#snowman# Posted May 8, 2002 Report Share Posted May 8, 2002 Känner en som ska bli beredskapspolis. Tjänstevapnet blir en ak som jag vill påstå är CGA5P. Men han vidhåller å det bestämdaste att det inte är det. Han säger att det är en ak tillverkad i Österrike heter nåt med I eller nåt...? Någon som kan bringa klarhet i denna fråga?! Förtroende är bra, kontroll är bättre, razzia är bäst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 8, 2002 Report Share Posted May 8, 2002 Å jag vill å det bestämdaste vidhålla att beredskapspolisen i händelse av skarpt läge kommer springa omkring med en svart/mörkblå overall med polisens märken på, hjälm 90 utan hjälmdok på skallen, stridsbälte 304K på kroppen samt militärgrön AK5:a i handen. Det är nämligen FM som utrustar dem som jag förstått det. Vad gäller polissvart CGA5P så är den ordinarie polisen som har den som förstärkningsvapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
#snowman# Posted May 8, 2002 Author Report Share Posted May 8, 2002 Där ser man... men vet du detta eller spekulerar du? Overall och det köret är jag med på men det är vapnet som är det aktuella (för ovanlighetens skull ;) )! Om det är polisdistrikten som utser och kommenderar dessa beredskapspoliser, varför inte polis-AK då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 När lokalTV var med och visade lite från utbildningen för beredskapspoliser i Gävleborg var det polisens korta svarta CGA5P eller vad den heter som användes. Kan ju vara ett annat vapen din vän utbildas på, även om det inte skulle vara särskilt intellligent att utbilda dom på olika vapen =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 Kolla på AK5 under SoldF, orkar inte göra det själv just nu, men det finns en länk till Aftonbladets artikel om polisens nya bössa. Det handlar inte precis om 10 AK5:or per polis i tjänst idag, utan tror siffran var 1500 eller nåt åt det hållet. Man ska ju betänka att beredskapspolisen kallas in när det börjar gå åt H-E, o där lär ju den vanliga polisen redan tagit ut sina dammiga förstärkningsvapen från skåpen sen länge. Sett bilder från utbildning av beredskapspolis som hölls i Revinge. O där var det militärens materiel iaf förutom overallen. O jag tror ju inte de utbildar folk på annan utrustning än den som kommer användas. Om man nu använt CGA5P istället så är det nog ingen större katastrof, i stort sett samma bössa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 Det var en bild i Arménytt för något år sedan med beredskapspoliser och på den höll dem i vanliga AK-5:or i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 Kan det vara Steyr AUG som du tänker på? De hade tydligen köpt in 12 ( ! ) stycken sådana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 Menar du mig Ing? Isåfall, nej. Det var en liten artikle som bilden hörde till där en av beredskapspoliserna berättade om hur han fick förfrågan osv och sa att det var lite annorlunda eftersom han (och de flesta andra där, 40-årsåldern de flesta) inte hade utbildats på AK-5:an i lumpen men att det nog skulle gå bra ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 Nej, jag tänkte på "Snowmans" första inlägg när han frågade vilket vapen de använde. Och då svarade jag Steyr AUG, som jag har för mig är tillverkad i just österrike, och som de köpt in i tolv ex. Slut, frågor? Försent... jag vet inte mer! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 Han säger att det är en ak tillverkad i Österrike heter nåt med I eller nåt...? Kan han kanske mumla om en SIG? Det är ett "I" med. =/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daan Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 Kolla in denna länken: http://www.artreg.mil.se/index.php?c=news&id=1727 Det är ett reportage från en övning som Beredskapspolisen hade på A9 i Kristinehamn. På dessa bilder ser det ut som den militära AK5:an tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 Nä men ser man på, det är ju Kn Spånbo som är med i artikeln! Den stridskåtaste människan på denna jord. De stackarna kan inte ha haft det lätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tyrfing Posted May 9, 2002 Report Share Posted May 9, 2002 Beredskapspolisen kommer utrustas med den svarta "polisversionen" i skarpa lägen. Enda skillnaden mellan den militära AK5D och Polisens CGA5 är den senares oförmåga att skjuta automateld.. och färgen då förstås. Har en god vän inom beredskapspolien, så jag är rätt bra insatt =) MVH //Tyrfing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 Det finns ytterligare några skillnader. Säkringen sitter på båda sidor av vapnet för att underlätta för höger och vänsterskyttar (Har jag hört dock inte sett) Sedan har CGA5P kvar sina järnriktmedel. AK5D tog man bort alla järnriktmedel eftersom den skall utrustas med ett optiskt sikte. CGA5P har dock picatinnyskena för montering av optiskt riktmedel också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted May 13, 2002 Report Share Posted May 13, 2002 Särskilda Beredskapspolisen har utbildats på militär Ak5 då serieleverans av CGA5 inte kommit igång förrän nu. Under våren 2002 har dock samtliga SBP-förband fått nya, svarta CGA5P direkt från fabrik. Dessa förvaras hos polismyndigheterna tills behov uppstår. På serieleveransen är endast patronvis eld möjlig. Med hjälp av en nyckel kan man dock ta bort denna spärr så att automatläget blir tillgängligt. I fredstid är dock behovet av detta läge obefintligt för SBP. Samtliga beredskapspoliser skall från och med nu ha en personlig, svart CGA5P att tillgå hos samordnande polismyndighet. Steyr AUG finns i mindre mängd vid en enhet i Stockholm. Denna kommer dock aldrig att spridas inom polisen och är inte normalt förstärkningsvapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted May 13, 2002 Report Share Posted May 13, 2002 Ursäkta förkortningen. Jag avsåg med SBP den Särskilda Beredskapspolisen (Civilpliktiga). INGA enheter inom Särskilda Beredskapspolisen kommer att bära Steyr AUG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts