Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har försökt söka lite och har jag lagt det fel får ni väll flytta.

Men hur är det med rakning? är det varje morgon som gäller och hur pedantiskt är det?

undrar mest för jag har sån jävla skäggväxt, sitter som berget, har hört att man ska ansöka eller nått liknande om att få ha skägg(nått i den stilen)

Tar tacksamt emot svar

Posted

Men hur är det med rakning? är det varje morgon som gäller och hur pedantiskt är det?

undrar mest för jag har sån jävla skäggväxt, sitter som berget, har hört att man ska ansöka eller nått liknande om att få ha skägg(nått i den stilen)

Tar tacksamt emot svar

Tja det är helrakat som gäller. Inget fjun eller något sådant dvs rakning varje morgon eller kvällen innan. Har du dock skägg när du rycker in så slipper du raka av det.

Posted

Tar tacksamt emot svar

Tja det är helrakat som gäller. Inget fjun eller något sådant dvs rakning varje morgon eller kvällen innan. Har du dock skägg när du rycker in så slipper du raka av det.

Man får naturligtvis skaffa skägg även efter man rycker in med det ska vara välvårdat och inget "jag orkar inte raka mig" skägg.

Så något skäggförbud eller långt hårförbud finns inte (förutom tex FJS).

Jag hade lite problem med skäggväxten.

Jag kunde raka mig på morgonen och sedan få skäll vid lunch att jag var orakad.

Att samma befäl godkänt rakningen 4 timmar innan spelade ingen roll.

Så det var bara att bita ihop och göra en snabbrakning på lunchen också.

Posted

Under AMU i Basskolan hade vi en

storvuxen göteborgare som hade

en väldigt aktiv skäggväxt.

Befälen tyckte om att ge han lite

pikar för detta (med glimten i ögat).

En dag fick han nog:

"Ja´få ´la´raka maj me´

tändar´n nästa gång, änna!"

(Fredrik Lindström-varning)

Posted
Täthetsprov skyddsmask! :banghead:

Masken ger ett rätt gott skydd även med kortare stubb. Den kritiska

längden brukar infalla efter två-tre dagar för de flesta. När skägget

blir längre tätar masken helt OK igen. Då är det jobbigare att vara

helt nyrakad :lol:

Posted

ok, tack för alla svar, så med andra ord måste man ha en liksom frisyr på skägget? och inte bara huxxflux väx, haha isf är det lungt, så länge jag kan ha på hakan för där gör det så in i helvetes ont att raka sig :)

Posted
Du måste hur som helst raka dig där skyddsmasken möter ansiktet, annars så läcker den.

Nej, det går med vasselin. Men där sållar man ut de som verkligen vill ha sitt skägg kvar och de som bara är lata. Prova att gnida in helskägget med en halv dosa vasselin och sedan tvätta ur det... :) Så de flesta väljer nog att ha ett ganska ansat skägg.

Vad jag har förstått så kan ingen ge dig order om att raka av dig skägg eller annan behåring. Däremot kan man ge order om att man ska sköta sin hygien och tvinga dig till att som sagt smörja in skägget med något tätande vid C-träning/övning och bära hårnät. Men det handlar ju enbart om säkerhetsaspekter, inte att det skulle se "fult" ut.

Posted
ok, tack för alla svar, så med andra ord måste man ha en liksom frisyr på skägget? och inte bara huxxflux väx, haha isf är det lungt, så länge jag kan ha på hakan för där gör det så in i helvetes ont att raka sig :)

Tycker du att det gör ont att raka sig så kommer du nog att få nya referenser på vad som gör ont under din värnplikt...

Posted

hrmm, ser framför mig en soldat med riktigt talibanskägg som står och argumenterar mot sin officer att han minsann ska få ha kvar sitt skägg, trots att det är så stort att skyddsmasken inte ens går på ansiktet...

Posted

Ett långt skägg är oftast inget problem med masken. Problemet är

lång stubb som fortfarande är så kort att det lyfter masken från

huden. Jag har sett "talibaner" göra täthetsprov utan problem (eller

också var det riktiga män som inte bryr sig om lite CS :happy: ).

Posted

Jag tycker synd om er alla som måste raka sig var dag. Dom flesta som ryckte in samtidigt med mig hade väll en normal skäggväxt, förutom jag då.

På den tiden, 1995, så rakade jag mig varje söndagskväll, vilken ritual det var. :happy:

Jag tom provade att låta bli för att se hur långtid det tog innan jag fick anmärkning, efter 2½ vecka tröttnade jag och rakade mig självmant. :(

I dag 11 år senare är jag tvungen att raka mig var femte dag.

