Jump to content

Recommended Posts

• Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur går tunnelbana o sånt på nätterna?

Sista pendeltåget går 0040 från Sthlm C

Tunnelbana kan du inte åka till LG, annars tror jag att den slutar gå vid 03 (rätta mig om jag har fel).

Nattbuss går ut till LG med halvtimmes trafik med början efter 1 någon gång.

Okidoki! Låter fint!!

De här är lite OT i just den här tråden men festas det mkt i lumpen?

Nu låter de väl som jag har tänkt att åka och festa i sthlm ett år, men så är det verkligen inte, vill bara kolla möjligheterna om man skulle bli sugen.

• 1 month later...

jag hade tänkt att åka dit å e lika förvirrad som du e.. enda som står e att de börjar på lördan kl 8 nått.. men en sak som jag undrar om är att man kunde ju välja om man ville sova över där å om man nu kryssa i den rutan vilken tid ska man va där då för jag antar att de e från fredan till lördan man sover eller har jag fått de hela om bakfoten. nån som vet? :baskerKav:

Edited by landing

Jag har inte fått någon vidare info!

Jag och mina kompisar från Norrköping ska sova över (fre-lör), har ingen aning om tider och sånt! Vi borde vara ute på LG mellan 20-21 om allt går väl, dock tror jag nog att vi kommer strula till de med nått, brukar va så!

Får väl ta och slå en pling till de i sthlm och fråga för jag har verkligen ingen aning, har ju fått 0 info.

Edited by TheKL

Den som hinner ringa först kan ju skriva vad man fick reda på! Så slipper telefonerna gå varma hos LG. Vi är förövrigt 4st från Norrköping som ska sova över! När beräknar ni att komma till sthlm? Kul om man kan dra iväg och käka några st, ska ju finnas pizzerier och lite sånt i närheten!

Den som hinner ringa först kan ju skriva vad man fick reda på! Så slipper telefonerna gå varma hos LG. Vi är förövrigt 4st från Norrköping som ska sova över! När beräknar ni att komma till sthlm? Kul om man kan dra iväg och käka några st, ska ju finnas pizzerier och lite sånt i närheten!

Tror att du kommer hinna ringa först, går inte upp förr än jag behöver vara på jobb typ.

Vet inte än, kansce upp dagen inan å bo hos en polare, men om dom som skall sova där kan ju sen på g in till den stora staden äta helig pizza där.

Rättelse!

Ni som rycker in på livkomp 07 blir INTE stadsskyttesoldater. Ni är inskrivna som bevakningssoldater och kommer så förbli! Däremot de som ska rycka in på livkomp i jan 08 blir stadsskyttesoldater och erhåller om de klarar proven stadsskyttebågen!

// Frallan

Sammanfattningsvis!

SSK finns inte längre, det är ersatt av Lätt mekaniserad Bataljon. Denna bestående av livkomp och 6 komp. I år består livkomp av bevakningssoldater och 6 komp av stadsskyttesoldater. Från och med 08 kommer båda kompanierna bestå av stadsskyttesoldater och högvakten är då också helt borttagen från de båda kompanierna.

Stadsskyttebågen kommer att fortsätta delas ut vid klarade prov, dvs som utbildningstecken, dock i år bara för 6 komp.

Lätt mekaniserad bataljon består alltså av stadsskyttesoldater. Livgardet har skall även sätta ihop ett registerförband bestående av ssk.

// Nu slipper vi spekulera mer, Frallan

Men frallan vi visste redan att vi rycker in som bevakningssoldater, jag vet inte hur många gånger du har tjatat om det nu!

Har du lite komplex över det där att det kanske skulle finnas några andra som skulle få samma utbildning eller? :D

Jaja, jag har ingen annna information än den från mil.se där de skriver:

Ett typexempel på omriktningen säger han vara att de nästa år har två identiska mekaniserade skyttekompanier som delar på högvaktstjänsten.

Dock tror jag självklart inte att de är indentiska med tanke på att 6e har mycket mer motiverade värnpliktiga.

Men frallan vi visste redan att vi rycker in som bevakningssoldater, jag vet inte hur många gånger du har tjatat om det nu!

Har du lite komplex över det där att det kanske skulle finnas några andra som skulle få samma utbildning eller? :D

Jaja, jag har ingen annna information än den från mil.se där de skriver:

Ett typexempel på omriktningen säger han vara att de nästa år har två identiska mekaniserade skyttekompanier som delar på högvaktstjänsten.

