nils h Posted January 9, 2006 Report Posted January 9, 2006 När jag tjänstgjorde vid luftvärnet var det ett stort truppslag med sju utbildningsplatser och massor med skarpskjutning. Vi fick höra "hemvärn, sjövärn, luftvärn" ibland, men vi jobbade och hade som sagt mycket skjutning för oss. Nu har jag behov av kontakt med någon som har direkt erfarenhet av tjänstgöring vid luftvärnspjäs och gärna reglemente för någon pjäs. Jag misstänker att min fråga om vad olika delar heter på militärsvenska är desamma oberoende av om det gäller lvakan m/36, lvakan m/48, gamla fina 57-an, kanoner med kalibrar 7,5 och 10,5 cm. Visst intresse också för 20 mm lavakan m/40. Vad heter sålunda de delar av fältlavetten som man lossar och svänger ut vinkelrätt från huvudbalken? Vad heter de plattor man hissar ner från ändarna av den sålunda skapade korslavetten? Vad heter de anordningar man hissar ner plattorna med? För 20 mm lvakan: vad kallas de två ben som man svänger ut så att lavetten bildar en triangel? Om någon vill hjälpa mig är jag mycket tacksam. Nils H Quote
Strv101 Posted January 10, 2006 Report Posted January 10, 2006 (edited) Hoppas att det här kan det här hjälpa dig. 40mm M/36 Lvakan M/40 Avbröstad Lvakan M/40 Uppbröstad Text från Chalmers hemsida om kanoner. "20 mm akan m/40 En 20 mm pjäs konstruerad av Bofors i slutet av 1930-talet, baserad på deras klassiska 40 mm automatkanon från 1932. Likt Bofors övriga automatpjäser i 25, 40 och 57 mm kaliber, är m/40 i egentlig mening ingen äkta automatkanon. De fungerar alla på samma sätt och bör betraktas som trekvartsautomatiska pjäser kompletterade med en laddautomat. Slutstycket arbetar enligt principen fallande kil. Både kil och laddautomat manövreras av kamkurvor i manteln. De enda större skilnaderna mellan m/40 och de större pjäserna, förutom kalibern, är att på 20 mm-pjäsen har den hydraulisk rekyldämparen ersatts med en ganska simpel pneumatisk dito, samt att rekylmantel och automatkåpan är tillverkade av lättmetall. Själva pjäsen, utan lavett och magasin, väger 42 kg. En annan skilnad mellan 40 mm och 20 mm-pjäserna är att m/40 laddas med 25-skotts trummagasin istället för att matas med patronknippen på laddram. Magasinet består i princip av två cirkelformade patronhållare med vardera 13 radiella urtag. Varje urtag rymmer två patroner (utom det sista som enbart håller en patron). Patronhållarna vrider sig ett trettondels varv åt gången varvid tvenne patroner ramlar ner till laddautomaten. Ett magasin av liknande konstruktion användes till 57 mm akan m/47 som satt i torpedbombaren Saab T18. Akan m/40 var en mångsidig och användbar pjäs med erkänt hög tillförlitlighet. Dessa goda egenskaperna hade dock sitt pris - precisionen var inte lika hög som för akan m/41, men fullt tillräcklig för en luftvärnskanon. Fram till början av 1970-talet utgjorde denna pjäs, tillsammans med 40 mm lvakan m/36, beväpning i infanteri- och pansarbrigadernas luftvärnskompani. Från slutet av 1960-talet till början av 1990-talet var den kompletteringsvapen i infanteribrigadernas luftvärnskompani. Det vill säga i "inflvkomp rb69", som ingick i IB66-organisationen och vars huvudbeväpning utgjordes av robot 69, samt senare även i "briglvkomp rb70", som utgjorde brigadluftvärn i IB77-organisationen och vars huvudbeväpning bestod av robot 70. En lätt förändrad pjäs användes som beväpning på pansarbilar. Återspänningsveven var med hjälp av en kuggväxel och en genomgående axel flyttad till kanonens vänstra sida. Bilarna var konstruerade av Landsverk och benämdes pb m/39, pb m/40 och pb m/41. Denna version av m/40 monterades även på pansarbil m/31 när den gamla 37 mm kanon m/98 B från 1898 byttes ut. I början användes 20 mm akan m/40 även som pansarvärnspjäs, då monterad på en enkel trebenslavett. " Lvakan M/40 70 Edited January 10, 2006 by Strv101 Quote
Flamdämpare Posted January 10, 2006 Report Posted January 10, 2006 Ett litet tillägg. Man var tvungen att mata in två patroner först innan man kunde sätta fast magasinet, Annars blev det eldavbrott. Det var ett roligt vapen att skjuta. Kommer ännu idag ihåg ramsan vid vapenvård: Pipan sist av och först på. Glömde man det så gick mekanismen i baklås och två personer hade en stund pyssel med att låsa upp den. Att ladda den under gång var ett äventyr, Ett halt däck som gungade åt alla håll på en gång och ett trummagasin i varje hand.. Quote
