The Swede Posted December 17, 2005 Author Report Posted December 17, 2005 Då köpte jag inte mitt förbandstecken m/74 LG i onödan då. Jag köpte det i tron att det var ett baskermärke m/02 LG/Inf men märkte rätt snabbt att jag hade fel. Nu får jag leta upp märket igen och införliva det i min samling av baskermärken. Nu saknas bara baskermärke m/05 LG/inf för att den delen av samlingen ska vara komplett. The Swede Quote
Sgt Nilsson Posted December 29, 2005 Report Posted December 29, 2005 Kanske är denna fråga lite OT men ändå, finns det några allmäna regler hurvida beväringar får ta med sig baskern hem? detta givetvis med RegC godkännande motsvarande. Vi fick våra, vad det nu skulle vrara bra för, men det var oklart länge hur det skulle bli. Så är det upp till regementsch att besluta eller har FM någon policy? Quote
The Swede Posted December 30, 2005 Author Report Posted December 30, 2005 Så, då har vi konstaterat att vissa vpl får sina baskrar, vissa får köpa dom och andra måste lämna tillbaka dom. Då kan vi lämna den delen av diskussionen därhän. :P UndSäkC har tydligen skaffat sig ett nytt baskertecken, tidigare användes Tjänstgöringstecken m/99 för UndSäkC som baskertecken men nu har man införskaffat detta: http://img503.imageshack.us/my.php?image=undskbasker0ey.jpg Ber om ursäkt för den lite taskiga bilden men bilder på UndSäkC baskertecken växer inte på trän. Jag blev lite förvånad att se att man inte fortsatte på den inslagna banan med en lagerkrans utan valde en slät krans runt märket. Jag tycker även att det ser lite tomt ut med endast den smala facklan. Får se om jag ändrar uppfattning när man får möjlighet att studera märket IRL (om den möjligheten uppstår) The Swede Quote
106 Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 Kul att se en bild, tidigare har jag bara sett det som hastigast på något nyhetsprogram. Snyggare har man ju sett. Tycker också att det skulle sett bättre ut med en lagerkrans, särskilt som det är en skola. Om LG/Inf kan ha halmkransen borde UndSäkC också kunnat ha den, en del av ursprunget är ju A UndS som tillhörde K3 och det är även därifrån baskerfärgen kommer. Kanske var på tiden att de fick ett riktigt märke, under K3-tiden användes både K3:s baskermärke och tjänstgöringstecken för A UndS och på UndSäkC användes först förbandstecken för K3/I3 (på samma sätt som för den första SFOR-bataljonen) och tjänstgöringstecken för UndSäkC när det blev tillgängligt. Quote
Solon Posted January 1, 2006 Report Posted January 1, 2006 I dagsläget så har Gardesbat och Dragonbat på LG likadana baskermärken. Quote
The Swede Posted January 1, 2006 Author Report Posted January 1, 2006 I dagsläget så har Gardesbat och Dragonbat på LG likadana baskermärken. Använder alltså Gardesbataljonen inte sitt nya märke? Quote
Solon Posted January 1, 2006 Report Posted January 1, 2006 I dagsläget så har Gardesbat och Dragonbat på LG likadana baskermärken. Använder alltså Gardesbataljonen inte sitt nya märke? Alla skvadroner och kompanier använder märket till höger, dvs det nya där kransen ligger tightare. Quote
The Swede Posted January 1, 2006 Author Report Posted January 1, 2006 Alla skvadroner och kompanier använder märket till höger, dvs det nya där kransen ligger tightare. Taget, vet du varför? Quote
Solon Posted January 1, 2006 Report Posted January 1, 2006 Alla skvadroner och kompanier använder märket till höger, dvs det nya där kransen ligger tightare. Taget, vet du varför? Nej, vi frågade när vi tvingades byta baskermärke men fick inget svar. Förmodligen är det som tidigare sagts att det skall vara enhetligt på hela regementet. Det höjdes dock en upprörd röst både bland värnpliktiga och en del befäl på dragonbat när det kom fram att gardesbat fått lägga till halmkransen till sitt baskermärke. Quote
johanp Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 appropå konstigheter rörande uniformspersedlar på LG, varför har inte MP m/ä på sig när de går högvakt? Quote
hägle Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 appropå konstigheter rörande uniformspersedlar på LG, varför har inte MP m/ä på sig när de går högvakt? MP Livskvadron ska ha M/Ä på sig under högvakten, dock så går vi högvakten den i april. Om du sett MP gå utan nu så bör det varit 2:a Skvadron MPsäk som gick nån period nu under jul/nyår. Vi på Livskvadron har inte behövt byta baskermärke. Var nåt löst rykte om att vår RM vägrade byta så vi får ha kvar det gamla.. Quote
Noname Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Var nåt löst rykte om att vår RM vägrade byta så vi får ha kvar det gamla.. Ingen på gardet som vet att graden ryttmästare avskaffades 1972? Quote
Bubba Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Var nåt löst rykte om att vår RM vägrade byta så vi får ha kvar det gamla.. Ingen på gardet som vet att graden ryttmästare avskaffades 1972? Om jag inte har helt fel, vilket jag säkert har, men ändå Så tror jag att Ryttmästare nuförtiden på LG är en hederstitel=) Allså ingen grad längre, Utan en hederstitel. Någon som kan bekräfta eller rätta mig=/ ? Quote
hägle Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Var nåt löst rykte om att vår RM vägrade byta så vi får ha kvar det gamla.. Ingen på gardet som vet att graden ryttmästare avskaffades 1972? Om jag inte har helt fel, vilket jag säkert har, men ändå Så tror jag att Ryttmästare nuförtiden på LG är en hederstitel=) Allså ingen grad längre, Utan en hederstitel. Någon som kan bekräfta eller rätta mig=/ ? Det är en hederstitel för skvadronschefen. RM var tidigare en titel för Kapten inom kavalleriet. Quote
johanp Posted January 4, 2006 Report Posted January 4, 2006 appropå konstigheter rörande uniformspersedlar på LG, varför har inte MP m/ä på sig när de går högvakt? MP Livskvadron ska ha M/Ä på sig under högvakten, dock så går vi högvakten den i april. Om du sett MP gå utan nu så bör det varit 2:a Skvadron MPsäk som gick nån period nu under jul/nyår. Vi på Livskvadron har inte behövt byta baskermärke. Var nåt löst rykte om att vår RM vägrade byta så vi får ha kvar det gamla.. ja det är 2:a skv men varför har dessa inte m/ä? http://www.livgardet.mil.se/images/local/vaktdubbelweb.jpg Quote
Lt P Posted January 4, 2006 Report Posted January 4, 2006 Var nåt löst rykte om att vår RM vägrade byta så vi får ha kvar det gamla.. Ingen på gardet som vet att graden ryttmästare avskaffades 1972? Om jag inte har helt fel, vilket jag säkert har, men ändå Så tror jag att Ryttmästare nuförtiden på LG är en hederstitel=) Allså ingen grad längre, Utan en hederstitel. Någon som kan bekräfta eller rätta mig=/ ? Det är en hederstitel för skvadronschefen. RM var tidigare en titel för Kapten inom kavalleriet. Precis, och skvadronchefen är major trots titeln. Det finns flera liknande hederstitlar på LG. Kronfänriken som bär regementsfanan och inte minst undertecknade musikfanjunkaren Quote
Hans Engström Posted January 4, 2006 Report Posted January 4, 2006 Är det en hederstitel? Å fan, jag som trodde det var ngn form av administrativ bestraffning? :P Quote
The Swede Posted January 4, 2006 Author Report Posted January 4, 2006 Mina herrar. Trådens titel är "Frågor baskermärken" Era spörsmål angående vissa tokigheter ;) på livgardet får ni ta någon annanstans och inte besudla min tråd med dylika trivialiteter. :P Quote
Hornet Posted January 5, 2006 Report Posted January 5, 2006 tänkte på en sak HV har väll idag 2 korsade svärd på baskern? Varför har HV inte ett eget märke vi är väll trots allt fläst soldater än några andra och borde väll då kunna få ha ett eget basker märke? (eller har ingen annan detta märke?) Quote
Rickard N Posted January 5, 2006 Report Posted January 5, 2006 Var det inte problem att bestämma hur det skulle se ut när det inte skulle heta hemvärnet under en period. Quote
The Swede Posted January 5, 2006 Author Report Posted January 5, 2006 Hemvärnet skulle få ett eget märke men, precis som Rikard N skriver så var det osäkert med namnfrågan. Dåvarande Rikshemvärnschefen beslutade då att det inte skulle tas fram något baskermärke i avvaktan på att namnfrågan skulle avgöras och hemvärnet fick då det armégemensamma märket. The Swede Quote
Hornet Posted January 5, 2006 Report Posted January 5, 2006 aha oki men nu när Hemvärnet kommer att bli kvar som namn så kanske detta märke kommer? Quote
The Swede Posted January 5, 2006 Author Report Posted January 5, 2006 aha oki men nu när Hemvärnet kommer att bli kvar som namn så kanske detta märke kommer? Hoppas jag inte. Tycker det är helt ok med det märke som används nu och eftersom Hv har en egen färg på baskern finns ingen risk för förväxling. The Swede Quote
Hornet Posted January 5, 2006 Report Posted January 5, 2006 sant (alla har inte fått ut baskern dock) så det som är nu är gamla kavaleri (2 svärd?) märket från armen eller? (vill kanske inte heller ha ett H i pannan om jag får ut baskern HV har ju inte bra rykte tyvär) Quote
The Swede Posted January 5, 2006 Author Report Posted January 5, 2006 sant (alla har inte fått ut baskern dock) så det som är nu är gamla kavaleri (2 svärd?) märket från armen eller? (vill kanske inte heller ha ett H i pannan om jag får ut baskern HV har ju inte bra rykte tyvär) Det märke som används nu är det armégemensamma märket, har inget med kavalleri att göra. Märket bärs av Hemvärnet till brun basker, av utlandsstyrkan till mörkblå basker samt av personal inom armén som inte har annan förbandstillhörighet, exempelvis viss personal på MD-grupper motsv. som inte bar basker tidigare. The Swede Quote
Hans Engström Posted January 5, 2006 Report Posted January 5, 2006 Fast vi väntar ivrigt på att få det i silver, så man kan skilja sig från det övriga patrasket ;) Quote
bushman Posted January 5, 2006 Report Posted January 5, 2006 vad gäller HV´s basker tecken var det tal om att man skulle få sin "regementessymbol" nog en trevlig tanke om man har en hälsingebock eller ett skaraborgslejon inte så rolig i bohusländal där man har en röd arla-kossa...... det räckte med dumheten att en gång i tiden utrusta oss med vita arm-märken. det var ingen som tog fel på a och b-styrkor på håll då inte. Quote
106 Posted January 5, 2006 Report Posted January 5, 2006 Fast vi väntar ivrigt på att få det i silver, så man kan skilja sig från det övriga patrasket ;) Men i så fall blir ju livgardesgruppen ändå inte ensamma om detta, även livgrenadjärgruppen har silver som färg på knappar och märken. Quote
Krook Posted January 5, 2006 Report Posted January 5, 2006 fråga: hur har du fått tag på alla baskermärken? det går väl inte att köpa märken com civil eller har jag fel? (lär jag ha) Några har jag förtjänat, andra har jag köpt, dels på Tradera och dels på diverse överskottsförsäljningar. Några har jag fått. Visst går det att köpa märken, det är inga problem. Vissa kan vara svårare än andra men allt går om man har tålamod. The Swede ...och kontakter. Eller hur, The Swede? Hade UNEF ett eget baskertecken? Använde de sig inte av det vanliga märket (inte för att FN-baskrar var så vanliga -56, men ändå)? /Krook Quote
The Swede Posted January 5, 2006 Author Report Posted January 5, 2006 allt går om man har tålamod. The Swede ...och kontakter. Eller hur, The Swede? Hade UNEF ett eget baskertecken? Använde de sig inte av det vanliga märket (inte för att FN-baskrar var så vanliga -56, men ändå)? /Krook Kontakter är alltid bra att ha och goda kontakter kan göra att mängden märken man får jämfört med mängden man måste köpa ökar. Dessa goda kontakter måste dock underhållas och smörjas annars rostar dom lätt sönder och blir obrukbara. Vad gäller UNEF så har dom dels använt ett eget märke där texten UNEF fanns i överkant och under detta ett litet FN-emblem samt det vanliga FN-märket. Nu kan jag naturligtvis inte hitta någon bild på vilket märke jag menar med så fort jag gör det återkommer jag. The Swede Quote
Recommended Posts