Guest Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 http://www.dn.se/DNet....rType=6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Som ansvarig måste man väl för bövelen kunna hitta en annan anledning till varför HV-personal skall förvara automatvapen i hemmet än rekryteringsskäl, för det är definitivt inte en godtagbar anledning. Om anledningen att skriva kontrakt med HV är att man får förvara ett automatvapen hemma undrar jag om man inte fiskar medlemmar i fel vatten. Det förklarar kanske varför uppslutningen på många övningar är så låg. Målet med hemvärnsverksamheten - att få ha ett vapen hemma - kanske redan är uppnått för vissa. Det kanske skulle vara lättare att lösa personalproblemen inom omvårdnaden också om alla som anställdes fick en magnumrevolver att förvara hemma - men är detta ett giltigt skäl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Min personliga åsikt är att Polisen bör oroa sej mer för de insmugglade vapnen. Det är oftast pistoler och revolvrar som är BETYDLIGT lättare att dölja. Och därmed lättare att transportera utan att väcka uppmärksamhet. Ett stort militärt vapen syns mer och är svårare att transportera mellan brottsplatserna. Jag tror att en kriminell person inte är intresserad av uppmärksamhet på väg till eller från en brottsplats. Kan jämföras med att framrycka dolt till eldställning, Blir du upptäckt innan har du förlorat överraskningsmomentet och därmed iniativförmågan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Unicorn: Det är ju själva tanken med ett Hemvärn(lyssna på ordet) som är anledningen till att vapnen ska vara hemma. snabbt och beredd på plats.Minskar ju risken för att bli totalt överraskad vid ett ev. angrepp. Sen vågar jag påstå att Hemvärnsvapnen inte är det stora riskmomentet,Ta en titt på alla sportskyttar som har kanske upp till 5-8 vapen. Vad har de för nytta av så många? Jodå jag har också varit sportskytt och klarade mej fint med en 22:A. Där finns ett större riskmoment vid civila skjutbanor stölder, överfall. Visst kan man öva olika grenar inom sportskyttet och då ha ett behov av olika vapen.Men finns det i ärlighetens namn ett behov av en Desert eagle mot papp figurer? Jag vet att det finns många pistolskyttar här men mitt inlägg är inte riktad personligt mot någon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Håller med Unicorn, det uttalandet var mer än plumpt, fruktansvärt klantigt… Är man eller går man med i Hv endast av anledningen att få ha en AK hemma är det fel. Min bössa får dommer än gärna plocka in, om rutiner kring övandet och förvaringen centralt går att lösa på tillfredställande sätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Om 28 % av Hv männen skulle sluta om det inte fick ha vapnet hemma tycker jag att vapnet kan plockas in så slipper vi 28 % puckon i HV. Personligen förvarar jag gärna vapnet i kasun. Tycker bara det är jobbigt att ha det hemma och vi samlas alltid vid kasunen så det är ju ingen större omväg. Sedan är det ju kanske annorlunda för de som inte är i samma situation jag är och då är ju kravet på att förvara vapnet hemma förklarligt. Men vilken fantastisk bild det ger av HV i media. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 "28% av Hemvärnsmännen slutar om vapnet dras in." Finns väl 28 olika anledningar till det då..... Några ex: Har inte samlingsplats/övningsområde vid sin kassun.. Har för långt att köra/förlorar för mycket tid på resor.. Har varit med om struket vid kassunerna och tröttnat.. Har endast vapnet för att impa på sina sinnesslöa kompisar.. Har endast vapnet för att impa på sin sinneslöa flickvän.. Har endast vapnet för att han inte har någon annan vän.. fler ex någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Hej... Gick nyligen med i HV, och jag valde att förvarar mitt vapen hemma! Anledningen till det är enkel! Jag har inte tid att att åka och hämta ut vapnet! Förrådet ligger nämligen ca 4 mil från min bostad! Låt oss säga att jag har pekskjutning en onsdag mellan 17-20 Jag jobbar mellan 07-16, förrådet har öppet mellan 0700-0900. Det går liksom inte ihop sig! Sedan har förrådet inte öppet lördag-söndag då man oftast behöver det! Då tycker jag det är bättre om nycklarna till vapenlåsen samlas in efter varje övning! Men det är ju bara min åsikt! Mvh: Völund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dysse Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Visst kan man öva olika grenar inom sportskyttet och då ha ettbehov av olika vapen.Men finns det i ärlighetens namn ett behov av en Desert eagle mot papp figurer? Sorry, väldigt OT men jag känner att jag måste bemöta detta. Som jag ser det finns det knappast ett behov av en DE om det är kraften du hänvisar till, precis som det knappast finns behov av 6,5x55 eller ens .22LR. Samtliga av dessa skulle, om deras avsikt är papp-penetrering, kunna ersättas med luftvapen. Med ett kraftfullare vapen än en(ett) luftpistol/ -gevär för man däremot in åtminstånde ytterligare en dimension. Rekyl, kanske tom avståndsbedömning - lutningar etc, och det gör att man får varianter med olika svårigheter. Nog vore det tråkigt om man bara hadde en bollsport och denna skulle vara boule, eller om det bara fanns en lagsport och den skulle vara fångarna på fortet. Personligen har jag väldigt svårt för sporter som inte innehåller åtminstånde ett skyttemoment Den egentliga anledningen till att jag reagerar starkt mot detta är att det konstant pågår kampanjer att begränsa den enskilde individens (i brist på ett bättre ord) rättigheter i förhållande till vapen. Om enskilda individer talar om att ett visst skytte är onödigt kommer nån att haka på och driva det till absurdum. Det har hänt förr å kommer att hända igen. Känslor och inte fakta regerar makten, oavsett om den är folkvald eller det är någon anställd på en landsortstidning som tror han/hon är placerad på denna jord av gud för att bedriva sensationsjournalistik. Personligen har jag VÄLDIGT svårt att se vad min granne tycker är utmanande/kul/svårt/adrenalinpumpande med att åka skotercross, men inte ifrågasätter jag hans behov av en vråltrimmad skoter som slukar bensin med ett enormt tempo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Det skulle vara intressant med statistik över VILKA sorters vapen som figurerar vi t.e.x värdetransportrån och annan tung brottslighet. Om det är en majoritet av FM vapen eller andra. Någon som har möjlighet att kolla det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Kolla i slingan vapenstölder i kasunen. De flesta vapen som används vid rån bedöms av en säker källa (min sambos pappa som är polis) inte vara svenska militära vapen. Dessa används främst vid interna uppgörelser i den undre världen, som showof och vapen för eget skydd. Han har ingen riktig förklaring tíll detta. En idé han har är att svenska vapen är lättare att spåra om de hittas efter ett rån. Dessutom är ju AK4 ganska otymplig. Det han visste var att utländska automatvapen är avsevärt billigare att köpa än svenska dito vilket begränsar spridning och användning avsevärt. Den största delen av de stulna vapnen som finns i omlopp bedöms av polisen finns i olika högerextrema kretsar och förvaras i väntan på "den stora kampen" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Håller med Dysse fullständigt! Sluta hacka på de "goda människorna"... oavsett om det är HV-män, Civila sportskyttar eller jägare... Ställ krav( Förvaring, handhavande etc), men ge fan i att trampa på oss bara för att samhället inte klarar av att hindra att illegala vapen tas över våra gränser! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Lt.Payne: Jag tycker personligen inte det är några större samhällsomvälvande problem med HV:s vapen, även om jag i mitt tidigare jobb ingripit mot vissa HV-män som missbrukat sina Ak4. (T ex ett postrån. Han åkte fast;-)) Insmugglade vapen är ett betydligt större problem än HV:s om man ser till mängden som används av kriminella element. Man skall dock inte underskatta användningen av stulna svenska (även hemvärns-) vapen. Sedan sommaren 2000 gäller skärpta regler för alla civila vapenägare med krav på att vapen skall förvaras i godkänt och förankrat vapenskåp. Denna bedömning har samhället gjort trots att civila vapen, med undantag av enhandsvapen (som är MYCKET eftertraktade) och hagelgevär, i princip är fullständigt ointressanta. Jag håller inte med om att Ak4 inte skulle vara eftertraktat bland kriminella (även om det knappast är ett vapen man går runt på stan med). Det tillhör ett av de absolut mest eftertraktade vapnen i rånarkretsar (och brukar vara populärt i diverse ”MC-krig”), och är inte särskilt svårt att dölja i en bil. Framme på brottsplatsen har du inte längre behov av att dölja vapnet eftersom alla polispatruller som gör rätt backar om de ser en Ak4. Problemet "buse med Ak4" är helt enkelt inte hanterbart för en pistolbeväpnad polispatrull. Vapnet överträffar eller motsvarar allt i polisens vapenarsenal - och det är detta som gör det så obehagligt för polisen i jämförelse med t ex ett avsågat hagelgevär eller en pistol. Trots detta ser jag inget hinder till att HV skulle förvara sina vapen i hemmet. Detta kan säkert motiveras med någon form av hotbild, beredskap eller kanske t o m tidsbesparing vid övningar. Jag tycker mycket väl Hemvärnet kan ha sina vapen hemma, men de bör helst förvaras med såväl patronlägeslås som i riktiga vapenskåp. Och en bättre anledning att ha automatvapen för höghastighetsammunition liggande i Svenssons bostäder än att det ”lockar folk” måste man banne mig fundera ut… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Jag skulle sluta direkt om vi fick lämna in vapnen. Är det så att samhället inte tycker att vi behöver den höga beredskap som HV med vapen hemma ger möjlighet till ser jag ingen anledning att vara HV-man. De kan kalla in mig som värnpliktig om de behöver mig. Som jag ser det är vår uppgift att vara många och kunna användas direkt. Utan vapen kan vi inte användas direkt och vi kommer inte heller att vara lika många. 28% är inte för högt räknat. Ett hemvärn som består av 15000 man utan vapen är inget jag kommer att vara med i. Då går jag hellre med i Scouterna om jag vill vara ute i skogen på helgerna. Vapnet är mycket viktigt, men av skälen jag uppgivit ovan. Jag behöver inte bössan för att impa på polare eller freda mig för Dalen Desperados. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Hmmm... har funnits de förvaringskraven på pistolskyttar i vart fall sedan jag började skjuta... (91) Jag håller med dig att strävan bör vara att låsa in AK'n i ett vapenskåp, även om det aldrig blir 100%, så är det ju ändå det bästa sättet att veta att den står kvar när man behöver den. Med tanke på ovanstående har jag en rätt kull fråga: Varför är det inte godkänt att låsa in hela AK4 i det godkända civila vapenskåpet, utan vapnet skall delas i vilket fall. Har länge tyckt att det är något av det tramsigaste jag hört, låt säga att någon gör inbrott hos en HV-kollega och får tag i en AK utan underbeslag, sen gör han inbrott hos mig och hittar underbeslaget... vips har han en fungerande AK4... Hade varit kul om någon hade kunnat svara på varför det är så... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Det största bidraget med automatvapen till den undre världen under detta och förra seklet har nog polisen själva indirekt bidragit med. Vapenhärvan med vapenhandlare som på uppdrag av polisen förstörde vapen. Polisen arkiverade skrotningsintygen utan vidare uppföljning. 70 "skrotade" vapen ut på svarta marknaden från en av dem. Hur mycket de andra pumpade ut vet jag inte. Apskaft. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Tja.. han kommer väl aldrig någonsin att få ihop ett vapen utan patronlägeslås ändå? Lyckas han med DET så är det något som är fel. I vapenskåp MED patronlägeslås torde väl vara utmärkt? Att sprida ut vapnet i bostaden, och därmed öka risken att de hittar något som talar om att det ligger mer vapendelar någonstans är väl inge vidare bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Lord Good: Jag håller med dig i sak. Jag tror personligen hotbilden är betydligt större än HV-ledningen tror. Jag tror också det finns ett värde i att så många HV-män som möjligt förvarar vapnen i hemmet (dock ej med tveksam förvaring). Mitt ifrågasättande gäller varken din eller min åsikt - utan era chefers. Det är trots allt varken du eller jag som sätter verksamhetsmålen för HV (tyvärr;-)). Det era chefer säger, dessutom offentligt, är nämligen att REKRYTERINGEN är ett tyngre vägande skäl än HOTBILDEN för att ni skall bära vapen. Ledningens prioritering och era mål måste då vara; Hemvärnets uppgift är i huvudsak inte att vara en väpnad resurs - utan en numerär på ett papper. Jag skulle personligen bli ganska upprörd om min chef klassade ner mig på det sättet offentligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Kolla i slingan vapenstölder i kasunen. Joo jag har läst den.. Men jag menar stat på vilka vapen som defakto har nyttjats vid brott av det grövre slaget... Det borde finnas ngn sådan tycker jag.