Der Soder Posted April 26, 2006 Report Posted April 26, 2006 Jag lider av problemet att jag tycker det är så ruggigt tråkigt att träna BRAK. Det tar verkligen emot bara att veta att jag till exempel måste "göra några armhäv snart" för att inte tappa formen. Som tur är så har jag rätt bra självdiciplin och just nu även hög träningsmoral i och med den anstående extramönstringen. Jag har inte alls samma problem när det gäller löpning, marsch eller simning. Är det någon som har några tips på hur jag i bästa fall längta efter armhäv, situps och rygglyft eller i alla få bort den värsta våndan över det?
Bazooka Posted April 26, 2006 Report Posted April 26, 2006 Det bästa är ju att träna sånt man finner roligt, men jag inser att du vill köra BRAK i och med att du ska rycka in snart. Sätt upp delmål som är rimliga, exempelvis att du ska klara X antal armpress inom X antal dagar/veckor. När du nått målet får du belöna dig själv med något som du upplever som en belöning. Om det sen är att spela dator hela natten, mammas köttbullar eller whatever spelar ingen roll, det viktiga är att du upplever det som positivt och kopplar samman det med ditt mål. Fungerar inte det får du väl ta till pannbenet... Lycka till!
Vinter Posted April 26, 2006 Report Posted April 26, 2006 Våga vila någon dag extra, låter som du börjar bli övertränad. Kör like cirkelträning med någon kompis då och då som omväxling.
bartil Posted April 26, 2006 Report Posted April 26, 2006 Dra till gymmet istället under en liten period, där du kör högrepsövningar. Övningar som du finner "roliga", men ändå tränar de viktigaste musklerna. Fast det är ju inte gratis, tyvärr...
Kylskåp Posted April 26, 2006 Report Posted April 26, 2006 Att träna med en polare är i min åsikt alltid roligare. Vare sig man är ute och springer eller pannbenstränar mage/bröst/rygg. Är båda den tävlingsinriktade typen kan man ju också försöka knäcka varandra vilket blir ytterligare motivation.
Valpen Posted April 26, 2006 Report Posted April 26, 2006 Kör BRAK samtidigt som du kör löpning. Spring 2 kilometer, stanna och gör x antal armhävningar. Spring ytterligare 2km och gör x antal situps och spring vidare. Eller om du gör flera övningar varje gång du stannar...
Airborne_87 Posted April 30, 2006 Report Posted April 30, 2006 Ett skönt och effektivt system är att bestäma sig för att varje gång man går in i sovrummet, sätter sig i soffan etc gör hälften av så många armsträckningar/situps/rygglyft/knäböj man maxar. På det sättet gör du fler reps totalt per dag än om du kör ett pass där du maxar några gånger. Det positiva av det hela är även att du bygger upp en seghet i och med de många seten. Återhämtningen blir mkt effektivare än om du kör max. Prova!
Christer Posted May 1, 2006 Report Posted May 1, 2006 En grej jag testade var följande: Varje gång jag "dog" på spelet day of defeat source så var jag tvungen att göra 20 böj-streck. Tänkte att det även skulle göra att jag skärpte till mig på spelet å inte dog så mycket. Jag spelade tills jag dött 20ggr på 10 minuter. Sen orkade inte armarna längre..
Der Soder Posted May 1, 2006 Author Report Posted May 1, 2006 Jag har testet båda de sista med blandat resultat. Ett tag gjorde jag hyfsat många böjsträck varje gång jag gick på toa. Resultatet blev bara att jag minimerade antalet toalettbesök per dag, antar att min självdiciplin svek mig (paradoxalt). En annan grej jag gjorde var att jag spelade straffomgångar av Call of Duty på internet, beroende på vart jag placerade mig varje omgång så skulle jag göra ett visst antal böj-sträck. Först gick det bra och jag brukade få göra ungefär 30 st varje kvart. Efter ett tag vann jag dock nästan varje match och jag gjorde knappt gjorde några alls... Detta är dock den metod som fungerat bäst för mig. Tack för alla bra tips i alla fall, fortsätt för att del med tipsen, dels för min skull och dels för alla andra som läser detta. Jag prövade för övrigt en annan variant på valborg, varannan sambuca varannnan armhäv, funkade mycket bra! Dock inget att utöva för ofta...
Nestor Posted May 3, 2006 Report Posted May 3, 2006 Hur kan man finna motivation att löpträna? Visst, cycklingen är ju bra den, men ger inte samma effekt som springandet. Problement är att jag tycker at det är så embarmligt tråkigt att springa.. Någon snubbe med motivationstips?
709 Posted May 3, 2006 Report Posted May 3, 2006 Hur kan man finna motivation att löpträna?Visst, cycklingen är ju bra den, men ger inte samma effekt som springandet. Problement är att jag tycker at det är så embarmligt tråkigt att springa.. Någon snubbe med motivationstips? Gillar du inte löpning och blivit beroende (som jag) så är det bara pannben som gäller. Tyvärr. Löpning tycker jag bitvis är SÅ d-a tråkigt, kallt, blött och tråkigt. Men det går över. Som nämnt ovan, delmål och belöning. Vila längre perioder ibland. Variera. Hitta nån att springa med. Själva löpningen blir aldrig roligare.
Status quo Posted May 3, 2006 Report Posted May 3, 2006 Jag skrattar lite när jag läser den här tråden, för mitt största problem med träning och även livet är att så fort jag inte sysselsätter min hjärna med något finner jag tillvaron tråkig, därför har jag väldigt svårt när jag springer, efter som jag måste sysselsätta mig med något.. säkert någon form av ålders damp :P Det brukar fungera med att sätta upp ett mål, hitta en riktigt fin springslinga, och ta med sig en mp3 spelare eller liknande med bra musik. Annars beror all min lathet på just det problemet, kroppen jobbar men hjärnan är uttråkad. Det besta resultatet jag förövrigt fått med löpning var efter en tids sjukdom då jag skulle träna upp konditionen igen och beslutade mig för att springa så långt jag orkade till en början, det enda jag tänkte på under hela tiden var "allt handlar om vilja".Så sprang jag i 20 minuter i ganska högt tempo vilket var en bra prestation för mig som tidigare iom sjukdom blivit anfådd av att ta ett par snabba steg.
Kylskåp Posted May 3, 2006 Report Posted May 3, 2006 Hur kan man finna motivation att löpträna?Visst, cycklingen är ju bra den, men ger inte samma effekt som springandet. Problement är att jag tycker at det är så embarmligt tråkigt att springa.. Någon snubbe med motivationstips? Att springa med en kompis är bara så mycket bättre än att springa själv. Varesig kompisen är en mp3, lillbrorsan på ryggen eller en polare...
bartil Posted May 10, 2006 Report Posted May 10, 2006 Hur kan man finna motivation att löpträna? Visst, cycklingen är ju bra den, men ger inte samma effekt som springandet. Problement är att jag tycker at det är så embarmligt tråkigt att springa.. Någon snubbe med motivationstips? Att springa med en kompis är bara så mycket bättre än att springa själv. Varesig kompisen är en mp3, lillbrorsan på ryggen eller en polare... Det beror på. Isf. ska polaren vara minst lika uthållig/snabb som en själv, om det ska ge något. Eftersom jag är tävlingsinriktad försöker man ju alltid springa snabbare och snabbare då, utan att ge upp för man vill inte sacka efter polaren ju. Men sen kan jag tycka det är lite "tråkigt" om man ska prata osv., det tär lite på koncentreringen... fast det är ju egentligen bara i början man snackar, sen blir man för andfådd.
krysspejlat_mål Posted May 10, 2006 Report Posted May 10, 2006 Ang. BRAK-övningarna; Amf har/hade ett program för cirkelträning, vilket man kan köra igenom en gång under ett reklamavbrott på TV. En bra dag hinner man med två vändor. Det går snabbt, är inte alltför tråkigt, etc.Om du försöker slippa undan genom att minska TV-tittandet, är väl det bara positivt....
Der Soder Posted May 11, 2006 Author Report Posted May 11, 2006 Någon länk eller beskrivning måntro???
krysspejlat_mål Posted May 11, 2006 Report Posted May 11, 2006 Om jag inte helt missminner mig; 1. Crawl-simning, kontrollerat med stoora rörelser. 2. Ryggresningar med fötterna i golvet. 3. Ben-böj med rak rygg och händerna rakt fram, knogarna i hakhöjd. 4. Ab-curls, med 90 grader i knän, gå upp så pass långt att handlederna går över knäna. Stanna kvar 1 sek, gå ner långsamt och börja om. 5. Upphopp. 6. Armhävningar (böj-sträck). Axelbredd mellan händerna. 45-60 sek på varje övning, alt. 15-20 reps.
Vinter Posted May 12, 2006 Report Posted May 12, 2006 Någon länk eller beskrivning måntro??? Infon finns på mil.se . Pdf med beskrivning: http://www.fmif.mil.se/attachments/fmfyss_regler.pdf
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.