Strv101 Posted January 10, 2006 Report Posted January 10, 2006 Att mata in de första patronerna med bara händer var inget man jublade över när det var minusgrader och blåste snålt. Väldigt kul att skjuta på markmål med 20mm Lvaka. Synd bara att alla har försvunnit i österled. :( Quote
Flamdämpare Posted January 10, 2006 Report Posted January 10, 2006 Att mata in de första patronerna med bara händer var inget man jublade över när det var minusgrader och blåste snålt. Usch, det hade jag nästan förtränkt.. Eller om man höll patronen fel och fick ner patron och finger mellan den och matargejdrarna.. Quote
Strv101 Posted January 10, 2006 Report Posted January 10, 2006 Vid sådanna tillfällen fanns det inga snälla ord. Quote
nils h Posted January 14, 2006 Author Report Posted January 14, 2006 (edited) Ett utomordentligt värdefullt svar; tackar mjukast, gäller alla som har hjälpt till! Nils H Edited January 14, 2006 by nils h Quote
Göta Lejon Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 Att mata in de första patronerna med bara händer var inget man jublade över när det var minusgrader och blåste snålt.Väldigt kul att skjuta på markmål med 20mm Lvaka. Synd bara att alla har försvunnit i österled. :( Som kuriosa: några gick tydligen i söderled, två medfarna pjäser står fortfarande på post utanför den gamla svenska campen i Lubumbashi (f.d. Elizabethville), Katanga-provinsen. Individnummer 2224 resp. 2229 kan ses här. Quote
Honken Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 Det står för övrigt en m/40 på utomhusutställningen på militärmuséet i Djuramossa. Quote
UAV Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 HOHOHOHOHO OHOHOHOHOH mvh Christer Är det däcken till ovannämnda lvakan du menar? Quote
Viker Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 HOHOHOHOHO OHOHOHOHOH mvh Christer Är det däcken till ovannämnda lvakan du menar? Jomen, dessutom hade dessa pjäser en hjulupphängning som mer var lämplig för traktorhastighet än Tgb 20. Vilket gjorde att lvrbkomp marcherade långsamt. Så här +20år senare kan jag för banne mig inte kommaihåg vad som orsakade långa- och korta felet, något av dem uppstod när man försökte skruva ur eldröret utan att slappa mekanismen som nämnts här ovan. Är det någon som har fräschare kunskap än jag? mvh Christer Quote
lanrezac Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 (edited) Så här +20år senare kan jag för banne mig inte kommaihåg vad som orsakade långa- och korta felet, någotav dem uppstod när man försökte skruva ur eldröret utan att slappa mekanismen som nämnts här ovan. Är det någon som har fräschare kunskap än jag? mvh Christer Om man tog ur eldröret med uppspänd ansättarfjäder? dvs utan blindavfyring och om då låsregeln som satt i övre luckan föll ned så åkte hela skiten (laddbygga? bakstycke mm) maximalt bakåt och långa felet uppstod. man fick då plocka ur vapnet ur lavetten för att häva sista skottspärr mm så man kunde dra fram mekanismen till bords så man kunde sätta i eldröret igen. Vid korta felet så var pjäsen blindavfyrad och mekanismen gled bak av tyngdkraften. Där kunde man bara sticka ned fingrarna och dra fram det hela igen ( med lite tur) Lt Alzheimer Ps, mekanismen, Dvs Kilen måste vara uppspänd för att man skulle få ut eldröret, annars låste utkastarna det Edited March 15, 2006 by lanrezac Quote
lhansson Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Hoppas att det här kan det här hjälpa dig. 40mm M/36 Någon som har en liknande sprängskiss över 20 mm m/40 ? Quote
uoff Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 För 20 mm lvakan: vad kallas de två ben som man svänger ut så att lavetten bildar en triangel?De två som man svänger ut helt enkelt "bakre lavettben", det som man fäller ner heter "främre lavettben". Quote
weekendwarrior Posted January 9, 2011 Report Posted January 9, 2011 Gammal tråd det här men jag har några frågor som några lv-experter här kanske kan ge svar på. -Utvecklingen av (exempelvis Bofors) lv-akan i kaliber 20-57 mm, bl.a. vad det gäller riktning/manövrering, sikten, eldledning, eldhastighet och ammunition? Quote
Recommended Posts