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Kolla i slingan vapenstölder i kasunen. Joo jag har läst den.. Men jag menar stat på vilka vapen som defakto har nyttjats vid brott av det grövre slaget... Det borde finnas ngn sådan tycker jag.. Jag ska kolla vad jag kan få fram. Spontant så är det ju bara möjligt att kolla för de brott där rånarna åkt fast, de andra går det ju inte att se om de var en svensk G3 eller en norsk. De vapen som använts vid rån osv brukar oftast att dumpas eller säljas utomlands eftersom de då är för heta för att förvara i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Det här är väl ändå ett större problem än Hv vapen Rubrik: Hk-mp5 Typ: Säljes Införd: 2002-06-15 22:55 Region: Norrbotten Visad: Annonsen är visad 638 gånger Pris: 9000kr Annons: Hk mp5,dämpad med issue slutstycke. 9mm. Detta vapen är rent.Affären är 100% diskret. Endast Seriösa kunder. Leverans via Dhl. Bet.hälften innan,hälften efter lev o provskjutning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Om det är ett större problem eller inte beror på vem som får tag i den. Generellt sett är nog inte HV-vapen något problem så länge de är kvar i HV-mannens ägo. Hamnar HV-vapnet i fel händer skulle jag vilja säga att det nog inte finns så mycket större problem för en ingripande polisman än ett HV-vapen. Vad skulle du helst vilja möta som polis i ett bankrån? MP5 eller Ak4? Jämför gärna ammunitionens penetrationsförmåga... För övrigt tvivlar jag på att annonsen är särskilt seriös. Svart marknadspris för en Ak4 brukar ligga på minst 20 000:- och över. Har svårt att tänka mig att en MP5, som är betydligt mer eftertraktad än Ak4, är billigare på svarta marknaden än i polisens mängdavtal med H&K. Något säger mig att säljaren tagit betalt för halva vapnet ett antal gånger vid det här laget. Kul brott. Hur anmäler man till polisen att man blivit blåst när man försökte köpa en olaglig MP5? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Jag har redan flera vapen vad gör det om jag har en Ak4 då? Ok det är bara den som kan skjuta automat eld, men ärligt hur mycket användning har man för det då? Nä vapnen måste stanna i hemmen annars försvinner ju hela iden med hemvärnet. Tack för mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Är inte vitsen med att förvara vapnen hemma av beredskapsskäl helt, eller till största del, förfelad i dagsläget då vi ändå inte har någon Am ute? Flaskhalsen är i dagsläget när Hv-män som behöver använda vapnen skarpt i tjänst får ammo tilldelat. Är det någon som har erfarenhet av "larmövning" eller liknande utan mobamm och den tidsförlust som uppstår innan förbandet är stridsberett? Casca kanske??? Jag tycker inte att det utgör något reellt större problem med vapenförvaring i hemmet under gällande bestämmelser och med patronlägeslås. Däremot får eventuellt missbruk mycket allvarliga negativa konsekvenser för HV, som vi har sett visssa exempel på i media. Jag tycker inte att hotbildsskäl motiverar vapenförfaring i hemmet, särskilt inte sedan mobammon togs bort. Snarare är det på vissa ställen i landet motiverat av effektivitets-/bekvämlighetsskäl. På andra ställen inte. Jag har själv valt att förvara vapnet i kasun, men jag förstår att det för vissa skulle i princip omöjliggöra och försvåra övning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted September 27, 2002 Report Share Posted September 27, 2002 Jag har en känsla av att många "löst" problemet med indragen mobam på enklaste sätt. Know what i mean,knudge, knudge! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted September 30, 2002 Report Share Posted September 30, 2002 Lord Good,jag håller med dej i alla dina inlägg i denna tråd! Du har samma inställning till Hv som jag,vi skulle försöka gå en kurs nån gång.Jag tror det skulle bli givande! Har du nått förslag? :devil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted September 30, 2002 Report Share Posted September 30, 2002 Flaskhalsen är i dagsläget när Hv-män som behöver använda vapnen skarpt i tjänst får ammo tilldelat. Är det någon som har erfarenhet av "larmövning" eller liknande utan mobamm och den tidsförlust som uppstår innan förbandet är stridsberett? Casca kanske??? Jag har aldrig fått hemvärnslarm, men jag tror nog att mobiliseringen skulle löpa på. Bataljonen har alltid några tusen bulor för övningsskjutning, vilka är lättillgängliga. I övrigt har vi löst problemet internt på annat sätt. Annat sätt betyder inte att vi förvarar ammunitionen i hemmet, vilket är ett brott idag. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts