Jump to content

US Airforce gnäller...

Fu Johanson

Recommended Posts

Herre jävlar!! Snacka om bekväma människor!!

Volleyboll plan?? vad ska dom med det till och klaga på att det är små duschar!! Nu får dom väl ge sej, hade jag varit diktator skulle jag avrättat samtliga som klagat

Camp Bondsteel i Kosovo ligger ju inte direkt i ngn stridszon, så där har de "hyfsat" med bekvämligheter:

Burger King och Coffee-shop(inte den holländska varianten)

Biograf

Beach-volleyplaner * ?

GIGANTISKT gym

4 busslinjer på campen

Frisör och barberare

ENORMT Px med allt man kan behöva och minst lika mycket till...

En matsal med ett utbud utan dess like. (gratis läsk, bakelser, glass osv osv)

Eget fängelse :)

Am-footballplan

Baseballplan

...och en hel del andra faciliteter!

På den "mindre" Camp Monteith finns det mesta av ovanstående fast i en lite mindre skala...

En av anledningarna till att dom har Burger King är en kostnadsfråga.. Billigare än att fixa en egen hamburgerbar...

Fast, det är inte fel, mår soldaterna bra, blir reultatet bra...

Camp Bondsteel i Kosovo ligger ju inte direkt i ngn stridszon, så där har de "hyfsat" med bekvämligheter:

Stäng in ett par tre tusen pers på en camp UTAN alla dessa bekvämligheter.... då blir det svårt att hålla moralen uppe.

alltså för fan.. jag hade lätt kunnat tänka mig att åka ner i bosninen, sova i tält på stor grus plan (inte vintern då förestås) och tralla patruller rätt ofta.. fan så som dom har det så är det ju betald semester.. usch världen är sjukt. FN tjänst = betald medelhavs kryssning.. det som jag tycker nästan är värst är inte att dom har det så jävla bra.. jag menar folk få ha det bra om dom vill.. men åker jag på utlands mission i land som är i krig/svält.. så jag nog bättre om jag bara bor i ett tält.. hade fan mått illa om jag bott så bra som usa campus och sen behövt ge mig ut på patrul..

alltså för fan.. jag hade lätt kunnat tänka mig att åka ner i bosninen, sova i tält på stor grus plan (inte vintern då förestås) och tralla patruller rätt ofta.. fan så som dom har det så är det ju betald semester.. usch världen är sjukt. FN tjänst = betald medelhavs kryssning.. det som jag tycker nästan är värst är inte att dom har det så jävla bra.. jag menar folk få ha det bra om dom vill.. men åker jag på utlands mission i land som är i krig/svält.. så jag nog bättre om jag bara bor i ett tält.. hade fan mått illa om jag bott så bra som usa campus och sen behövt ge mig ut på patrul..

När gör du det bästa nyttan? När du är utvilad och skärpt eller när du har lågt stridsvärde?

Om man har resurserna, varför missunna sina soldater en viss standard "i fält"? Jag tror knappast de blir daltade med under sin GU, och precis som en del av er skrev är det förmodligen lättare att bibehålla en hög moral om manskapet har tillgång till vissa sk "bekvämligheter".

Sedan är det en annan femma om man kan säga att den amerikanska soldaten är lika bra som de (USA) vill ge sken av att vara. :) :P

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Jag och Fu J, diskuterade detta lite på chatten igårnatt, före jag komade ur (vilket jag inte ångrar, då jag idag har 12st Springsteen biljetter):

Det som detta fämst gäller är ANG (Air National Guard, flyg hemvärnet typ). Detta är herrar på runt 40-55 år som till vardags flyger charter, frakt eller inrikes kärror i USA. De är vana en mycket hög standard. De må på pappret vara officerare, men att klassa iaf transportflygarna som soldater, nja. Dock är de frivilliga och skall väl därför vara beredda på lite skit, hur mycket höna det finns under alla dessa fjädrar i reportaget är svårt att säga. Fenomenet är inte nytt. Att det bara gäller flygvapnets ANG är nog inte korrekt.

Att sedan var instängda i Världens arsle, Afgaland, i månad efter månad gör ALLA putta och gnälliga. om det sedan gäller volleybollplaner eller antalet toarullar på toaletterna spelar ingen roll. Det är grejen att inget fixas som gnager, iblandning med psykisk press. Tror nog de flesta som varit på FN mission kan komma med sådna exempel, statusen på stället där du bor har en  direkt inverkan på moral.

Intessant att Flottans flygare är de som  klankar ned på sina bröder i AF.....de som aldrig lämnar sina Carriers. Iofs är de vana med att vara borta hemifrån mera.

Naturligtvis är det trevligt att ha det bra på basen, men det är egentligen inte frågan.

Det som det gäller är faktiskt om fjollorna (jo jag menar det) är i sin fulla rätt att gnälla över att dem inte har ett bra volleybollnät när dem befinner sig i en krigszon.

Jovisst, kul att de har prylar men för i H-E, de är inte hemma precis.

LRRP: Enligt uppgift till mig så är det inte bara flottflygarna som klagar på AF, alla (med betoning på alla) inklusive en del från AF tom tycker att de är mesar. :D

Enligt annan uppgift har ca 95%+ av de i ANG tidigare varit i aktiv tjänst i AF så det där civilistargumentet är lite vekt. :)

Jaha då har vi en kille som inte har någon koll alls, du har ju garanterat inte varit ute en ända gång på någon mission, man får ju ont i magen av att läsa det du skriver.

"FN tjänst = betald medelhavs kryssning.." hur man bara kan yttra sig på det viset är för mig obegripligt.

Sant iofs... Under övningarna var det alltid trevligt att sätta sig på en stubbe, dela på en flaska cola och gnälla över situationen, sedan kunnde man forsätta arbeta...

Fu J: 95%? Jag trodde var ett krav att ha varit operativ pilot för att få flyga i ANG? Det kanske bara gäller spetsnoskärror iofs, vet inte. De få som jag konverserat med har haft operativ yrkesoff bakgrund.

Jag anser dem fortfarande inte vara soldater, de är flygförare respektive stridsflygförare. Detta kanske är kontroversiellt, men de gör sitt på distans. Det närmaste grunt nivå de kommer är oftast CSAR/SERE utbildning, och den brukar INTE vara poppis.

Nu klankar jag inte ned på ff, det är extremt bra folk och jag har aldrig förstått folk som tittar snett på de som bär samma uniform fast har olika vapensorts tillhörighet. Jag skulle aldrig kalla en stridspilot för fjolla, det de gör med de där maskinerna är sanslöst. Att de sedan inte passar i leran med stridssele är en annan, helt annan grej. Killen med lerig stridssele skulle få problem i en F15E på lågan i speed of heat mitt i natten, ensam 100mil in i fiendeland. Vi passar för olika saker.

Att det sedan verkar ha skötts illa är en annan grej, de verkar ha problem med kommunikationen, vilket iofs USAF har haft rätt ofta inbördes.

De som klagar på att de inte har volleybollnät när de är i en krigszon kallar jag fjollor, oavsett hur gulliga halvcivilister de än må vara eller hur bra de flyger sina plan.

Punkt.

Nej, det går att få en "commission" direkt i ANG.

Det är, som siffran visar på, sällsynt då de alltid tar in ex-active service först.

De sista procenten är utfyllnaden som behövs för att upnå en hyfsat acceptabel matchning mot den beslutade styrkenivån.

Lite lustigt nog inkluderar det här spetsnosar också, och har gjort det hela tiden.

Om du vill ha ett välkänt exempel på det har du en viss George W. Bush som flög F-103 för Texas ANG utan aktiv tjänst tidigare.

Så det går, men det är inte lätt att bli antagen, George hade draghjälp av farsgubben. :)

Edit

------------------------------------

Sorry om jag lät lite grinig, inte meningen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...