Posted

ok, tack för alla svar, så med andra ord måste man ha en liksom frisyr på skägget? och inte bara huxxflux väx, haha isf är det lungt, så länge jag kan ha på hakan för där gör det så in i helvetes ont att raka sig :happy:

Tycker du att det gör ont att raka sig så kommer du nog att få nya referenser på vad som gör ont under din värnplikt...

må så vara, fast jag vet få saker som gör så ont som att raka sig på hakan :P nått av det värsta jag vet, och då har jag ändå spelat amerikanskfotboll i 6 år.

Posted
Jag tycker synd om er alla som måste raka sig var dag. Dom flesta som ryckte in samtidigt med mig hade väll en normal skäggväxt, förutom jag då.

På den tiden, 1995, så rakade jag mig varje söndagskväll, vilken ritual det var. :happy:

Jag tom provade att låta bli för att se hur långtid det tog innan jag fick anmärkning, efter 2½ vecka tröttnade jag och rakade mig självmant. :(

I dag 11 år senare är jag tvungen att raka mig var femte dag.

Ni tjejer har det alldeles för lätt ni........ :baskerFN:

Guest Star_of_Life
Posted

Ont att raka sig?

Jo du. Det beror på hur du har vant huden "under skägget att bli rakat ofta", eller hur känsligt det är.

Det sved och blev rött varje gång i början av min lump, men framåt slutet blir det mindre illa. :Malaj:

Någon typ av "antiontkräm", aftershave eller vad de må heta kan hjälpa vid detta problem.

Posted

Gilette gör väl reklam för just en sån produkt just nu? Med en tjej i badet och en snubbe som rakar sig utan att det gör ont och han får en fräschhet som räcker hela dagen.

Posted

Raka dig i duschen under rinnande vatten, utan något rakskum eller annat otäckt. Skölj sedan ansiktet med kallvatten och smörj in med rakbalsam. Det gör kanske ont några gånger, men så småningom vänjer du dig. Bara att bita ihop och härda ut.

Posted

ok, tack för alla svar, så med andra ord måste man ha en liksom frisyr på skägget? och inte bara huxxflux väx, haha isf är det lungt, så länge jag kan ha på hakan för där gör det så in i helvetes ont att raka sig :clap:

Raka dig i duschen under rinnande vatten, utan något rakskum eller annat otäckt. Skölj sedan ansiktet med kallvatten och smörj in med rakbalsam. Det gör kanske ont några gånger, men så småningom vänjer du dig. Bara att bita ihop och härda ut.

aa så gör jag hemma, det jag tänkte på är lumpen där jag antar att det ska snabbt undan på morgonen

Posted

ok, tack för alla svar, så med andra ord måste man ha en liksom frisyr på skägget? och inte bara huxxflux väx, haha isf är det lungt, så länge jag kan ha på hakan för där gör det så in i helvetes ont att raka sig :clap:

aa så gör jag hemma, det jag tänkte på är lumpen där jag antar att det ska snabbt undan på morgonen

Tja det blir nog ingen dusch på morgonen såvida du inte stiger upp riktigt tidigt ^^

Posted

I lumpen gör du det med en näve vapenfett och en slö bajonett.

Posted

ok, tack för alla svar, så med andra ord måste man ha en liksom frisyr på skägget? och inte bara huxxflux väx, haha isf är det lungt, så länge jag kan ha på hakan för där gör det så in i helvetes ont att raka sig 0:)

Det blir ju klart jobigare när du är ute i skogen och har ont om vatten samt maskeringsfärg i skäggstubben.

DET gör ont...

Inne på kasern finns det normalt gott om tid att duscha/raka sig om man inte är extremt morgontrött/långsam.

10 minuter är allt som behövs.

Guest Star_of_Life
Posted

Kan tillägga en liten sak en löjtnant sa ang. morgon och kvälls rakning; det är bättre att göra det på kvällen för du bildas det ett litet fettlager eller skyddande grej över natten över det rakade området(eller något liknande iaf).

Posted
Kan tillägga en liten sak en löjtnant sa ang. morgon och kvälls rakning; det är bättre att göra det på kvällen för du bildas det ett litet fettlager eller skyddande grej över natten över det rakade området(eller något liknande iaf).

Står så i SoldF vill jag minnas (vilket påpekades till ingen nytta ibland).... men det gäller att ha dålig skäggväxt, annars får man backning på morgonvisitationen.

Posted
Vilket är bäst att ha i lumpen? Hyvel eller rakapparat?

En batteridriven rakapparat är väldigt smidig när man inte

vill kladda med lödder och vatten i skogen (om man inte

fixar att raka sig torrt) men kammoflagefärg tar snabbt

död på vilken rakapparat som helst. Jag använde apparat

i skogen och hyvel på förläggning. Skäggväxt som en engelsk

sjökapten men slapp oftast färg (kammon satt på vagnen).

Posted

Eller så gör man som jag och struntar man i att raka sig i fält ;) Tror bara jag rakade mig en gång när vi låg i fält (efter order), var aldrig nån som klagade. Jag har ganska kraftig skäggväxt, men öser man på med ansiktsfärg så är det ingen som märker nåt.