Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fick för övrigt svar på ett mail till pliktverket.

Det visar sig att jag ska rycka in på Wartofta kompani. Stridsvagn, här kommer jag! :=o

• Replies 331
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Och idag kom inkallelseordern!

Däremot stod det inget om infohelg. Vi får se hur det blir med den saken helt enkelt. Någon mer än jag här inne som ska ligga på Wartofta kompani?

Posted

Japp nu fick jag ett brev med tåganvisningar och nytt inryckningsdatum. 7 augusti på Wartofta.

Så nu får jag tanka och ladda din stridsvagn Simon :Malaj: .

Posted

Även jag fick min inkallelse idag :ph34r:

Livkompaniet för mig!

Tänk att man alltid blir lite nervig när man öppnar brev från pliktverket ;)

Posted

Samma här, P4 for mig, gubbs!

Kvartermästare på "Södra Wadsbo kompani". =)

Vad e de för folk man härjar runt med då..?? :)

@ Womack

Japp, håller med om att de faktiskt e rätt lurigt att få brev från FM. =P Får alltid hjärnspöken o visioner av typen; "Vi beklagar att du hermed ej kan igenomföra din värnplikt pga att hans majestät konungen fått ont i tån efter en squash-match.."

Och alltid lika gött när allt står väl till.. :P

Posted
Japp nu fick jag ett brev med tåganvisningar och nytt inryckningsdatum. 7 augusti på Wartofta.

Så nu får jag tanka och ladda din stridsvagn Simon :lol: .

Wartofta utbildar inga tanknings eller ammunitionssoldater, dessa utbildas på S:a Wadsbo. Wartofta utbildar 3 stridsvagnsplutoner och en stab och tross pluton nästa år.

Posted

Jag rättar till det tidigare uttalandet. :banghead: Nu kommer jag frakta runt din stridsvagn Simon. Letade runt lite och kom fram till att jag ska vara med i Stridsvagnstransportplutonen i Wartofta. Det blir nog toppen. C och kanske till och med CE körkort har man chans att ta. Någon som vet hur stor sannorlikheten är att kunna få ta det? Eller gruppbefälen kanske inte kör?

Posted

Najs bajs!

Själv har jag så smått börjat inse hur inihelvete mycket vård en stridsvagnstjänst kommer att innebära. Det sägs att striderna/fältlivet och skarpskjutningarna kommer att väga upp vården, men jag tillåter mig själv att tvivla lite på det där...

:banghead:

Posted (edited)

Så nu får jag tanka och ladda din stridsvagn Simon :o .

Wartofta utbildar inga tanknings eller ammunitionssoldater, dessa utbildas på S:a Wadsbo. Wartofta utbildar 3 stridsvagnsplutoner och en stab och tross pluton nästa år.

Men stridsvagnsbärgarna och Stridsvagn transport utbildaspå Wartofta. detta är ju en rätt så viktig del av tross-delen för stridsvagnarna. Dock så utbildas mekaniker och annat pack på S. Wadsbo, en del kan utbildas på Lif beroende vad kompaniet kommer att utbilda kommande året. Wartofta brukar oxå utbilda en egen packgrupp för att kunna ta hand om kompaninet Förläggning samt föra fram Ammo. till Strv.

När jag låg inne på Lif 03/04 så hade TOLO killarna där som uppgift att TOLA Strv/Strf emellan åt.

SIMON: Underhållsdelen har konstant vård av materiel och av trötta soldater som fått ont i kroppen av att glida runt i sin strv hela dagarna. ,O:banghead:

EDIT: La till lite och tog bort lite men mest försökte stava

Edited by NordicFear
Posted
Men stridsvagnsbärgarna och Stridsvagn transport utbildaspå Wartofta. detta är ju en rätt så viktig del av tross-delen för stridsvagnarna. Dock så utbildas mekaniker och annat pack på S. Wadsbo, en del kan utbildas på Lif beroende vad kompaniet kommer att utbilda kommande året. Wartofta brukar oxå utbilda en egen packgrupp för att kunna ta hand om kompaninet Förläggning samt föra fram Ammo. till Strv.

När jag låg inne på Lif 03/04 så hade TOLO killarna där som uppgift att TOLA Strv/Strf emellan åt.

SIMON: Underhållsdelen har konstant vård av materiel och av trötta soldater som fått ont i kroppen av att glida runt i sin strv hela dagarna. :baskerFN::baskerKav:

EDIT: La till lite och tog bort lite men mest försökte stava

Ja men TOLO har aldrig utbildats på Wartofta.

Stridsvagnstransport kommer vara ett halvfristående kompani iår, Norra Wadsbo, dock utbildas det under S:a Wadsbo.

Posted
inryck sker även januari. skall rycka in då. :=o

Det vet vi, skapa en egen tråd, den här är till för oss som rycker in i augusti!

;)

Posted

Har hört snack om att en infodag/helg ev. kommer hållas i Skövde någon gång i april.

Kanske, kanske inte. Vad vet jag. Senaste ryktet iaf.

Posted
Har hört snack om att en infodag/helg ev. kommer hållas i Skövde någon gång i april.

Kanske, kanske inte. Vad vet jag. Senaste ryktet iaf.

Och vad säger man om rykten?

Tror du pliktverket kan ha någon aning om någon "infodag" eller är det via P4 man får gå?

Posted
Jo, idag kom brevet. Skånings kompani here I come!

Rycker samtliga som ska till P4 in den 7:e augusti?

Grattis. Jag hoppas att du är beredd att ta över arvet från årets kull värnpliktiga på Skånings kompani och QL. Kom bara ihåg att arvet förpliktar.

Skånings kompani - Vilja, förmåga!

:Malaj:

Posted

jag skall inte göra lumpen, men kommer förmodligen vara del av P4´s beredskapstropp fram till första veckan i oktober då P4 saknar vpl vakter fram tills dess (detta gäller från V14 - V39)

dock kommer en kamrat till mig rycka in som bevakningssoldat i augusti (27e har jag för mig han sade), och det är altså de som tar över efter sin GSU och befattningsutbildning i Oktober...

EXAKT vad dett innebär för min del vet jag inte än, men kanske (men inte jättetroligt) så kanske jag får sitta i kuren vissa dagar/veckor, och mer troligt, vara skyddsvakt vid eran materieluthämtning mm :surprise:

Posted

Jo, idag kom brevet. Skånings kompani here I come!

Rycker samtliga som ska till P4 in den 7:e augusti?

Grattis. Jag hoppas att du är beredd att ta över arvet från årets kull värnpliktiga på Skånings kompani och QL. Kom bara ihåg att arvet förpliktar.

Skånings kompani - Vilja, förmåga!

:)

Jo, tackar!

"Vilja, förmåga!" är det deras motto?

Posted

Vad trevligt :baskerPa: Det ska jag gå på.

Fick min glasögonrekvisition idag också, undrar hur man ser ut i de där brillorna egentligen? :baskerHV:

Posted

Vad är statusen på "info-helgs-breven"..? :)

E de nåra från Götet/Kungsbacka som skall dit, o har lust o samåka eller nåt?

Posted
Vad är statusen på "info-helgs-breven"..? :huh:

Götet här! Jag och två polare skall dit. Fast vet inte hur vi tar oss dit; tåg, buss, bil?

Posted
(MatsN @ Mar 14 2006, 10:05 )

Vad är statusen på "info-helgs-breven"..?

Götet här! Jag och två polare skall dit. Fast vet inte hur vi tar oss dit; tåg, buss, bil?

Jooo, men lätt. =) De e la inga probbs, finns la både buss o tåg? Eller sitter nån på körkort o bil, så kan man ju slänga ihop till bensin..?

(Har ju för övrigt inte hört nåt om infohelgen.. Har ryktena verklighetsförankring..?)

Ha de. =)