Jump to content

P4 skövde 2006


Recommended Posts

  • Replies 331
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

(MatsN @ Mar 14 2006, 10:05 )

 

Vad är statusen på "info-helgs-breven"..?

 

 

E de nåra från Götet/Kungsbacka som skall dit, o har lust o samåka eller nåt?

 

 

 

Götet här! Jag och två polare skall dit. Fast vet inte hur vi tar oss dit; tåg, buss, bil?

 

 

Jooo, men lätt. =) De e la inga probbs, finns la både buss o tåg? Eller sitter nån på körkort o bil, så kan man ju slänga ihop till bensin..?

 

(Har ju för övrigt inte hört nåt om infohelgen.. Har ryktena verklighetsförankring..?)

 

 

Ha de. =)

 

Polaren sitter på körkort förhoppingsvis jag med då :D Bil kanske är billigare men tanke på evntuella byten mm. gäller bara att man får tag på en :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Men gubbar, va händer?? Nåt nytt om "info-helgen"..? =P Har ännu inte hört ett dugg!

 

 

(Och lätt samåkning med gbg-gubbarna!)

 

Vid det här laget bör du ha hört något! :P Info om infodagen låg i brevlådan.

 

6-7 maj, inryckning kl. 1200 under lördag, utryckning 1200 söndag

 

EDIT: Vi får tydligen ut kängor att gå in innan inryck

Edited by Svensk.M
Link to comment
Share on other sites

Nuuu j*vlar hände de grejer, ja..!

 

 

Jaja, bara o göra plats i kalendern, inge krog-gungning den helgen då.. :P

 

Antar att de inte kostar att åka buss, dock... Skulle vara märkvärdigt. =)

 

 

 

Syns på GBG bussen, gubbar. =)

 

 

EDIT; Läste igenom pappret en gång till.. :P

 

 

(FÖRRESTEN..! Har alla fått "Ta med ditt körkort" på sina lappar..? En annan har ju inte sitt ännu.. :Malaj:)

Edited by MatsN
Link to comment
Share on other sites

(FÖRRESTEN..! Har alla fått "Ta med ditt körkort" på sina lappar..? En annan har ju inte sitt ännu.. :winner:)

 

Ja, varför skall man ta med sitt körkort? Det är ju inte säkert alla har tagit det ännu...

 

För att dom ska kolla av vilka som har körkort för att sedan kunna sätta dom på fordontjänster och dom som inte har på stabstjänst eller liknande som inte kräver körkort.

Link to comment
Share on other sites

... :/ O om man e halvklar då..?

 

 

Eller, ja.. Hur mycket förändrar sig en kvartermästartjänst om man har eller inte har körkort..? 0:)

 

rätt mycket skulle jag tro..

nu låg jag iofs varken på pansar eller på P4 men det borde vara sak samma...

våra kvm (kvartersmästare) åkte runt väldigt mycket och lämmnade saker till de olika plutonerna, så körkort var ganska vitalt då de inte hade någon förare som de kunde rycka när de så önskade.

Link to comment
Share on other sites

Tja! Mönstrade för ett tag sen och min andra preliminära befattning blev stridsfordonsplutonbefäl på P4. Varför fick jag egentligen en Pb befattning? Jag vet ju inte om jag blir PB. Vilket fordon blir jag chef på? ÄR det nån som vet det? Är P4 engagerade internationellt eller är det bara P7 som står för det?

Link to comment
Share on other sites

Tja! Mönstrade för ett tag sen och min andra preliminära befattning blev stridsfordonsplutonbefäl på P4. Varför fick jag egentligen en Pb befattning? Jag vet ju inte om jag blir PB. Vilket fordon blir jag chef på? ÄR det nån som vet det? Är P4 engagerade internationellt eller är det bara P7 som står för det?

 

Varför du fick en PB-befattning? Hur menar du? -Pliktverket ansåg dig lämpad till det

 

På P4 skulle jag tro att du blir vagnchef på strf90 möjligtvis strv122. P4 är i stor grad engagerade internationellt, just användandet av skytteplutoner kommer att användas stort i utlandstjänst.

