ARN Posted June 24, 2002 Report Share Posted June 24, 2002 Tydligen diskuteras ett sammarbete som innebär att Schweiz ska få tillgång till svenska övningsfält, då de har begränsad tillgång bland alptoparna. Snart stöter man kanske på en "tyrolerhatt" (eller vad man nu har på huvudet i ostlandet) i skogen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted June 24, 2002 Report Share Posted June 24, 2002 Samarbete finns redan. Har själv tillhört Kompartgrp på en övn där mitt komp bestod av en strf 90 plut (olika försök av FMV bla stab som kördes av FMV rep) en strf 90 plut (befälskurs på 90:an) och en Strv 121 plut med schweiziska (oj jobbigt ord att stava) yrkesbefäl som besättning. Roligt och trevligt folk och mycket intressant KompStri nät.... ibland engelska (hade ett befäl från US Marines med) ibland tyska ibland svenska och vid enstaka tillfällen franska......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted June 24, 2002 Author Report Share Posted June 24, 2002 Visst finns det sammarbete, men då gäller det utbildning. Nu ska ett annat land genomföra övningar i sverige, modell större (kfö) skulle jag tro då anledningen är att de saknar utrymme. Hurvida svenska förband kommer delta i övningarna vet jag inte men man kan ju hoppas att man tar chansen när man ändå har dem här. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 24, 2002 Report Share Posted June 24, 2002 Jag hoppas (och tror) att sverige kommer ta chansen att öva "mot" Schweiz. helst hoppas jag att de gör det före nästa år (då jag gör vpl). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted June 24, 2002 Report Share Posted June 24, 2002 Anledningen till att befälen åkte till Sverige fick jag veta var just att det inte fanns övnterräng stort nog hemmavid. Och de var här för att få en möjlighet i att delta i strid inom bataljonsram (kräver lite mark....). Har för mig att jag fick veta vid någon information ang Älvdalens skjutfält att det utnyttjas av utländska stridskrafter i bland. Någon som vet säkert? Spännade och se hur de klarade sig mot svenska förband! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted June 24, 2002 Report Share Posted June 24, 2002 Varför behöver de öva på att strida i "öppnare" terräng om de inte har det hemma? De bör väl öva där de ska strida? Vad har de för nytta av att veta hur man slåss i svensk terräng? Jag kanske låter lite vimsig... Hälsningar, Foxtrot Lima Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted June 24, 2002 Report Share Posted June 24, 2002 Kan väl tänkas vara för internationell tjänst, Eu-styrkan m.m. Om inte så kanske det blir lite öppna yter efter en tids krig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted June 24, 2002 Report Share Posted June 24, 2002 Schweiz är ett litet land och således små övn fält svårt att öva med stora pansarförband då civila markägare inte är speciellt sugna på att en bat strv anfaller över deras ägor såvida det inte är för att slå den elaka ryssen motsv. Sverige har stora övn fält, är inte med i NATO (skulle nog inte vara bra att jätteneutrala Schweiz övar i NATO-land, tror jag). Att man inte kan öva i "rätt" terräng får man ta, bättre att öva i främmande terräng än att bara ha övat i liten skala. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted June 24, 2002 Report Share Posted June 24, 2002 Schweiz är ett litet land och således små övn fält svårt att öva med stora pansarförband då civila markägare inte är speciellt sugna på att en bat strv anfaller över deras ägor såvida det inte är för att slå den elaka ryssen motsv.Sverige har stora övn fält, är inte med i NATO (skulle nog inte vara bra att jätteneutrala Schweiz övar i NATO-land, tror jag). Att man inte kan öva i "rätt" terräng får man ta, bättre att öva i främmande terräng än att bara ha övat i liten skala. Tack för förklaringen. Hälsningar, Foxtrot Lima Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Har för mig att anledning till att Schweizarna fick låna fält i Sverige att åka omkring på är den att vi fick låna deras tjusiga Leopard simulator. Snackade med en 121 besättning om detta en gång på en övning (1996) och dom hade alla varit i schweiz och lekt med deras fina och dyra datorspel. I gengäld fick dom alltså låna Revingehed. Dom har tydligen begränsat med övnings utrymme för att få skjuta skarpt med kanonen. Detta är dock gammal info daterad 1996. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Tittade på Discovery igår, på några dårar som gjorde upp om VM i äventyrssport (multisport) av värdens 42 bästa lag så gick bara 9 i mål. Men nu till saken, denna tävling gick i Schweiz och på en etapp så var dom tvungna att stanna för en lokal GRK grupp hade gått ut och bombat på lite... Där stog det EN GRK och sköt mot bergssidan på berget på andra sidan dalen.. Ha ha ha ja jävlar så skulle vi öva. Ex: C 1grp/2:a Jplut samlar ihop sina gubbar en lördag och går ut och skjuter lite GRG i Onsalaviken (till alla seglares förtjusning) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Nu känner jag inte till något specifikt samarbete med just Schweiz, men bl.a fransoser och jänkare ses ju till på ex. K4 till och från. Sverige har blivit ganska poppis utomlands just med tanke på våra stora landområden (med liten befolkning) och relativt generösa regler, så visst lär vi se mer av dem! Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 läste nyligen (amré nytt tror jag det var) om svenska officerare som varit i schweiz och gått en 3:årig utbildning för att bli bergsguider eller någe sånt.. så samarbetet verkar ju gälla ganska mycket.. kanske kan FM få en negativ budget av regeringen snart.. alltså dom måste gå med vinst.. typ "låt dom öva över hela norrland men ta ut ett så högt pris som möjligt så vi kan gå runt" ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Det är dom som skriver SäkI/firning/Klättring och även är FM's instruktörer för detta (satt på flyget med en av dessa herrar för inte så länge sen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Tyvärr slut med resorna till Schweiz för svenska strvbesättningar sedan vi fick egna simulatorer för några år sedan. I19, P7 och P10 får åka buss till Skövde i stället för Hercules till Schweiz numera. Nästan samma sak....(stor ironi) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.