Dock tror jag självklart inte att de är indentiska med tanke på att 6e har mycket mer motiverade värnpliktiga.

Det stämmer att livkomp SKA bli skyttekompani så småningom. Men först 08. Läste här i forumet och såg att folk pratde om samma sak här som i stadsskytteforumet. Naturligtvis ställer jag upp och belyser med kunskap :wacko:

Förresten ahr du hört något om nya uniformer?

Men om det ska vara identidskt med 6e nästa år, vad är det då? :D

Jag påstår inte att vi kommer att bli ett stadsskyttekompani, jag är nöjd så länge jag inte behöver sitta i en vaktkur!

Hoppas vi får klarhet i precis allt efter nästa helg!

Men om det ska vara identidskt med 6e nästa år, vad är det då? :D

Jag påstår inte att vi kommer att bli ett stadsskyttekompani, jag är nöjd så länge jag inte behöver sitta i en vaktkur!

Hoppas vi får klarhet i precis allt efter nästa helg!

Alltså, ni utbildas säkert mot ett skyttekompani, och kommer säkert göra mycket roligt. Men ni blir inte skyttesoldater förens 08. Det är en viss skillnad vid kravprofil osv. Se det som att man utbildar bevakningssoldater i ett skyttekompani, varav man har ändrat namnet snabbare än kravet på soldatern.

Skit samma, jag har frågat över dessa frågorna innan och fått svar av både pliktverket och lg som säger samma sak. Precis det jag skriver här.

Hehe de är ju precis de jag har sakt ju! Vissa i livkomp har inte samma motivation och säkert inte det som krävs för att lyckas bli en bra skyttesoldat!

Jag är som sakt nöjd så länge jag slipper sitta i en kur, och ännu nöjdare blir jag om vi får utbildning som skyttesoldater!

Bryr mig inte så mycket om vad man kallar sig!

Sammanfattningsvis!

SSK finns inte längre, det är ersatt av Lätt mekaniserad Bataljon. Denna bestående av livkomp och 6 komp. I år består livkomp av bevakningssoldater och 6 komp av stadsskyttesoldater. Från och med 08 kommer båda kompanierna bestå av stadsskyttesoldater och högvakten är då också helt borttagen från de båda kompanierna.

Stadsskyttebågen kommer att fortsätta delas ut vid klarade prov, dvs som utbildningstecken, dock i år bara för 6 komp.

Lätt mekaniserad bataljon består alltså av stadsskyttesoldater. Livgardet har skall även sätta ihop ett registerförband bestående av ssk.

// Nu slipper vi spekulera mer, Frallan

Min fetstil

Tillägg: Som jag fattat det så kommer även wilska kompani från P4 ingå i den Lätta mekaniserade bataljonen. Således blir det 6.Komp, Livkomp och Wilska komp.

Jag har inte fått någon vidare info!

Jag och mina kompisar från Norrköping ska sova över (fre-lör), har ingen aning om tider och sånt! Vi borde vara ute på LG mellan 20-21 om allt går väl, dock tror jag nog att vi kommer strula till de med nått, brukar va så!

Får väl ta och slå en pling till de i sthlm och fråga för jag har verkligen ingen aning, har ju fått 0 info.

Kul att se att det ska dit några från Norrköping :/ Själv är jag från Valdemarsvik ;) Men pluggar den här hösten i Göteborg så jag åker därifrån... men jag kommer också upp på infodagen, kommer kvällen innan som ni. Tror jag är i Granhammar kring 21. Borde fixa sig.

Ska dock ligga inne på 6. komp och inte Livkomp.

Edited by Pro patria
Rättelse!

Ni som rycker in på livkomp 07 blir INTE stadsskyttesoldater. Ni är inskrivna som bevakningssoldater och kommer så förbli! Däremot de som ska rycka in på livkomp i jan 08 blir stadsskyttesoldater och erhåller om de klarar proven stadsskyttebågen!

// Frallan

Vem oratade du med? C GardesBat, C LG...?

Du får gärna hänga med ut och käka om du skulle vilja och ha tid! Om vi nu inte är får "dåliga" vi är ju bara bevakningssoldater! :/

Svempa, påstår du något annat gällande det Frallan skrev?