 

http://www.p4.mil.se/article.php?id=11205

 

EDIT: la till en länk

Edited by Svensk.M
Link to comment
Share on other sites

tja, alla ni som rycker in fom Juni kommer ju köra det nya 3 terminers systemet som bildar Nordic Battlegroup.

frågan är om det är P4 eller P7 som står för första stridsgruppen (jag tror P7, därefter P4 och sedan I19 med roterande schema)

men 3e terminen skall ju vara kontrakterad och frivillig, och det är ju möjligt att ni då kanske blir överflyttade till P7 om de inte får ihop tillräckligt med folk..

 

nåväl, jag kommer väl eventuellt se några av er, i värsta fall får jag väl "bjuda" på en runda på pansarmuseet om det inte flyttas till strängnäs ;)

Link to comment
Share on other sites

tja, alla ni som rycker in fom Juni kommer ju köra det nya 3 terminers systemet som bildar Nordic Battlegroup.

frågan är om det är P4 eller P7 som står för första stridsgruppen (jag tror P7, därefter P4 och sedan I19 med roterande schema)

men 3e terminen skall ju vara kontrakterad och frivillig, och det är ju möjligt att ni då kanske blir överflyttade till P7 om de inte får ihop tillräckligt med folk..

 

nåväl, jag kommer väl eventuellt se några av er, i värsta fall får jag väl "bjuda" på en runda på pansarmuseet om det inte flyttas till strängnäs ;)

 

 

K3 står för Luftburen skvadron/motsv. P7 står för ett skyttekompani. I19 står för ett skyttekompani. P4 står för stab/grk/tross, samt samordning/övning om jag har förstått saken rätt.

Link to comment
Share on other sites

tja, alla ni som rycker in fom Juni kommer ju köra det nya 3 terminers systemet som bildar Nordic Battlegroup.

frågan är om det är P4 eller P7 som står för första stridsgruppen (jag tror P7, därefter P4 och sedan I19 med roterande schema)

men 3e terminen skall ju vara kontrakterad och frivillig, och det är ju möjligt att ni då kanske blir överflyttade till P7 om de inte får ihop tillräckligt med folk..

 

nåväl, jag kommer väl eventuellt se några av er, i värsta fall får jag väl "bjuda" på en runda på pansarmuseet om det inte flyttas till strängnäs ;)

 

 

K3 står för Luftburen skvadron/motsv. P7 står för ett skyttekompani. I19 står för ett skyttekompani. P4 står för stab/grk/tross, samt samordning/övning om jag har förstått saken rätt.

 

ok, då har du mer inblick än jag...

nåväl, vi lär säkert ses iaf (lär nog vara figurant/B-styrka nån gång)

Link to comment
Share on other sites

Tja! Mönstrade för ett tag sen och min andra preliminära befattning blev stridsfordonsplutonbefäl på P4. Varför fick jag egentligen en Pb befattning? Jag vet ju inte om jag blir PB. Vilket fordon blir jag chef på? ÄR det nån som vet det? Är P4 engagerade internationellt eller är det bara P7 som står för det?

 

Varför du fick en PB-befattning? Hur menar du? -Pliktverket ansåg dig lämpad till det

 

På P4 skulle jag tro att du blir vagnchef på strf90 möjligtvis strv122. P4 är i stor grad engagerade internationellt, just användandet av skytteplutoner kommer att användas stort i utlandstjänst.

 

http://www.p4.mil.se/article.php?id=11205

 

EDIT: la till en länk

 

Tack för svaret! :) Om jag inte får min första preliminära befattning (Luftburen befäl) och inte blir kallad till FJS el. KJ så ser det ju bra ut med denna befattning :) Är glad över att komma till ett förband som är internationellt aktivt. Blir det denna befattning så satsar jag ju järnet på att verkligen bli PB på helst strf90. Men det går bra med vilken stridsvagn som helst.

 

Tack igen!

Edited by Jonne
Link to comment
Share on other sites

Det är egentligen inget du kan satsa på. Antingen placeras du på Pansarskyttekompaniet (Strf9040) eller Stridsvagnskompaniet (Strv122).

 

Ville själv också hamna på Strf9040, men blev placerad på Wartofta kompani, vilket innebär stridsvagnstjänst. Men har kommit över den initiala besvikelsen nu, och ser fram emot att få tjänstgöra på ett av världens mest potenta markburna anfallsvapen! :)

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...