Jump to content

Recommended Posts

När besvarades denna fråga då? Den kanske är gammal?

Eftersom de skriver att de går väldigt mycket högvakt, de har ju skurit ner på högvakten, 6e har väl fått endel högvakt från livkomp? I alla fall enligt livgardets hemsida.

Vad jag har upplevt och fått höra så har pliktverket inte mycket koll.

Nä det var en fråga jag hittade nu precis när jag sökte, den kan vara flera år gammal. Livkomp har i alla tider försökt kalla sig stadsskyttesoldater.

Precis i år kommer livkomp och 6 komp att dela på ALL högvakt. Så att livkomp ska få tid till mer strid.

• Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ligger nu placerad som Bevakning på AMF1, men mailade pliktverket och har tydligen möjlighet att rycka in som Bevakning på Livkompaniet jan 2008. Tror ni det är ett bättre alternativ? Vore ju schysst om man bytte sin bevakningstjänst mot stadsskytte om det nu är så. Någon som kan uppge sina källor om att bevakning blir stadsskytte 2008? Någon som hört med pliktverket, annars kan jag ju slänga iväg ett mail.

Har de alltid gjort de? Jag pratade med en kille som låg på livkomp för några år sen och det sista han kallade sig var stadsskyttesoldat!

Nerå, jag blir inte tjurig! Jag bara skriver det man har sakt på mil.se och vad andra som precis legat inne på livkomp säger!

Har de alltid gjort de? Jag pratade med en kille som låg på livkomp för några år sen och det sista han kallade sig var stadsskyttesoldat!

Nerå, jag blir inte tjurig! Jag bara skriver det man har sakt på mil.se och vad andra som precis legat inne på livkomp säger!

THE KL

En kille motsvarar inte ett helt kompani!

Tack för det! Då lägger vi ner stridsyxan!

Ligger nu placerad som Bevakning på AMF1, men mailade pliktverket och har tydligen möjlighet att rycka in som Bevakning på Livkompaniet jan 2008. Tror ni det är ett bättre alternativ? Vore ju schysst om man bytte sin bevakningstjänst mot stadsskytte om det nu är så. Någon som kan uppge sina källor om att bevakning blir stadsskytte 2008? Någon som hört med pliktverket, annars kan jag ju slänga iväg ett mail.

Tja killen! I jan 07 är det bevakningssoldater på livkomp men i 08 är det stadsskyttesoldater.

Tror du inte mig, så ring pliktverket och kolla, alt LG.

När du fått samma svar av de som du fått av mig, skriv det här på forumet då så folk förstår!

Men Frallan för tusan!! :lala:

Vi vet att vi rycker in som bevakingssoldater!!

Vi vet att vi kommer kallas bevakningssoldater!!

Men enligt www.mil.se kommer vi få precis samma utbildning som 6e kompaniet!!

Vad jag har upplevt och fått höra så har pliktverket inte mycket koll.

Dom har noll koll, har råkat ut för dom aldeles för mycket, och dom har inte så värst bra koll på nått.

Så här funkar det i den sora världen som är försvaret, vi blir bevakningsoldater, MEN(!!!!!) vi får ta ssk bågen om vi klarar tästaerna till den annars så bara sib bågen, där av är vi ssk soldater i andrahandsval så att säga, allt annat gnäll är onödigt 6:e är ssk liv är bevakning men som har väldigt liknade uppgifter dom 6:e.

THE KL

Tja killen! I jan 07 är det bevakningssoldater på livkomp men i 08 är det stadsskyttesoldater.

När du fått samma svar av de som du fått av mig, skriv det här på forumet då så folk förstår!

Jag tror dig. ;) Såg nu i mina papper att det var GA938, dvs bevakningssoldat beriden högvakt. Misstänker att det inte är riktigt samma sak och det inte är dessa som blir stadsskyttesoldater?

THE KL

Frallan Frallan Frallan...Det spelar ingen roll att jag inte kan reprenstera ett helt kompani. Men det jag lagt fram är ren fakta. Livkomp ryckte in som Bevakning men muckade som Skytte. Det är ju inget jag rår för så att säga. Detta finns svart på vitt.

Förstår inte att du kan lägga ner så mycket energi på att överbisa TheKL m.fl. ang saker som inte ens rör din egen tjänst. Det är väl ingen som sagt "6:e komp suger bajs" eller dylikt så jag fattar inte riktigt tumulten från din sida. Men det kanske är som jag skrev i en annan tråd: Det är väl jobbigt att börja känna Befrielsekrigets hjältar flåsandes i nacken efter flera års ensamhet på SIB-toppen :clap:

P.S. Ett tips nästan gång du tar reda på information: Ring ingen skolinformatör och särskilt inte pliktverket. Det finns folk med mer koll än som om vi säger så. Ring istället kompanichefen på det kompani du söker information om. D.S.

Edited by Svempa

Tack Syster Håkan och Tha KL !

Ni har fattat vad jag har skrivigt här heal tiden!

Tack tack tack!

THE KL

Frallan Frallan Frallan...Det spelar ingen roll att jag inte kan reprenstera ett helt kompani. Men det jag lagt fram är ren fakta. Livkomp ryckte in som Bevakning men muckade som Skytte. Det är ju inget jag rår för så att säga. Detta finns svart på vitt.

Förstår inte att du kan lägga ner så mycket energi på att överbisa TheKL m.fl. ang saker som inte ens rör din egen tjänst. Det är väl ingen som sagt "6:e komp suger bajs" eller dylikt så jag fattar inte riktigt tumulten från din sida. Men det kanske är som jag skrev i en annan tråd: Det är väl jobbigt att börja känna Befrielsekrigets hjältar flåsandes i nacken efter flera års ensamhet på SIB-toppen :clap:

P.S. Ett tips nästan gång du tar reda på information: Ring ingen skolinformatör och särskilt inte pliktverket. Det finns folk med mer koll än som om vi säger så. Ring istället kompanichefen på det kompani du söker information om. D.S.

HAHAH jag har inte pratat med någon skolinformatör, jag har pratat med bla värnpliktshandläägaren på lg... Sorry...

THE KL

Jag tror dig. ;) Såg nu i mina papper att det var GA938, dvs bevakningssoldat beriden högvakt. Misstänker att det inte är riktigt samma sak och det inte är dessa som blir stadsskyttesoldater?

<Men The kl, varför lyssnade du inte på mig från början för?

Va? Vad skulle jag ha lyssnat på dig om? :baskerPa:

Livkomp - bevakning. 6 komp - ssk!

Förstår du eller ska jag spec mig bättre?

Jo vist men liv blir ssk, där med är vi lite bätre (nu behöver inte alla ni som är ssk eller skall bli komma med högaflarna å facklorna) jag menar att liv blir bevakning som ledier till väktare sen jobb och sammt att man får hålla på med sif och högvakt.

Allstå Frallan, jag vet att livkomp är ett bevakningskompani och ni ett stadsskyttekompani! MEN vi kommer ju få samma utbildning.

Ni kommer ju stå lika mycket högvakt? Alltså kommer ni bevaka lika mycket!

Vi kommer ju även stå som skyttesoldater efter färdig utbildning som Svempa säger!

Allstå Frallan, jag vet att livkomp är ett bevakningskompani och ni ett stadsskyttekompani! MEN vi kommer ju få samma utbildning.

Ni kommer ju stå lika mycket högvakt? Alltså kommer ni bevaka lika mycket!

Vi kommer ju även stå som skyttesoldater efter färdig utbildning som Svempa säger!

Det relevanta är ju som tidigare nämt om det är samma utbildning eller ej. Om det inte heter samma sak så är det ju mer osäkert om det är samma utbildning. Heter det samma sak så kan man utgå från att det är samma utbildning.

Ännu en gång klistrar jag in ett uttalande från livgardetshemsida! Uttalandet kommer från livkompaniets kompanichef.

Ett typexempel på omriktningen säger han vara att de nästa år har två identiska mekaniserade skyttekompanier som delar på högvaktstjänsten. Så glöm bilden att livkompaniet utbildar högvaktssoldater - de utbildar ett stridande kompani.

