faktiskt aldrig sett ett polskt fångläger mer än på tv, ska bli spännande IRL. :blink:

Edited by TheKL
Finns det några bra ställen att käka på i närheten av LG? :rodna:

Nja, finns en pizzeria inne på Coop inte så långt ifrån LG, var aldrig där.

Annars så finns det två resturanger inne i Kungsängen. Ok, mat för en lumpare.

Finns några restauranger, nån pizzeria, några få affärer, en pendeltågsstation och en(två?) bank typ. Är väl en 2-3km bort men det går buss hela vägen till kasern. Coop/pizzeria/bensinmack ligger på gångavstånd (ca 500m) från regementet.

edit: glömde nattklubben... =D fråga efter systrana graaf när ni går dit =P

Edited by johanp