106 Posted April 6, 2006 Report Posted April 6, 2006 Bifrost är nu helt nedlagt! Bakom Moose Bar finns lite baracker, vet ej vad dom används till.Inget jag undersökt eller tänker undersöka! Nä, gör inte det. Undrade bara om de var kvar, de såg rätt övergivna ut även om det stod bilar och annat där inne ibland. Bastuarna (bestämd form plural av bastu?) minns jag inte att de hade något namn, bara att området var bastudungen. Quote
Guest B52A Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 Kommer campvakten att skötas av en vaktpluton är det ju guld värt. Eller är jag alldeles för optimistisk ? Vaktplutonen ska tydligen vara på Camp Ville! Så det ser ut somom B-coy får fortsätta med gatevakten på CV!! Quote
hellbeck Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 Kommer campvakten att skötas av en vaktpluton är det ju guld värt. Eller är jag alldeles för optimistisk ? Vaktplutonen ska tydligen vara på Camp Ville! Så det ser ut somom B-coy får fortsätta med gatevakten på CV!! Kom hem från inrycksveckan på KS14 igår och efter den orientering vi fick kan jag med säkerhet säga att Vaktpluton kommer att ligga på Camp Ville. Quote
lobo Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 Vadan är plutonen förlagd till Camp Ville ? Har Sverige tagit över ansvaret för campen ? När jag var nere var det bara finnar på Ville om jag inte hallucinerar. Om så fortfarande är fallet, varför är det då en svensk pluton som vaktar en finsk camp ? Quote
Snabeldraken Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 (edited) Just innan KS11:s rotation av bridagstaben i oktober roterade ner så flyttade brigadstaben från Slim lines till camp ville, i och med dett så flyttade även personal från samtliga nationer i MNB© till camp ville. Lead nation var då finland och det var dom som tog beslutet att flytta staben. Till en början så bemannades campvakten av soldater från HQ&Log coy (som hade en del utländsk personal), recce coy samt viss personal med lägre rang från brigadstaben. Ett halvår senare så tog dock tjeckerna över ansvaret för MNB© och vid det här laget så sågs Ville allt mer som en multinationell camp istället för en finsk. Tjeckerna beslutade då att eftersom att de har så mkt personal på campen samt att de leder det hela så ska försvaret tas över av en Tjeckisk vaktpluton och så skedde också. Nu antar jag att sverige återigen ska ta över ansvaret för MNB© och inte vill vara sämre än Tjeckerna. Edited April 8, 2006 by Snabeldraken Quote
Fogelström Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 Någon som blivit uppringd om vaktpluton ks14? Nopp men sökt som vaktsoldat, fanns en vakant plats... inryck 24/4 Quote
SteveO Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 Det kommer att bli hundgård bakom Muphuset i hörnet där det bott lite annat folk förr. Quote
106 Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 Vad har hänt med Bifrost i samband med nedläggningen? Det jag tänker på är om man lyckades sälja det till tjeckerna eller om allt fått transporteras ner till CV. Är hela campområdet rivet, dvs inklusive vallen och skjutbanan (sanering?)? När lades CB ner? Finns det några troophouse eller mindre camper kvar? Quote
Guest B52A Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 Vad har hänt med Bifrost i samband med nedläggningen? Det jag tänker på är om man lyckades sälja det till tjeckerna eller om allt fått transporteras ner till CV. Är hela campområdet rivet, dvs inklusive vallen och skjutbanan (sanering?)?När lades CB ner? Finns det några troophouse eller mindre camper kvar? Vad jag har förstått så finns det inget kvar på Bifrost! Nada!!.. De ända fasta bevakningsobjekten som finns kvar måste då rimligen vara C2 och Klostret i Graca!???? Någon klok på KS13 måste väl kunna svara på detta??.... Quote
vr00mfondel Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 Jag vet att när vi åkte hem från KS10 så var där knappt nåt kvar på Bifrost, nu e ju det 1½ år sedan, så där borde verkligen inte vara ett dyft kvar med tanke på hur snabbt avecklingen gick under 10an... Quote
Addwiley Posted April 9, 2006 Report Posted April 9, 2006 Jag vet att när vi åkte hem från KS10 så var där knappt nåt kvar på Bifrost, nu e ju det 1½ år sedan, så där borde verkligen inte vara ett dyft kvar med tanke på hur snabbt avecklingen gick under 10an... Ingen förändring skedde på Bifrost under 11:an så avvecklingen har i såna fall tagit fart igen efter det Quote
SteveO Posted April 9, 2006 Report Posted April 9, 2006 Det sista på Bifrost har just rivits och marken är såld Quote
Krook Posted April 9, 2006 Report Posted April 9, 2006 Vad har hänt med Bifrost i samband med nedläggningen? Det jag tänker på är om man lyckades sälja det till tjeckerna eller om allt fått transporteras ner till CV. Är hela campområdet rivet, dvs inklusive vallen och skjutbanan (sanering?)? När lades CB ner? Finns det några troophouse eller mindre camper kvar? Vad jag har förstått så finns det inget kvar på Bifrost! Nada!!.. De ända fasta bevakningsobjekten som finns kvar måste då rimligen vara C2 och Klostret i Graca!???? Någon klok på KS13 måste väl kunna svara på detta??.... C2 bör väl plockas ner nu när Bifrost är borta? Det lämnar Klostret som enda fasta bevakningsobjekt. /Krook Quote