- Framtidens soldater vill ju åka på utlandstjänst och då måste de ha en utbildning som förbereder dem på det.

Men om man frågar soldaterna så skjuts det så klart ändå alldeles för lite.

Edited by TheKL
Ännu en gång klistrar jag in ett uttalande från livgardetshemsida! Uttalandet kommer från livkompaniets kompanichef.

Ett typexempel på omriktningen säger han vara att de nästa år har två identiska mekaniserade skyttekompanier som delar på högvaktstjänsten. Så glöm bilden att livkompaniet utbildar högvaktssoldater - de utbildar ett stridande kompani.

- Framtidens soldater vill ju åka på utlandstjänst och då måste de ha en utbildning som förbereder dem på det.

Men om man frågar soldaterna så skjuts det så klart ändå alldeles för lite.

Vet inte om du syftade på mig men för ett förtydligande innebär det också befattningen GA938, dvs bevakningssoldat beriden högvakt?

Den här diskussionen är väl fantastiskt tröttsam men jag kan inte låta bli:)

Jag pratade precis som "frallan" med värnpliktshandläggaren på LG. Jag undrade vad som skulle hända med Livkomp och 6e komp nästa år då jag hört olika rykten. Svaret jag fick var att båda kompanierna skulle dela på den högvakt som Livkompaniet haft och att det skulle bli två identiska kompanier. Två stycken lätta mekaniserade skyttekompanier.

I denna iver av att dela med sig av den information man fått kunde jag inte låta bli att få bidra med vad jag vet.

Blir stadsskyttarna säkerhetskontrollerade?

Fråga:

Varför är det så viktigt för er Livkompanister att få kalla er för stadsskyttesoldater vid muck?

Varför är det så viktigt för Frallan att Livkompanisterna inte kallar sig för stadsskyttesoldater vid muck?

Det är inte viktigt. Däremot så har jag svarat på frågor jag fått här på forumet. Jag har också sökt mig informationen och belyst med den här.

Jag pratade precis som "frallan" med värnpliktshandläggaren på LG. Jag undrade vad som skulle hända med Livkomp och 6e komp nästa år då jag hört olika rykten. Svaret jag fick var att båda kompanierna skulle dela på den högvakt som Livkompaniet haft och att det skulle bli två identiska kompanier. Två stycken lätta mekaniserade skyttekompanier.

I denna iver av att dela med sig av den information man fått kunde jag inte låta bli att få bidra med vad jag vet.

SSK blir inte säkerhetskonrollerade, det är bara bevakning somblir det

Fråga:

Varför är det så viktigt för er Livkompanister att få kalla er för stadsskyttesoldater vid muck?

Varför är det så viktigt för Frallan att Livkompanisterna inte kallar sig för stadsskyttesoldater vid muck?

Det är inte viktigt. Däremot så har jag svarat på frågor jag fått här på forumet. Jag har också sökt mig informationen och belyst med den här.

SSK blir inte säkerhetskonrollerade, det är bara bevakning somblir det

Men ge er nu, kalla er vad ni vill...

Vi hade möjlighet att gå en väktarkurs Steg 1. Tror den bara gav behörighet att söka andra väktarkurser sen. Dvs du är kan inte börja jobba som väktare direkt du kommer ut i det civila.

Dom enda som kunde det tror jag var MP som även fick gå Steg 2.

okej för jag hörde av inskrivningskillen när jag mönstra att man fick en väktarutbildning och att man kunde få jobb som väktare efter muck men å andra sidan så dem en massa skit som jag så här i efterhand inte riktigt stämmer

Vi hade möjlighet att gå en väktarkurs Steg 1. Tror den bara gav behörighet att söka andra väktarkurser sen. Dvs du är kan inte börja jobba som väktare direkt du kommer ut i det civila.

Dom enda som kunde det tror jag var MP som även fick gå Steg 2.

nä, vi Militärpoliser blir inte utbildade väktare. Skyddsvakter, ja. men inte väktare. vi har iof fått erbjudande om att ta en 2veckors kurs i ordningsvaktsutbildning, men är hos ett civilt företag.