Jump to content

ArtlokRRgrp - AR02

Recommended Posts

Löjligt foto!!

Jag har svårt att tänka mig att en "yxa" från KS02 skulle göra ett inlägg av den här typen men ja alla kan ha fel... :)

Nu fattar jag noll. Skulle folk från KS02 ha högre/bättre nivå än andra yxor? För övrigt förstår jag inte ST6 första inlägg heller!!

För att nu återgå till AR02 så är AR02 en del av NBG eller är det något som finns innan NBG o i så fall tror man att AR02 kommer bli aktuella nånstans?

:baskerFN:

För att nu återgå till AR02 så är AR02 en del av NBG eller är det något som finns innan NBG o i så fall tror man att AR02 kommer bli aktuella nånstans?

Intressant fråga. Tittar man på mil.se hittar man följande:

AR02 utbildas under hösten/vintern 2006 och skall inneha 30 dagars beredskap (R30) 2007-01-01 -- 12-31, 10 dagars beredskap (R10) 2008-01-01 -- 06-30 och därefter åter 30 dagars beredskap (R30) t o m 2009-06-30.

Det första året (R30) är alltså innan NBG08, men resten verkar sammanfalla med NBG.

edit: Hittade lite mer på Artreg:s sida om AR02:

Normalt skrivs kontrakt för två år där förbandet har 30 dagars beredskap för internationell insats. Men för AR 02 kommer ett ettårskontrakt att upprättas till och med 2007-12-31, med möjlighet till förlängning ytterligare ett år. Detta för att enheten från och 2008-01-01 kommer att ingå i ISTAR i Nordic Battle Group som har 10 dagars beredskap för internationell insats.

Så svaret på din fråga verkar alltså vara både och.

Edited by 106

Jag har sökt till bekass tjänsten till AR02.

Vilka fler slåss om den platsen och/eller söker du någon annan tjänst i AR02?

Sökte faktiskt den tjänsten men drar mig ur, eftersom jag utbildar mig. Det skulle bli svårt att kombinera med studier tror jag.

Sökte faktiskt den tjänsten men drar mig ur, eftersom jag utbildar mig. Det skulle bli svårt att kombinera med studier tror jag.

tror nog också att det blir knepigt med studier, med tänke på att det kommer ske övningar lite då och då för att hålla gruppen i "trimm" så kan det vara svårt att dra iväg från plugg, Skönt att slippa slåss om pltsen mot dig (ta det som en komplimang).

Edited by BertilCesar

tror nog också att det blir knepigt med studier, med tänke på att det kommer ske övningar lite då och då för att hålla gruppen i "trimm" så kan det vara svårt att dra iväg från plugg, Skönt att slippa slåss om pltsen mot dig (ta det som en komplimang).

Lycka till med ansökan! Min tanke var att det kan bli jobbigt med en tenta om förbandet tvingas göra en insats(chansen är troligtvis stor), jag bestämde mig mycket sent vad jag skulle utbilda mig till så jag skickade lite US ansökningar på måfå för att se om man kunde få en plats.

• 3 weeks later...

Har sökt Operatörstjänst i AR02, men backar nog ur pga studierna utifall jag får den liksom

andra. Hade hellre fått en befattning på FE01, även den inom NBG men först 2007 istället

för AR02 som börjar utbildning hösten 2006.

Edited by Slow_moves

först vill jag tacka den som rensade upp tråden från onödiga inlägg.

Sen undrar jag om någon kan posta här om de har blivit uppringda eller sitter på någon mer information än det som finns på mil.se

@Ize-Q:

men.. jaha, trodde det var något helt annat

Det jag har hört, är att rekryteringen kommer eventuellt att dra ut på tiden då den krockar med mycket annan verksamhet bland annat flytten av reg mm.

http://www.artreg.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=32764

så bli inte deprimerad om du inte blir uppringd imorgonkväll, "ringveckan" kan nog dra ut på tiden. :P

Vad är det egenltigen de säger när de ringer?

frågar de bara om du fortfarande är intresserad av tjänsten?

Nu när de iaf har börjat ringa runt så blir jag så... vill jag ju att det ska ringa här hemma.

hatar att vänta! (om de ringer i alls dvs)

Edited by BertilCesar

Nån som vet vad en Artmtrltpbv2090 är för något?

@ BertilCesar: Ja, de frågar om du fortfarande är intresserad. Kollar så att uppgifterna de har om dig stämmer. Samt lite om vad man gjort tidigare, vad man har för andra erfarenheter och kunskaper.

Han berättade lite om enhetens uppgift också eftersom jag inte har någon erfarenhet av Arthur sen tidigare.

Nån som har pysslat med Arthur tidigare kan ju berätta lite nyttigt för nybörjare som mig.

Lycka till grabbar! :lol:

menar du artmtrltpbv 2092?

det är iaf den så kallade rekvagnen, med den vagnen så genomför Rek för radar mm.

det transporterar även större delen av gruppens drivmedel/övrig materiell

vagnen är en dieselvagn i grunden(bv208) dock är den modifierad med diverse grejer bla rack för transport av reservdelar,ritbord för att underlätta rek,överlämning rekunderlag etc.

en artlokRR grupp består av

ARTURH

artmtrltpbv2092

i denna PDF står det en hel del matnyttig

http://www.artreg.mil.se/attachments/presentation_arthur.pdf

där kan man även se en del av MMI som ni förmodligen kommer att bli bekanta med...

hur är det ni som söker med BV-bevis har ni Bevis för släpkärra också?

tidigare hade AR hela utbilningsanvisning ARTHUR på hemsidan, men det verkar dom ha tagit bort nu...

Hittade en bild på en REK vagn

http://www.artreg.mil.se/photo.php?id=110096&nid=31154

dock ser man inte så mycket av den, och dom största skillnaderna sitter på insidan.

ett Tips är att titta igenom alla gamla nyheter på ARs hemsida, där står det en del om ARTHUR och det finns lite bilder, finns även något repotage om AR01

officiell hemsida

http://www.artreg.mil.se

AR01

http://www.artreg.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=30946

Utbildningen börjar i oktober och håller på till November(6veckor)2006. Man går på beredskapen 2007-01-01 till 2007-12-13 därefter skrivs det nytt kontrakt iom NBG. dock är det med kontraktet lite osäkert vilka tider der gäller etc.

var det någon som uppfattade när dom skulle börja skicka ut antagningsbeskeden?

Man skulle få svar innan midsommar men jag har iaf inte fått nått.

Antar att de är lite sena. Den som väntar på mission väntar ofta...och länge.

Får hoppas på svar snart så man kan göra upp sina planer på vad man ska göra fram till inryck.

Edit: fram till enventuellt inryck. Var nog lite väl självsäker där. :Malaj:

Edited by Valpen

• 2 weeks later...