Bazooka Posted April 9, 2006 Report Posted April 9, 2006 C2 bör väl plockas ner nu när Bifrost är borta?Det lämnar Klostret som enda fasta bevakningsobjekt. /Krook Swebats AOR sträcker väl sig fortfarande till provinsgränsen? Kan väl va skönt att ha samband där uppe när man patrullerar... Eller har AOR:et minskats? Quote
Krook Posted April 9, 2006 Report Posted April 9, 2006 B-Coy AOR sträcker sig bort till Ö Slivovo ungefär. Det har tjatats länge om att lägga ner Bifrost för att kunna lägga ner C2 och på så sätt frigöra en skyttegrupp för andra uppgifter. /Krook Quote
Racoon Pioneer Posted April 9, 2006 Report Posted April 9, 2006 Hur stort är det aktuella missionstillägget för Kosovo? /RP Quote
Valpen Posted April 9, 2006 Report Posted April 9, 2006 (edited) En artikel på mil.se om rivningen av Bifrost. här. R.I.P Edited April 9, 2006 by Valpen Quote
Meercy Posted April 9, 2006 Report Posted April 9, 2006 någon som har mer ingående info ang vaktsoldats vakansen är det CV som ska vaktas eller klostret C2 ville?? skicka gärna ett Pm, Quote
Krook Posted April 10, 2006 Report Posted April 10, 2006 Hur stort är det aktuella missionstillägget för Kosovo?/RP På KS12 höjdes det från 3000 till 3500 pix. Det borde vara lika för KS13. /Krook Quote
Guest JanZoN Posted April 11, 2006 Report Posted April 11, 2006 Jag vet att KS13 har 3500:- just nu! Snart inryck KS14. Ska bli gött som f-n! Quote
pansar10 Posted April 12, 2006 Report Posted April 12, 2006 (edited) Jag vet att KS13 har 3500:- just nu! Snart inryck KS14. Ska bli gött som f-n! fint då. då verkar jag ju inte vara själv som rycker in på onsdag har stygg ångest o d ska jag väl ha eftersom jag ska dit en andra gång antar jag (ks06). Edited April 12, 2006 by pansar10 Quote
Nimitz Posted April 12, 2006 Report Posted April 12, 2006 (edited) Fler som tar tåget från södern och upp mot LG 23/4? Edited April 12, 2006 by Nimitz Quote
Guest Säkkomp sjö Posted April 15, 2006 Report Posted April 15, 2006 Vill bara säga att vakansen som vaktsoldat e tagen.. Av mig.. Nån som vet lite mer om vad man kan tänkas ha för uppgifter? Är det bara grindvaktande? Vet bara att jag ska vakta några Finnar.. Glad påsk på er! Henrik Quote
vr00mfondel Posted April 15, 2006 Report Posted April 15, 2006 Vill bara säga att vakansen som vaktsoldat e tagen.. Av mig.. Nån som vet lite mer om vad man kan tänkas ha för uppgifter? Är det bara grindvaktande? Vet bara att jag ska vakta några Finnar.. Glad påsk på er! Henrik Det som ska vaktas är gaten till Finska Camp Ville där nån sorts svensk stab/ledning ska hålla hus.. Quote
Vonsilver Posted April 22, 2006 Report Posted April 22, 2006 Det här blir på riktigt sista gången i Kosovo! 3 ggr är på tok för många, speciellt med så här lång mission! Men det ska bli gött att åka ner ändå, om bara utb tiden hade gått lite fortare... På måndag rycker bassarna in!! Ska bli gott att träffa alla man kommer hänga med den närmsta tiden! Fick se Bilder från Liberia i veckan, blev fett sugen på Afrika!! Frågor på det? Quote
Krook Posted April 27, 2006 Report Posted April 27, 2006 C2 bör väl plockas ner nu när Bifrost är borta?Det lämnar Klostret som enda fasta bevakningsobjekt. /Krook Fel av mig. C2 blir tydligen kvar. Skönt med ett andningshål för skyttet. /Krook Quote
Kn Glock Posted April 28, 2006 Report Posted April 28, 2006 C2 kommer alltid att finnas! eller nåt... Quote
Ths Posted April 28, 2006 Report Posted April 28, 2006 Hur stort är det aktuella missionstillägget för Kosovo? /RP På KS12 höjdes det från 3000 till 3500 pix. Det borde vara lika för KS13. /Krook Fick besked i onsdags att missionstillägget är höjt med tusen kronor till 4500 kronor. Quote
hellbeck Posted April 29, 2006 Report Posted April 29, 2006 Hur stort är det aktuella missionstillägget för Kosovo? /RP På KS12 höjdes det från 3000 till 3500 pix. Det borde vara lika för KS13. /Krook Fick besked i onsdags att missionstillägget är höjt med tusen kronor till 4500 kronor. GÖTT..... Någon som vet varför vi har blivit begåvade med denna "löneförhöjning"?? Quote
pansar10 Posted April 29, 2006 Report Posted April 29, 2006 Det här blir på riktigt sista gången i Kosovo!3 ggr är på tok för många, speciellt med så här lång mission! Men det ska bli gött att åka ner ändå, om bara utb tiden hade gått lite fortare... På måndag rycker bassarna in!! Ska bli gott att träffa alla man kommer hänga med den närmsta tiden! Fick se Bilder från Liberia i veckan, blev fett sugen på Afrika!! Frågor på det? Din dåre vi ses på tisdag men visst var det fint i liberia / ALEX Quote
Recommended Posts