Edited by TheKL
Du får gärna hänga med ut och käka om du skulle vilja och ha tid! Om vi nu inte är får "dåliga" vi är ju bara bevakningssoldater! :/

Ja det var iaf det som sades till oss. Citerar löst C Gardesbat:

"I år testade vi om det gick att kombinera högvaktstjänst och samtidigt utbilda er till Skyttesoldater. Det gick! Bra jobbat bla bla bla... ...så nästa år kommer vi som ni kanske redan vet att få PBV:er etc bla bla"

Hursom så märks när du rycker in. Se fram mot en jävligt rolig tid. Oavsett om det är som gågna året eller med PBV:er. Vad du än ryckt in som kommer det stå Skyttesoldat/Skyttegruppchef när du muckar vilket säkert hjälper till att öppna upp för fler tjänster i US.

Edited by Svempa

Det vore jävligt trevligt. Kommer ju upp helt ensam och vilsen, så finns det tid till pizza eller liknande så tvekar jag inte att hänga på!

Haha, nej, jag ser inte ner på någon. Det är väl kul att det är lite konkurrens mellan olika kompanier, men det behöver ju inte gå till överdrift. :camo:

Ja det var iaf det som sades till oss. Citerar löst C Gardesbat:

"I år testade vi om det gick att kombinera högvaktstjänst och samtidigt utbilda er till Skyttesoldater. Det gick! Bra jobbat bla bla bla... ...så nästa år kommer vi som ni kanske redan vet att få PBV:er etc bla bla"

Hursom så märks när du rycker in. Se fram mot en jävligt rolig tid. Oavsett om det är som gågna året eller med PBV:er. Vad du än ryckt in som kommer det stå Skyttesoldat/Skyttegruppchef när du muckar vilket säkert hjälper till att öppna upp för fler tjänster i US.

Hehe det låter ju fin fint!

Du får gärna hänga med ut och käka om du skulle vilja och ha tid! Om vi nu inte är får "dåliga" vi är ju bara bevakningssoldater! :camo:

Det vore jävligt trevligt. Kommer ju upp helt ensam och vilsen, så finns det tid till pizza eller liknande så tvekar jag inte att hänga på!

Haha, nej, jag ser inte ner på någon. Det är väl kul att det är lite konkurrens mellan olika kompanier, men det behöver ju inte gå till överdrift. :)

Hehe ja! Konkurrens är bara kul, men som sagt det behöver inte gå till överdrift!! Det kan nog vara nyttigt för båda kompanierna om det blir konkurrens, om den är på samma villkor vill säga.

Rättelse!

// Frallan

Vem oratade du med? C GardesBat, C LG...?

Jag har ställt dessa frågorna innan här på forumet. Fick dock inget svar på de då. Jag vände mig till Värnpliktshandläggare på livgardet och pliktverket. De berättade för mig det jag berättar för er. Detta plus att en kamrat känner någon på 6 kompaniet, vet dock inte vem. Han kunde också bekräfta dessa uppgifter.

Jag vet egentligen ingenting, det jag vet är saker jag fått höra av andra för att jag sökt mig informationen. Jag tror inte att bevakningssoldat är något tråkigt.

Om bevakningssoldater här på tråden inte tror mig eller har hört något annat. SÖK INFORMATION SJÄLVA! Om inte annat så får väll ni som ska till informationsdagen reda på endel.

Fråga: Hej!

Min kompis var o mönstra för nån vecka sen, och han sa att personalen där hade sagt att "bevakningssoldaterna ändras till skyttesoldater".

Är detta sant, undrar jag, då jag har kommit in på bev. på livgardet. /Arrra 2006-05-31

Svar: Hej Arrra,

Nej det stämmer inte. bevakningsoldater kommer forsätta att vara bevakningsoldater. Dock är det så just på Livgardet att det finns två olika typer av bevaknigsoldater. Några sitter i vakten och kontrollerar ut och inpasseringar. Med andra ord de sköter säkerheten på förbandet. Andra är högvaktsoldater och går väldigt mycket högvakt.

Hälsningar

Björn Dillner/Skolinformatör

http://www.lumpen.nu/Default.aspx?bhcp=1

När besvarades denna fråga då? Den kanske är gammal?

Eftersom de skriver att de går väldigt mycket högvakt, de har ju skurit ner på högvakten, 6e har väl fått endel högvakt från livkomp? I alla fall enligt livgardets hemsida.

Vad jag har upplevt och fått höra så har pliktverket inte mycket koll.