fairfax Posted June 3, 2002 Report Share Posted June 3, 2002 Hörde i helgen av en vapenofficer att nu var det spikat, det blir svenska Aimpoint som kommer att leveraras till FM. Det blir inte som gamla ordern på 80 000 sikten utan 120 000 sikten. Det blev samma sikte som jänkarna använder med modifieringar. Det kommer att bli gummiklätt, stödskyddat osv... Vapenofficeren i fråga var mycket nöjd med FMVs val så det låter posetivt! //fairfax Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted June 3, 2002 Report Share Posted June 3, 2002 Här är en bild på en KSP 58 med Aimpoint. http://hem.spray.se/kjweb/r13.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 3, 2002 Report Share Posted June 3, 2002 fairfax: Vad heter den vapenofficeren? Var du ute och lekte med utländska vapenlådan kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 3, 2002 Report Share Posted June 3, 2002 Blir det till att skriva om PEK-häftena nu då? Det känns som att det blir en aning lättare att sikta med ett Aimpoint än med gamla hederliga siktena... Skönt med Aimpoint på Kulspruta 58 förresten!!! *VILL TESTA!* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fairfax Posted June 3, 2002 Author Report Share Posted June 3, 2002 Nifelhel: Läste du mitt inlägg i bullpop-tråden? Jo det stämmer en del utländskt i helgen. testade lite av varje, AUG, P90, Drugonov m.f. Med alla dessa vapen var inträsset inte riktat mot vapenofficeren, han hade inte heller någon bricka utan presenterade sig bara flyktigt, sen blev han exalterad av bössorna och drog igång skjutningen. Vet därav inte vad han hette, men han var anställd på FMHS, dvs gamla F14. //fairfax Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted June 3, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted June 3, 2002 Hörde i helgen av en vapenofficer att nu var det spikat, det blir svenska Aimpoint som kommer att leveraras till FM. Det blir inte som gamla ordern på 80 000 sikten utan 120 000 sikten. Det blev samma sikte som jänkarna använder med modifieringar. Det kommer att bli gummiklätt, stödskyddat osv... Vapenofficeren i fråga var mycket nöjd med FMVs val så det låter posetivt! //fairfax Jag skrev det där i AK4-tråden i fredags. Old news. FM har bestämt sig för ett sikte tillverkat av svenska Aimpoint. Orderstorleken ska enligt FMV vara på 60000 sikten till att börja med, med en första provleverans på 500 stycken snart. Det blir en ny modell som utvecklats speciellt med FMs kravspec som grund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 3, 2002 Report Share Posted June 3, 2002 fairfax jag missade nog ditt inlägg i bullpup tråden Den vapennissen har jag träffat ett par gånger innan, han heter Kn Grundahl. Han är väldigt duktig och kan en massa, måste säga att han har ett av dem coolaste jobben jag vet När jag var på en vapenkarusell för 2 månader sen, så visade han ett av provsiktena. Och till allas förvåning kasta han det rakt ner backen, tog lugnt upp det och sa att det var byggt för att tåla såna fall. Är lite emot att kasta optik i marken, men han visade på ett bra sett hur tåligt det var Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 4, 2002 Report Share Posted June 4, 2002 Aimpoint på KSP 58? Det verkar ju rent ut sagt skitdumt! KSP 58 är ett yttäckande vapen, man borde förlora en hel del av runtomkringseendet med ett OR på vapnet. Dessutom kan jag tänka mig att tiden fram till första skott ökar med ett OR på KSP. Slutligen får en KSP betydligt mer stryk i terränglådan än ett personligt EHV, håller det verkligen? Det ser ut som en lokal HV-modifikation. Finns det någon av er som har testat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 4, 2002 Report Share Posted June 4, 2002 Det ska inte vara några probelm med ett OR på KSP, om det är lågförstorande. (=båda ögonen öppna) Och det är nog INTE ett hembygge, utan locken på Kulspruta 58 och 90 också tror jag, skulle bytas ut i takt med att de åker in på service, och då byts de ut till ett med skena för sikte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted June 4, 2002 Report Share Posted June 4, 2002 Jag länkade bilden från en Kustjägarsida så något HV hemmabygge är det inte! http://hem.spray.se/kjweb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted June 5, 2002 Report Share Posted June 5, 2002 Ho... Nice att se att det blivit klart till slut! om man nu bara kunde få en Ak5 i stället för Ak4... eller en Kulspruta 90... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted June 5, 2002 Report Share Posted June 5, 2002 Har Aimpoint siktet förstorningen 1:1? I så fall så tycker jag siktet vore helt underbart till 58:an. Det är ju svårt att rikta om snabbt och bra mellan eldskurarna, ett sikte vore perfekt. Sen så är väll 58:an inget PSG, men vi har övat en del prickskytte med 58:an på 500 meters avstånd. Svårt att pricka, men det går. En 58:a med sikte vore perfa, nu kan alla gruppe i FM ha en egen PSG. : - ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted June 5, 2002 Report Share Posted June 5, 2002 KSP 58 blir då PSKSP 58C (Prickskyttekulspruta 58 Cecar)? OBS!!! Ren spekulation från min sida, men är det någon som har något annat förslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 5, 2002 Report Share Posted June 5, 2002 Jaaa! bra idé! Skit i aimpoinen, och stoppa dit samma sikte som sitter på prickskyttegevär 90/AG90! 10X kikarsikte på en KSP vore nog toppen! Nä, jag vet inte om det var 1x, men lågförstorande, någonstans mellan 1-2x förstoring skulle det väl vara. Nu vill jag än mer skjuta KSP igen juh.. fan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted June 5, 2002 Report Share Posted June 5, 2002 Äntligen! Jag hoppas verkligen att jag kan bli fortsätta vara aktiv i HV efter utbildningen. Aimpoint vill man ju ha! (Kanske också på KSP 58?) :withstupid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Aimpoint på KSP 58? Det verkar ju rent ut sagt skitdumt! KSP 58 är ett yttäckande vapen, Tja, vad gäller prickskytte med kulspruta så har ju jänkarna sedan vietnam fästen för kikarsikten till M2HBQCB:erna (tksp) de användes för att skjuta enkelskott på 1.6-2 km. Det längsta bekräftade skottet togs med en sådan. 1850 m. Ett skott, en träff. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Cool. saxat ur "Befäl" Nr 3, juni 2002, s.18: "-Fyller siktet våra krav så förmodar jag att samma sikte ska kunna användas även på flera andra vapen, påpekar Urban Lindfors. Det kan till exempel gälla Ak5, Kulspruta 58, Kulspruta 90, GRG och kanske även ett nytt pansarskott" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Divine Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Menar du verkligen Ak5? Är det inte det vapnet som aimpointen huvudsakligen köpts in till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Vad jag har läst är att siktet främst tänkt till Hemvärnet men om ordern nu är på 120000 st så verkar det ju som om resten av armén kan få några också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 fler bilder på undersöd med aimpont monterat:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts