Jump to content

Vapenrem

Recommended Posts

Posted

Awww!

Jag lyckades lista ut att du hade fäst remfästet på picatiny-skenan, men sen tog det stopp.

Nu är jag med. Ser mkt intressant ut.

Tack.

• Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 7 months later...
Posted

Har själv gjort den som finns beskriven på soldf, med tanke på kostnaden så tycker jag den är bättre än gamla läder remmen. Total kostnad för mtrl tror jag hamnade på 40-50 kr, jag tog fästen från en gamal trasig rem.

Guest Forssman
Posted

Skaffade mig 3punktsremmen ganska nyss, men spännet går upp så fort jag låter vapnet hänga fritt, vilet har lett till att jag har tejpat det. något som har en lösning på problemet?

Posted

vänd den om så att spännet öppnas ått andra hållet då kommer du inte få problemet nu öppnas det mott pipan eller?

Posted

tjenis!

Jag är ute efter en vapenrem som man kan använda vapent från båda axlarna. Hade sib utbildning i helgen. Jag vill kunna släppa vapnet utan att behöva lägga det på marken men ändå kunna skjuta med både vänster och höger fattning. Det ska även gå att ha i slinga och spänna åt så att det inte hänger och slänger. Någon som har en lösning? Det är till AK 4B som jag ska ha det till. :banana:clap:,O

Posted
tjenis!

Jag är ute efter en vapenrem som man kan använda vapent från båda axlarna. Hade sib utbildning i helgen. Jag vill kunna släppa vapnet utan att behöva lägga det på marken men ändå kunna skjuta med både vänster och höger fattning. Det ska även gå att ha i slinga och spänna åt så att det inte hänger och slänger. Någon som har en lösning? Det är till AK 4B som jag ska ha det till. :banana,O,O

Jag har gjort en egen variant av BlueForceGears Vickers Combat Application Sling. Fungerar så som du beskrivit. Ska försöka få tid att fota o lägga upp bilder i kväll.

:clap:

Posted

Någon som vet vad som gäller svart på vit med egen vapenrem i HV? i lördags hade vi 2 läder remmar som gick av samma övning,

Föra året gick 2 av mina remmar av.

Vi är många som har egna remmar nu men vi vill ju veta vad som gäller igentligen fins det något skrivet för hella landet?

För FMV kan väl knappast räkna Vapenrem som vapenmodification?

Posted

Jag har sökt länge efter försöksremmen som vi använde i Liberia.

Den var i grön textil och hade ett snabbspänne Vid främre fästet.

Kan inte minnas att den hade något speciellt namn.

Dålig bild men...

Denna här är det

Någon som vet om man kan köpa den?

Posted

@wolfie666

Här är ett par bilder på min nuvarande slinga. Har provat single-point men det funkar egentligen bara i SIB. Hade hört mycket positivt lite här o där (läs: LF-forum) om Blue Force Gears Vickers-slinga, och efter att tittat närmare på bilderna av den tyckte jag inte att det borde vara så svårt att göra en själv:

Slinga (rembiten nere till vänster är till för att greppa i vid slackning/tightning):

BFC-GGslinga007.jpg

Posttjänst (slinga tightad):

bfgg1.jpg

Anläggning:

bbfg2.jpg

Skifta axel (slinga slackad):

bfgg3.jpg

Stand-by (slinga slackad, händerna fria)

bfgg4.jpg

Beklagar bildkvalitén, snabbjobb

:dribble:

Posted

Å när ni skjuter gevärsrök med era fina remmar så kan ni fetglömma att de håller. Ni får inte ens försöka eftersom man inte får skjuta gevärsrök med en "modifierad" ak.

"Det finns ingen materiel som är bättre än kronans, bara dyrare" citat Allan Mann

Posted
Å när ni skjuter gevärsrök med era fina remmar så kan ni fetglömma att de håller. Ni får inte ens försöka eftersom man inte får skjuta gevärsrök med en "modifierad" ak.

Känns som om att vissa uppoffringar är värda att göra :wacko:

Posted

Va?!

Skjuter man ens Gevärsrökgranater längre?

Jag har inte sett dem på år och dar, och över hälften av mina kollegor har aldrig ens sett dem utanför en bok.

/M

Posted
Va?!

Skjuter man ens Gevärsrökgranater längre?

Jag har inte sett dem på år och dar, och över hälften av mina kollegor har aldrig ens sett dem utanför en bok.

Vi sköt en hög förra hösten faktiskt.. Verkar finnas av och till..

Posted (edited)

Jo dom används fortfarande, finns väl vissa HV-förband som har några på lager säkerligen, och passar på att använda dom vid lämpliga tillfällen :wacko:

Edited by Ignorance
Posted
Jo dom används fortfarande, finns väl vissa HV-förband som har några på lager säkerligen, och passar på att använda dom vid lämpliga tillfällen :wacko:

Allt som har m-nummer kan beställas! Fruktanslöst roliga att använda så det måste ni ta med på nästa övning!

Posted
Jo dom används fortfarande, finns väl vissa HV-förband som har några på lager säkerligen, och passar på att använda dom vid lämpliga tillfällen :lala:

Indeed... :lala: men bara vid "speciella" tillfällen... :D Och eftersom remmen knappast är det primära vid skjutning av gevärsrök ser jag inte problemet ?

:wacko:

Posted

Bara en tanke. Är det inte en försäkringsfråga? Vad händer om skiten träffar fläkten då någon skjuter gevärsgranat med sin ak och den icke reglementerade remmen? :lol: Rekylen är ju ganska saftig. Det har väl spräckts en del kolvar och blåslagits en del tummar. /Gusten :dribble:

Posted (edited)

Det har väl spräckts en del kolvar och blåslagits en del tummar. /Gusten :banghead:

Och var i detta kommer remmen in ?

:)

Syftade på rekylen vid avfyrning och att rembrott kanske blir mer frekvent vid användande av en icke godkänd rem eller sliten originalrem som då slits itu kanske? ;) Därav kanske en försäkringsfråga i o m diskussioner i andra trådar ang om användandet av egna inköpta kläder på övningar./Gusten :}

Edit: Fäppel.....

Edited by Gusten
Posted

Det har väl spräckts en del kolvar och blåslagits en del tummar. /Gusten :banghead:

:)

Syftade på rekylen vid avfyrning och att rembrott kanske blir mer frekvent vid användande av en icke godkänd rem eller sliten originalrem som då slits itu kanske? ;) Därav kanske en försäkringsfråga i o m diskussioner i andra trådar ang om användandet av egna inköpta kläder på övningar./Gusten :}

Eh... jaha... men inte fasen skjuter man gevärsgranat med remstöd!

Försäkringsmyten kan vi väl lämna till nån annnan tråd, snälla?!

Posted

:baskerHV:

Åh fan. Jag har i alla fall lärt mig att lägga remmen på ett sätt för att få stöd av kroppen för att just inte sätta kolven i backen. Snackar vi inte om Gevärsgranat 1 som sätts över mynningen och som skjuts iväg med Drivpatron 10 7,62? :eeh: Du kanske menar granat tillsatsen?

Citat. "Den kraftiga rekylen kräver en speciell skjutställning för att vapnet och skytten inte ska skadas. Vänster arm förs in genom vapenremmen så att remman kommer på överarmen. Armen läggs över remmen och vapnet fattas ovanifrån, strax bakom manöverhandtaget. Remmen sträcks mot bröstet och vapnet trycks mot kroppen med höger underarm. Pistolkolven får inte fattas med handen och kolven får inte stödas mot marken. Avfyring görs med tummens yttre led. De andra fingrarna hålls utanför varbygeln." Slut citat. Källa SoldR Mtrl Vapen Automatkarbin 4, 2004, sidan 89(M7742-101035 SoldR Mtrl Ak 4)

Myt eller inte. Tycker det är högst relevant att ta upp det innan det har konstaterats och avfärdats som myt. Ledsen om jag råkade förarga dig. ;) /Gusten :)

Posted

Det har väl spräckts en del kolvar och blåslagits en del tummar. /Gusten :D

:D

Syftade på rekylen vid avfyrning och att rembrott kanske blir mer frekvent vid användande av en icke godkänd rem eller sliten originalrem som då slits itu kanske? ;) Därav kanske en försäkringsfråga i o m diskussioner i andra trådar ang om användandet av egna inköpta kläder på övningar./Gusten :D

Åh fan. Jag har i alla fall lärt mig att lägga remmen på ett sätt för att få stöd av kroppen för att just inte sätta kolven i backen. Snackar vi inte om Gevärsgranat 1 som sätts över mynningen och som skjuts iväg med Drivpatron 10 7,62? :) Du kanske menar granat tillsatsen?

Citat. "Den kraftiga rekylen kräver en speciell skjutställning för att vapnet och skytten inte ska skadas. Vänster arm förs in genom vapenremmen så att remman kommer på överarmen. Armen läggs över remmen och vapnet fattas ovanifrån, strax bakom manöverhandtaget. Remmen sträcks mot bröstet och vapnet trycks mot kroppen med höger underarm. Pistolkolven får inte fattas med handen och kolven får inte stödas mot marken. Avfyring görs med tummens yttre led. De andra fingrarna hålls utanför varbygeln." Slut citat. Källa SoldR Mtrl Vapen Automatkarbin 4, 2004, sidan 89(M7742-101035 SoldR Mtrl Ak 4)

Myt eller inte. Tycker det är högst relevant att ta upp det innan det har konstaterats och avfärdats som myt. Ledsen om jag råkade förarga dig. ;) /Gusten :D

Visst fasen... fetfel av mig!

Posted (edited)

Hmmm...är tvungen att konstatera att det går att skjuta gevärsgranat utan SoldR Mtrl... :rolleyes:

Åter topic!

:D

Edited by Gator
Posted
Hmmm...är tvungen att konstatera att det går att skjuta gevärsgranat utan SoldR Mtrl... :rolleyes:

Åter topic!

:rolleyes:

Säkert jobbigt utan rem. Jag skulle inte vilja prova utom i nödfall. Man kan ju skjuta utan vare sig kolv eller handskydd. Det går men blir återigen jobbigt. :/ /Gusten :D

Guest Triggerpuller
Posted

Har alltid skjutit gevärsrök utan remstöd. Funkar utmärkt. Ser dock inte syftet med att använda skiten överhuvudtaget. Bökig, omständig och obefintlig förmåga att lägga tillräcklig mängd rök.

Posted

Jag har aldrig fattat detta meck med att hålla si och så, det är ju bara att hålla en hand mot kornringen (när den fanns, nu motsv. plats) samt andra handen bakom pistolgreppet och avfyra med tummen.

Testat empiriskt och det är inga problem med rekylupptagning eller kontroll.

F.ö tycker jag också att röken är så-så, dock är det ju läge att nyttja den om det finns möjlighet och tillgång.